Permalänk
Medlem

Är pcie full duplex?

Pcie gen3 listas som 8GT/s per lane.
Är detta full duplex dvs klarar den 8GT/s åt båda hållen samtidigt eller är det 4GT/s?

Försöker förstå om ett x710-da2 blir "bottleneckat" i en gen4 x4 slot.

Internet är inte tydlig på detta. Nån som kan nått ?=)

Permalänk
Medlem

PCIe 3.0 x4 är 4GB per sekund och 4 gigabyte är 32 gigabit, dvs mer än 2x10gigabit

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Pcie gen3 listas som 8GT/s per lane.
Är detta full duplex dvs klarar den 8GT/s åt båda hållen samtidigt eller är det 4GT/s?

Försöker förstå om ett x710-da2 blir "bottleneckat" i en gen4 x4 slot.

Internet är inte tydlig på detta. Nån som kan nått ?=)

Ja, det är full duplex. (PCIe är väl mer specifikt "dual simplex", dvs har separata kanaler för respektive riktning.)
Vardera med den angivna överföringshastigheten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

PCIe 3.0 x4 är 4GB per sekund och 4 gigabyte är 32 gigabit, dvs mer än 2x10gigabit

Jo exakt varav frågan var om det var duplex, 32gigabit är inte mer än 2x(2x10gigabit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det är full duplex. (PCIe är väl mer specifikt "dual simplex", dvs har separata kanaler för respektive riktning.)
Vardera med den angivna överföringshastigheten.

Tack då vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Jo exakt varav frågan var om det var duplex, 32gigabit är inte mer än 2x(2x10gigabit)

Aha det är två portar, tänkte att det var en. Nu vet ju inte jag vad du gör men kommer du verkligen använda 10 gigabit i båda riktningarna på två portar samtidigt?

Du har visserligen redan fått svar på din fråga ovan, men eftersom du sa att du inte hittade något så kan du se på https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express om du vill läsa det själv. Kom ihåg ctrl-F om du inte har lust att gå igenom hela sidan :^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Aha det är två portar, tänkte att det var en. Nu vet ju inte jag vad du gör men kommer du verkligen använda 10 gigabit i båda riktningarna på två portar samtidigt?

Du har visserligen redan fått svar på din fråga ovan, men eftersom du sa att du inte hittade något så kan du se på https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express om du vill läsa det själv. Kom ihåg ctrl-F om du inte har lust att gå igenom hela sidan :^)

Om vi skall fortsätta vara dryga, så säger inte detta mig så mycket då jag inte vet vad en endpoint är.

In contrast, a PCI Express bus link supports full-duplex communication between any two endpoints, with no inherent limitation on concurrent access across multiple endpoints.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Om vi skall fortsätta vara dryga, så säger inte detta mig så mycket då jag inte vet vad en endpoint är.

In contrast, a PCI Express bus link supports full-duplex communication between any two endpoints, with no inherent limitation on concurrent access across multiple endpoints.

Du kan ju gärna förklara vad du anser var drygt?

Informationen som evil penguin gav står ju direkt i infoboxen, utöver annan extra information vid sökning efter olika nyckelord
Speed: Dual simplex; examples in single-lane (x1) and 16-lane (x16), per direction:
Version 3.x: x1: 985 MB/s

Eller om man byter till svenska artikeln (ändra en till sv i URLen) så finns det en tabell som specifikt säger "Bandbredd per kanal i varje riktning"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av etnica33:

Pcie gen3 listas som 8GT/s per lane.
Är detta full duplex dvs klarar den 8GT/s åt båda hållen samtidigt eller är det 4GT/s?

Försöker förstå om ett x710-da2 blir "bottleneckat" i en gen4 x4 slot.

Internet är inte tydlig på detta. Nån som kan nått ?=)

PCIe är full duplex och använder sig av separata diff-par för upp-/nedlänk mellan host och add-in card.

Kortet är PCIe 3.0, så då är det 8 GT/s som gäller, PCIe 1, 2 och 3 har alla 8/10-encodning och 8 GT/s är den faktiska datamängd som överförs (PCIe 4 använder annan kodning så då är det 16 GT/s som gäller men strax under 2% lägre faktiskt datamängd.

Du har 4 x 3.0 = 4x8 GT/s = 32 GT/s att tillgå i porten.
Det är mindre än vad som kan komma i Ethernet-portarna, däremot kan det vara lite mer data som skyfflas mellan kort och CPU så att du har ca 50% att tillgå är nog bara bra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin