SweClockers vinterdator 2023 – årets bygge med goda uppgraderingsmöjligheter

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett vettigt bygge även om man såklart fasar över kronans värde

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag förstår inte vad du vill säga med detta...

Det är ett försök till att säga att köpkraften har ändrats och blanda det med humor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det är ett försök till att säga att köpkraften har ändrats och blanda det med humor.

Men köpkraften har ju ökat fram till förra året, när inflationen åt upp stora delar av ökningen. Vi har nästan 31 procent på tio år, medan det snittar runt 25 procent löneökning under samma period. Räknar vi 2013 till 2021 är det ca 20-25 procent löneökning, men bara ca 12 procent inflation, så en reallöneökning, alltså ökad köpkraft, med 8-12 procent eller så.

För enstaka varor, eller typer av varor, kan det se helt annorlunda ut, så klart. Som när det gäller varor som är så starkt knutna till växelkursen mellan USD och SEK som datorkomponenter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Sist men inte minst kan det ibland bli lite hätsk stämning i den här typen av trådar, eftersom åsikterna går isär. Så var snälla mot varandra, håll god ton och försök vara konstruktiva i era svar.

Vad konstigt ni uttrycker testresultaten: "Alan Wake (2560, High)"?
Det är ju standard att använda den vertikala upplösningen, till exempel 1080p, 1440p, 1600p och så vidare. Varför använder ni bredden i detta exempel? Ni kan ju i alla fall skriva ut hela upplösningen då som ni brukar göra i era grafikkortstester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men köpkraften har ju ökat fram till förra året, när inflationen åt upp stora delar av ökningen. Vi har nästan 31 procent på tio år, medan det snittar runt 25 procent löneökning under samma period. Räknar vi 2013 till 2021 är det ca 20-25 procent löneökning, men bara ca 12 procent inflation, så en reallöneökning, alltså ökad köpkraft, med 8-12 procent eller så.

För enstaka varor, eller typer av varor, kan det se helt annorlunda ut, så klart. Som när det gäller varor som är så starkt knutna till växelkursen mellan USD och SEK som datorkomponenter.

Säg att man behöver/har nytta av att ha bil exempelvis.

Nu kommer jag inte ihåg vilket år det var....
Men när Dacia Duster kom så absoluta baskonfigurationen för 2 hjulsdriven Duster var strax under 100kkr.
Om man ville ha 4x4 fick man gå upp en packet nivå och välja 4-hjulsdrift och då hamnade man runt 130kkr.

Idag kostar billigaste Duster 214 900kr och vill man ha 4x4 får man gå upp paketnivå så man hamnar på 264 900kr för en med 115hk Diesel eller 299 900kr för en med 150hk bensin.

Det är inte 20-30% utan mer än dubblering.

Var någon gång jag var och kollade på Fiesta ST
Mins inte när...
Men att det var den med 1.6 L Ecoboost motorn
Ecoboost var när Ford gjorde motorer med mindre motorvolym men med Turbo, mot tidigare modeller som hade lite större motorvolym men ingen överladdning.

För standard Fiesta så började sjätte generationen redan 2008,
Men för Fiesta ST var det inte förrän 2013.
Så någon gång 2013 eller senare.

Då kostade en Fiesta ST runt 200kkr.

Nu har Ford lagt ner Fiesta
Men såg liknande priser på blocket för en begagnad runt 2019-2021 med 4000-5000 mil.

Honda Civic tillverkas fortfarande.
Inte riktigt jämn jämförelse för Civic har alltid kostat mer än Fiesta.
Möjligt om kanske någon Fiesta ST varit dyrare än någon bas Civic ... men i så fall är det också konstig jämförelse.

Hursomhelst...

En ny Honda Civic Type R börjar från 619 900kr.
Vill du ha den i en annan färg och Carbon pack är vi uppe ~ 680 000 kr.

Ska man lägga 2-3 gånger mer på en bil idag än för 8-10 år sen så är det inte alla som fått 2-3 gånger högre inkomst än vad de hade för 8 år sen.

Jag upplever det som att klyftorna har ökat mellan de som har och de som inte har.
Men det är ju inget som drabbar de rikaste.

Permalänk
Medlem

Får ju mer prestanda för 5000 mindre. Men jag hade nog lagt några hundra extra på moderkortet beroende på features man vill åt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Säg att man behöver/har nytta av att ha bil exempelvis.

