Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem

Nytt år, nya höjningar. Nästa exakt ett år sen förra, 569 ska dom ha för 500/500, en ökning på 60 kr i månaden. Blir till att byta snarast, vilket jag tycker är jättetråkigt då jag verkligen gillar integritetstänket och deras arbete runt omkring, men detta börjar bli löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrufen:

Nytt år, nya höjningar. Nästa exakt ett år sen förra, 569 ska dom ha för 500/500, en ökning på 60 kr i månaden. Blir till att byta snarast, vilket jag tycker är jättetråkigt då jag verkligen gillar integritetstänket och deras arbete runt omkring, men detta börjar bli löjligt.

De går helt klart på schema, fick besked om samma 60:- höjning igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrufen:

Nytt år, nya höjningar. Nästa exakt ett år sen förra, 569 ska dom ha för 500/500, en ökning på 60 kr i månaden. Blir till att byta snarast, vilket jag tycker är jättetråkigt då jag verkligen gillar integritetstänket och deras arbete runt omkring, men detta börjar bli löjligt.

Bra o vara medveten om att de du byter till nästan garanterat kommer göra samma sak. Finns undantag men verkar bero mycket på hur upplägget är för hur nätet levereras. När det är öppna stadsnät så verkar det göras av mer eller mindre alla leverantörer i min erfarenhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Surt sa räven...

(500/500)

Börjar verkligen ogilla Telia Öppen Fiber. Undra vad det är som krånglar så mycket, som gör att de höjer avgiften hela tiden?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Surt sa räven...

<Uppladdad bildlänk>
(500/500)

Börjar verkligen ogilla Telia Öppen Fiber. Undra vad det är som krånglar så mycket, som gör att de höjer avgiften hela tiden?

Då priset för bredbandet magiskt sänks någon månad senare... 🙄

Permalänk
Medlem

Bahnhof gick från att vara billigast till dyrast på bara ett år hos mig. Svårt att fatta varför dom tror folk skulle stanna när det är så otroligt enkelt att byta.

Försökte förhandla med kundtjänst utifrån priset jag fick från Halebop. Fick starkt nej på det. En månad senare (när jag redan bytt) kommer email-erbjudande från Bahnhof med samma pris som konkurrent. Blir aldrig Bahnhof igen.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Surt sa räven...

<Uppladdad bildlänk>
(500/500)

Börjar verkligen ogilla Telia Öppen Fiber. Undra vad det är som krånglar så mycket, som gör att de höjer avgiften hela tiden?

Det tror jag är Bahnhof som hittar på. Jag har Telia öppen Fiber och Bahnhof är den överlägset dyraste operatören. Alla övriga erbjuder billigare bredband.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Bahnhof gick från att vara billigast till dyrast på bara ett år hos mig. Svårt att fatta varför dom tror folk skulle stanna när det är så otroligt enkelt att byta.

Försökte förhandla med kundtjänst utifrån priset jag fick från Halebop. Fick starkt nej på det. En månad senare (när jag redan bytt) kommer email-erbjudande från Bahnhof med samma pris som konkurrent. Blir aldrig Bahnhof igen.

Man får ju inte förtroende för dem när de säger blankt nej och sedan månaden efter sänker de till det priset som konkurenterna har. Det är så de förlorar kunder, men det verkar de inte förstå.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Samma för mig kostade 369kr innan för 250/250!
Frågade även via Chatten om jag kunde gå ner till 100/100 men priset skulle bara gå ner till 459kr tror jag det var.
Bara några tior lägre.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Dags för konsumentverket att be Bahnhof redovisa hur det ligger till med dessa återkommande "ökade" kostnader som alltid visar sig vara lägre för nya kunder.
Fuffens!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Radovic:

Ring Stena Fastigheter och säg det du nämner här att listan är mupp. Jag hade inte valt boxer. Gillar inte det bolaget. De försöker (försökte?) behålla sina kunder genom att med passiv accept förlänga kundernas boxer abonnemang. OCH om man nu ringde på rätt "uppsägningsmånad" så försökte de förhala och förlänga på många olika sätt som blir för långa att ta upp här.

