Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Ombord laddaren kräver minimum 6A
Om en fas får under 6A kopplas fasen bort.

Jodå. Det är jag medveten om. Men det är inte riktigt det som spelar in i det här fallet.
Här visualisera jag bara det faktum att ID bilarna laddar på två faser utan att det är något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tönten:

Vi använder ECO mode i bilen och stadskörning (<60 kmh). Siffran fick jag från andra spekulanter hos återförsäljaren, varav den ene skulle byta in sin Niro för att uppgradera till EV9. Vi är som sagt helt ny när det kommer till elbil, så vill bara höra om denna förbrukning verkar rimlig. Man törs ju inte köra utanför staden om den drar 3kwh per mil.

Om du bara kör korta turer i stan, måste du förvärma bilen då?
När jag var i fjällen på vintern och åkte många småturer så hade jag värmen avstängd.
Det drar rejält med energi att värma upp bilen varje gång när det är så kallt ute.

Kör du längre turer kommer förbrukningen gå ner och kanske landa på 25-30% mer än på sommaren, efter man räknat bort uppvärmingen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Om du bara kör korta turer i stan, måste du förvärma bilen då?
När jag var i fjällen på vintern och åkte många småturer så hade jag värmen avstängd.
Det drar rejält med energi att värma upp bilen varje gång när det är så kallt ute.

Kör du längre turer kommer förbrukningen gå ner och kanske landa på 25-30% mer än på sommaren, efter man räknat bort uppvärmingen.

Det var säljaren som påpekade att bilen behöver förvärmas innan den körs i mycket kallt väderlag, eftersom värmepumpen då aktiveras. Använder KIA Connect appen för detta. Problemet är att bilen kallnar väldigt fort, så efter en snabb avstickare på affären är det dags igen. Det är säkert jag som missar något här, och man behöver kanske inte köra igång värmningen av kupén.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tönten:

Det var säljaren som påpekade att bilen behöver förvärmas innan den körs i mycket kallt väderlag, eftersom värmepumpen då aktiveras. Använder KIA Connect appen för detta. Problemet är att bilen kallnar väldigt fort, så efter en snabb avstickare på affären är det dags igen. Det är säkert jag som missar något här, och man behöver kanske inte köra igång värmningen av kupén.

Effektiviteten hos en värmepump minskar rätt kraftigt med fallande temperatur. De flesta tester jag hittar är gjorda mellan -10°C och 0°C, redan då får man tydligen räkna med 15-35 % lägre räckvidd.

I vissa delar av Sverige kan det blir kallare än så, för en elbil1 finns inget positivt med lägre temperatur vilket betyder att man nog får räkna med halverad räckvidd om temperaturen kryper en bit under -20°C.

Bästa "plåstret" är att ha bilen inkopplad på nätterna, framförallt om det likt vår elbil står i carport (så icke uppvärmt) på nätterna. Då kan man värma bilen via elnätet innan man åker iväg.

1 Även för ICE överväger de negativa effekterna (allt går tyngre/kärvare + luftmotståndet är högre hos kall luft), så även dessa drar mer på vintern men där är faktiskt själva motorn något mer effektiv i lägre temperatur då arbetstemperaturen är konstant. Kort och gott: räckviddsminskningen för elbil är och lär fortsätta vara rätt mycket större än vad man ser hos ICE.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

För alla EV6-ägare där ute som upplever positiva och negativa saker med sina bilar. 12V-batteriproblem, ICCU-strul kontra allt som bara funkar. Lite EV6-specifik statistik att jämföra med:

Kia EV6 Global Survey

Permalänk
Avstängd

Tycker det funkar bäst på vintern när man kör korta sträckor att undvika att värma upp hela bilen inkl batteri. Dra bara på kupevärmen ett par minuter innan avfärd så man slipper frysa och har varma goa säten och ratt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur man ser på det. Själv vill jag inte stötta maffialik beskyddarverksamhet, som inte har stöd bland majoriteten av de anställda och som till stora delar riktar sig till enbart Teslas kunder.

Om jag fattat det rätt så är det inte så svårt att komma runt det där. De som köpt bilarna kan själva beställa plåtar hem till sig och sedan låta Tesla sätta på dem.