Nu kommer jag inte ihåg vilket år det var....
Men när Dacia Duster kom så absoluta baskonfigurationen för 2 hjulsdriven Duster var strax under 100kkr.
Om man ville ha 4x4 fick man gå upp en packet nivå och välja 4-hjulsdrift och då hamnade man runt 130kkr.

Idag kostar billigaste Duster 214 900kr och vill man ha 4x4 får man gå upp paketnivå så man hamnar på 264 900kr för en med 115hk Diesel eller 299 900kr för en med 150hk bensin.

Det är inte 20-30% utan mer än dubblering.

Var någon gång jag var och kollade på Fiesta ST
Mins inte när...
Men att det var den med 1.6 L Ecoboost motorn
Ecoboost var när Ford gjorde motorer med mindre motorvolym men med Turbo, mot tidigare modeller som hade lite större motorvolym men ingen överladdning.

För standard Fiesta så började sjätte generationen redan 2008,
Men för Fiesta ST var det inte förrän 2013.
Så någon gång 2013 eller senare.

Då kostade en Fiesta ST runt 200kkr.

Nu har Ford lagt ner Fiesta
Men såg liknande priser på blocket för en begagnad runt 2019-2021 med 4000-5000 mil.

Honda Civic tillverkas fortfarande.
Inte riktigt jämn jämförelse för Civic har alltid kostat mer än Fiesta.
Möjligt om kanske någon Fiesta ST varit dyrare än någon bas Civic ... men i så fall är det också konstig jämförelse.

Hursomhelst...

En ny Honda Civic Type R börjar från 619 900kr.
Vill du ha den i en annan färg och Carbon pack är vi uppe ~ 680 000 kr.

Ska man lägga 2-3 gånger mer på en bil idag än för 8-10 år sen så är det inte alla som fått 2-3 gånger högre inkomst än vad de hade för 8 år sen.

Jag upplever det som att klyftorna har ökat mellan de som har och de som inte har.
Men det är ju inget som drabbar de rikaste.

Men folk får ge fan i att köpa nya bilar. Jag köpte min nuvarande bil för ett fyrsiffrigt belopp. Femsiffrigt är också ok, men sexsiffrigt är sinnessjukt på alla sätt och vis för en plåthög.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

CL30 RAM är inte dyrare än CL36 och 6950XT är rasteriseringskungen och för mindre än 2799Kr får man ett B650E (2690Kr just nu):

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Men folk får ge fan i att köpa nya bilar. Jag köpte min nuvarande bil för ett fyrsiffrigt belopp. Femsiffrigt är också ok, men sexsiffrigt är sinnessjukt på alla sätt och vis för en plåthög.

Nu är väl detta en del off topic men vad olika människor lägger pengar på är ju upp till individens prioriteringar. Jag har varit både första och sista ägare på många bilar och jag förstår värdet av trygghet det ger att ha en helt ny bil. Nu betalade jag inte ens en kvarts miljon men har man mer att röra sig med är det säkert värt det.

Priser generellt för produktionskostnader, frakt, lagerhållning mm har ju ökat markant också så om underleverantörer ökar priserna i flera led gör ju att slutpriset kan öka oväntat mycket vid första anblick. Många andra faktorer är lätt att missa också, exempelvis att fordonsbranchen lever i stor osäkerhet för framtiden, det kanske gör att de vill öka marginalerna men samtidigt är det väldigt hård konkurrens och färre köpare. Svårt läge helt enkelt.

On topic så vill jag också tacka alla som postar sina alternativ i kommentarerna, jag önskar jag hade råd med vinterdatorn men icke. Förslagen från användarna är bra alternativ att överväga i det fallet!

Tillägg on topic
Permalänk
Medlem

Håller nog med om varenda komponent, väldigt balanserat bygge. Tråkigt att se en prislapp på nästan 20k med ett midrange bygge men vad ska man göra.

Uppskattar också att ni gjorde en video till artikeln, otroligt mycket mer levande och involverande än att bara ha en artikel. 👍🏻

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Håller nog med om varenda komponent, väldigt balanserat bygge. Tråkigt att se en prislapp på nästan 20k med ett midrange bygge men vad ska man göra.

Uppskattar också att ni gjorde en video till artikeln, otroligt mycket mer levande och involverande än att bara ha en artikel. 👍🏻

Man kan för 20k få high-end också om man tar 6950XT, även om jag nog faktiskt tycker 7800 XT är high-end, eller iaf i skarven mellan mid-high.