Jag har boxer idag och de var sjukt smidiga att ha att göra med när det blev höjt sist. Fick en höjning i Juni och skickade mail om att min uppsägning skedde skriftligt och att de skulle bryta avtalet from datum X, vilket var exakt 1 månad bort (30 dagar). Bad om bekräftelsemail på att min uppsägning genomförts.

Då kom det ett mail helgen efteråt om att de bekräftade uppsägningen men även att de ville ringa och prata och erbjuda bättre. Svarade med att jag inte hade tid eller intresse av att vänta på telefonsamtal men var öppen för att stanna om de erbjöd något vettigt. Fick ett mycket skäligt erbjudande på mail samma dag och jag sög på karamellen 2-3 dagar innan jag nappade på det.

Ingen spam eller annat under min tid som kund.
Jag har ingen lojalitet till boxer, byter dit priset är rätt härnäst.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bättre och bättre med åren :)

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har boxer idag och de var sjukt smidiga att ha att göra med när det blev höjt sist. Fick en höjning i Juni och skickade mail om att min uppsägning skedde skriftligt och att de skulle bryta avtalet from datum X, vilket var exakt 1 månad bort (30 dagar). Bad om bekräftelsemail på att min uppsägning genomförts.

Då kom det ett mail helgen efteråt om att de bekräftade uppsägningen men även att de ville ringa och prata och erbjuda bättre. Svarade med att jag inte hade tid eller intresse av att vänta på telefonsamtal men var öppen för att stanna om de erbjöd något vettigt. Fick ett mycket skäligt erbjudande på mail samma dag och jag sög på karamellen 2-3 dagar innan jag nappade på det.

Ingen spam eller annat under min tid som kund.
Jag har ingen lojalitet till boxer, byter dit priset är rätt härnäst.

Mycket intressant svar. You see: Jag försökte hjälpa Annelie att säga upp boxer och hon berättade det jag angav ovan (passiv accept etc.) vi ringde och kollade och roddade med detta och "tillslut" gick det att säga upp avtalet.

Nä det förstår jag. Det finns folk som säger:
a) "Du jobbar på boxer" i brist på andra argument
b) I dessa tidevarv tror jag att det är väldigt som är intresserade av att propagera för ett visst bolag eftersom man är intresserad av kvalité och funktion och prestationer
c) vi på Sweclockers är nog inte intresserade av att vara "influencers" utan prestanda går före propaganda, undantaget att bolaget de facto gör något vettigt som har betydelse i för humöret positiv förskjutning för kunden adekvata tjänster.

Bolag blir bättre och bättre på kundanpassade lösningar eftersom de/en del har insett att de tjänar på att ha kvar en kund istället för att spilla tid på "jag har rätt och annat uppsägningstjafs" men inte alltid, vilket denna och andra trådar är ett bevis för.

Skönt att du slapp spam. Det är ju bara löjligt med spam. På "den fasta telefon och telefonkataloger" -tiden kan jag förstå att bolagen skickade ut reklam (Läs: spam) till e-posten, men idag när allt är en knapp 🔳 tryckning bort, till vilken nytta då?

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Radovic:

Mycket intressant svar. You see: Jag försökte hjälpa Annelie att säga upp boxer och hon berättade det jag angav ovan (passiv accept etc.) vi ringde och kollade och roddade med detta och "tillslut" gick det att säga upp avtalet.

Nä det förstår jag. Det finns folk som säger:
a) "Du jobbar på boxer" i brist på andra argument
b) I dessa tidevarv tror jag att det är väldigt som är intresserade av att propagera för ett visst bolag eftersom man är intresserad av kvalité och funktion och prestationer
c) vi på Sweclockers är nog inte intresserade av att vara "influencers" utan prestanda går före propaganda, undantaget att bolaget de facto gör något vettigt som har betydelse i för humöret positiv förskjutning för kunden adekvata tjänster.

Bolag blir bättre och bättre på kundanpassade lösningar eftersom de/en del har insett att de tjänar på att ha kvar en kund istället för att spilla tid på "jag har rätt och annat uppsägningstjafs" men inte alltid, vilket denna och andra trådar är ett bevis för.

