Rekordförsäljning av vikbara mobiltelefoner

Permalänk
Melding Plague

Rekordförsäljning av vikbara mobiltelefoner

Förra kvartalet såldes sju miljoner vikbara mobiltelefoner, varav Samsung stod för hela 72 procent av den totala försäljningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Motorola sålde 130 miljoner Razr på 4 år.
Vilket get över 8 mille per kvartal i snitt.

Permalänk
Medlem

Och hur många av alla mobiltelefoner som såldes är vikbara?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

'Rekordförsäljning' låter ju storslaget, men nyheten är väl egentligen att trenden fortsätter att växa.

Permalänk

Jag drömmer tillbaka till runt år 2011. Folk hånskrattade då åt Samsungs demo på CES mässan och sa att "det aldrig" kommer gå göra vikbara skärmar som håller. Likaså påstod dem att mer än 4 core ej gick att utnyttja på en desktop. Och sedan står vi där vi är idag, tur att det har gått så lång tid så folk har hunnit blivit senila.

Nå jag ser det positivt att utvecklingen ökar, det är ej självklart. För min egen del har jag kommit till stadiet att jag i princip måste skaffa en vikbar telefon nu. Det beror på flera saker.
En orsak är att jag inte längre är 18år med perfekt syn, fingerfärdighet etc. Det innebär att jag behöver ha större skärm för att göra samma saker som jag för över 10år sedan klarade mig med mindre.
Sedan gör man mer från mobilen idag. Liksom logga in på en utvecklingsdatabas och kontrollera, ta bort lite data etc, det har blivit vardags för de teknikintresserade att kunna göra direkt ifrån mobilen. Likaså att någon skickar ett meddelande att deras kod ej fungerar, då kanske man från ens mobiltelefon behöver fjärrstyra datorn och deras utvecklingsmiljö.

*edit*
Samsung Fold 6 lutar åt att bli min första vikbara. Den har förhoppningsvis blivit bredare. Jag gillade skarpt att Fold 5 fick mindre gap.
Det är mycket pengar sett vad man får och med tanke på ömtålighet. Bortser man från det sista med ömtålighet, så är det egentligen inte mycket pengar. Jag pillar t.ex nu med ett litet flukeinstrument för 27 000kr. Skillnaden på Fluken är att om 10år så är dens värde typ detsamma.

Permalänk
Medlem

Min kompis bytte till Galaxy Flip och säger sig aldrig vilja ha annat igen. Kanske provar själv när Apple hoppar på trenden.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Nästan aldrig sett en enda vikbar telefon irl förut, men den här veckan såg jag flera stycken hos kunder som ville ha hjälp i butiken jag jobbar i, flera var äldre också. Intressant

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen poäng med vikbar så länge;
- vikbar telefon blir tjockare i ihopvikt läge, än en vanlig mobil.
- skärmen är mer ömtålig, -||-

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

Häromveckan hade jag ett möte med en leverantör och efteråt insåg jag att den svarta klumpen han haft i handen måste ha varit en vikbar telefon. Såg lite opraktiskt ut att ha i fickan kände jag spontant.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Skrivet av Sarg:

Häromveckan hade jag ett möte med en leverantör och efteråt insåg jag att den svarta klumpen han haft i handen måste ha varit en vikbar telefon. Såg lite opraktiskt ut att ha i fickan kände jag spontant.

Du skulle ha sett dennas kollega som hade en iPad i byxfickan så den kunde utföra samma syssla.

Permalänk
Medlem

Min Fold 5 ligger bättre i fickan än en s23 ultra tycker jag,

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Snusfri

Kanske uppgraderar när Google släpper Pixel Fold 2.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Flip är väl det enda som varit ens lite intresseant i mobilvärlden senaste 15 åren. Är väl ungefär då alla telefoner blev mer eller mindre likadana.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av kahwalli:

Jag ser ingen poäng med vikbar så länge;
- vikbar telefon blir tjockare i ihopvikt läge, än en vanlig mobil.
- skärmen är mer ömtålig, -||-

Denna åsikt hade typ 99,9% av befolkningen år 2005
Jag ser ingen poäng med smartphones så länge;
- smartphones telefon blir större och tyngre än en vanlig mobil.
- skärmen är mer ömtålig, -||-

-Batteritiden är sämre.

