Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Inte speciellt mycket egentligen. Men för att specificera lite från IF Metall och andra sympatistrejker...

IF Metall - Inte tillräckligt stöd hos de anställda. Tesla säger att 10% strejkar. Om man bryter ner den summan, så kan man högst få strax över 30% verkstadspersonal, beroende på hur man räknar. Deras verkstäder jobbar på som vanligt och man kan lämna in sin bil utan problem.
Problemet här för Teslaförare är att IF Metall dragit in Werksta, som reparerar Teslabilar som t.ex. krockat. Det drabbar Teslas kunder och inte Tesla. De ser det dock som att Tesla säljer delar och får in pengar den vägen.

Transport - Inga Teslabilar hanteras i svenska hamnar. Tesla rundar detta med att köra andra vägar.

SEKO och ST - Post blockeras från att lämnas ut eller hämtas av Tesla. Här är väl registreringsskyltar det som fått mest uppmärksamhet. Kan dock vad jag fattat det som rundas, genom att kunden själv beställer dessa och sedan åker till Tesla som sätter dit dem innan leverans. Lite mer jobb, men man får sin bil.

Fastighets - Städning av fastigheter. Ingen aning, men har städat i lokaler där jag jobbat tidigare och påverkar inte mig som kund.

Elektrikerna - Ingen reparation av elanläggningar, transformatorstationer eller matarledningar till laddstationerna. Kan påverka oss kunder, men vad jag sett så har Tesla egen personal ute som reparerat trasiga laddstolpar.

Målarförbundet - Ingen lackering av Teslabilar. Påverkar enbart Teslas kunder, som kanske varit med om en krockskada.

Musikerförbundet - Kanske den mest menlösa sympatistrejk jag sett någonsin. Soundtracket till SVT:s "Historien till Sverige" får inte spelas i Tesla-bilarnas mediaspelare. Vet inte hur de ska lösa det, men det är väl bara att plocka ner musiken från Spotify för alla. Jag kommer ju inte lyssna på den i alla fall.

Byggnads - Inga reparationer, underhåll eller byggnationer av Teslas verkstäder. Vet inte hur den fungerar då det byggs lite här och var. Öppnades nytt i Jönköping här om dagen t.ex..

Edit: Glömde att däckverkstäderna inte får byta till vinterdäck på Tesla-bilar. Hur det nu kan vara lagligt? Tesla gör det dock gratis hos sig, om du inte kan göra det själv. Något som återigen bara påverkar Teslas kunder.

I fallet Werksta och målarförbundet som gör att krockskador blir svåra att åtgärdas för Teslas kunder, har Tesla haft ute ett gäng annonser för denna typ av jobb ett tag. Så de tänker ta det inhouse framöver och gissar på att ett antal fackanslutna mister sina jobb på andra företag. Så det kommer rulla på som vanligt om ett tag.

Hur de nya påhitten från våra grannländer kommer påverka nyförsäljningen vet jag inte, men gissar på att det också kommer rundas utan större problem.

Det enda jag har att säga om denna röra är att fackförbunden borde tänka till lite och fundera på om deras handlingar är proportionerliga i förhållande till vad de får ut och hur verkligheten ser ut.
De har ingen respekt för föreningsfriheten, då de inte har majoritetsstöd bland Teslas anställda och skickar troligtvis ut fler fackligt anslutna i arbetslöshet, än vad de kunnat omfatta med detta kollektivavtal.

Gick dock förbi ett par stycken igår, där den ena är från ett av de fackförbund som sympatistrejkar. Hörde att de pratade om Musk och den röst/ton som användes var nästan så man fick rysningar. Rent hat. Så man förstår att de har skygglappar och inte kan tänka sig att backa. Men å andra sidan, så är det lika hårdnackat åt andra hållet. 500 år var det IF Metall kunde hålla ut va?

Angående Restringskylt så nä du kan inte bara beställa en ny hur som helst.
Du måste göra en stöld anmälan på skylten för att få en ny skylt och anmäler du en skylt som stulen fast den inte är det då begår du ett brott där av att dom inte har gjort så.

Video med Peter Esse förklarar en del om just skyltar.
https://www.youtube.com/watch?v=Jp2Q1jZCZxY

Strejk drabbar alltid oskyldiga har alltid varit så och kommer alltid vara så precis som med krig det är ett sätt att gör påtryckningar.

Undrar om det finns någon här i forumet som beställt en Tesla och får vänta på den på grund av strejken.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Angående Restringskylt så nä du kan inte bara beställa en ny hur som helst.
Du måste göra en stöld anmälan på skylten för att få en ny skylt och anmäler du en skylt som stulen fast den inte är det då begår du ett brott där av att dom inte har gjort så.

Video med Peter Esse förklarar en del om just skyltar.
https://www.youtube.com/watch?v=Jp2Q1jZCZxY

Strejk drabbar alltid oskyldiga har alltid varit så och kommer alltid vara så precis som med krig det är ett sätt att gör påtryckningar.

Undrar om det finns någon här i forumet som beställt en Tesla och får vänta på den på grund av strejken.

Går ju att diskutera...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utnyttjar-kryphal-for-att-...

Strejker kan drabba oskyldiga ja, men problemet är att facken har samma syn på krig som Ryssland. Motparten ska inte få försvara sig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Angående Restringskylt så nä du kan inte bara beställa en ny hur som helst.
Du måste göra en stöld anmälan på skylten för att få en ny skylt och anmäler du en skylt som stulen fast den inte är det då begår du ett brott där av att dom inte har gjort så.

Video med Peter Esse förklarar en del om just skyltar.
https://www.youtube.com/watch?v=Jp2Q1jZCZxY

Strejk drabbar alltid oskyldiga har alltid varit så och kommer alltid vara så precis som med krig det är ett sätt att gör påtryckningar.

Undrar om det finns någon här i forumet som beställt en Tesla och får vänta på den på grund av strejken.

Det stämmer inte, man kan beställa nya skyltar i princip hur som helst och dom behöver inte vara stulna eller liknande.
https://www.transportstyrelsen.se/registreringsskyltar

Ex från vanliga frågor.
Q:Jag har beställt en ny skylt. Vad gör jag med den gamla?

