PS5 Pro-detaljer smyger sig ut på internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Inte ens Schack eller tetris i 30 fps är OK. 😂🤣

Det stämmer bra, det. Speciellt i spel som Tetris Effect där effekter, partiklar och animationer inte borde upplevas i 30fps.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Nej tack, prestandan kontra priset kommer vara helt orimligt. Kommer uppgradera till ett 5080 GPU istället och sen Playstation 6 när den kommer. Ps5 pro kommer vara för svag för att köra riktig 4k med ray tracing i den fpsn jag vill spela i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag håller med! Samtidigt är de nog lite pragmatiska och kör på en arkitektur som är så lik PS5 som möjligt. De sparar säkert mer avancerade generationer till nästa konsol.

Om konsolen släpps September 2024, så har det inte ens fått fyra år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag håller med! Samtidigt är de nog lite pragmatiska och kör på en arkitektur som är så lik PS5 som möjligt. De sparar säkert mer avancerade generationer till nästa konsol.

Det är bara så att vanligt kisel har nått sin gräns och slutat skala bra, rent ekonomiskt går det inte att skala mer, därför pris per prestanda går upp mycket långsammare än förr

Permalänk
Medlem

När Insomniac anställde folk till Wolverine låg denna beskrivning uppe:
"creating cuts, slashes, gouges, severs, gashes, stabs, [and] a lot more."

Om någon studio får äran att inviga PS5 Pro med ny prestanda lär Insomniac ligga högt upp på den listan med tanke på teknisk kompetens och förmåga att snabbt realisera nya idéer.

GTA VI kommer sälja mera och vara sandlådigare, men själv har jag lagt nästan all hype i låda ett. Oavsett ett löjligt bra år att äga en PS5 eller investera i en Pro, om nu ryktena stämmer.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

50% ökning på 5 år, troligen 50% dyrare också… nja, kan inte säga att jag är direkt imponerad

Nej. Inte 50% dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Självklart kommer det inte hända, men jag tycker att det vore jättebra.

Utvecklare får göra vilka spel dom vill men utan minimikrav så blir det ju bara ooptimerat skräp från vissa utvecklare. Men mycket riktigt så varken köper eller spelar jag 30fps-spel.

De som gör skräp kommer fortsätta göra skräp även om det finns minimikrav (skräpet tar sig bara en annan form så att säga bara på sig) så det har ingen större effekt.

Ett 60 fps krav sätter begränsningar i hur CPUn belastas (gäller förstås även GPUn men där finns en helt annan skalbarhet som inte påverkar spelet dom sådant, annat än på ytan) så nej, potentiellt så kan en utvecklare inte göra det spel denne vill.

Dessutom så finns det ingen logik i att ge just Pro ett 60 fps krav; inte när dess CPU är snarlik den i bas-modellen.

Och det är även ett praktiskt problem, var sätter man gränsen för vad som är godkänt?

Så nej, förstår din tanke men den är ett lite för simplistisk idé av en mer komplex situation.

Der finns förstås inget som hindrar att utvecklaren själv sätter kravet (slog mig precis att jag själv är konstruktionsansvarig för ett familj produkter som har 60 fps krav, ironiskt nog) och delar inte utvecklaren din prioritering så är det enklare att bara rösta med plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Nej. Inte 50% dyrare.

De släppte ju ’slim’ för mer pengar än gamla, åtminstone här i Sverige, denna måste ju bli dyrare än den

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De släppte ju ’slim’ för mer pengar än gamla, åtminstone här i Sverige, denna måste ju bli dyrare än den

Den gamla modellen kommer bli billigare och den nya kommer få ungefär dagens pris. jag gissar på 8000 sek. bättre prestanda för pengarna kommer man inte få 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

De som gör skräp kommer fortsätta göra skräp även om det finns minimikrav (skräpet tar sig bara en annan form så att säga bara på sig) så det har ingen större effekt.

Ett 60 fps krav sätter begränsningar i hur CPUn belastas (gäller förstås även GPUn men där finns en helt annan skalbarhet som inte påverkar spelet dom sådant, annat än på ytan) så nej, potentiellt så kan en utvecklare inte göra det spel denne vill.

Dessutom så finns det ingen logik i att ge just Pro ett 60 fps krav; inte när dess CPU är snarlik den i bas-modellen.

Och det är även ett praktiskt problem, var sätter man gränsen för vad som är godkänt?

Så nej, förstår din tanke men den är ett lite för simplistisk idé av en mer komplex situation.

Der finns förstås inget som hindrar att utvecklaren själv sätter kravet (slog mig precis att jag själv är konstruktionsansvarig för ett familj produkter som har 60 fps krav, ironiskt nog) och delar inte utvecklaren din prioritering så är det enklare att bara rösta med plånboken.