Permalänk
Medlem

För en som inte bytt komponenter/hängt med i branschen sen 2009 och knappt rört datorn sen 2011, men som nu lite löst spånar på att återuppta datoriet var detta en kalas artikel o video!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Avstängd

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1687203-grafikkort-ar-...

Som jag skrev i min tidigare tråd håller jag inte med er, det är inte så mycket dyrare.

Byggde den här riggen för 19300 under Black Friday, 6950XT, 64gb ram och 7800X3D, 2tb nvme exklusive kylare och OS.

Tål att jämföras med min i9 9900k, 2080ti, 32gb ddr4, 1tb nvme inklusive kylare och OS för 34k på Inet.

Jag fick i alla fall mycket mer för pengarna idag 4 år senare än December 2019 när 2080ti-riggen byggdes, riggen blir bara dyr om du köper ett 4090 för 1440p gaming, ett 4080/4070 för 1080p och köper en top tier rigg där du jagar någon procents extra prestanda i lägre upplösning än det segment grafikkortet faktiskt tillhör.

Men jag bävar tills dess att jag köper en riktigt bra 4K-rigg när en 21:9 4K OLED släpps, men å andra sidan kanske ett 5090/6090 eller vad det kan tänkas heta då är mer för upplösningen 8k och att jag kan klippa fjolårets modell för ett riktigt schysst pris och fortfarande hamna på 25k för en schysst 4k rigg om 3-4 år.

Edit: Min 9900k kostade för fan mer än vad en 12600k/13600k/14600k kostar om man jämför release, helt sjukt.

Nej lägg av med det här otroligt trötta gnällandet på priser, vi alla vet att det kostar mer och vi alla vet att kapitalism, vinst och utveckling går hand i hand.
Vidareutbilda dig för att få att höja en lön som reflekterar den levnadsstandard du själv anser dig förtjäna och häng med i tempot istället att lägga energin på sån här skit som faktiskt kommer ha noll positiv inverkan på framtiden, vare sig den individuella eller den för hårdvara.

Och som någon i tråden jag länkade till pratar om så var dåtidens gpus ämnade även för SLI, oavsett om spelet inte alltid lirade med det så var målgruppen heller inte för spelare.
Så istället för att lägga nästan +20k på en SLI-lösning så har du nu ett grafikkort och båda två är väl nästan för samma målgrupp, modellering i 3D och så vidare.

Processorerna har blivit mer energisnåla och mellansegmentet passar oss gamers PERFEKT, 12600k, 7800X3D, 5800X3D och så vidare och likaså med grafikkorten, men återigen så kommer vi alltid ha dom här stolpskotten, dom med för mycket pengar eller dom som väljer att prioritera sin ekonomi på ett helt skevt sätt som köper en 7950X3D och ett 4080 för att sitta och lira på någon kass skärm i 1080p.

Nej sorry, jag får fan mer för pengarna nu än någonsin. Nu är det bara RT, UE5 och övriga motorer som behöver finjusteras och att vi inte får såna pissiga releaser som No Mans Sky, Starfield, Fallout 76, CS2 som varit rent ut sagt helt jävla bedrövliga att leva igenom när man fått leva i den goda tiden och inte bara jaga någon dopaminkick för att repetera samma formula av questande 100 gånger tills man klarar spelet.

Edit: Nej fan vad bitter jag blev, skriver av mig i bitter-tråden istället.

Permalänk
Medlem

Vi börjar väl med det neggativa. I sedvanlig ordning så dör jag lite inombords av tips om datorer i 20.000kronors-klassen. Ja det är en bra dator. Men det är ett lyxbygge som vanligt folk sällan köper och som inte kommer med någon typ av finess för att komma ner i ett så bra pris som möjligt, utan är helt enkelt bara en samling av enskilt fina komponenter. Kan ni inte göra en Vinterdator som är åtminstonne i mellanprisklassen så tycker jag ni kan göra två stycken, en för 10k och en för 20k. I min mening är det bara... tråkigt. Sen tycker jag personligen att man kanske kunde ansträngt sig för att få en processor med fler än sex kärnor och istället spara in några kronor på moderkort och PSU. Men det är väl en smaksak.

