Guide: Byt SSD-enhet på din Steam Deck

Permalänk
Melding Plague

Guide: Byt SSD-enhet på din Steam Deck

Att uppgradera lagringen i Valves handhållna spelmaskin Steam Deck är relativt enkelt, även om det finns ett fåtal fallgropar. Låt oss guida er genom processen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Vilken bra timing att lägga upp en guide till mitt helgprojekt. Tack!

Permalänk
Medlem

Grym guide @JonasT 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Den röda texten är viktig, knäckte mig ett 256GB kort när jag uppgraderade min tidigare i år

Permalänk
Medlem

Jag gjorde samma byte för några veckor sedan, men ville behålla mitt innehåll

Skillnaden är då:
1. Boota om decken till usb-minne med live-linux (jag valde Kali)
2. Gör en diskavbildning av nvme-disken till en fil på sd-kortet med dd-kommandot
3. Följ artikelns steg att byta ssd
3.1. Jag klippte även bort plasten vid SD-sloten så den inte kan sabba mitt kort i framtiden

Dold text

3.2 passade på att laga en trigger som glappade efter sonen skickat den i golvet
4. Efter omstart (till Kali) gör man tillbaka filen till partitioner på nya disken med dd igen
5. Sen startar man gparted för att sträcka ut partitionerna och filsystemet på nya disken
6. Efter omstart är den precis som den var (men 16x mer minne såklart)

Permalänk
Medlem

Bra och utförlig guide! Gjorde sådan uppgradering till 2TB i våras, med en WD disk från Aliexpress för 160 dollar (slapp momsen av nån anledning) och det fungerar felfritt hitintills. Rekommenderas starkt! Kör också dual boot med Windows 11 och även om jag sällan använder W11 installationen så e det sjysst att ha när man reser eller vill köra nåt som ännu inte fukar med SteamOS. Har ställt in så att Win11 partitionen bara tar 100gb av disken. Behövs mer utrymme för spel å annat så finns tools för att använda resten av diskens EXT4 utrymme i Win11 precis som vanliga NTFS partitioner.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

En strålande guide! Den lär jag ha nytta av i framtiden!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av RVX:

Grym guide @JonasT 👍

Tack!

Skrivet av wargreymon:

Den röda texten är viktig, knäckte mig ett 256GB kort när jag uppgraderade min tidigare i år

Det var extremt nära att jag glömde mitt kort i, trots att jag redan skrivit den delen i guiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Bra och utförlig guide! Gjorde sådan uppgradering till 2TB i våras, med en WD disk från Aliexpress för 160 dollar (slapp momsen av nån anledning) och det fungerar felfritt hitintills. Rekommenderas starkt! Kör också dual boot med Windows 11 och även om jag sällan använder W11 installationen så e det sjysst att ha när man reser eller vill köra nåt som ännu inte fukar med SteamOS. Har ställt in så att Win11 partitionen bara tar 100gb av disken. Behövs mer utrymme för spel å annat så finns tools för att använda resten av diskens EXT4 utrymme i Win11 precis som vanliga NTFS partitioner.

Hädelse! Windows måste ut, och användande oberoende av område bör inte uppmuntras av någon, någonstans!
Bara att slippa betala 1500-2000Kr i MS skatt för att få DirectX är incitament nog.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av wargreymon:

Den röda texten är viktig, knäckte mig ett 256GB kort när jag uppgraderade min tidigare i år

Gjorde samma med mitt 512GB kort... Tur att man uppgraderade ssdn från 64GB till 1TB 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tack!

Det var extremt nära att jag glömde mitt kort i, trots att jag redan skrivit den delen i guiden.

Oooops, tur att du kom på att ta ur kortet.
Kanske det borde vara steg 1 i guiden med röd text och en bild.

Sedan en påminnelse innan momentet med plektrumet 😉

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Oooops, tur att du kom på att ta ur kortet.
Kanske det borde vara steg 1 i guiden med röd text och en bild.