A:Har du beställt en ny registreringsskylt för att den gamla skylten behöver bytas ut och du har den kvar? Förstör den gamla skylten så att den inte går att använda igen. Lämna den till sedan återvinningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det stämmer inte, man kan beställa nya skyltar i princip hur som helst och dom behöver inte vara stulna eller liknande.
https://www.transportstyrelsen.se/registreringsskyltar

Ex från vanliga frågor.
Q:Jag har beställt en ny skylt. Vad gör jag med den gamla?

A:Har du beställt en ny registreringsskylt för att den gamla skylten behöver bytas ut och du har den kvar? Förstör den gamla skylten så att den inte går att använda igen. Lämna den till sedan återvinningen.

Denna i "vanliga frågor" tog det i klartext.

Du kan beställa skyltar via vår e-tjänst på internet. Du måste legitimera dig med e-legitimation eller med din behörighetskod som finns på Del 1 av registreringsbeviset. Du når e-tjänsten via länken nedan.

Tänk på följande när du beställer en registreringsskylt:

Du kan inte välja typ av registreringsskylt utan du får den som är avsedd för ditt fordon.
Registreringsskyltarna kostar 62 kronor styck. Vi skickar en faktura separat.
Skyltarna skickas till den adress som den registrerade ägaren har i vägtrafikregistret.
Skyltarna är normalt framme efter tre arbetsdagar.
Du får samma registreringsnummer på de nya skyltarna som du har på de gamla.

Ett besök hos Tesla för att betala och registrera över bilen, sedan 124kr och lite väntetid. När man fått skyltarna är det bara att åka till Tesla och be dem sätta dit dem och köra hem bilen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Går ju att diskutera...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utnyttjar-kryphal-for-att-...

Strejker kan drabba oskyldiga ja, men problemet är att facken har samma syn på krig som Ryssland. Motparten ska inte få försvara sig.

Nu blandar du in åsikter och märkliga jämförelser igen, du är inte så bra på det du lovat...

Permalänk

Är det sant att WV fått mycket skit för sin ID3 för sin kvalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det sant att WV fått mycket skit för sin ID3 för sin kvalitet?

Ja från det jag har läst.

De sägs ska ha lyft kvaliteten i den uppdaterade faceliften.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det sant att WV fått mycket skit för sin ID3 för sin kvalitet?

Vad jag hört av kollegor samt läste inför mitt köp av ID4 GTX för lite mer än 2 år sedan så var det framförallt på 1st-bilar som det var en del fysiska kvalitetsproblem. Det förbättrades när "vanliga" modellerna kom.

Sedan är ju mjukvaruproblem och VWs usla uppgraderingar också något man kan kalla kvalitet och då tycker jag både ID3 och ID4 är rätt kasst. Framförallt som det verkar nu att förvärmning och liknande inte kommer till 3.x-bilar utan bara nya.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Datavetare

Råder inget tvivel om att det är bekvämt att åka/köra elbil, men är det någon som tycker det är en "rolig" upplevelse och i så fall: vad jämför ni med?

Vi har haft vår elbil, en Volvo XC40 ER (bakhjulsdrivna) sedan i somras. Sure, just denna är inte på något sätt en "racer", kravet på bilen var att hunden ska kunna åka säkert och bekvämt (rätt svårt att få till med nuvarande elbilar, var typ denna och ID.4 som riktigt fungerade).

Bilen fungerar super, men det är en rejält trist körupplevelse och enda gången jag föredrar att köra denna jämfört med våra två andra bilar (Subaru Legacy och Mustang GT) är när man primärt kommer sitta fast i bilköer. Denna video beskriver väldigt bra hur jag känner

Innan jag köpte Mustangen testade jag bl.a Mach E (WTF Ford, ni kan inte kalla Mach E för "Mustang" för den kommer aldrig bli en sådan) och Tesla M3 LR. Skippade då elbil primärt då alla dessa bilarna har väldigt många hästkrafter -> skitdyra att försäkra. Ska det vara värt pengarna tycker i alla fall jag att det ska till något mer än "bara köra runt i en bil", Volvon (och Subarun) är långt mer vettiga som "en bil för att köra från A till B".

Att utnyttja acceleration är kul, typ första 10 gångerna, men att göra det med elbil är lite att kolla på en schyst film med ljudet avstängt...

Samma gäller "aktiv körning". Tycker inte man kan komma ifrån att vikten hos elbilar känns rejält och det drar rejält ned "känslan". Just här är det som primärt skiljer en "muskelbil" från en "riktig sportbil", den förra är relativt tung (~1800 kg) men det är ändå OK jämfört med de flesta elbilar med drag i (+ mycket av vikten sitter långt fram -> lätt att häva sladd...). Här det WTF Volvo, XC40 Recharge:en väger ~2100 kg och det känns!

Hur känner ni, är det "roligt" att köra er elbil. Kan ni bara köra iväg till "ingetstans speciellt" bara för att få köra? Har då aldrig känt det suget med vår elbil (eller någon elbil jag testat så här långt mer än initiala nyhetsbehaget).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Råder inget tvivel om att det är bekvämt att åka/köra elbil, men är det någon som tycker det är en "rolig" upplevelse och i så fall: vad jämför ni med?

....

Hur känner ni, är det "roligt" att köra er elbil. Kan ni bara köra iväg till "ingetstans speciellt" bara för att få köra? Har då aldrig känt det suget med vår elbil (eller någon elbil jag testat så här långt mer än initiala nyhetsbehaget).

Att köra bil är väl inte roligt? Jag kan tänka mig att det hade varit skoj att testa rally eller att köra snabbt på bana, men att köra i vardagen ska inte vara roligt. Det ska vara bekvämt och säkert. Folk som vill ha roligt i trafiken är nog de som ställer till det mest för oss andra.

Jag vill aldrig gå tillbaka till en diesel, det är alltför underbart att köra el, men roligt bryr jag mig inte om att ha.

Kan du inte spara det roliga till att köra på bana? Istället för att försöka göra en vardagssyssla till underhållning. Gå med i en klubb och kör av dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur känner ni, är det "roligt" att köra er elbil. Kan ni bara köra iväg till "ingetstans speciellt" bara för att få köra? Har då aldrig känt det suget med vår elbil (eller någon elbil jag testat så här långt mer än initiala nyhetsbehaget).