Läste precis denna och håller med om mycket i den debattartikeln.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/JQmRXj/c-sympatistrejkern...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Facket har hur många skitbolag som helst att gå efter. Restauranger, budfirmor, allt skit som kör hem mat för 39:-, byggbranschen, åkeribranschen... skitlöner och skitarbetsplatser. Senaste är folk som cyklar runt med små budlastbilar i skitvädret. Lönedumpning i offentlig sektor.

Men nä, man ger sig på Tesla.

Varför inte Spotify? Nja alla har ju Spotify, då får man badwill. De flesta har inte råd med Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Beror ju på hur man ser på det. Själv vill jag inte stötta maffialik beskyddarverksamhet, som inte har stöd bland majoriteten av de anställda och som till stora delar riktar sig till enbart Teslas kunder.

Om jag fattat det rätt så är det inte så svårt att komma runt det där. De som köpt bilarna kan själva beställa plåtar hem till sig och sedan låta Tesla sätta på dem.

Läste precis denna och håller med om mycket i den debattartikeln.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/JQmRXj/c-sympatistrejkern...

Nu går snart Danmark, Norge och Finland in och blockar transporter av teslabilar till Sverige.
Mycket bra av dem! Det visar hur viktigt det är med riktiga avtal och villkor även i våra grannländer.

Snart har de inga bilar att sätta sina plåtar.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/aven-norge-dras-in-i-tesla...
https://sverigesradio.se/artikel/finska-facket-sluter-upp-i-t...
https://www.transportarbetaren.se/danska-transportfacket-vars...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Nu går snart Danmark, Norge och Finland in och blockar transporter av teslabilar till Sverige.
Mycket bra av dem! Det visar hur viktigt det är med riktiga avtal och villkor även i våra grannländer.

Snart har de inga bilar att sätta sina plåtar.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/aven-norge-dras-in-i-tesla...
https://sverigesradio.se/artikel/finska-facket-sluter-upp-i-t...
https://www.transportarbetaren.se/danska-transportfacket-vars...

På vilket sätt har Tesla inte riktiga avtal och riktiga villkor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Facket har hur många skitbolag som helst att gå efter. Restauranger, budfirmor, allt skit som kör hem mat för 39:-, byggbranschen, åkeribranschen... skitlöner och skitarbetsplatser. Senaste är folk som cyklar runt med små budlastbilar i skitvädret. Lönedumpning i offentlig sektor.

Men nä, man ger sig på Tesla.

Varför inte Spotify? Nja alla har ju Spotify, då får man badwill. De flesta har inte råd med Tesla.

Enkelt, Tesla är lågt hängande frukt och ett varumärke många har åsikter om, trots att man (oftast?) inte ens suttit i en Tesla.

Gräva i gigföretag är långt mer komplicerat (tro mig - jobbar med exakt detta).

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Nu tror jag att dessa inlägg kommer att bli borttagna men det är ju andra fack som det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Nu tror jag att dessa inlägg kommer att bli borttagna men det är ju andra fack som det handlar om.

Särskilt Spotify som inte ens är LO, men Unionen vill få till ett avtal där, precis som de för inte så länge sedan lyckades med hos Klarna efter strejkvarsel.

Permalänk
Medlem

@Dizzö
@DaBone
@sweborn
@SUMITOMO
@Julkatten
@Azodan
@ztenlund

Detta bröts ut till en separat tråd: #20272570 som sedan blev låst för att diskussionen inte hör hemma här.

Det relevanta är väl möjligtvis hur Tesla-köpare/ägare drabbas, sett ur ett köpa/äga elbil-perspektiv, men det får moderatorerna avgöra.

Permalänk
Medlem

@Lidodido Mycket bättre att göra en gigantisk citatvägg som upprepar allting en gång till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

@Lidodido Mycket bättre att göra en gigantisk citatvägg som upprepar allting en gång till...

