SweClockers vinterdator 2023 – årets bygge med goda uppgraderingsmöjligheter

Permalänk
Melding Plague

SweClockers vinterdator 2023 – årets bygge med goda uppgraderingsmöjligheter

Calle och Jonas har filat på komponentlistan under hösten och nu är det blivit dags att avtäcka SweClockers vinterdator 2023!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Hej och välkommen till SweClockers Vinterdator 2023!

Läs gärna igenom sidan 2 för att ta del av resonemangen och tankegångarna kring de olika komponentvalen. Jag och Calle fleshar ut det hela ytterligare i den tillhörande videon, men har full förståelse om man inte orkar lyssna igenom en timmes babblande. Men har ni några frågor är det bara att skjuta ut dem i tråden.

Det finns egentligen inget rätt och fel när man bygger ny dator (eller ja, man kan ju kombinera ett AMD-moderkort med en Intel-processor, och det blir ju inte så bra), och i slutändan handlar det om vad man vill ha ut och prioriterar i sin konfiguration. Vissa kanske vill "minmaxa" och lägga allt krut på grafikkortet/processorn medan vissa andra vill sprida ut budgeten mer jämnt över delarna. Så dela gärna mer er av era tankar och egna listor.

Sist men inte minst kan det ibland bli lite hätsk stämning i den här typen av trådar, eftersom åsikterna går isär. Så var snälla mot varandra, håll god ton och försök vara konstruktiva i era svar.

Permalänk
Administrativ avgift

Känns helt klart som att ni hade kunnat tumma lite på komponenter för att knycka in en 7800x3d en vanlig AM5 i detta bygge är verkligen lite yikes :/

3D cachen gör verkligen under för low fps vilket är A och O för all gaming. Annars är det ett bra val av komponenter även om jag själv hade gjort andra billigare val

En sak som jag är lite fundersam på, varför gick inte redaktionen på en MATX burk? Särskilt då det finns bra mycket billigare moderkort om man tittar där. Antar att då ni kör sammarbete hos komplett är det deras utbud som gäller

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Kul med ännu en fin vinterdator
Tråkigt att man behöver lägga nästan det dubbla jämfört med några år sen för att ligga i mitten, rent prestandamässigt.
Men känns ju ändå som man klarar sig ett par år om man kör på det ni lagt fram som förslag!

God jul och tack för detta år!
Mvh

Permalänk
Medlem

Lite trist att det utvecklats från 10500:- till 19000:- på 10ish år.
Sälja en njure för att ha råd med nyt gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Lite trist att det utvecklats från 10500:- till 19000:- på 10ish år.
Sälja en njure för att ha råd med nyt gpu

2023: 19 100:-
2022: 20 000:-
2021: 10 500:-
2020: 15 600:-
2019: 13 000:-

Definitivt inte bästa läget att bygga ny dator nu om man inte måste. Tycker Swec hade kunnat göra som 2021 och helt enkelt bojkotta grafikkortet eftersom ett mid-range kort idag kostar femsiffrigt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Kalasis:

Lite trist att det utvecklats från 10500:- till 19000:- på 10ish år.
Sälja en njure för att ha råd med nyt gpu

När kronkursen mot dollarn låg på 6.3 då var livet enklare

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

När kronkursen mot dollarn låg på 6.3 då var livet enklare

Verkligen. På så många plan.

Permalänk
Medlem

Vi hoppas på att priserna sjunker lite tills nästa vinterdator. Helt otroligt vad det blivit dyrt att bygga dator.

Oavsett, God Jul på er och tack för ännu en vinterdator! Alltid lika kul

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av andra94:

Känns helt klart som att ni hade kunnat tumma lite på komponenter för att knycka in en 7800x3d en vanlig AM5 i detta bygge är verkligen lite yikes :/

3D cachen gör verkligen under för low fps vilket är A och O för all gaming. Annars är det ett bra val av komponenter även om jag själv hade gjort andra billigare val

En sak som jag är lite fundersam på, varför gick inte redaktionen på en MATX burk? Särskilt då det finns bra mycket billigare moderkort om man tittar där. Antar att då ni kör sammarbete hos komplett är det deras utbud som gäller

Ja, 7800X3D hade varit superkul att ha med i årets vinterdator, med vi hade helt enkelt svårt att skala av 2000 kronor från de andra delarna. MATX är definitivt ett alternativ, men många av brädorna i Sverige ligger inte superlågt prismässigt. Ett undantag är ASRock B650M-HDV/M.2 som jag kikade lite på som en "7800X3D enabler", men tyckte i slutändan det kändes lite för nedskalat samt att det bara hade tagit oss hela vägen under kampanjperioden när 7800X3D är nedsatt.