Skönt att du slapp spam. Det är ju bara löjligt med spam. På "den fasta telefon och telefonkataloger" -tiden kan jag förstå att bolagen skickade ut reklam (Läs: spam) till e-posten, men idag när allt är en knapp 🔳 tryckning bort, till vilken nytta då?

Inte riktigt med på vart ditt inlägg är påväg eller försöker förmedla, men det finns inget tjänsteleverantören behöver "gå med på". Det är en ensidig uppsägning, du behöver inte ringa heller, går bra att kommunicera skriftligt. Detta enligt lag (det ska inte vara svårare att säga upp än att signa sig på ett avtal).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Samma för mig kostade 369kr innan för 250/250!
Frågade även via Chatten om jag kunde gå ner till 100/100 men priset skulle bara gå ner till 459kr tror jag det var.
Bara några tior lägre.

<Uppladdad bildlänk>

Tänk på att detta med Zitius bara gäller om du bor i en fastighet från Mimer.
Jag bor i Västerås och i en Bostadsrätt.. Ringde Fibra och detta gäller som sagt bara Mimer inte Villor eller BRF och dom bad mig att bestrida denna höjning.

Men Bahnhof stod på sig och sa att det minsann visst gällde mig tills dom skickade ärendet vidare uppåt. Dom kom faktiskt tillbaka senare samma dag och bad om ursäkt att det hade blivit fel.
Jag vart bara orolig hur många fler dom har skickat detta till.. Jag känner 2st som också fått detta utskick och hade tänkt att godta höjningen för dom inte visste hela historien.

https://fibra.se/nyheter/forandringar-i-vart-samarbete-med-mi...

Permalänk
Medlem

Field Practice...

Skrivet av DavidtheDoom:

Inte riktigt med på vart ditt inlägg är påväg eller försöker förmedla, men det finns inget tjänsteleverantören behöver "gå med på". Det är en ensidig uppsägning, du behöver inte ringa heller, går bra att kommunicera skriftligt. Detta enligt lag (det ska inte vara svårare att säga upp än att signa sig på ett avtal).

Ibland är det svårt att få med allt i en text. Ibland måste man fjäska för att de ska gå med på att säga upp. I vårt fall SA de att de hade sagt upp fast de inte hade gjort det etc. 😊

Som jag sa i en abonnemangstråd:
När jag tecknade mig för comviq så:

a) I TEORIN skulle jag fått 75% rabatt under 6 månader
b) I PRAKTIKEN fick jag ringa, rodda och trixa för att få den rabatten.

Comviq hävdade att jag och "säljaren" hade gått med på en 50%-ig rabatt under sex månader trots att jag hade ptr på att rabatten var 75%-ig under sex månader.

På chatten så de att: "Enligt våra noteringar har Du och Säljaren kommit överens 🤝 om 50% i sex månader", trots att jag visade/skickade ptr på kampanjen på 75% så sa de att: "Vi kan inte göra något härifrån", när jag bad om hard facts/bevis på att säljaren hade kommit överens med mig om detta, men fick inget svar utan bara: "detta är vad som gäller".

När jag sedermera ringde till ktj så hade jag tur och fick tag i en tjej som kände "säljaren" som inte alls var en säljare utan en go och vänlig tjej som enbart hade som idé att hjälpa mig tillrätta avseende abonnemang och rabatter. Tjej 1 jag talade med Kände Tjej 2.

Det jag ville få fram - även med boxer - med comviq exemplet är att Field Practice ibland lite svårare än teorin/lagen som Säger att man ensidigt kan säga upp tjänsten direkt under vissa förutsättningar för tjänsten adekvata villkor.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Lurkat lite i den här tråden till och från. Har inte orkat bry mig alldeles för mycket, men nu när de höjer 60kr så tycker jag det gått för långt. Jag vill inte betala 500kr för internet, men vad för alternativ finns det egentligen? När jag först skaffade Bahnhof 3 år sen ca betalade jag 299kr för 100/100. Nu är samma hastighet uppe i 479kr (!!).