Det handlar nog om vad det är man tycker är roligt med att köra bil också. Hade en audi a4 tidigare, och jämfört med bilarna jag haft innan den så låg den som ett strykjärn på vägen och man kunde köra på kurviga vägar på ett annat sätt. Det tyckte jag var roligt. Sen dess har vi haft en Passat Alltrack som är raka motsatsen, den är mer som en pråm. Du styr den i den generella riktningen du vill åka och gasar.

Nu när vi gått över till en Model 3 så känner jag att vi är tillbaka mer åt audi-hållet med en lägre bil. Och jag tycker fortfarande accelerationen är roligt, men vi hann ju inte köra den så mycket innan vintern slog till med full kraft. Jag är ju förmodat skitnödigt töntig, men när det kommer en till synes häftig bil och ska dra förbi så tycker jag det är väldigt roligt att sticka iväg. Rödljus-race är väl det viktigaste?

Men nej, är man ute efter motormuller och den biten så kommer väl aldrig en elbil vara roligt. Sen kanske just XC40 inte så rolig i sig själv heller, EX30 ser däremot ganska intressant ut. För vår del finns det nog risk att vi kommer att gå över till pråm-hållet igen när ID7 Tourer GTX eller vad nu den fyhjulsdrivna varianten kommer heta, dyker upp till lägre priser.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Beamy:

Att köra bil är väl inte roligt? Jag kan tänka mig att det hade varit skoj att testa rally eller att köra snabbt på bana, men att köra i vardagen ska inte vara roligt. Det ska vara bekvämt och säkert. Folk som vill ha roligt i trafiken är nog de som ställer till det mest för oss andra.

Jag vill aldrig gå tillbaka till en diesel, det är alltför underbart att köra el, men roligt bryr jag mig inte om att ha.

Kan du inte spara det roliga till att köra på bana? Istället för att försöka göra en vardagssyssla till underhållning. Gå med i en klubb och kör av dig.

"Roligt" kanske är fel ord, säg "engagerade" istället då. Och är exakt det du pekar på jag menar: det finns elbilar (och även ICE) med totalt onödig mängd kraft och jag håller med dig om att man kan inte utnyttja den kraften i vanlig trafik utan att vara en direkt farlig rövhatt.

Så lite svårt att se poängen med en elbil med väldigt hög prestanda. En ICE med "hög prestanda" har typiskt andra egenskaper som en ljudbild och känsla i up-shift/down-shift som inte existerar (eller som jag i alla fall inte än upplevt) i elbil. Som videon ovan: "there is always something to do" när man kör, elbil är något jag mycket hellre åker (de är bekväma) än kör.

Finns ju biltillverkare och bilmodeller vars hela identitet bygger på att det ska vara en "drivers car" (rent generellt alla GT-typ bilar). De är "roliga" att köra även om man inte har några som helst ambitioner att nöta bana. Personligen är jag "klar" med tävling-körning efter att tävlingskört motorcykel under 12 års tid, men tycker ändå att "köra bil" kan vara mer än att bara ta sig från A till B.

Men i.o.f.s. kan man alltid se det som "glaset halvfullt". Att köra för nöjes skull är rent krasst dåligt för miljön, så att helt ta bort det "roliga" ur bilkörning är det bästa som kan hända för just aspekten.

Edit: så det jag kanske borde fråga är: vad tycker folk här poängen med högpresterande elbilar är? Är de "roliga" och hur använder ni dessa i vardagen i så fall? För en ICE går det inte att komma ifrån att ljudet och känslan i växellådan i en högpresterande bil är en väldigt stor del av upplevelsens, båda saknas helt för elbilar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Nu blandar du in åsikter och märkliga jämförelser igen, du är inte så bra på det du lovat...

Inte mycket mer personliga åsikter än det inlägget jag svarade... det är ju så.

Inlägget jag svarade på tog upp krig och då tyckte jag det var passande med en sådan jämförelse. Men det går väl inte hem hos alla?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Edit: så det jag kanske borde fråga är: vad tycker folk här poängen med högpresterande elbilar är? Är de "roliga" och hur använder ni dessa i vardagen i så fall? För en ICE går det inte att komma ifrån att ljudet och känslan i växellådan i en högpresterande bil är en väldigt stor del av upplevelsens, båda saknas helt för elbilar.

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag de är lika lite roliga som t.ex. en högprestanda-kombi med förbränningsmotor. Även om man har 400-600 hästar i en så är det fortfarande en tung touringbil. Fördelen är väl att elbilarna i prestandaversioner inte har sanslös försäkringskostnad och service som t.ex. en RS4 eller RS6 för att jämföra.

Som transportmedel trivs jag betydligt bättre med en elbil, och jag har nog lika roligt som jag hade i min gamla A6 Allroad med 320 hästar, d.v.s inte speciellt roligt alls, men bekvämt och smidigt från a till b..

Ska man ha roligt är det nog bättre att inte köpa en prestanda-familjebil och så köpa en riktigt rolig (läs: lätt!) andrabil/sommarbil.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Yoshman:

Edit: så det jag kanske borde fråga är: vad tycker folk här poängen med högpresterande elbilar är? Är de "roliga" och hur använder ni dessa i vardagen i så fall? För en ICE går det inte att komma ifrån att ljudet och känslan i växellådan i en högpresterande bil är en väldigt stor del av upplevelsens, båda saknas helt för elbilar.

Jag har en Tesla Model 3 Long Range. I ren *"körglädje" är den inte lika kul som min E46 M3 eller min Civic Type R jag kört tidigare. Den har dock avsevärt mer körglädje än den Audi A4 2,0TFSI Quattro jag hade sist, innan denna.

Visst kan jag ibland sakna motorljud och interaktionen med bilen man får av att växla själv etc. Men som helhetspaket, som ska fungera varje dag är den för mig helt oslagbar. Jag har ofta förr i tråden nämnt BMW M340i, Audi S4, och Mercedes C43 AMG som jämförelseobjekt (det var mellan dem och denna som det stod när jag sist valde bil). Och handen på hjärtat så är det inte så jäkla mycket mer interaktion när man kör dem heller. Det ända man förlorar är motorljudet. Vikt, chassie och väghållning var väldigt likvärdigt mellan alla fyra bilar jag jämförde. Där Teslan faktiskt var mest likt den BMWn i sättning och uppförande. Vardags-vänligt men åt det sportiga hållet. Den beter sig också snarlikt på en öde, kurvig landsväg.