Permalänk
Medlem

Byggde ny burk precis under black friday rean och lyckades skramla ihop en 7800X3D, 64GB ram samt ett B650E moderkort och 2TB SSD får så got som samma pris här, Vist gick på 500 kr mer men blev ett dyrare chassi samt cpu fläkt, enda jag inte uppgraderade vart gkort så beräknade bort detta.

I alla fall är man sugen på en X3D så håll lite utkik på reor, 7800X3D reas fortfarande ut och ser så ut att bli ett tag till, ram/psu/ssd ser inte ut att reas ut lika friskt längre dock.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Vive la liberté!

Visserligen med aktuella priser och erbjudanden.

AMD
https://komponentkoll.se/bygg/IYXFH

https://komponentkoll.se/bygg/iTiVT

Nvidia
https://komponentkoll.se/bygg/HuKEp

Permalänk
Medlem

Verkligen ett bevis på att det fanns deals under black friday i år. Man kunde för 20000 få 7800X3D, 64 GB RAM och ett AMD 6950XT vilket knäcker denna datorn rätt rejält. Visst då hade man fått lite sämre Ray Tracing prestanda än med 7800 XT men ganska mycket mer rasteriserings prestanda. 4070 Ti hade också rymts inom 20.000 budgeten om man tullat lite på RAM.

Permalänk
Snusfri

Känns som ett betydligt mer genomtänkt och mer balancerat bygge än förra årets vinterhink..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hela grejen är väl att det skall kunna köpas hos Komplett? Därav valet av komponenter och priset?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Viking

Gillar att ni inte bara väljer det billigaste som går. Jag, och säkert många andra här uppskattar ett lite mer påkostat chassi samt moderkort.

Det enda jag känner kan förbättras är ett 200kr billigare och trevligare nätagg: https://www.komplett.se/product/1246512/datorutrustning/dator...

Även minnena känns kanske 200kr för dyra, men såg ingen länk.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Tråkigt att allt har blivit så dyrt...

...men om man ska bygga en ny bra dator med kvalitet...
Utifrån hur marknaden ser ut idag...
Så verkar det vara ett vettigt bygge/konfiguration.

Skrivet av Kalasis:

Lite trist att det utvecklats från 10500:- till 19000:- på 10ish år.
Sälja en njure för att ha råd med nyt gpu

Om man klickar på Komplett länkarna så (åtminstone just nu)
Komplett Build - SweClockers Vinterdator Nvidia - 20 990:-
Komplett Build - SweClockers Vinterdator AMD - 19 990:-

Något behöver bara öka med 10 kronor i pris för att AMD paketet ska komma upp i 20 000:- och Nvidia paketet är redan (nästan) uppe på 21 000:-

Att kalla det för 19000:- är en väldigt generös avrundning...
Gränsfall på om det är generös avrundning eller lögn/mytomani.

Men ja det verkar ju som att 20kkr - 25kkr är den nya 12 000kr datorn...

Permalänk
Medlem

Tack för en rolig och intressant läsning!
Alltid mer komplext när man bygger hela system, varje individuell komponent behöver tweakas på ett eller flera sätt, pris, prestanda etc.
Många tips här som man kan ge till likasinnade!

Lite sorglig läsning:
Sommardatorn anno 2013 gick på 10300:-, Vinterdatorn tio år senare kostar nästan det dubbla.
Tror inte att det enbart beror på inflation och kronans tapp.
Detta har dock inget att göra med ert bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Lite sorglig läsning:
Sommardatorn anno 2013 gick på 10300:-, Vinterdatorn tio år senare kostar nästan det dubbla.
Tror inte att det enbart beror på inflation och kronans tapp.

Sommar/höst 2013 kostade en US-dollar ca 6.50 kr. Nu kostar en ca 10.80 kr. Det är 66 procent mer. 10 300 kr gånger 1.66 blir ca 17 100 kr. Inflationen under samma period har varit sammanlagt ca 30 procent. Då är vi på drygt 22 000 kr. Så vinterdatorn är faktiskt lite billigare, när de ekonomiska faktorerna är med i beräkningarna. Räknar man köpkraft så har lönerna ökat med ca 22-27 procent i medel mellan 2013 och 2023, så om man använder det måttet i stället för inflationen i beräkningen ovan, blir 2013 års pris ca 21 000 kr.

