Många bluffreor under Black Friday – Konsumentverket utreder

Permalänk
Medlem

Först och främst:

Det ska inte vara 30 dagar. Det skall vara 180 dagar.

Man ska dela ut böter, låt oss säga första gången 1% på omsättningen för ett år. Andra gången och vidare 10% omsättningen för ett år.

Tro mig, det blir ordning och reda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salmonboy:

Förstår inte syftet med att köpa saker vind för våg, och spontanhandla en massa skräp man inte behöver. En inköpslista på valfri prisjämförelse-site, och hålla lite koll på priserna själva är det som gäller. Folk ska få allt serverat och sedan gnälla på handlarna. Visst behövs det tillsyn, men folk är så besatta av priser att de själva inte ens förstår hur ett pris fluktuerar i verkligheten.

Om pris fluktuerar så pass då kanske man inte ska kalla det rea och definitivt inte sätta en procentsats?

Sen kan jag inte tala för hela Sverige men för mig var det här en passande BF eftersom jag ska flytta och behöver köpa en massa saker. Det är inte helt lätt att se om rea-priset faktiskt var det som de sa, men tror jag lyckades hitta några saker som var billigare.

Permalänk
Medlem

Köpte diskmaskin under BF, kan säga i researchen mellan olika modeller såg de flesta ut som sinuskurvor senaste tre åren. Vissa höjts några månader innan för att sedan sänkas med "5-7 tusen" trots att reapriset var en tusenlapp högre än i januari i år. Var lite vansinnigt över hela brädet kändes det som.

Favoriten måste ändå vara en elektrolux som lanserades strax innan blackfriday, sedan tidig blackfriday rea på typ 50%. Men nu när BF tiden är slut har den sitt standardpris exakt samma nivå som reapriset var under BF perioden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Först och främst:

Det ska inte vara 30 dagar. Det skall vara 180 dagar.

Man ska dela ut böter, låt oss säga första gången 1% på omsättningen för ett år. Andra gången och vidare 10% omsättningen för ett år.

Tro mig, det blir ordning och reda!

Tror det enda det skulle sluta i är att antingen så blir det inga reor alls eller så lämnar kedjorna landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Tror det enda det skulle sluta i är att antingen så blir det inga reor alls eller så lämnar kedjorna landet.

Om det nu är bluffreor så spelar det väl ingen roll om de har rea eller inte? Det kan man överlåta till de, vad som tycks vara fåtal, kedjor som faktiskt har reor. Och känner man att man som företag inte kan överleva i Sverige utan att bluffa/lura/svindla kunder får de mer än gärna lämna landet, det vakuum de lämnar efter sig kommer ätas upp av andra aktörer.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Ser väldigt få som faktiskt nämner företag... SHAME THEM!?
Eller är det inte tillåtet här?

Inte datorrelaterat, men Proffsmagasinet som är rätt stora på verktygsförsäljning hade höjt priset på samtliga varor de hade rea på 75%+ på en månad innan. Det nya reapriset var samma pris, eller något lägre, som det som gällde innan prishöjningen.

De håller å andra sidan på så i varenda rea, för det är en myglarbutik av högsta rang. Och jag tvivlar på att konsumentverket gör något åt det, även om man gör hela jobbet åt dem och skickar in prisstatistik och bilder.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Märks att många här verkar tro att alla handlar som vi gör och är noga med att undersöka priser, det är ju inte för OSS som det finns regler om hur företag får göra vid reor och liknande. Men så märker man ju att många här också verkar gilla tanken på att de som luras får skylla sig själva.

Det borde vara stenhårda regler i några år som start, ett övertramp med rena lögner resulterar i butiken/kedjan förbjuds fortsätta sin verksamhet och ägaren/ägarna får näringsförbud i tio år.