Helhetsupplevelsen ändå på det stora hela att det är en rätt kul bil. Efter lite drygt 2 år och ca 4000 mil så tycker jag fortfarande accelerationen är störtkul. Extra skoj är det när man tar med någon äldre släkting eller kollega som tycker elbilar är "radiobilar" och trampar plattan i mattan Även om ovan nämnda ICE-bilar hade liknande mängd hästkrafter känns de rejält mycket långsammare då deras effekt inte kommer lika direkt, när man trycker på gasen. Jag tycker även kraften och fyrhjulsdriften är användbar i ett rent praktiskt hänseende då den möjliggör säkrare omkörningar och utfarter på motorvägar/trafikleder.

Visst, den kommer nog aldrig att kunna tävla med en ren "entusiastbil" likt Civicen på just det Civic Type R har som styrkor. Men som helhetspaket till vardags, med en sportig ton så är den absolut i världsklass.

Kort sagt.
Kombinera de mjuka värdena av:
x 4 vuxna åker i helt OK komfort, med varsin weekendpackning
x Världsledande infotainment
x Toppenbra ljudssystem
x Alltid varm bil på vintern, alltid sval på sommaren - oavsett om man står i garage, under tak eller utomhus.
x Aldrig behöva åka och tanka på vardags. Man laddar alltid hemma - jag har som bäst ca 1000 mil mellan mina separata stopp för laddning. Har nästan alltid kunnat ladda där jag ändå står för natten/dagen.

Med körglädjen från:
x Massivt vridmoment i hela registret och ögonblicklig respons från drivlinan.
x Helt OK sportigt chassi, sportigt kalibrerad styrning och rimlig vikt (1800kg)

Jag hittade ingen bil i samma prisklass som slog den - då.

*För mig som definierat hur underhållande den är att framföra på en tom, kurvig landsväg

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur känner ni, är det "roligt" att köra er elbil. Kan ni bara köra iväg till "ingetstans speciellt" bara för att få köra? Har då aldrig känt det suget med vår elbil (eller någon elbil jag testat så här långt mer än initiala nyhetsbehaget).

Absolut, fortfarande roligt. Bilen en Tesla Model S har gått 33000 mil och glädjen att få ut att åka finns kvar.

Nu har jag inte haft tid och jag tror jag nämnt det tidigare, men under pandemin, när jag fick mindre jobb, tog jag svängar runt om i Sverige, enbart för att det var roligt att vara ute och köra.
Kollade inte själv, men bilbesiktningen var överraskad att jag hade kört 9000 mil på ett år.
Blir väl så när man t.ex. helt plötsligt får för sig att åka upp till norrland inladsvägen och ner utmed kusten en helg. Aldrig åkt så mycket planlöst kors och tvärs i Sverige, bara för att det är roligt och bekvämt, som med denna elbil.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag sålde min Maserati för handpenning på en Model Y Perfomance och har samma glädje av att köra elbil. Skulle till och med säga större glädje då denna bil kan jag köra varje dag. Maseratin fick bara rastas under sommaren, och helst bara i vackert väder. Teslan klarar helt enkelt av att fylla två bilars funktion. Och mycket billigare att köra. (Maseratin var svår att få gå snålare än 1,7 liter per mil) Försäkringen är inte heller dyrare på Teslan, och skatt skall vi inte prata om.

Min nöjes körning har helt klart ökat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Roligt" kanske är fel ord, säg "engagerade" istället då. Och är exakt det du pekar på jag menar: det finns elbilar (och även ICE) med totalt onödig mängd kraft och jag håller med dig om att man kan inte utnyttja den kraften i vanlig trafik utan att vara en direkt farlig rövhatt.

Så lite svårt att se poängen med en elbil med väldigt hög prestanda. En ICE med "hög prestanda" har typiskt andra egenskaper som en ljudbild och känsla i up-shift/down-shift som inte existerar (eller som jag i alla fall inte än upplevt) i elbil. Som videon ovan: "there is always something to do" när man kör, elbil är något jag mycket hellre åker (de är bekväma) än kör.

Finns ju biltillverkare och bilmodeller vars hela identitet bygger på att det ska vara en "drivers car" (rent generellt alla GT-typ bilar). De är "roliga" att köra även om man inte har några som helst ambitioner att nöta bana. Personligen är jag "klar" med tävling-körning efter att tävlingskört motorcykel under 12 års tid, men tycker ändå att "köra bil" kan vara mer än att bara ta sig från A till B.

Men i.o.f.s. kan man alltid se det som "glaset halvfullt". Att köra för nöjes skull är rent krasst dåligt för miljön, så att helt ta bort det "roliga" ur bilkörning är det bästa som kan hända för just aspekten.

Edit: så det jag kanske borde fråga är: vad tycker folk här poängen med högpresterande elbilar är? Är de "roliga" och hur använder ni dessa i vardagen i så fall? För en ICE går det inte att komma ifrån att ljudet och känslan i växellådan i en högpresterande bil är en väldigt stor del av upplevelsens, båda saknas helt för elbilar.

Jo, tänk så mycket skojigare allt hade varit om vi sluppit el överallt: https://m.youtube.com/watch?v=Nn__9hLJKAk

Att du tycker ICE fordon är "roligare" är något du kommer ifrån när man kört elbil ett tag. Tycker mest det är frustrerande med speciellt manuella ICE bilar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag har en Tesla Model 3 Long Range. I ren *"körglädje" är den inte lika kul som min E46 M3 eller min Civic Type R jag kört tidigare. Den har dock avsevärt mer körglädje än den Audi A4 2,0TFSI Quattro jag hade sist, innan denna.