Jag håller med. Jag tycker dock att Sony ska sätta press på utvecklarna. 60 fps är naturligtvis inte någon garanti. Grafik premieras alltid på konsol. Jag tycker det är OK. Som inmatningskälla är kontroller inte lika känslig som mus. 30 fps med mus är inte samma sak som 30 fps med kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Effekten rusar ju på moderna chips så fort du börjar arbeta dig in i de översta 20% av prestandaskiktet typ - uteffekten typ dubbleras eller mer på min 7900XTX av att gå från 2.3GHz till 2.9GHz vid compute. 3D når aldrig upp i de klockfrekvenserna (når väl drygt 2.7GHz som mest), men effektkurvan ser ungefär likadan ut där också då mer av kislet aktiveras.

Så om Sony vill hålla nere frekvensen lite så förstår jag dem. Särskilt om man har mycket resurser på chippet så gör en mindre frekvenssänkning inte så mycket för prestandan som det gör för effektförbrukningen.

Dock låter ju dubbla RT-prestandan mot RDNA2 som inte mycket alls att hänga i julgranen. Är väl inte ens motsvarande Nvidia 3000-serien i RT? Definitivt inte i närheten av 4000-serien den saken är säker.

Absolut, den är överraskade "bred", men det lirar inte med design filosofin för bas-modellen (det här känns mera xbox tänk) så hela grejen överraskar egentligen (förutsatt att ryktet stämmer).

Har inte sett någon perf/watts kurva för RDNA3 i denna storlek så jag vet inte var sweet-spot ligger men jag hade gissat att det kunde klockats mer utan att det skenar.

7900XTX snittar 2.6 GHz enl techpowerup, för övrigt. Men ja, de pressas ju typiskt mer än konsoler.

Dubbla RT lägger den väl i väldigt runda slängar vid 7800XT (om vi tänker oss att bas-PS5 är nere mot 6600XT nånstans). Är väl i krävande RT mer 3070 än 4070 ja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Absolut, den är överraskade "bred", men det lirar inte med design filosofin för bas-modellen (det här känns mera xbox tänk) så hela grejen överraskar egentligen (förutsatt att ryktet stämmer).

Har inte sett någon perf/watts kurva för RDNA3 i denna storlek så jag vet inte var sweet-spot ligger men jag hade gissat att det kunde klockats mer utan att det skenar.

7900XTX snittar 2.6 GHz enl techpowerup, för övrigt. Men ja, de pressas ju typiskt mer än konsoler.

Dubbla RT lägger den väl i väldigt runda slängar vid 7800XT (om vi tänker oss att bas-PS5 är nere mot 6600XT nånstans). Är väl i krävande RT mer 3070 än 4070 ja...

Öh. Nä. Betydligt närmare 4070 än 3070.

Permalänk
Medlem

När kommer AMD med grafikkort som har hårdvaruaccelererad ray tracing??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Öh. Nä. Betydligt närmare 4070 än 3070.

Gick som sagt på mer krävande RT spel från TPU, t.ex:
https://tpucdn.com/review/amd-radeon-rx-7800-xt/images/rt-cyb...
Har du annan info?

Fast ja, det spretar. Tar man ett mindre krävande så kan bilden vara en helt annan, t ex:
https://tpucdn.com/review/amd-radeon-rx-7800-xt/images/rt-spi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

När kommer AMD med grafikkort som har hårdvaruaccelererad ray tracing??

Navi 48 (RX 8700XT eller vad det kan tänkas kallas) är rätt närbesläktad med Pro SOC:en och de lär väl släppas ungefär samtidigt. Hösten 2024 nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Gick som sagt på mer krävande RT spel från TPU, t.ex:
https://tpucdn.com/review/amd-radeon-rx-7800-xt/images/rt-cyb...
Har du annan info?

Fast ja, det spretar. Tar man ett mindre krävande så kan bilden vara en helt annan, t ex:
https://tpucdn.com/review/amd-radeon-rx-7800-xt/images/rt-spi...

Pc och konsol kan inte jämföras så där rakt av. Konsolen har optimeringsfördelar. Därför kommer exakt samma kort prestera bättre i konsol. Därför kommer PS5 Pro i praktiken prestera i närheten av 4070, eller kanske rent av 4070ti/4080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Pc och konsol kan inte jämföras så där rakt av. Konsolen har optimeringsfördelar. Därför kommer exakt samma kort prestera bättre i konsol. Därför kommer PS5 Pro i praktiken prestera i närheten av 4070, eller kanske rent av 4070ti/4080.