Till det positiva. Jag är glad att ni slopade sammarbetet (haveriet) med Komplett från förra året. Vidare redogör ni på ett grymt sätt för vilka delar ni har valt och har satt ihop en riktigt fin dator som jag tror de flesta som spelar i 1440p skulle vara mer än nöjda med

Hatar när jag bara känner mig som en gnällspik. Men det är väl för att jag tycker att den prispunkt (sub 10k) som jag tycker är mest intressant inte får särskilt mycket uppmärksamhet. Är man intresserad av en dator i budgetsegmentet kan man kika in mina videos som siktat in sig på en instegsdator i 1080p så får jag väl också ta min beskärda del av gnäll och kritik nu när jag själv gnällt så jävligt

Dold text
Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Känns helt klart som att ni hade kunnat tumma lite på komponenter för att knycka in en 7800x3d en vanlig AM5 i detta bygge är verkligen lite yikes :/

3D cachen gör verkligen under för low fps vilket är A och O för all gaming. Annars är det ett bra val av komponenter även om jag själv hade gjort andra billigare val

En sak som jag är lite fundersam på, varför gick inte redaktionen på en MATX burk? Särskilt då det finns bra mycket billigare moderkort om man tittar där. Antar att då ni kör sammarbete hos komplett är det deras utbud som gäller

Håller helt klart med. Skulle definitivt kasta in en tusenlapp till för att få en 7800x3d med tanke på hur mycket den droppat i pris på sista tiden. Jag brukar byta grafikkort flera gånger medans man behåller CPU + moderkort.

Efter en snabb granskning så står det att datorn är sponsrad av Komplett.
Lagersaldo och marginaler avgör komponentvalet. 🤣🤣🤣🤣🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Hej och välkommen till SweClockers Vinterdator 2023!

Läs gärna igenom sidan 2 för att ta del av resonemangen och tankegångarna kring de olika komponentvalen. Jag och Calle fleshar ut det hela ytterligare i den tillhörande videon, men har full förståelse om man inte orkar lyssna igenom en timmes babblande. Men har ni några frågor är det bara att skjuta ut dem i tråden.

Det finns egentligen inget rätt och fel när man bygger ny dator (eller ja, man kan ju kombinera ett AMD-moderkort med en Intel-processor, och det blir ju inte så bra), och i slutändan handlar det om vad man vill ha ut och prioriterar i sin konfiguration. Vissa kanske vill "minmaxa" och lägga allt krut på grafikkortet/processorn medan vissa andra vill sprida ut budgeten mer jämnt över delarna. Så dela gärna mer er av era tankar och egna listor.

Sist men inte minst kan det ibland bli lite hätsk stämning i den här typen av trådar, eftersom åsikterna går isär. Så var snälla mot varandra, håll god ton och försök vara konstruktiva i era svar.

Nu väntar vi på spelprestandan som VD -23 kan leverera

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Nu väntar vi på spelprestandan som VD -23 kan leverera

sorry blev blind såg bara filmen och där hörde jag inget om speltest. Tycker spontant att grafikkortet levererar väl bra för att vara med detta paketet. Med tanke på priset också så skulle jag rekommendera en nivå ner som bra väg att gå. Övrigt mycket bra val pris prestanda för den som vill köpa ett bra spel paket.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Lite över tre år sedan jag lämnade PC världen till förmån för tiden med barnen. Ångrar det inte en sekund.

Tänka sig hur mycket det rört på sig under ca fyra-fem år, både bland ansiktena här på Swec, men även i komponentvärlden sen Ryzen Zen 1. Roligt att se dig i rutan igen, @JonasT! Glädjer mig att du är kvar på Swec.

Lustigt att vara lite på ruta ett igen. Vilken djungel i mobo världen, verkligen! Dessutom med alla dessa GPU beteckningar från AMD, vanilla, 50 och XT…

Nu när sonen växt till sig och önskar sig en dator är det särskilt tacksamt med dessa videos! En bra grund att utgå ifrån inför ”comebacken”.

Spenderar många timmar på att komma ikapp. Kommer i vanlig ordning satsa på ett trevligt chassi och PSU av vassare kvalitet, därefter är jag lite kluven. Dock ser det ut att bli ett skifte till det röda laget för första gången, vad gäller GPU.

Vi får se vad mellandagsrean bjuder på.

Permalänk

Pengar har tappat värde. Man kan vara skitsur att man ska behöva lägga ut 20 000kr på en bra speldator, men det är bara kolla på priser på allt annat. Och man inser att man ej kan jämföra emot priserna förr.

Så jag tycker att vårets Vinterdator är bra.