Det finns GARANTERAT många seriösa företag som snabbt fyller luckorna på marknaden och expanderar så de flesta anställda slipper förlora arbetet. Men att en anställd kan förlora arbetet vore en riktigt rutten ursäkt för att vissa företag ska få lura våra medborgare med fejkade lockpriser. Helt ofattbart hur skyddet i många delar flyttats från kunder till företagen så att de sitter på alla korten och kan göra vad de vill med bara en piss i havet som böter om de gör fel.

Vårt samhälle har gullat mycket för mycket med företagen och när de får löpa amok som de får göra nu för tiden måste det krossas med stora släggan. Seriösa och skötsamma företag/butiker borde inte ha något emot att slå ner hårt på oseriösa skojare i branchen. Att lura sina kunder borde vara det ultimata onda en butik kan göra och inte alla är lika pålästa och insatta i hur man hittar info som vi är och den med lite medmänsklighet rinnande i blodet borde tycka att de ska skyddas. Vi själva klarar oss ju för det mesta.

Finns säkert någon som inte håller med och hellre ställer sig på lögnarnas och bedragarnas sida (de funderar säkert själva på att starta en bedragarverksamhet) och inte tycker att de medmänniskor som lätt luras ska få skylla sig själva.

Permalänk
Medlem

Det som är irriterande är att black friday börjar sträcka sig till nåt som heter black week nu och i år var det väl nån som tjuvstartade 2 veckor innan. Inte många år kvar tills att den kallas black month.

Permalänk
Medlem

Håller med Ryssfemma,

Det här fenomenet börjar bli löjligt. Handlarna vill desperat öka sin försäljning och tävlar om vem som kan börja "rean" tidigast, för att knipa åt sig kunderna. Black friday -> Black week -> Black month -> Black year? Vart ska det sluta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salmonboy:

Förstår inte syftet med att köpa saker vind för våg, och spontanhandla en massa skräp man inte behöver. En inköpslista på valfri prisjämförelse-site, och hålla lite koll på priserna själva är det som gäller. Folk ska få allt serverat och sedan gnälla på handlarna. Visst behövs det tillsyn, men folk är så besatta av priser att de själva inte ens förstår hur ett pris fluktuerar i verkligheten.

Väl skrivet. Det har också varit min ståndpunkt även tidigare år. Köp det du vill ha och har planerat för, om priset känns rätt. För det behöver inte vara bästa rean bara för att det är Black Friday. Det är den största ja, men inte den bästa alla gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

och? Var ljög de om att den var nedsatt?

Tekniskt sett gjorde de inte det.

Dock tycker jag att nio öre inte borde varit värt arbetet att byta ut prislappen.
Fast det är ju en annan fråga egentligen.

Bättre formulering.
Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av friArsenik:

Först och främst:

Det ska inte vara 30 dagar. Det skall vara 180 dagar.

Man ska dela ut böter, låt oss säga första gången 1% på omsättningen för ett år. Andra gången och vidare 10% omsättningen för ett år.

Tro mig, det blir ordning och reda!

Detta, och lägstapriset senaste 180 dagarna ska anges även om det inte är rea. Är lite trött på butiker med röda priser och en text liknande "SE PRISET!" när det inte alls är nedsatt.

Permalänk

Cervera är en stor bluffmakare när det kommer till reor. De använder det rekommenderade priset som referens när de anger den procentuella skillnaden, t.ex. 50% på hela serien. Sedan skriver de inte ut det tidigare priset, troligen för att runda lagstiftningen. När man kommer till kassan så har de en post som de kallar rabatt, som då är mellanskillnaden mellan rek. pris och nuvarande pris, trots att de aldrig har haft det rek. priset. Denna rabatt-post står även när de inte har reor, året om, på deras "se priset" produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Tror det enda det skulle sluta i är att antingen så blir det inga reor alls eller så lämnar kedjorna landet.

Bara de som vilseleder kunder. Var så god och hej då!

