Många bluffreor under Black Friday – Konsumentverket utreder

Permalänk
Melding Plague

Många bluffreor under Black Friday – Konsumentverket utreder

Konsumentverket har följt prisutvecklingen på 1 700 varor under oktober och november, och det visar sig att många nätbutiker fortfarande fuskar med reapriser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får hoppas på många böter nu iom den nya lagen..
Lär ju knappast hända men ändå.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad. För några år sedan var jag på en större blå-grön kedja och kollade prislappar. En artikel var nedsatt med hela nio öre!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Sämsta blackfriday sen det började, 20-30% nedsatta priser på redan höjda priser, är väl knappt lönt, men folk handlar väl ändå i vanlig ordning.

Permalänk
Musikälskare

Därför man inte ska stödja dessa reor

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Detta är ju anledningen till att man håller sig borta från såna här bluffgrejer, det är inte direkt billigare utan kedjorna ljuger bara för oss.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

Jaha, och? Vad för straff får syndarna? Ett ''fy skäms''?

Permalänk
Medlem

"Branschföreningen Svensk Handel säger till Sveriges Radio att Konsumentverkets vägledning har varit för dålig"

Vilket pinsamt jävla uttlande ändå. Som att dom vore 10-åringar utan någon slags koll på nånting. Extrem offerkofta och inget ansvar öht.

Permalänk

Förstår inte syftet med att köpa saker vind för våg, och spontanhandla en massa skräp man inte behöver. En inköpslista på valfri prisjämförelse-site, och hålla lite koll på priserna själva är det som gäller. Folk ska få allt serverat och sedan gnälla på handlarna. Visst behövs det tillsyn, men folk är så besatta av priser att de själva inte ens förstår hur ett pris fluktuerar i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osby0479:

Sämsta blackfriday sen det började, 20-30% nedsatta priser på redan höjda priser, är väl knappt lönt, men folk handlar väl ändå i vanlig ordning.

Det var en hel del varor som hade lägre pris än normala reor, men beror som vanligt på vad man är ute efter.
Vill man ha riktigt bra priser så måste man kolla på begränsade reor till största del.
Allmänna priser som ligger uppe i 2 veckor kommer oftast ha samma "rea" pris som övriga delen av året.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osby0479:

Sämsta blackfriday sen det började, 20-30% nedsatta priser på redan höjda priser, är väl knappt lönt, men folk handlar väl ändå i vanlig ordning.

Köpte Aorus FV43U för lägsta priset som den sålts för, bra deal på den iallafall. Ser nu till och med ingen prisinflation felspelades med innan, faktiskt tvärt om till och med!

Permalänk

Jag är helt ointresserad över hur mycket något blivit prisjusterat. Det ENDA som spelar roll är hur mycket saker kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osby0479:

Sämsta blackfriday sen det började, 20-30% nedsatta priser på redan höjda priser, är väl knappt lönt, men folk handlar väl ändå i vanlig ordning.

Vad olika man kan uppleva det, jag tyckte det var utmärkt i år.
Flera saker jag hade på önskelistan till rekordpriser.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad olika man kan uppleva det, jag tyckte det var utmärkt i år.
Flera saker jag hade på önskelistan till rekordpriser.

@Json_81

Samma här.

Permalänk
Medlem

Såg mycket fuffens bland reorna ja, onekligen.
Lyckades dock få det jag ville ha till tangerat lägsta pris nånsin, så ändå nöjd med den enda grej jag köpte.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

"Won't somebody think of the shareholders?"

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag är inte förvånad. För några år sedan var jag på en större blå-grön kedja och kollade prislappar. En artikel var nedsatt med hela nio öre!

och? Var ljög de om att den var nedsatt?

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk

Ser väldigt få som faktiskt nämner företag... SHAME THEM!?
Eller är det inte tillåtet här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

och? Var ljög de om att den var nedsatt?

Har för mig det finns regler något i stil med att det måste vara en betydande sänkning mot ordinarie pris. För att kalla det rea, sen om 9öre är det beror ju på vad produkten kostar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

och? Var ljög de om att den var nedsatt?

Se artikeln för exempel på hur det kan utnyttjas för att vilseleda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Ser väldigt få som faktiskt nämner företag... SHAME THEM!?
Eller är det inte tillåtet här?

7 av 10 så med andra ord nästan allihopa bluffade med sina priser, men var det någon som faktiskt tyckte det var "bra pris" ?
Själv såg jag inget att hurra för, det är längesedan man faktisk kunde göra "Fynd" enligt mig, säkert även beroende på de små marginaler inom elektronikbranschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har för mig det finns regler något i stil med att det måste vara en betydande sänkning mot ordinarie pris. För att kalla det rea, sen om 9öre är det beror ju på vad produkten kostar.

På den tiden man kunde köpa tuggummi för 50 öre, då motsvarade ju 9:- nästan ⅕ av varans pris. Sällan man ser tuggummi reas ut dock.
Vad får man egentligen för den summan idag, finns det något?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

En mattbutik i stan. Halva priset på rött pris, vilket gäller allt i butiken, men de har bara haft det i runt 15år

Permalänk
Medlem

Ge dem en saftig böter och gör exempel av butikerna att det inte är tillåtet. De har haft ett år på sig att fixa det på något sätt.

Permalänk
Medlem

Ända stället med riktiga black friday priser är Inets Swexclusive stream eller Black friday(torsdag) streamen.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

"Branschföreningen Svensk Handel säger till Sveriges Radio att Konsumentverkets vägledning har varit för dålig och att framför allt stora internationella butiker inte har klarat att ställa om sina system, trots att de har haft ett år på sig."

Konsumentverkets vägledning varit för dålig. Tycker den har känts ganska glasklar från när de införskaffade detta.

Skulle vara väldigt intressant att se vad för straff dessa 7 av 10 butiker får i slutändan sen.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Har du följt en produkt länge som man vet att man kommer köpa så vet man vilket pris som är bra på den. Speciellt när det kommer till dyrare produkter. De flesta gör inte så tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salmonboy:

Förstår inte syftet med att köpa saker vind för våg, och spontanhandla en massa skräp man inte behöver. En inköpslista på valfri prisjämförelse-site, och hålla lite koll på priserna själva är det som gäller. Folk ska få allt serverat och sedan gnälla på handlarna. Visst behövs det tillsyn, men folk är så besatta av priser att de själva inte ens förstår hur ett pris fluktuerar i verkligheten.

Det är fortfarande falsk marknadsföring. Du kan inte lägga ett sånt här ansvar på kunder när de uppenbarligen ljuger. Alla har inte tid som du eller jag att sitta och jämföra priser hit och dit utan vi måste ju lita på att det som står stämmer. Det ska inte vara rätt för ett företag att ljuga.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Varför ens kalla det Black Friday då det pågår i två veckor? Inklusive Cybermåndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Varför ens kalla det Black Friday då det pågår i två veckor? Inklusive Cybermåndag.

Det gör de inte, det heter black week hos merparten och veckan innan brukar annonseras som "tjuvstart" eller liknande.

Fult men tekniskt sätt korrekt.

Visa signatur

here we go!