Det går inte nog understryka hur mycket mer optimerad en PS5 är och hur mycket ”enklare” det är för utvecklare att skräddarsy spelen och utnyttja precis all kraft till fullo. Tänk även då när det begav sig att den kostade 6000kr och presterade som en dator som kostar 16000kr.

Permalänk
Medlem

Är ju denna dom skulle släppt nu och inte ps5 slim..... sony alltså

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edvin1:

Pc och konsol kan inte jämföras så där rakt av. Konsolen har optimeringsfördelar. Därför kommer exakt samma kort prestera bättre i konsol. Därför kommer PS5 Pro i praktiken prestera i närheten av 4070, eller kanske rent av 4070ti/4080.

Som idag menar du? 30FPS och inga skuggor

Finns inget som heter ''optimera'' det är ''sänk grafiken tills det slutar lagga''

4070TI / 4080 kan du feteglömma.. varför ska de gå med sådan stor förlust? Har AMD ett hemligt vapen?

Det blir 7700XT/7800-prestanda, sluta överhajpa saker.

GTA VI 30FPS och (Lägsta grafiksettings)? inga skuggor och stora texturer..

PC har ju fördelen att man kan själv bestämma sin FPS genom att ''optimera'' efter eget behag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Som idag menar du? 30FPS och inga skuggor

Finns inget som heter ''optimera'' det är ''sänk grafiken tills det slutar lagga''

4070TI / 4080 kan du feteglömma.. varför ska de gå med sådan stor förlust? Har AMD ett hemligt vapen?

Det blir 7700XT/7800-prestanda, sluta överhajpa saker.

GTA VI 30FPS och (Lägsta grafiksettings)? inga skuggor och stora texturer..

https://i.imgur.com/iQMuqyx.jpg

PC har ju fördelen att man kan själv bestämma sin FPS genom att ''optimera'' efter eget behag.

Finns inget som heter ''optimera''? Där slutade jag läsa. Det är svårt att bemöta sådant strunt. Men på tal om ingenting: Har du fungerat över varför spel alltid ser bättre ut i slutet av generationen? Så har det varit sedan tidernas begynnelse, nes, snes, PS1, PS2, PS4 etc...

Ännu en sårad pc-gamer som ser sin "high end-pc" bli utmanad av en "simpel konsol" för 6k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Pc och konsol kan inte jämföras så där rakt av. Konsolen har optimeringsfördelar. Därför kommer exakt samma kort prestera bättre i konsol. Därför kommer PS5 Pro i praktiken prestera i närheten av 4070, eller kanske rent av 4070ti/4080.

Nu var det iofs just två olika grafikkort jag jämförde. Och det var mer ett konstaterande att "dubbla RT" ger i grova drag ett 7800XT om man utgår från 6600XT.

Ang optimering... Förutom bättre förutsättningar att pricka in "rätt" rendersettings så finns det normalt inga större vinster att hämta ut på GPU-sidan (annan femma på CPU sidan dock) på konsol. Tvärtom så presterar PS5 vanligtvis ungefär där omkring man förväntar sig relativt RDNA2-baserade grafikkort*. Och så länge minnet räcker till så landar man vanligen närmare 6650XT än storebror 6700XT.

Så några gratisluncher existerar normalt inte. Vet inte varför denna myt hänger kvar trots att det gjorts otaliga jämförelser med PC hårdvara som kör "console-settings".

(edit: ja, förutsatt att utvecklingen mot RDNA2 drivare hålls igång då...med åren blir ju gammal PC-hårdvara mindre intressant att underhålla medans konsol hålls igång tills ersättaren kommer, som minst. AMD tycks ju dock sköta sig rätt bra här. Nvidia verkar ha mer bråttom att lämna gamla skepp, därav "AMD fine wine")

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nu var det iofs just två olika grafikkort jag jämförde. Och det var mer ett konstaterande att "dubbla RT" ger i grova drag ett 7800XT om man utgår från 6600XT.

Ang optimering... Förutom bättre förutsättningar att pricka in "rätt" rendersettings så finns det normalt inga större vinster att hämta ut på GPU-sidan (annan femma på CPU sidan dock) på konsol. Tvärtom så presterar PS5 vanligtvis ungefär där omkring man förväntar sig relativt RDNA2-baserade grafikkort. Och så länge minnet räcker till så landar man vanligen närmare 6650XT än storebror 6700XT.

Så några gratisluncher existerar normalt inte. Vet inte varför denna myt hänger kvar trots att det gjorts otaliga jämförelser med PC hårdvara som kör "console-settings".

Alltså, nej. Optimering är en stor sak på konsol. Jag förstår inte hur ni kan förneka det. Exakt samma hårdvara ger mer prestanda på konsol.