Sedan en påminnelse innan momentet med plektrumet 😉

Med en bild, båda gångerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Den röda texten är viktig, knäckte mig ett 256GB kort när jag uppgraderade min tidigare i år

Skrivet av Robert Johansson:

Gjorde samma med mitt 512GB kort... Tur att man uppgraderade ssdn från 64GB till 1TB 😆

Me too, mitt 512 GB gick i 2 bitar

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Me too, mitt 512 GB gick i 2 bitar

@JonasT saknar fortfarande en bild på SD-kortet innan plektrum-bilden

Permalänk
Medlem

Riktigt bra och genomgående guide! Ska definitivt komma tillbaka till denna när jag känner behovet av att utöka min lagring.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

@JonasT saknar fortfarande en bild på SD-kortet innan plektrum-bilden

Jag la till en ytterligare uppmaning innan plektrum-ingreppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag la till en ytterligare uppmaning innan plektrum-ingreppet.

Det var fan-TASTISKT gjort av dig! Mycket bra!

Jag tänkte för att vi minst har en hel terabyte sabbat bara här i den här tråden, så det finns nog fler som kommer missa annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var fan-TASTISKT gjort av dig! Mycket bra!

Jag tänkte för att vi minst har en hel terabyte sabbat bara här i den här tråden, så det finns nog fler som kommer missa annars

Inte samma grundorsak men min Steam Deck käkade ett 400GB microSD kort när jag fick hem den. Stoppade i den för att låta SD formatera den efter eget önskemål, sista gången den fungerade.

Vet inte vad som hände exakt men permanent defekt är minneskortet likväl. Har en 512GB mSD liggandes som jag inte har någon uppenbar användning med för stunden men vågar inte stoppa in den igen. Har säkert något gammalt kort jag kan offra för att testa om samma sak händer igen iofs. Men sen räcker mina 512GB som min levererades förvisso bra nog också.

Om inte annat kan jag ju alltid klyva mitt 400GB minneskort så är vi uppe i minst 1,4TB.
Har lagt ner tillräckligt med tid på att försöka fixa den, verkar vara permanent.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Inte samma grundorsak men min Steam Deck käkade ett 400GB microSD kort när jag fick hem den. Stoppade i den för att låta SD formatera den efter eget önskemål, sista gången den fungerade.

Vet inte vad som hände exakt men permanent defekt är minneskortet likväl. Har en 512GB mSD liggandes som jag inte har någon uppenbar användning med för stunden men vågar inte stoppa in den igen. Har säkert något gammalt kort jag kan offra för att testa om samma sak händer igen iofs. Men sen räcker mina 512GB som min levererades förvisso bra nog också.

Om inte annat kan jag ju alltid klyva mitt 400GB minneskort så är vi uppe i minst 1,4TB.
Har lagt ner tillräckligt med tid på att försöka fixa den, verkar vara permanent.

Har du tid skulle jag testa verktyget testdisk, det brukar kunna reda ut saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har du tid skulle jag testa verktyget testdisk, det brukar kunna reda ut saker

Beklagar sent svar, har inte testat just testdisk innan men provade lite igår och idag, har det igång i bakgrunden för stunden. Verkar inte som den kommer längre heller dessvärre. Har lagt ner mer tid på att fixa denna än vad den kostade att köpa eller vad den kostade att ersätta.

Ett av spåren jag hoppades på var att stoppa in minneskortet i en äldre dator och låta den formatera om den i en äldre version av Windows (lite osäker på om det var Windows 98 eller XP-baserat). Såg ut att fungera då den inte klagade på några fel men lika där, helt död när den väl var klar.

Provat live USB med olika linux-baserade verktyg. Alla vanliga verktyg i Windows förstås, stoppat in i Android-telefoner och till och med en Nintendo Switch, om jag inte minns fel, för att se om dessa kunde få igång dessa. Det mesta felsökandet gjordes förra året då kortet gick sönder i SD'n så lite osäker på exakt vad jag gjort, nu idag typ 1-1,5 år senare då det mesta testades. Tanken slog mig att prova ansluta den till min Macbook Air med adapter för att se om Apple har något verktyg som kommer vidare. Men tvivlar.

Sen är väl frågan, om jag någonsin får igång den, huruvida jag någonsin lär lita på denna som annat än någon form av slasklagring. Inte för att jag håller viktiga filer i ett enda exemplar på minneskort överlag förstås.