Visst kan jag ibland sakna motorljud och interaktionen med bilen man får av att växla själv etc. Men som helhetspaket, som ska fungera varje dag är den för mig helt oslagbar. Jag har ofta förr i tråden nämnt BMW M340i, Audi S4, och Mercedes C43 AMG som jämförelseobjekt (det var mellan dem och denna som det stod när jag sist valde bil). Och handen på hjärtat så är det inte så jäkla mycket mer interaktion när man kör dem heller. Det ända man förlorar är motorljudet. Vikt, chassie och väghållning var väldigt likvärdigt mellan alla fyra bilar jag jämförde. Där Teslan faktiskt var mest likt den BMWn i sättning och uppförande. Vardags-vänligt men åt det sportiga hållet. Den beter sig också snarlikt på en öde, kurvig landsväg.

Helhetsupplevelsen ändå på det stora hela att det är en rätt kul bil. Efter lite drygt 2 år och ca 4000 mil så tycker jag fortfarande accelerationen är störtkul. Extra skoj är det när man tar med någon äldre släkting eller kollega som tycker elbilar är "radiobilar" och trampar plattan i mattan Även om ovan nämnda ICE-bilar hade liknande mängd hästkrafter känns de rejält mycket långsammare då deras effekt inte kommer lika direkt, när man trycker på gasen. Jag tycker även kraften och fyrhjulsdriften är användbar i ett rent praktiskt hänseende då den möjliggör säkrare omkörningar och utfarter på motorvägar/trafikleder.

Visst, den kommer nog aldrig att kunna tävla med en ren "entusiastbil" likt Civicen på just det Civic Type R har som styrkor. Men som helhetspaket till vardags, med en sportig ton så är den absolut i världsklass.

Kort sagt.
Kombinera de mjuka värdena av:
x 4 vuxna åker i helt OK komfort, med varsin weekendpackning
x Världsledande infotainment
x Toppenbra ljudssystem
x Alltid varm bil på vintern, alltid sval på sommaren - oavsett om man står i garage, under tak eller utomhus.
x Aldrig behöva åka och tanka på vardags. Man laddar alltid hemma - jag har som bäst ca 1000 mil mellan mina separata stopp för laddning. Har nästan alltid kunnat ladda där jag ändå står för natten/dagen.

Med körglädjen från:
x Massivt vridmoment i hela registret och ögonblicklig respons från drivlinan.
x Helt OK sportigt chassi, sportigt kalibrerad styrning och rimlig vikt (1800kg)

Jag hittade ingen bil i samma prisklass som slog den - då.

*För mig som definierat hur underhållande den är att framföra på en tom, kurvig landsväg

Problemet med moderna bilar är ju att de är så ruggigt snabba, ska man börja pusha vad en t ex M340 klarar så får man ju köra som en fullkomlig idiot om man ska göra det på allmänna vägar. Tar vi t ex en M3 E30 så gör den 0-100 på 6.5 sekunder en ny M3 klarar ju det på nästan halva tiden.

Sen har ju Tesla lyckats väldigt bra med vikten på Model 3, skiljer ju bara ca 200kg mot en BMW 3-serie eller en Audi A4. Och är ca 300kg lättare än en BWM i4.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Yoshman:

Råder inget tvivel om att det är bekvämt att åka/köra elbil, men är det någon som tycker det är en "rolig" upplevelse och i så fall: vad jämför ni med?

[…]

Att utnyttja acceleration är kul, typ första 10 gångerna, men att göra det med elbil är lite att kolla på en schyst film med ljudet avstängt...

Samma gäller "aktiv körning". Tycker inte man kan komma ifrån att vikten hos elbilar känns rejält och det drar rejält ned "känslan". Just här är det som primärt skiljer en "muskelbil" från en "riktig sportbil", den förra är relativt tung (~1800 kg) men det är ändå OK jämfört med de flesta elbilar med drag i (+ mycket av vikten sitter långt fram -> lätt att häva sladd...). Här det WTF Volvo, XC40 Recharge:en väger ~2100 kg och det känns!

Hur känner ni, är det "roligt" att köra er elbil. Kan ni bara köra iväg till "ingetstans speciellt" bara för att få köra? Har då aldrig känt det suget med vår elbil (eller någon elbil jag testat så här långt mer än initiala nyhetsbehaget).

Förstår vad du menar, men efter över två år med en Model 3 Long Range ser jag fortfarande fram emot varje resa. Det är inte ovanligt att jag "hittar på" en anledning att ge mig ut med bilen – typ gå en promenad i skogen eller åka till havet.

Känner igen mig i din beskrivning av att bilen känns tung, men dess tjänstevikt är inte mer än 1 931 kg enligt Biluppgifter, så jag som oinsatt lekman skulle kanske inte gissa att skillnaden mot en bil på 1 800 kg skulle vara sådär väldigt märkbar.

Den stora skillnaden oss emellan är hursomhelst att du – förstås – jämför med ett antal häftiga så kallade muskelbilar som du har och har haft, medan jag knappt har något att jämföra med, då Model 3:an är min första bil. Så vi har naturligtvis helt olika perspektiv. Själv är jag mycket förtjust i ljudet från en eldrivlina vid acceleration, trots att det låter på ett helt annat sätt och mycket svagare än det från en Mustang.

Skrivet av Yoshman:

Edit: så det jag kanske borde fråga är: vad tycker folk här poängen med högpresterande elbilar är? Är de "roliga" och hur använder ni dessa i vardagen i så fall? För en ICE går det inte att komma ifrån att ljudet och känslan i växellådan i en högpresterande bil är en väldigt stor del av upplevelsens, båda saknas helt för elbilar.

Brukar uppskatta de 440 hästkrafterna och det omedelbara vridmomentet vid omkörning och i andra situationer där det är fördelaktigt att kunna accelerera snabbt och direkt. Men annars tycker jag fortfarande det är kul att trycka plattan i mattan ibland, även om det sker betydligt mer sällan nu än i början.

Det ska väl slutligen sägas att jämförelsen mellan ICE och BEV med avseende på "rolig körning" blir mer rättvis om elbilarna får representeras av en Model 3 Performance eller liknande, med dess Track Mode. Har tyvärr inte kört en sådan, men det sägs vara stor skillnad mot Long Range.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Roligt" kanske är fel ord, säg "engagerade" istället då. Och är exakt det du pekar på jag menar: det finns elbilar (och även ICE) med totalt onödig mängd kraft och jag håller med dig om att man kan inte utnyttja den kraften i vanlig trafik utan att vara en direkt farlig rövhatt.