Så jo, det är inflation och kronans tapp.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Sommar/höst 2013 kostade en US-dollar ca 6.50 kr. Nu kostar en ca 10.80 kr. Det är 66 procent mer. 10 300 kr gånger 1.66 blir ca 17 100 kr. Inflationen under samma period har varit sammanlagt ca 30 procent. Då är vi på drygt 22 000 kr. Så vinterdatorn är faktiskt lite billigare, när de ekonomiska faktorerna är med i beräkningarna. Räknar man köpkraft så har lönerna ökat med ca 22-27 procent i medel mellan 2013 och 2023, så om man använder det måttet i stället för inflationen i beräkningen ovan, blir 2013 års pris ca 21 000 kr.

Så jo, det är inflation och kronans tapp.

Vad ?

Jag (tror) jag förstår exemplet med kronkurs och inflation.

Men det med köpkraft ?

Om jag tar ett exempel med lite avrundade siffror.

Säg att man 2013 köpte en dator för 10 000kr.
Sen 2013 har man fått 30% löneökning i kronor räknat om man bara tar summan utan justering för inflation.

Då borde, sett ur köpkraft, det vara like lätt/svårt att lägga 13 000kr på en dator 2023 som det var att lägga 10 000kr på en dator 2013.

13 000kr är ändå hyfsat mycket mindre än 21 000kr.
Då har jag ändå räknat med mer generösa 30% löneökning över denna period än de 22-27 procent du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad ?

Jag (tror) jag förstår exemplet med kronkurs och inflation.

Men det med köpkraft ?

Om jag tar ett exempel med lite avrundade siffror.

Säg att man 2013 köpte en dator för 10 000kr.
Sen 2013 har man fått 30% löneökning i kronor räknat om man bara tar summan utan justering för inflation.

Då borde, sett ur köpkraft, det vara like lätt/svårt att lägga 13 000kr på en dator 2023 som det var att lägga 10 000kr på en dator 2013.

13 000kr är ändå hyfsat mycket mindre än 21 000kr.
Då har jag ändå räknat med mer generösa 30% löneökning över denna period än de 22-27 procent du pratar om.

Nja, alltså, att växelkursen är så förändrad påverkar ju varans pris direkt, oberoende av köpkraft/inflation, så det är en fristående del. Justeringen för köpkraft/inflation kommer till ovanpå varans grundpris i detta fallet.

Men visst, i rena kronor är det förstås mycket dyrare nu. Mitt svar var ju egentligen på påståendet om det verkligen bara har med växelkurs och inflation att göra, och där är svaret ja.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nja, alltså, att växelkursen är så förändrad påverkar ju varans pris direkt, oberoende av köpkraft/inflation, så det är en fristående del. Justeringen för köpkraft/inflation kommer till ovanpå varans grundpris i detta fallet.

Men visst, i rena kronor är det förstås mycket dyrare nu.

Men om man tjänar sina pengar i kronor så blir inte köpkraften bättre bara för att man får sämre växelkurs.
Snarare blir köpkraften sämre om man får sämre växelkurs och de saker man köper valutajusteras.
Det är ju i så fall om man har inkomst och/eller investeringar som inte är bundna till den Svenska kronan som kan säljas/bytas mot Svenska kronor som man eventuellt kan tjäna på det.

Skrivet av cyklonen:

Mitt svar var ju egentligen på påståendet om det verkligen bara har med växelkurs och inflation att göra, och där är svaret ja.

Det beror väl på vad man tittar på ...
Men om vi exempelvis tar grafikkort,
Saker som kretsbrist, mining, scalping och nu många kretsar går till AI har också inverkan.

Jämför exempelvis de som köpte RTX 3080 för lanseringspris mot de som köpte kanske 6-12 månader senare och behövde ett NU och köpte första tillgängliga de hittar...
...vilket blir den scalper som tar högst överpris och därför har kort kvar på hyllan.

Scalping priserna har/hade inte enbart med växelkurs och inflation att göra.

Inte enbart grafikkort,
Men finns också företag som valt att höja sina priser och ta högre marginaler.
Kan vara inom elektronik eller livsmedel eller lite vad som helst.