Där inte ens iPhone 15 eller iPhone 25 kommer uppfylla kraven för att de skulle byta från dumbphones. Det som istället har hänt är att folks behov att göra mer från mobilen har ökat.
Folk hånskrattade åt folk som påstod de hade behov att surfa och läsa mail på mobilen för inte så länge sedan, dessa personer var i princip omöjliga att försöka argumentera att man inte hela tiden kan åka hem till datorn och göra allt.

Lite samma är det idag. Det är väldigt svårt att göra vissa saker från en 6,7" mobil.

Permalänk
Musikälskare

Dagen då Apple börjar med vikbart är dagen jag kommer att prova det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

problemet med telefoner är ju inte tjockleken utan arean. Den får du ju ner genom att vika ihop dem. nokia 3310 ryms hur bra som helst i ficka

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Bara att ta fram brallorna från 90-talet så får man plats med en vikbar nalle, en iPad, en Nintendo 64 osv. När man ändå är igång kan ta fram rullskridskorna också

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Den nya snäckan 🤣 snäcka var smeknamnet förut för vikbara GSM telefoner.
Nä jag är nöjd med min vanliga nalle

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

För oss som använder mobilen i kontrollen för drönaren; funkar det bra med att sätta en vikbar där istället för en traditionell mobil?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av Nikodemous:

För oss som använder mobilen i kontrollen för drönaren; funkar det bra med att sätta en vikbar där istället för en traditionell mobil?

Det borde fungera och detta behov borde öka efter de små drönarna blir bättre. Innan tyckte jag ljusstyrkan sög på mobilerna när man hade solen på skärmen och jag kunde knappt se på dem när jag flög.
Hade jag köpt en drönare idag så hade jag jag köpt en liten plus kört med en vikbar mobil. Så att man kan ha den i en vanlig väska.
Nu vill jag ha en drönare för att hitta försvunna djur med värmekamera, men det är ett annat kapitel. Det dröjer väl till år 2034 innan dessa blir prisvärda.

Permalänk
Medlem

Testade en Flip3 innan jag gick ill S22 ultra.

Gillade verkligen inte känslan av plastskärm. Så rädd att repa HELA tiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag drömmer tillbaka till runt år 2011. Folk hånskrattade då åt Samsungs demo på CES mässan och sa att "det aldrig" kommer gå göra vikbara skärmar som håller. Likaså påstod dem att mer än 4 core ej gick att utnyttja på en desktop. Och sedan står vi där vi är idag, tur att det har gått så lång tid så folk har hunnit blivit senila.

Vem/vilka påstod detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Min kompis bytte till Galaxy Flip och säger sig aldrig vilja ha annat igen. Kanske provar själv när Apple hoppar på trenden.

Du menar väl när Apple skapar trenden genom att lansera den första vikbara telefonen?

Permalänk
Medlem

Sagt det innan och säger det igen.
Många som ej vet det ännu men när dem testat så märker dem hur mycket smidigare det är, då framförallt kvinnor. Min fru är upprepad användare av vikbar telefon, för generellt är det inte mycket till fickor på kvinnokläder och nu kan hon ta med sig telefonen lättare utan att det krävs handväska hela tiden.
Även mycket lättare att klämma in i träningskläder när hon springer.
Men även vardagen när man bara är hemma, gör saker i huset eller i trädgården, går i skogen, ja allt där man slipper försöka hitta en plats för en otympligt stor telefon.

Flertalet vänner till henne har gått över efter att tittat på hennes och hon har använt endast vikbart sen flip 3 kom.

Tjockleken är inte något problem utan är höjden på vanliga telefoner. Dem är ju faktiskt stora nuförtiden och om jag på 190cm~ tycker den kan vara klumpig kan jag allt förstå att en person på 160cm och 40 kilo nättare borde tycka det är betydligt osmidigare.

Kan tillägga att jag faktiskt själv sannolikt skaffar en snart, oron var framförallt att skärmen inte skulle hålla i början, men hennes telefoner har hållit och jag har bytt hennes skärmskydd vid behov. Sen i ärlighetens namn så är den ju stängd när jag inte använder den så det bör gå bra

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Vem/vilka påstod detta?