Permalänk
Medlem

[quote postid="20298870" userid="313978" name="Edvin1"]
Optimering är en stor sak på konsol. Jag förstår inte hur ni kan förneka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Alltså, nej. Optimering är en stor sak på konsol. Jag förstår inte hur ni kan förneka det. Exakt samma hårdvara ger mer prestanda på konsol.

För att det vore att förneka praktiska benchmarks. Så frågan är varför du förnekar dem.

Liknande (exakt finns inte) GPU-hårdvara ger normalt, på det stora hela, liknande prestanda.

Optimering är en stor sak på PC med förövrigt.

Detta utifrån hur det ser ut idag alltså. Hur pass bra RDNA2 på PC hänger med säg år 2028 återstår att se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edvin1:

Finns inget som heter ''optimera''? Där slutade jag läsa. Det är svårt att bemöta sådant strunt. Men på tal om ingenting: Har du fungerat över varför spel alltid ser bättre ut i slutet av generationen? Så har det varit sedan tidernas begynnelse, nes, snes, PS1, PS2, PS4 etc...

Ännu en sårad pc-gamer som ser sin "high end-pc" bli utmanad av en "simpel konsol" för 6k?

Nej, jag är inte sårad.. bara trött på att konsolspelare tror att PS5'an hårdvara är magisk och kan mäta sig med ett 4090-kort..

Kom igen, väx upp..

En potatis är en potatis, oavsett vad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edvin1:

Alltså, nej. Optimering är en stor sak på konsol. Jag förstår inte hur ni kan förneka det. Exakt samma hårdvara ger mer prestanda på konsol.

Det stämde på X360 och ps3-eran.. då hade konsolerna inte X86-system..

Idag är optimeringen ''sänk grafiken tills det når 30FPS'' inget mer med det, det är inte magi eller något bakom konsolerna.

Tror du inte AMD eller Nvidia hade anställt dessa programmerade till sitt lag såfall om dessa har superduper optimerings hjärnor som kan göra ett 4060 till ett 4090-prestanda genom lite magiska touch på mjukvaran?

Digital foundry på YT bevisar detta gång på gång.. det är ingen eller knappt någon skillnad på PS5ans hårdvara och en dator med liknande hårdvara, dvs 3700X och 5700XT/6650XT när det kommer till spelprestanda.

Sluta drömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Det stämde på X360 och ps3-eran.. då hade konsolerna inte X86-system..

Idag är optimeringen ''sänk grafiken tills det når 30FPS'' inget mer med det, det är inte magi eller något bakom konsolerna.

Tror du inte AMD eller Nvidia hade anställt dessa programmerade till sitt lag såfall om dessa har superduper optimerings hjärnor som kan göra ett 4060 till ett 4090-prestanda genom lite magiska touch på mjukvaran?

Digital foundry på YT bevisar detta gång på gång.. det är ingen eller knappt någon skillnad på PS5ans hårdvara och en dator med liknande hårdvara, dvs 3700X och 5700XT/6650XT när det kommer till spelprestanda.

Sluta drömma.

Men vilket struntprat ärligt talat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

För att det vore att förneka praktiska benchmarks. Så frågan är varför du förnekar dem.

Liknande (exakt finns inte) GPU-hårdvara ger normalt, på det stora hela, liknande prestanda.

Optimering är en stor sak på PC med förövrigt.

Detta utifrån hur det ser ut idag alltså. Hur pass bra RDNA2 på PC hänger med säg år 2028 återstår att se.

Utvecklarna har lättare att utnyttja all kraft i kretsarna på konsol. Förnekar du att det är lika lätt att optimera på pc? Okej då. Varför flyter det genomsnittliga spelet ofta bättre day one på konsol? Ingen har sagt något om "4090". Det är ju rent ut sagt hittepå. Men att förvänta sig prestanda som motsvarar ungefär 4070 och kanske uppåt 4070 ti, det är inte en orimlig antagande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Varför flyter det genomsnittliga spelet ofta bättre day one på konsol?

Inget bra argument i sammanhanget för detta kan isåfall lika gärna bara bero på att utvecklarna prioriterar att optimera för ps5 i första hand eftersom flest har just den hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Inget bra argument i sammanhanget för detta kan isåfall lika gärna bara bero på att utvecklarna prioriterar att optimera för ps5 i första hand eftersom flest har just den hårdvaran.

Så du menar att utvecklarna av ren ondska prioriterar bort den plattform som säljer flest spel? Sålde inte Elden Ring 70% av sina spel på pc?

Märker du inte hur märkligt resonemanget är? Det här är inte isolerade fall. Day one flyter spelen ofta mkt bättre på konsol.