Sen är det kanske lite av ett projekt att lägga envisheten att få igång den på.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Beklagar sent svar, har inte testat just testdisk innan men provade lite igår och idag, har det igång i bakgrunden för stunden. Verkar inte som den kommer längre heller dessvärre. Har lagt ner mer tid på att fixa denna än vad den kostade att köpa eller vad den kostade att ersätta.

Ett av spåren jag hoppades på var att stoppa in minneskortet i en äldre dator och låta den formatera om den i en äldre version av Windows (lite osäker på om det var Windows 98 eller XP-baserat). Såg ut att fungera då den inte klagade på några fel men lika där, helt död när den väl var klar.

Provat live USB med olika linux-baserade verktyg. Alla vanliga verktyg i Windows förstås, stoppat in i Android-telefoner och till och med en Nintendo Switch, om jag inte minns fel, för att se om dessa kunde få igång dessa. Det mesta felsökandet gjordes förra året då kortet gick sönder i SD'n så lite osäker på exakt vad jag gjort, nu idag typ 1-1,5 år senare då det mesta testades. Tanken slog mig att prova ansluta den till min Macbook Air med adapter för att se om Apple har något verktyg som kommer vidare. Men tvivlar.

Sen är väl frågan, om jag någonsin får igång den, huruvida jag någonsin lär lita på denna som annat än någon form av slasklagring. Inte för att jag håller viktiga filer i ett enda exemplar på minneskort överlag förstås.

Sen är det kanske lite av ett projekt att lägga envisheten att få igång den på.

Jag har använt den mjukvaran för att rädda bilder från diverse problematiska och trasiga enheter, den bryr sig inte om formatering eller partitioner, bara läser information och gissar

Ibland blir det såklart inget, men oftast hittar det i alla fall några filer

Är det viktiga filer ska man kanske inte ens koppla in enheten alls utan lämna in den, är det värt att testa själv så finns ju vissa saker man bör göra:
- endast läsa
- inte belasta hårt
- jämn temperatur

Fördelen med testdisk är att den kan göra detta, till exempel läsa över till en fil och sen rädda vidare därifrån utan risk för ’originalet’

Tråkigt det som hände dig, men verkar vara vardagsmat i ROG Ally (överhettning av minneskorten verkar vara en del av det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har använt den mjukvaran för att rädda bilder från diverse problematiska och trasiga enheter, den bryr sig inte om formatering eller partitioner, bara läser information och gissar

Ibland blir det såklart inget, men oftast hittar det i alla fall några filer

Är det viktiga filer ska man kanske inte ens koppla in enheten alls utan lämna in den, är det värt att testa själv så finns ju vissa saker man bör göra:
- endast läsa
- inte belasta hårt
- jämn temperatur

Fördelen med testdisk är att den kan göra detta, till exempel läsa över till en fil och sen rädda vidare därifrån utan risk för ’originalet’

Tråkigt det som hände dig, men verkar vara vardagsmat i ROG Ally (överhettning av minneskorten verkar vara en del av det)

Förståeligt, i detta fall fanns inget av värde när den skulle användas i Steam Decken, men just att den verkar vara typ permanent skrivskyddad är lite udda.

Klistrar in lite bilder, blandannat konstigheter över volymstorlek (minneskortet är på 400GB men den tycker den borde vara 2554GB/2378GiB vilket är omöjligt.

Kör en runda killdisk då jag inte har något minne av att jag provat detta innan, den har inte avbrytit raderingen av den trasiga volymen som normalt syns men samtidigt har det även innan förekommit att vissa försök gått igenom men sedan när jag kollar är det lika trasigt som innan.

Men som du säger, hade detta varit lagring med viktig data så hade jag inte testat det jag försökt testa samtidigt. Men då hade jag också haft backup samtidigt. Datan i detta fallet är värdelös utan mer själva lagringen jag envisas med att försöka få igång.

Då detta är lite oftopic för tråden så tror jag nog det räcker för min del här, att SD skriver sönder minneskortet lär vara en fis i rymden jämfört med just knäckta minneskort när folk öppnar sina SD's.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...