Ja kunde så klart ha taggat folk, men gick snabbare att klicka i citat. Skriver man bara ett inlägg så går folk bara in och citerar som svar och så fortsätter diskussionen 🙂 ska redigera mitt inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Det relevanta är väl möjligtvis hur Tesla-köpare/ägare drabbas, sett ur ett köpa/äga elbil-perspektiv, men det får moderatorerna avgöra.

Inte speciellt mycket egentligen. Men för att specificera lite från IF Metall och andra sympatistrejker...

IF Metall - Inte tillräckligt stöd hos de anställda. Tesla säger att 10% strejkar. Om man bryter ner den summan, så kan man högst få strax över 30% verkstadspersonal, beroende på hur man räknar. Deras verkstäder jobbar på som vanligt och man kan lämna in sin bil utan problem.
Problemet här för Teslaförare är att IF Metall dragit in Werksta, som reparerar Teslabilar som t.ex. krockat. Det drabbar Teslas kunder och inte Tesla. De ser det dock som att Tesla säljer delar och får in pengar den vägen.

Transport - Inga Teslabilar hanteras i svenska hamnar. Tesla rundar detta med att köra andra vägar.

SEKO och ST - Post blockeras från att lämnas ut eller hämtas av Tesla. Här är väl registreringsskyltar det som fått mest uppmärksamhet. Kan dock vad jag fattat det som rundas, genom att kunden själv beställer dessa och sedan åker till Tesla som sätter dit dem innan leverans. Lite mer jobb, men man får sin bil.

Fastighets - Städning av fastigheter. Ingen aning, men har städat i lokaler där jag jobbat tidigare och påverkar inte mig som kund.

Elektrikerna - Ingen reparation av elanläggningar, transformatorstationer eller matarledningar till laddstationerna. Kan påverka oss kunder, men vad jag sett så har Tesla egen personal ute som reparerat trasiga laddstolpar.

Målarförbundet - Ingen lackering av Teslabilar. Påverkar enbart Teslas kunder, som kanske varit med om en krockskada.

Musikerförbundet - Kanske den mest menlösa sympatistrejk jag sett någonsin. Soundtracket till SVT:s "Historien till Sverige" får inte spelas i Tesla-bilarnas mediaspelare. Vet inte hur de ska lösa det, men det är väl bara att plocka ner musiken från Spotify för alla. Jag kommer ju inte lyssna på den i alla fall.

Byggnads - Inga reparationer, underhåll eller byggnationer av Teslas verkstäder. Vet inte hur den fungerar då det byggs lite här och var. Öppnades nytt i Jönköping här om dagen t.ex..

Edit: Glömde att däckverkstäderna inte får byta till vinterdäck på Tesla-bilar. Hur det nu kan vara lagligt? Tesla gör det dock gratis hos sig, om du inte kan göra det själv. Något som återigen bara påverkar Teslas kunder.

I fallet Werksta och målarförbundet som gör att krockskador blir svåra att åtgärdas för Teslas kunder, har Tesla haft ute ett gäng annonser för denna typ av jobb ett tag. Så de tänker ta det inhouse framöver och gissar på att ett antal fackanslutna mister sina jobb på andra företag. Så det kommer rulla på som vanligt om ett tag.

Hur de nya påhitten från våra grannländer kommer påverka nyförsäljningen vet jag inte, men gissar på att det också kommer rundas utan större problem.

Det enda jag har att säga om denna röra är att fackförbunden borde tänka till lite och fundera på om deras handlingar är proportionerliga i förhållande till vad de får ut och hur verkligheten ser ut.
De har ingen respekt för föreningsfriheten, då de inte har majoritetsstöd bland Teslas anställda och skickar troligtvis ut fler fackligt anslutna i arbetslöshet, än vad de kunnat omfatta med detta kollektivavtal.

Gick dock förbi ett par stycken igår, där den ena är från ett av de fackförbund som sympatistrejkar. Hörde att de pratade om Musk och den röst/ton som användes var nästan så man fick rysningar. Rent hat. Så man förstår att de har skygglappar och inte kan tänka sig att backa. Men å andra sidan, så är det lika hårdnackat åt andra hållet. 500 år var det IF Metall kunde hålla ut va?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Inte speciellt mycket egentligen.