Så lite svårt att se poängen med en elbil med väldigt hög prestanda. En ICE med "hög prestanda" har typiskt andra egenskaper som en ljudbild och känsla i up-shift/down-shift som inte existerar (eller som jag i alla fall inte än upplevt) i elbil. Som videon ovan: "there is always something to do" när man kör, elbil är något jag mycket hellre åker (de är bekväma) än kör.

Finns ju biltillverkare och bilmodeller vars hela identitet bygger på att det ska vara en "drivers car" (rent generellt alla GT-typ bilar). De är "roliga" att köra även om man inte har några som helst ambitioner att nöta bana. Personligen är jag "klar" med tävling-körning efter att tävlingskört motorcykel under 12 års tid, men tycker ändå att "köra bil" kan vara mer än att bara ta sig från A till B.

Men i.o.f.s. kan man alltid se det som "glaset halvfullt". Att köra för nöjes skull är rent krasst dåligt för miljön, så att helt ta bort det "roliga" ur bilkörning är det bästa som kan hända för just aspekten.

Edit: så det jag kanske borde fråga är: vad tycker folk här poängen med högpresterande elbilar är? Är de "roliga" och hur använder ni dessa i vardagen i så fall? För en ICE går det inte att komma ifrån att ljudet och känslan i växellådan i en högpresterande bil är en väldigt stor del av upplevelsens, båda saknas helt för elbilar.

savagegeese har en intressant diskussion om körglädje eller bristen på när det gäller Kia EV6 GT och sportiga elbilar generellt.
https://www.youtube.com/watch?v=RCu59W36beY

Permalänk
Hedersmedlem

Är inte "rolig" dock en väldigt subjektiv sak? Vissa tycker det är roligt med motorljud, racingkänsla och allt sånt med andra .. inte? Jag kan absolut inte säga något om hur andra känner det så det blir självklart bara min personliga åsikt.

Jag tycker det är skitkul att köra min Elbil även om det är en väldigt svenson-typ Enyaq 80. Inget kraftpaket. Ingen sportvariant. Men det beror säkert på att jag aldrig riktigt haft något jättebehov av muskelbilar. Mina föräldrar har haft diverse bilar under åren, sportig 2-sitsig japanare (minns inte vilken mer att vi kallade den en "risturbo" och den hade lampor som fälldes upp ... ), lite amerikanska muskelbilar, ett par jaguarer (allt begangnat så inga superdyra bilar) och jag har kört alla. och visst, en V8 låter coolt ett tag.

Men jag värderar helt andra saker nu. jag vill ha komfort. Jag vill ha tyst kupé. Och jag älskar att trycka ner gasen och direkt få svar och accelera iväg. Så nej, jag tycker inte det blivit tristare att köra elbil efter alla diverse bensin/diesel jag kört under åren. Tvärtom. Men det är verkligen en personlig sak så det är garanterat olika för alla beroende vad man är ute efter när man kör.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lidodido:

Skodan har väl nån inställning för att tillåta laddning av 12v-batteriet från högspänningsbatteriet om det börjar sina? Optimerad batterianvändning eller nåt sånt. Har inte haft nåt problem själv trots korta körningar med massa förvärmning av kupén.

Jag lämnade in bilen och de hittade fel på batteriet eller nått där runt om så de bytte ut det på garanti. Så nu får vi se om det håller bättre. Jag antog något var wonky eftersom den redan förra vintern började visa lampan ett par gånger och denna vinter ofta så fort det var kallt. De uppdaterae förresten också någon mjukvara för kamerorna. noterade när jag skulle beställa servicen att det stod att de hade en uppdatering väntande nästa gång jag kom till verkstaden. Jag har fått en del OTA så lite förvånad att det fanns en extra som behövde göras på verkstan.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Roligt" kanske är fel ord, säg "engagerade" istället då. Och är exakt det du pekar på jag menar: det finns elbilar (och även ICE) med totalt onödig mängd kraft och jag håller med dig om att man kan inte utnyttja den kraften i vanlig trafik utan att vara en direkt farlig rövhatt.

Så lite svårt att se poängen med en elbil med väldigt hög prestanda. En ICE med "hög prestanda" har typiskt andra egenskaper som en ljudbild och känsla i up-shift/down-shift som inte existerar (eller som jag i alla fall inte än upplevt) i elbil. Som videon ovan: "there is always something to do" när man kör, elbil är något jag mycket hellre åker (de är bekväma) än kör.

Finns ju biltillverkare och bilmodeller vars hela identitet bygger på att det ska vara en "drivers car" (rent generellt alla GT-typ bilar). De är "roliga" att köra även om man inte har några som helst ambitioner att nöta bana. Personligen är jag "klar" med tävling-körning efter att tävlingskört motorcykel under 12 års tid, men tycker ändå att "köra bil" kan vara mer än att bara ta sig från A till B.

Men i.o.f.s. kan man alltid se det som "glaset halvfullt". Att köra för nöjes skull är rent krasst dåligt för miljön, så att helt ta bort det "roliga" ur bilkörning är det bästa som kan hända för just aspekten.

Edit: så det jag kanske borde fråga är: vad tycker folk här poängen med högpresterande elbilar är? Är de "roliga" och hur använder ni dessa i vardagen i så fall? För en ICE går det inte att komma ifrån att ljudet och känslan i växellådan i en högpresterande bil är en väldigt stor del av upplevelsens, båda saknas helt för elbilar.

Jämförelserna haltar lite.

Om man jämför en "vardags elbil" så borde den jämföras med en "vardags ICE bil".
Poängen/Fördelen med vardags elbilarna är ju att man får en mycket piggare och trevligare upplevelse än en vardags ICE bil. Av dessa 2 så väljer jag ju elbilen 100%

Och precis som du var inne på med din muskel bil vs sportbil. Om man är van och köra riktiga sportbilar så kommer man hata amerikanska muskelbilar med exakt samma argument. dvs att de inte är engagerande och bara "bra" på att köra rakt snabbt.