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

När vi flyttade in i vårt hus kostade 500/500 309 kr i månaden, Fick nu att det skulle höjas IGEN till 549 kr i månaden. Helt sjukt. Jag har typ aldrig bytt leverantör, ni som gjort detta, är det krånligt? Jag orkar inte med problem och att internet inte fungerar mellan bytet. Låt oss säga att jag tar telia eller what ever, ringer man telia, säger när dom ska starta det och sen säger man till bahnhof att stänga av det när detta datum är. Måste man få ny router av telia typ?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Lurkat lite i den här tråden till och från. Har inte orkat bry mig alldeles för mycket, men nu när de höjer 60kr så tycker jag det gått för långt. Jag vill inte betala 500kr för internet, men vad för alternativ finns det egentligen? När jag först skaffade Bahnhof 3 år sen ca betalade jag 299kr för 100/100. Nu är samma hastighet uppe i 479kr (!!).

Skrivet av Mattiiss:

När vi flyttade in i vårt hus kostade 500/500 309 kr i månaden, Fick nu att det skulle höjas IGEN till 549 kr i månaden. Helt sjukt. Jag har typ aldrig bytt leverantör, ni som gjort detta, är det krånligt? Jag orkar inte med problem och att internet inte fungerar mellan bytet. Låt oss säga att jag tar telia eller what ever, ringer man telia, säger när dom ska starta det och sen säger man till bahnhof att stänga av det när detta datum är. Måste man få ny router av telia typ?

Jag håller med er det är helt vansinnigt. 🥴 Jag minns när 100/100 kostade så lite som 150:- för att "lägga sig på" 250:-, 280:- till 329:- och som ni säger nu kostar samma tjänst/hastighet/allt annat lika runt 490-550:- som om vi vore fifflande höga tjänstemän...😬😬

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

När vi flyttade in i vårt hus kostade 500/500 309 kr i månaden, Fick nu att det skulle höjas IGEN till 549 kr i månaden. Helt sjukt. Jag har typ aldrig bytt leverantör, ni som gjort detta, är det krånligt? Jag orkar inte med problem och att internet inte fungerar mellan bytet. Låt oss säga att jag tar telia eller what ever, ringer man telia, säger när dom ska starta det och sen säger man till bahnhof att stänga av det när detta datum är. Måste man få ny router av telia typ?

Teckna nytt avtal online och maila din gamla operatör och säg upp, se till att du får en bekräftelse. Inte svårare än så. Blev en 2-3h lucka under natten för mig, mellan Bahnhof o Halebop. Bytte ingen utrustning. Det gick sömlöst.

+ Som med allt annat, läs på noga vad du köper så du inte betalar onödiga startavgifter och sånt strunt. Lockas inte av routrar eller streamingpaket och annat onödigt du ändå inte behöver.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Surt sa räven...

<Uppladdad bildlänk>
(500/500)

Börjar verkligen ogilla Telia Öppen Fiber. Undra vad det är som krånglar så mycket, som gör att de höjer avgiften hela tiden?

Skrivet av Hulle:

Det tror jag är Bahnhof som hittar på. Jag har Telia öppen Fiber och Bahnhof är den överlägset dyraste operatören. Alla övriga erbjuder billigare bredband.

/hulle.

Det är nog bara ursäkter för att få höja priset.

Skrivet av Bozzeta:

Dags för konsumentverket att be Bahnhof redovisa hur det ligger till med dessa återkommande "ökade" kostnader som alltid visar sig vara lägre för nya kunder.
Fuffens!

Precis min tanke det borde redovisas eftersom vi bor i öppna och transparenta Sverige och inte i Nordea.

Den andra tanken är att om Bolag 1 och Bolag 2 har ett avtal med tjänst till slutkund då s k a inte tredje man d.v.s. Kund drabbas av att två Bolag har mellanhavanden mellan sig eftersom kund har tecknat sig för tjänsten, inte för att vara en anpassningsbar huvudkudde för alla parter utom för Kunden Himself.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Tänk på att detta med Zitius bara gäller om du bor i en fastighet från Mimer.
Jag bor i Västerås och i en Bostadsrätt.. Ringde Fibra och detta gäller som sagt bara Mimer inte Villor eller BRF och dom bad mig att bestrida denna höjning.