Skrivet av anon138754:

Detta, och lägstapriset senaste 180 dagarna ska anges även om det inte är rea. Är lite trött på butiker med röda priser och en text liknande "SE PRISET!" när det inte alls är nedsatt.

Håller med!

Permalänk
Skrivet av DG77:

7 av 10 så med andra ord nästan allihopa bluffade med sina priser, men var det någon som faktiskt tyckte det var "bra pris" ?
Själv såg jag inget att hurra för, det är längesedan man faktisk kunde göra "Fynd" enligt mig, säkert även beroende på de små marginaler inom elektronikbranschen.

Det där med små marginaler gäller långt ifrån alla varor. Kan bara komma på en enda varukategori faktiskt där marginalerna var skit, däremot små marginaler på produkter ifrån vissa tillverkare inom varje kategori är korrekt.

Permalänk
Medlem

Det borde vara minst 90 dagar, samt det ska stå 30, 60 och 90 priser samt redovisa ett snitt mellan 30-60 och 60-90. Och böter på minst 5% av deras totala årsomsättning per produkt som dom fuskar med.

Permalänk
Medlem

Eller ta bort alla reor mm helt så slipper vi folks gnäll.
Vad har hänt med samhället.

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av Pantburk:

Eller ta bort alla reor mm helt så slipper vi folks gnäll.
Vad har hänt med samhället.

Det som har hänt med samhällen i de ännu någorlunda fria delarna av världen, är att de börjar reagera mot alla lallande övergödda girigbukar som kannibaliserar dem, och det tydligen utan insikt om att dylika beteenden inte håller i längden - för någon.

Ponera att du är en ärlig näringsidkare: skulle du föredra att ha huvudsakligen fifflare & rövare som konkurrens? 🦝

Permalänk
Skrivet av Sweclockers:

Branschföreningen Svensk Handel säger till Sveriges Radio att Konsumentverkets vägledning har varit för dålig och att framför allt stora internationella butiker inte har klarat att ställa om sina system, trots att de har haft ett år på sig.

Stackars de stora internationella biljonföretagen som inte mäktat med detta på ett år. Ja det måste vara Konsumentverkets fel!

Permalänk
Medlem

Korkade människor som går på dessa lurendrejerier varje år. Samma visa varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag är inte förvånad. För några år sedan var jag på en större blå-grön kedja och kollade prislappar. En artikel var nedsatt med hela nio öre!

Skrivet av Thomaseron:

Tekniskt sett gjorde de inte det.

Dock tycker jag att nio öre inte borde varit värt arbetet att byta ut prislappen.
Fast det är ju en annan fråga egentligen.

Om det är Elgiganten du tänker på, så minns du antingen fel eller så har något blivit just med den prissättningen på den varan i den butiken. De använder sig inte av ören i deras prissättning, bara hela kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det som är irriterande är att black friday börjar sträcka sig till nåt som heter black week nu och i år var det väl nån som tjuvstartade 2 veckor innan. Inte många år kvar tills att den kallas black month.

Kommer inte ihåg vilken butik det var jag såg, men det var minst 1 som körde Black Month

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Inte datorrelaterat, men Proffsmagasinet som är rätt stora på verktygsförsäljning hade höjt priset på samtliga varor de hade rea på 75%+ på en månad innan. Det nya reapriset var samma pris, eller något lägre, som det som gällde innan prishöjningen.

De håller å andra sidan på så i varenda rea, för det är en myglarbutik av högsta rang. Och jag tvivlar på att konsumentverket gör något åt det, även om man gör hela jobbet åt dem och skickar in prisstatistik och bilder.

Försök? Säger ingen till Konsumentverket så är det klart att inget händer, ju fler avvikelser som kommer in ju högre är chansen att något faktiskt händer.

Bara sitta och klaga kommer inte hjälpa dig eller straffa butiken. Ta i med hårdhandskarna och ta fram all information du kan och ligg på Konsumentverket så ska du se att något händer. Då kan du även skratta gott när butiken får en spark i a*slet och att du faktiskt hjälpt andra förvirrade kunder som inte förstår att dem blir lurade.