Så "enbart växelkurs och inflation" är inte 100% av förklaringen i 100% av alla prisökningar som skett.
Men går inte att hitta ett universalsvar som är 100% rätt i samtliga fall oavsett vad det är.

Absolut av växlingskurser och inflation spelar en stor roll.
Men att det är 100% av förklaringen på alla ekonomiska frågor tror jag inte på.

Udda exempel just for fun.
Den svaga kronkursen förklarar inte varför Pokimane tar $28 + frakt för sina whitelabel kakor.
(114 gram per påse, minimum kvantitet 4 påsar, $7 per påse)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Donnerstal:

Gillar att ni inte bara väljer det billigaste som går. Jag, och säkert många andra här uppskattar ett lite mer påkostat chassi samt moderkort.

Det enda jag känner kan förbättras är ett 200kr billigare och trevligare nätagg: https://www.komplett.se/product/1246512/datorutrustning/dator...

Även minnena känns kanske 200kr för dyra, men såg ingen länk.

Intressant att du nämner just den enheten, då det var vårt första prospekt för vinterdatorn.

Köpte in den tidigare i höstas, men den föll på att det saknades semi-passiv drift och ovanpå det hade ett onödigt högt varvtal (drygt 1000 RPM) vid väldigt låg belastning.

Permalänk
Viking
Skrivet av JonasT:

<Uppladdad bildlänk>

Intressant att du nämner just den enheten, då det var vårt första prospekt för vinterdatorn.

Köpte in den tidigare i höstas, men den föll på att det saknades semi-passiv drift och ovanpå det hade ett onödigt högt varvtal (drygt 1000 RPM) vid väldigt låg belastning.

Aha!

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Sommar/höst 2013 kostade en US-dollar ca 6.50 kr. Nu kostar en ca 10.80 kr. Det är 66 procent mer. 10 300 kr gånger 1.66 blir ca 17 100 kr. Inflationen under samma period har varit sammanlagt ca 30 procent. Då är vi på drygt 22 000 kr. Så vinterdatorn är faktiskt lite billigare, när de ekonomiska faktorerna är med i beräkningarna. Räknar man köpkraft så har lönerna ökat med ca 22-27 procent i medel mellan 2013 och 2023, så om man använder det måttet i stället för inflationen i beräkningen ovan, blir 2013 års pris ca 21 000 kr.

Så jo, det är inflation och kronans tapp.

Vilken smash!!
Tack!
-"I stand corrected"
(det var alltså bättre förr )

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men om man tjänar sina pengar i kronor så blir inte köpkraften bättre bara för att man får sämre växelkurs.

Nej, men jag skrev ju att köpkraften är fristående. Och också att det ju är sant att det var billigare då relativt köpkraften. Men det beror på växelkursen att priset var så mycket lägre då. Om växelkursen hade varit 10.80 även då, så hade det bara varit en fråga om inflation/köpkraft.

Skrivet av GuessWho:

Det beror väl på vad man tittar på ...
Men om vi exempelvis tar grafikkort,
Saker som kretsbrist, mining, scalping och nu många kretsar går till AI har också inverkan.

Jämför exempelvis de som köpte RTX 3080 för lanseringspris mot de som köpte kanske 6-12 månader senare och behövde ett NU och köpte första tillgängliga de hittar...
...vilket blir den scalper som tar högst överpris och därför har kort kvar på hyllan.

Scalping priserna har/hade inte enbart med växelkurs och inflation att göra.

Inte enbart grafikkort,
Men finns också företag som valt att höja sina priser och ta högre marginaler.
Kan vara inom elektronik eller livsmedel eller lite vad som helst.

Så "enbart växelkurs och inflation" är inte 100% av förklaringen i 100% av alla prisökningar som skett.
Men går inte att hitta ett universalsvar som är 100% rätt i samtliga fall oavsett vad det är.

Absolut av växlingskurser och inflation spelar en stor roll.
Men att det är 100% av förklaringen på alla ekonomiska frågor tror jag inte på.

I mitt exempel visade jag att det faktiska priset är LÄGRE än det förväntade sett till växelkurs och inflation, så alldeles oavsett vilka faktorer som påverkat priset, så KAN i alla fall hela prisskillnaden förklaras med växelkurs och inflation.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

<Uppladdad bildlänk>

Intressant att du nämner just den enheten, då det var vårt första prospekt för vinterdatorn.