Skrivet av Purgatory:

savagegeese har en intressant diskussion om körglädje eller bristen på när det gäller Kia EV6 GT och sportiga elbilar generellt.
https://www.youtube.com/watch?v=RCu59W36beY

Ser inte riktigt detta som en kritik till "sportiga elbilar" utan mer deras åsikt av just Kia EV6 GT.
Hört många fina kommentarer om hur avstämt chassit och kör upplevelsen är i t.ex. BMW i4 och Porche Taycan.

Edit; kikade lite på savagegeese kanal, och hittade deras review av BMW i4 M50, om du är intresserad av deras åsikt av just denna. Verkar som de kikat på Porche Tacan med får kika på den senare

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag lämnade in bilen och de hittade fel på batteriet eller nått där runt om så de bytte ut det på garanti. Så nu får vi se om det håller bättre. Jag antog något var wonky eftersom den redan förra vintern började visa lampan ett par gånger och denna vinter ofta så fort det var kallt. De uppdaterae förresten också någon mjukvara för kamerorna. noterade när jag skulle beställa servicen att det stod att de hade en uppdatering väntande nästa gång jag kom till verkstaden. Jag har fått en del OTA så lite förvånad att det fanns en extra som behövde göras på verkstan.

Hade du SW 2.4 i din bil? Isåfall skulle den ju få ett nytt batteri för att klara uppdateringen till 3.x. Sen har det väl varit en del OTA-uppdateringar av bilens styrenheter som också varit förberedande för de större SW-lyften, så det är nog naturligt.

Dom har ju kämpat en del med själva deployment-biten när det gäller mjukvaran, och jag har sagt länge att hur många uppdateringar vi kommer få i framtiden hänger mer på hur dom löser paketering och deployment snarare än själva utvecklingen av koden, för den biten tror jag (trots deras stora brister) att dom kan lösa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Råder inget tvivel om att det är bekvämt att åka/köra elbil, men är det någon som tycker det är en "rolig" upplevelse och i så fall: vad jämför ni med?

Vi har haft vår elbil, en Volvo XC40 ER (bakhjulsdrivna) sedan i somras. Sure, just denna är inte på något sätt en "racer", kravet på bilen var att hunden ska kunna åka säkert och bekvämt (rätt svårt att få till med nuvarande elbilar, var typ denna och ID.4 som riktigt fungerade).

Bilen fungerar super, men det är en rejält trist körupplevelse och enda gången jag föredrar att köra denna jämfört med våra två andra bilar (Subaru Legacy och Mustang GT) är när man primärt kommer sitta fast i bilköer. Denna video beskriver väldigt bra hur jag känner

https://youtu.be/_N7PawgxtnA

Innan jag köpte Mustangen testade jag bl.a Mach E (WTF Ford, ni kan inte kalla Mach E för "Mustang" för den kommer aldrig bli en sådan) och Tesla M3 LR. Skippade då elbil primärt då alla dessa bilarna har väldigt många hästkrafter -> skitdyra att försäkra. Ska det vara värt pengarna tycker i alla fall jag att det ska till något mer än "bara köra runt i en bil", Volvon (och Subarun) är långt mer vettiga som "en bil för att köra från A till B".

Att utnyttja acceleration är kul, typ första 10 gångerna, men att göra det med elbil är lite att kolla på en schyst film med ljudet avstängt...

Samma gäller "aktiv körning". Tycker inte man kan komma ifrån att vikten hos elbilar känns rejält och det drar rejält ned "känslan". Just här är det som primärt skiljer en "muskelbil" från en "riktig sportbil", den förra är relativt tung (~1800 kg) men det är ändå OK jämfört med de flesta elbilar med drag i (+ mycket av vikten sitter långt fram -> lätt att häva sladd...). Här det WTF Volvo, XC40 Recharge:en väger ~2100 kg och det känns!

Hur känner ni, är det "roligt" att köra er elbil. Kan ni bara köra iväg till "ingetstans speciellt" bara för att få köra? Har då aldrig känt det suget med vår elbil (eller någon elbil jag testat så här långt mer än initiala nyhetsbehaget).

Pappas ID.4 GTX påminner om att köra buss. Finns inte så mycket körglädje i den, och det är säkert meningen. Högt uppdragen motorhuv, inte så mycket kontakt med vägen visuellt. Inte mycket kontakt med något. Den skall fungera för alla.

Min Model Y Performance påminner om att köra motorcykel, vilket jag saknar. Låg, låg, motorhuv, man ser vägen nära bilen både framför och på sidan från förarplats. Fantastisk drivlina där gaspedalen mer är en hastighetsregulator än accelerationsregulator, då accelerationen är så brutal, precis som på hojen. Kränger inget när man vrider på ratten. Kontant chassi med noll hyss för sig vad gäller spårighet trots 21". Riktigt snabbstyrd, ingen bra ide att vända sig om och prata med barnen i baksätet. Passar inte riktigt min mamma, om man säger så.

Så jag kör gärna Teslan på okynnesmaner, men skulle aldrig fundera på att köra ID.4:an nånstans utan anledning.

Tidigare hade vi en E-tron i familjen, den var given om man ville åka i komfort nånstans. Men heller inget man tog ut för att okynnesköra.

Sambon åker helst i VW skulle jag tro, E-tron var för stor och Teslan är för livlig, hon tycker inte heller om att se så mycket av vägen nära bilen. Barnen åker helst i Teslan, men det är för att det är en Tesla. Tror de annars tycker mest om E-tron.

Edit: vill man ha en kul elbil lär en Model 3 Performance vara en kanditat, de ligger kring 1700kg om jag inte minns fel.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Chibariku:

Problemet med moderna bilar är ju att de är så ruggigt snabba, ska man börja pusha vad en t ex M340 klarar så får man ju köra som en fullkomlig idiot om man ska göra det på allmänna vägar. Tar vi t ex en M3 E30 så gör den 0-100 på 6.5 sekunder en ny M3 klarar ju det på nästan halva tiden.