Men Bahnhof stod på sig och sa att det minsann visst gällde mig tills dom skickade ärendet vidare uppåt. Dom kom faktiskt tillbaka senare samma dag och bad om ursäkt att det hade blivit fel.
Jag vart bara orolig hur många fler dom har skickat detta till.. Jag känner 2st som också fått detta utskick och hade tänkt att godta höjningen för dom inte visste hela historien.

https://fibra.se/nyheter/forandringar-i-vart-samarbete-med-mi...

Jag bor i en lägenhet av Mimer!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Jag bor i en lägenhet av Mimer!

Då har dom gjort rätt för dig då med andra ord 😥

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Då har dom gjort rätt för dig då med andra ord 😥

Ändå surt med en såpass hög prishöjning.
Har ju haft samma pris i flera år och nu när dom byter till Zitius så höjer man med alldeles för mkt enligt mig.
Att gå ner till 100/100 gör att priset går ner några tior.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Ändå surt med en såpass hög prishöjning.
Har ju haft samma pris i flera år och nu när dom byter till Zitius så höjer man med alldeles för mkt enligt mig.
Att gå ner till 100/100 gör att priset går ner några tior.

I mitt nät så skiljer det mycket lite i pris. Exempel Bredband2:

100/100

Villkor
Bindningstid 0 mån
Uppsägningstid 1 mån
Kampanjmånader 12 mån

Pris/kampanjmånad 341 SEK
Pris/ordinarie månad 379 SEK
Startavgift 250 SEK 0 SEK

250/250

Villkor
Bindningstid 0 mån
Uppsägningstid 1 mån
Kampanjmånader 12 mån

Pris/kampanjmånad 350 SEK
Pris/ordinarie månad 389 SEK
Startavgift 250 SEK 0 SEK

Dyrt men "billigare" priser än vad andra ligger på, runt 450:- för liknande tjänster. Startavgiften är ju bara löjlig, ty den stryks ju allt som oftast, samt att den ej har legitimitet.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Det här var anledningen till att jag bytte från bahnhof, var aldrig några problem att få priset sänkt (de var även trevliga!) men jag orkar inte skriva till deras chatt varje kvartal...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Tangentbord: Du har helt rätt. Det blir för tråkigt i längden. Hade jag varit bolag så hade jag höjt vart 5:e år. Schysst - med tanke på att folks löner höjs varje år - och fair OCH så slipper man folk som ringer in "stup i kvarten" för att omförhandla en redan bra produkt.

ISP:er Höjer för att de kan, sällan för att de har "högre kostnader"...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Ändå surt med en såpass hög prishöjning.
Har ju haft samma pris i flera år och nu när dom byter till Zitius så höjer man med alldeles för mkt enligt mig.
Att gå ner till 100/100 gör att priset går ner några tior.

Jag håller med dig 100% Sen rent lönemässigt kan man betala prishöjningen, men frågan är om man vill lägga undan 2% av sin lön enbart för att få/ha ett fungerande internet plus ➕ ha tillräckligt med pengar 💵 för att kunna betala fakturan... Som Sverker sa: Ska det verkligen vara på det här viset?

I andra länder tillämpar de principen att: Så som du Kom in i kontraktet, på samma sätt kommer du att bäras ut", d.v.s. Operatören kan inte höja priset för abonnemanget - lagt pris ligger.

Jag var i ett annat land där de av misstag gav mig ett abonnemang (utan att vara medborgare i det landet, enligt principen att "Svensk legitimation/personnummer gäller" för tecknade av X service, samma princip fast med deras ID lösning) och operatören försökte göra två regelvidriga saker:

a) kasta ut mig/stänga av abonnemanget
b) höja priset.

Jag är väl en utav få personer som har ett interimistiskt beslut på att operatören: "är tvungen att fortsätta tillhandahålla servicen under samma villkor som kontraktet bilateralt ingicks på mellan bägge parter".

Plus ➕ att jag fick ett definitivt domstolsbeslut på att domstolens domslut gäller (för all framtid om jag inte missköter abonnemanget, vilket jag är noga med att sköta såklart ) eftersom operatören inte svarade på det interimistiska beslutet i tid.

Plus ➕ som grädde på moset (rent lagtekniskt sett) räknar man det interimistiska beslutet och den slutgiltiga domen som två domslut vilket betyder att abonnemanget är lika skyddat enligt lagen som om det vore en nyfödd bäbis som aldrig kan bli en "icke född bäbis", d.v.s. Lagt Kort Ligger om man så vill.

Så här borde det vara i Sverige också avseende kontrakt och priser.

Jag är nog också en utav de FÅ personer som har fått ett abonnemang av misstag/utan att ha nationellt ID kort.

Det som hände var att säljaren missförstod operatörens instruktioner och bad om ett kontoutdrag för att bevisa "att man lever". Säljaren läste igenom kontoutdraget och sa OKEJ, och vi skrev under kontraktet.

Det säljaren glömde var att begära ett n a t i o n e l l t ID kort. Denne begärde mitt pass och kontoutdrag (och tankemönstret korrelerade inte mellan ett utländskt pass vs. Nationellt ID). Så kan det gå i en stressig butiks 🏪 miljö.

Håll hårt i era avtal med fasta priser. Det är inte värt att de lockar med lite mer GB bara för att få bort er från en fördelaktig deal 🤝. I'm just say'n. 😁 😁

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det tror jag är Bahnhof som hittar på. Jag har Telia öppen Fiber och Bahnhof är den överlägset dyraste operatören. Alla övriga erbjuder billigare bredband.

/hulle.

Där håller jag inte riktigt med dig. Var faktiskt inne på Bredbandswebben idag (9/12).

Här är kostnaderna just nu för 500/500, inklusive kanpanjer. Telia är värst!

Ownit - 99 kr (3 månader), sedan 599 kr
Sappa - 275 kr (3 månader), sedan 549 kr (Bindningstid 12 mån)
NetatOnce - 430 kr (10% i 12 månader), sedan 478 kr (Ingen bindningstid) - Billigare
Telenor - 499 kr (12 månader), sedan 699 kr
Internetport - 479 kr / månad , ingen bindningstid - Billigare
Bahnhof - 509 kr / månad, ingen bindningstid. (Ingen startavgift)
sedan klättrar det uppåt....
Junet - 509 kr / månad
Bredband 2 - 519 kr / månad
Ansluten - 549 kr / månad
Halebop - 549 kr /månad
Allente - 649 kr / månad (OBS Kanpanj står det!!!)
Telia - 699 kr / månad (12 månaders bindningstid), sedan 699 kr / månad

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Där håller jag inte riktigt med dig. Var faktiskt inne på Bredbandswebben idag (9/12).

Här är kostnaderna just nu, inklusive kanpanjer. Telia är värst!

Ownit - 99 kr (3 månader), sedan 599 kr
Sappa - 275 kr (3 månader), sedan 549 kr (Bindningstid 12 mån)
NetatOnce - 430 kr (10% i 12 månader), sedan 478 kr (Ingen bindningstid) - Billigare
Telenor - 499 kr (12 månader), sedan 699 kr
Internetport - 479 kr / månad , ingen bindningstid - Billigare
Bahnhof - 509 kr / månad, ingen bindningstid. (Ingen startavgift)
sedan klättrar det uppåt....
Junet - 509 kr / månad
Bredband 2 - 519 kr / månad
Ansluten - 549 kr / månad
Halebop - 549 kr /månad
Allente - 649 kr / månad (OBS Kanpanj står det!!!)
Telia - 699 kr / månad (12 månaders bindningstid), sedan 699 kr / månad

Det där är helt olika beroende på din adress. Jag har också Öppen fiber som sagt och får helt andra priser på Bredbandswebben.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag sa faktiskt upp Bahnhof tillslut. Det jag ogillar mest av allt är att dom rakt ut ljuger. Jag arbetar för en kommunikations-operatör, ett öppet stadsnät, vi har gentemot tjänsteleverantören höjt priset en gång sedan 2015, och det var i år med 10kr.

Ändå så höjde dom priset gentemot mig som slutkund varenda år.