Dåså, då har alltså diskussionen inget alls att göra i denna tråd.

När det faktiskt får någon påverkan på köpandet eller ägandet av en elbil så kan det vara nåt att diskutera, men så länge det inte gör det så kan vi släppa det ämnet, var min poäng.

Permalänk
Medlem

Förlåt för off-topic, men vart kan man diskutera strejken? Vilket forum rekommenderar ni?
Tack på förhand
Chromatic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Förlåt för off-topic, men vart kan man diskutera strejken? Vilket forum rekommenderar ni?
Tack på förhand
Chromatic

Tesla Club Sweden?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tesla Club Sweden?

Tack snälla du!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Dåså, då har alltså diskussionen inget alls att göra i denna tråd.

När det faktiskt får någon påverkan på köpandet eller ägandet av en elbil så kan det vara nåt att diskutera, men så länge det inte gör det så kan vi släppa det ämnet, var min poäng.

Klart den har. Handlar ju om Tesla får in bilar eller inte. Högaktuellt då detta elbilar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Sålde min M3 2021 i väntan på flytt till Sverige och köpte en billig (40k, 2012-modell) liten Mazda att ha som transport medans jag väntar på att få klart med allt vilket kan ta 4-6 månader (valde att sälja nu då beg.priserna var till min fördel).

Med dagens priser blir min totala månadskostnad (bränsle, försäkring, vägavgift, reparation/andra kostnader) för det nya bilägandet ca 1,5k dyrare än vad elbilen kostade mig.

Jösses, vad jag saknar den :/

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Klart den har. Handlar ju om Tesla får in bilar eller inte. Högaktuellt då detta elbilar.

Ja och då kan man hålla sig till de effekterna, snarare än huruvida strejken är rätt eller inte, om den är tandlös, om facket är en maffia eller vad det nu gäller. Nu kanske inte alla ville dra de växlarna men det var direkt där man hamnade när det togs upp, och då tänkte jag det var bra att hojta till innan ytterligare 5 sidor politik äter upp tråden.

Edit: backade lite och du började ju med länkar om att de nekas skyltar. Helt relevant, men tillägget "bra där" gjorde nog att de som är emot facket drog igång, och sen var det nästan 100% åsikter om facket som diskuterades. Att de nekas skyltar är som sahy9helt relevant här tycker jag 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja och då kan man hålla sig till de effekterna, snarare än huruvida strejken är rätt eller inte, om den är tandlös, om facket är en maffia eller vad det nu gäller. Nu kanske inte alla ville dra de växlarna men det var direkt där man hamnade när det togs upp, och då tänkte jag det var bra att hojta till innan ytterligare 5 sidor politik äter upp tråden.

Edit: backade lite och du började ju med länkar om att de nekas skyltar. Helt relevant, men tillägget "bra där" gjorde nog att de som är emot facket drog igång, och sen var det nästan 100% åsikter om facket som diskuterades. Att de nekas skyltar är som sahy9helt relevant här tycker jag 🙂

Folk får väl hålla tyglarna lite och inte bli alltför känslosamt engagerade helt enkelt

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Folk får väl hålla tyglarna lite och inte bli alltför känslosamt engagerade helt enkelt

Man kan skriva vad som händer, utan att nämna vad man själv tycker om saken.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Beror ju på hur man ser på det. Själv vill jag inte stötta maffialik beskyddarverksamhet, som inte har stöd bland majoriteten av de anställda och som till stora delar riktar sig till enbart Teslas kunder.

Om jag fattat det rätt så är det inte så svårt att komma runt det där. De som köpt bilarna kan själva beställa plåtar hem till sig och sedan låta Tesla sätta på dem.

Läste precis denna och håller med om mycket i den debattartikeln.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/JQmRXj/c-sympatistrejkern...

Skrivet av DaBone:

Man kan skriva vad som händer, utan att nämna vad man själv tycker om saken.

Det gick ju inte så bra för dig... Andra raden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Det gick ju inte så bra för dig... Andra raden!

Nä, blev provocerad av inlägget innan. Men nu bättrar vi oss?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nä, men nu bättrar vi oss?

Kan ni väl göra..