Om vi tar vikbara skärmar så är det bara kolla in trådar från denna tid. Observera citattecken på "aldrig", då ingen såklart trodde att det inte var lösbart år 2100 eller senare.

Fler än 4 core så var det väl de flesta som på den tiden påstod att det inte gick utnyttja fler på en desktop? Så mycket diskussioner som det var om detta ämne, där det var omöjligt att argumentera för att de tänker fel att problem inte är statiska utan man med fler trådar kan utnyttja t.ex. Ai för att bearbeta en bild.
Amdahl's gäller på att lösa ett specifikt problem på ett visst sätt, med en massa core och Ai så kan man lösa problemet på ett helt annat sätt som kräver en helt annan datakapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Där inte ens iPhone 15 eller iPhone 25 kommer uppfylla kraven för att de skulle byta från dumbphones. Det som istället har hänt är att folks behov att göra mer från mobilen har ökat.
Folk hånskrattade åt folk som påstod de hade behov att surfa och läsa mail på mobilen för inte så länge sedan, dessa personer var i princip omöjliga att försöka argumentera att man inte hela tiden kan åka hem till datorn och göra allt.

Vill och måste är skilda saker. Ingen behöver egentligen ha mobilen med sig privat i syftet att svara på mail och surfa (nåja, finns säkert några få). I jobb...en annan femma
Den är en underhållningsmaskin, ren och skärt nöje. Folk har klarat sig utan förut, och kan göra det igen...

Mobilen har skapat ett behov som verkligen fastnat hos alla. När de i verkligheten lika gärna kunde åka hem till en dator och betala räkningarna och surfa. Men fördelen är att vissa kanske byter ut datorn mot mobilen.

Men ärligt talat, folk borde lämna telefonen hemma oftare...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Denna åsikt hade typ 99,9% av befolkningen år 2005
Jag ser ingen poäng med smartphones så länge;
- smartphones telefon blir större och tyngre än en vanlig mobil.
- skärmen är mer ömtålig, -||-

-Batteritiden är sämre.

Där inte ens iPhone 15 eller iPhone 25 kommer uppfylla kraven för att de skulle byta från dumbphones. Det som istället har hänt är att folks behov att göra mer från mobilen har ökat.
Folk hånskrattade åt folk som påstod de hade behov att surfa och läsa mail på mobilen för inte så länge sedan, dessa personer var i princip omöjliga att försöka argumentera att man inte hela tiden kan åka hem till datorn och göra allt.

Lite samma är det idag. Det är väldigt svårt att göra vissa saker från en 6,7" mobil.

Men så länge en vikbar och en vanlig mobil har samma prestanda och funktioner, vad gör då en vikbar bättre när den blir tjockare ihopvikt och har ömtåligare skärm? Jag förstår din jämförelse med tidigare teknikskifte och är ofta på ny teknik fort, men blir bytet enbart en nedgradering avstår jag. Är du ok med det förstår jag att du är positiv till nuvarande utbud av vikbara.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på en motorola razr 40 men priset är något för högt fortfarande

Permalänk
Skrivet av kahwalli:

Men så länge en vikbar och en vanlig mobil har samma prestanda och funktioner, vad gör då en vikbar bättre när den blir tjockare ihopvikt och har ömtåligare skärm? Jag förstår din jämförelse med tidigare teknikskifte och är ofta på ny teknik fort, men blir bytet enbart en nedgradering avstår jag. Är du ok med det förstår jag att du är positiv till nuvarande utbud av vikbara.

Du jämför nu "flipmodellen"? Fold modellen är halvägs att säga att iPad och iPhone har samma prestanda och funktioner utan ta hänsyn till att storleken skiljer marknad.

När det gäller "flipmodellen" så skulle jag gissa att de flesta köper den för det är coolt. Man skulle i framtiden kunna köpa den för den är mer kompakt och mer tålig.
Där jag själv är tveksam till mer komptakt och mer tålig är den absolut inte idag.

Permalänk
Sötast

Fold telefoner förr:
Skyddade skärm
Skyddade knappsats
Skyddade ev antenner

Fold telefoner nu:
Mycket dyrare
Mycket ömtåligare
Kommer generera ofantligt mycket mer inkomst till tillverkare i reparationer