Förstår att inte alla har tid med detta men ju fler som kan och orkar ta sig tiden så kan vi tillsammans få bukt på problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Om det är Elgiganten du tänker på, så minns du antingen fel eller så har något blivit just med den prissättningen på den varan i den butiken. De använder sig inte av ören i deras prissättning, bara hela kronor.

Ja, det är de jag tänker på, och jo, det handlade om ören.
Det är ett antal år sedan jag såg det, då jag sällan handlar där.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

"Branschföreningen Svensk Handel säger till Sveriges Radio att Konsumentverkets vägledning har varit för dålig och att framför allt stora internationella butiker inte har klarat att ställa om sina system, trots att de har haft ett år på sig."

Konsumentverkets vägledning varit för dålig. Tycker den har känts ganska glasklar från när de införskaffade detta.

Skulle vara väldigt intressant att se vad för straff dessa 7 av 10 butiker får i slutändan sen.

Om handlarna behöver Konsumentverkets vägledning för att inte ljuga om priserna så är dom ju helt otroligt inkompetenta. De flesta mellanstadieelever skulle ju fixa detta. Det är tur att handlarna inte är med och tävlar i "Smartare än en femteklassare", om man ska tro Svensk Handel så hade handlarna åkt på stordäng!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Försök? Säger ingen till Konsumentverket så är det klart att inget händer, ju fler avvikelser som kommer in ju högre är chansen att något faktiskt händer.

Bara sitta och klaga kommer inte hjälpa dig eller straffa butiken. Ta i med hårdhandskarna och ta fram all information du kan och ligg på Konsumentverket så ska du se att något händer. Då kan du även skratta gott när butiken får en spark i a*slet och att du faktiskt hjälpt andra förvirrade kunder som inte förstår att dem blir lurade.

Förstår att inte alla har tid med detta men ju fler som kan och orkar ta sig tiden så kan vi tillsammans få bukt på problemet.

Jag gjorde det black friday förra året och året innan det. Det hjälpte inte ett skit, uppenbarligen.

Ja, jag hyser agg mot Proffsmagasinet

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarChild42:

Stackars de stora internationella biljonföretagen som inte mäktat med detta på ett år. Ja det måste vara Konsumentverkets fel!

När det gäller E-handel så finns det 100% statistik på allt och alla inom företaget.
Att implementera något som visar lägsta pris senaste 90 dagarna eller vad det är tar någon timme, för en junior utvecklare tom 😁

Självklart har detta gjorts med vilje.

Tack och lov för pricerunner osv.

Permalänk
Medlem

Hur ofta tycker ni att en produkt ska få säljas med rabatt?

ta t.ex. Coca Cola på valfri matbutik, hur ofta ska de få sälja de till sänkt pris?

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag gjorde det black friday förra året och året innan det. Det hjälpte inte ett skit, uppenbarligen.

Ja, jag hyser agg mot Proffsmagasinet

Nu vet jag förstås inte hur du gjort tidigare men om det kommer in på fel ställe kanske det tar stopp. Här kan man göra en anmälan för att starta en granskning mot ett företag som man inte tycker följer lagen.

https://anmalan.konsumentverket.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jcee1993:

Hur ofta tycker ni att en produkt ska få säljas med rabatt?

ta t.ex. Coca Cola på valfri matbutik, hur ofta ska de få sälja de till sänkt pris?

Det finns information om rea/nedsatt pris här.

Vet inte om det gäller alla varor eftersom det inte finns någon exakt maxtid men enligt domstol får en rea inte pågå längre än 2 månader per år.

EDIT: Eftersom det är många frågor om hur liten en prissänkning får vara så tillägger jag bara att priset måste vara väsentligt lägre än ordinarie pris för att få kallas rea/extrapris etc. (Finns mer info på länken ovanför)