Generellt tycker jag nu att man har kommit till om man vill ha en bra desktop (pc som mac), laptop (pc, Windows, Chromebook) så finns det att köpa såna som de flesta anser är bra.
Det är bara det att det tekniknördar anser är bra kan vara så fruktansvärt dyrt, men det går i i alla fall att köpa. För några år sedan så gick det ej köpa "bra" saker inom olika datorhårdvara även om man hade gott om pengar.

Permalänk
Medlem

Rätt så bra dator från Sweclockers, gjorde en liknande bedömning nyligen. Tyckte det var svårast att välja mobo då alla verkar lida av diverse problem när man läser reviews.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk

@komplett Lite feedback bara. 1) På er sida med vinterdatorns två konfigurationer så är modellen med nVidia dyrare. Men de två gpu-korten, som ser ut att vara enda skillnaden, ligger prismässigt tvärtom som enskilda produkter. (precis nedanför på sidan)

2) Kanske bra att också kolla så att totalsumman av de separata komponenterna stämmer så som ni tänkt vs. helhets-konfigurationernas priser.

Mvh
AC

Permalänk
Medlem

Så varför har ni inte detta i fel ordning som ni älskar ha i tester?

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För enstaka varor, eller typer av varor, kan det se helt annorlunda ut, så klart. Som när det gäller varor som är så starkt knutna till växelkursen mellan USD och SEK som datorkomponenter.

Samt kan rå löneökning se ganska annorlunda ut baserat på yrke.

Permalänk
Medlem

Funderar lite på kostnaden för en dator för 20 tkr ändå inte blir lägre än en för 10 tkr på några års sikt givet att man kan sälja delarna begagnat sen. Har inga belägg för det direkt men får den känslan när jag tittar på mina egna tidigare inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauchen:

Funderar lite på kostnaden för en dator för 20 tkr ändå inte blir lägre än en för 10 tkr på några års sikt givet att man kan sälja delarna begagnat sen. Har inga belägg för det direkt men får den känslan när jag tittar på mina egna tidigare inköp.

Begagnatmarknaden är lite vilda västern på självbyggarmarknaden. Du kanske får ett bra pris, kanske inte. Kanske blir det strul med försäljningen, kanske inte. Att shoppa med förhoppningen att prylarna skall gå att sälja med något rejält användbart värde är alltid vanskligt. Sälja delar är enklare att hitta köpare, men då kan du bli sittande med ett par tre komponenter du inte blir av med.

Personligen räknar jag alltid begagnatvärdet som noll för mina PC byggen. Allt annat är en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Begagnatmarknaden är lite vilda västern på självbyggarmarknaden. Du kanske får ett bra pris, kanske inte. Kanske blir det strul med försäljningen, kanske inte. Att shoppa med förhoppningen att prylarna skall gå att sälja med något rejält användbart värde är alltid vanskligt. Sälja delar är enklare att hitta köpare, men då kan du bli sittande med ett par tre komponenter du inte blir av med.

Personligen räknar jag alltid begagnatvärdet som noll för mina PC byggen. Allt annat är en bonus.

Så har jag också alltid tänkt men på senare år har jag ändå blivit förvånad, vad man kan få för beg delar. Tycker också det är sällan det strular när jag sålt på Sweclockers marknad. Visst det är ju inga jättepengar men många bäckar små.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av AlexCooper:

@komplett Lite feedback bara. 1) På er sida med vinterdatorns två konfigurationer så är modellen med nVidia dyrare. Men de två gpu-korten, som ser ut att vara enda skillnaden, ligger prismässigt tvärtom som enskilda produkter. (precis nedanför på sidan)

2) Kanske bra att också kolla så att totalsumman av de separata komponenterna stämmer så som ni tänkt vs. helhets-konfigurationernas priser.

Mvh
AC

Hei Alex,
Tusen takk for tilbakemeldingen. Jeg skal ta det videre til de som jobber med Komplett PC hos oss 😊

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Trevlig allround dator 💻

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är dubbelmoral att indirekt förespråka licensbrott likt piratkopiering och samtidigt förbjuda diskussioner om piratkopiering i forumet. Licensnycklar som köps billigt är inte giltiga eftersom licensavtalet för dessa licenser inte tillåter vidareförsäljning. Noll skillnad mot piratkopering.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det inte var någon vidare deal.
All delar i lager inklusive ihopbyggd med legit licens Windows 11 Home, garanti på allt, 20% lägre CAS-latency.
https://www.inet.se/datorbygge/b1462065/komplett-vinterdator