Köpte in den tidigare i höstas, men den föll på att det saknades semi-passiv drift och ovanpå det hade ett onödigt högt varvtal (drygt 1000 RPM) vid väldigt låg belastning.

Ja om jag ska lägga över 1000kr på ett nytt nätagg så är semipassiv drift och modulära kablar mer eller mindre ett krav.
Annars får de verkligen erbjuda något särskilt för att väga upp det.

Rimligtvis borde elektroniken för att kunna erbjuda semipassiv drift inte kosta tillverkaren många dollar extra.
Om inte fläkten bara ska gå på maxvarv hela tiden så måste de ju ändå ha någon form av temperaturreglering och att då ha en temperatur reglering som har stöd för 0% / 0 rpm fläkthastighet borde knappt öka kostnaden när funktionen väl är utvecklad och finns på marknaden.

Är väl i så fall lite biffigare kylflänsar eller något så att nätagget kan hållas i passivt läge om man bara drar 300-400W i normal rumstemperatur.
Så inte fläkten behöver gå igång redan vid 100-200 W load om man har mer än 15 Celsius i rummet.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Det här blev vår vinterdator som jag och sonen ska bygga ihop under julledigheten. Tyckte nog det blev rätt prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, men jag skrev ju att köpkraften är fristående. Och också att det ju är sant att det var billigare då relativt köpkraften. Men det beror på växelkursen att priset var så mycket lägre då. Om växelkursen hade varit 10.80 även då, så hade det bara varit en fråga om inflation/köpkraft.

Jag tar ett förenklat exempel.

Säg att man 2013 köpte en dator för 10 000kr
2023 köper man en dator för 20 000kr.

Om man har ett jobb där man får provisionslön så kan man eventuellt kompensera genom att effektivisera/prestera bättre.

Men säg att man har ett jobb med timlön.

Säg om man har det så uselt att man 2013 fick 100kr i timmen och man inte fått någon löneökning så man 2023 fortfarande får 100kr i timmen.

Då får man 2023 jobba dubbelt så många timmar för att ha råd med datorn jämfört med 2013.

Okej räkna 30% löneökning istället.
Lön 2013: 100kr/h
Lön 2023: 130kr/h

10 000 /100 = 100 timmar
20 000/130 ~= 153,85 timmar, avrundat 154 timmar

Då har jag för enkelhetens skull inte räknat med skatt.
Så för att det ska stämma så får man antingen jobba svart eller att siffrorna är nettolön, efter skatt.

Har du aldrig hört uttrycket "Tid är pengar" ?

Säg om en man som 'bara jobbat heltid' innan sen går upp till att jobba 60-70 timmar övertid i månaden och har en fru som klagar på att han "är aldrig hemma" och lämnar henne ensam att ta hand om griniga småbarn.

Tror du frun blir gladare för att det "är bara växelkurs och inflation" ?
När frun får ta hand om allt i hemmet och klagar kan ha säga, lugna dig, du har nog bara PMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tar ett förenklat exempel.

Säg att man 2013 köpte en dator för 10 000kr
2023 köper man en dator för 20 000kr.

Om man har ett jobb där man får provisionslön så kan man eventuellt kompensera genom att effektivisera/prestera bättre.

Men säg att man har ett jobb med timlön.

Säg om man har det så uselt att man 2013 fick 100kr i timmen och man inte fått någon löneökning så man 2023 fortfarande får 100kr i timmen.

Då får man 2023 jobba dubbelt så många timmar för att ha råd med datorn jämfört med 2013.

Okej räkna 30% löneökning istället.
Lön 2013: 100kr/h
Lön 2023: 130kr/h

10 000 /100 = 100 timmar
20 000/130 ~= 153,85 timmar, avrundat 154 timmar

Då har jag för enkelhetens skull inte räknat med skatt.
Så för att det ska stämma så får man antingen jobba svart eller att siffrorna är nettolön, efter skatt.

Har du aldrig hört uttrycket "Tid är pengar" ?

Säg om en man som 'bara jobbat heltid' innan sen går upp till att jobba 60-70 timmar övertid i månaden och har en fru som klagar på att han "är aldrig hemma" och lämnar henne ensam att ta hand om griniga småbarn.

Tror du frun blir gladare för att det "är bara växelkurs och inflation" ?
När frun får ta hand om allt i hemmet och klagar kan ha säga, lugna dig, du har nog bara PMS.

Jag förstår inte vad du vill säga med detta...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S