Absolut, så är det ju. Oavsett Tesla Model 3 LR, eller de andra ICE kandidaterna jag ställde den mot - ingen av bilarna är ens nästan i närheten av sin gränser om man inte kör som en fullständig galning på allmän väg.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Absolut, så är det ju. Oavsett Tesla Model 3 LR, eller de andra ICE kandidaterna jag ställde den mot - ingen av bilarna är ens nästan i närheten av sin gränser om man inte kör som en fullständig galning på allmän väg.

Ett stort plus med en vass elbil är att man får känna på draget utan att behöva vrida ur den. Ex. en BMW 340 måste ju varvas, så på tvåan går det då rätt fort inom bebyggt område. En elbil däremot kan man vrida ur i intervallet 15-40 och få tryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

savagegeese har en intressant diskussion om körglädje eller bristen på när det gäller Kia EV6 GT och sportiga elbilar generellt.
https://www.youtube.com/watch?v=RCu59W36beY

Skrivet av Cove:

Jämförelserna haltar lite.

Om man jämför en "vardags elbil" så borde den jämföras med en "vardags ICE bil".
Poängen/Fördelen med vardags elbilarna är ju att man får en mycket piggare och trevligare upplevelse än en vardags ICE bil. Av dessa 2 så väljer jag ju elbilen 100%

Och precis som du var inne på med din muskel bil vs sportbil. Om man är van och köra riktiga sportbilar så kommer man hata amerikanska muskelbilar med exakt samma argument. dvs att de inte är engagerande och bara "bra" på att köra rakt snabbt.

Ser inte riktigt detta som en kritik till "sportiga elbilar" utan mer deras åsikt av just Kia EV6 GT.
Hört många fina kommentarer om hur avstämt chassit och kör upplevelsen är i t.ex. BMW i4 och Porche Taycan.

Edit; kikade lite på savagegeese kanal, och hittade deras review av BMW i4 M50, om du är intresserad av deras åsikt av just denna. Verkar som de kikat på Porche Tacan med får kika på den senare

https://www.youtube.com/watch?v=rVN3jm6AXQ4&ab_channel=savage...

Savage Geese är några som jag har respekt för i allmänhet, har följt dom länge, men deras syn på elbilar i allmänhet är svårt färgat av gamla sanningar och utbyggnaden av snabbladdare i området (Chicago). "The Midwest" eller mellanvästra USA hör till några av dom mest elbilsskeptiska delarna av USA. Det finns exempelvis INTE EN ENDA SuC som är öppen "non-Tesla" i hela Chicago. Räckviddsångesten kan läggas till högen av nya-världen-problem som man generellt upplever i dessa konservativa delar av USA. Jag delar inte Jacks och Marks åsikter om elbilar i allmänhet och EV6: an i synnerhet. Håller dock med Jack om att EV6 GT är "very capable, surprisingly capable".

Jag har sedan mitten av juni kört min EV6 GT. Under de senaste 24 månaderna har jag kört, i kronologisk ordning:

BMW X3 M40i (Steg 1-optimerad)
Volvo XC40 B4
Volvo C40 Twin Ultra x 2 (MY 22 och 23)
Mustang Mach-E GT
BMW i4 M50
Tesla Model Y LR (Acc. uppgraderad, MY sen 21)
Kia EV6 GT
Zeekr 001 Performance och Privilege
Tesla Model S Plaid

Den bil som hade bäst körupplevelse (kontroll, känsla och alla andra subjektivt positiva upplevelser) är BMW i4 M50. På en andraplats kommer Kian, därefter är antingen 001:an eller MS: en. M-performance M40i placerar sig nära MS och 001. X3:an är som EV6: an en SAV, hur larvigt det än kan verka.

i4 M50 vs EV6 GT (subjektivt; kul; njutbart)
Körställning: Lika
Styrning: Lika
Drivlina (acceleration exempelvis): Lika
Komfort vid högre farter: Lika
Komfort vida låga farter: Lika
Trygghet/chassirespons: Lika
På den punkt som BMW vinner utan tvekan på är: "Bromskänsla". Bromsarna i sig är högeffektiva i båda men känslan är vass i BMW: n medan den är relativt svampig och simmig i Kian.

På den här listan med bilar är det bara två som har brummat, och bara en som man har velat höra brummet på. Det finns förstås "mer att göra" och man får fler "traditionella" intryck i traditionella bilar men handen på hjärtat:
Jag är en medelmåtta men med höga krav som inte kommer att sakna dom här traditionella sakerna i bilkörningen. Och jag älskar min Kia EV6 GT. Växellådor, mekanisk styrning och förbränningsmotorbrum är gammal (utdöende) teknik i min värld. Ser fram emot "drive-by-wire", 48V-system som ny standard och andra digitala, högprecisionssystem i våra bilar istället för analoga och/eller hydrauliska system.

Med det sagt: vi kan väl ändå få behålla våra spakar för blinkers och vindrutetorkare?

Jokern: Ioniq 5 N. Elbilen som vill verka analog.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lidodido:

Hade du SW 2.4 i din bil? Isåfall skulle den ju få ett nytt batteri för att klara uppdateringen till 3.x. Sen har det väl varit en del OTA-uppdateringar av bilens styrenheter som också varit förberedande för de större SW-lyften, så det är nog naturligt.

Dom har ju kämpat en del med själva deployment-biten när det gäller mjukvaran, och jag har sagt länge att hur många uppdateringar vi kommer få i framtiden hänger mer på hur dom löser paketering och deployment snarare än själva utvecklingen av koden, för den biten tror jag (trots deras stora brister) att dom kan lösa.

Nä, jag hade 3.nånting i min. Det var nått fel på batteriet som nog inte hade med mjukvaruuppdateringen antar jag.
När det gäller uppdateringen så kollade jag på papprerna jag fick och det stod:

Fältåtgärder 48S5 0099 001 vilket om jag läser rätt när jag googlar lite är en "workshop update for the camera module" vilket ska fixa problem med bland annat Cruise Control.

S-Styrdon för kameraassistanssystem (KRIT 07,08) - båda är för HOD LENKRAD - TRAVEL ASSIST

Jag använder inte Cruise Control så mkt så har antagligen klarat mig från buggen.
Lite irriterande att de inte kan skicka ut info att det finns en uppdatering att göra hos verkstad. Det var bara när jag matade in mitt regnummer för at boka tid som det dök upp att det fanns en uppdatering som väntade.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com