Endast en tredjedel datorspel köps till fullpris

Permalänk
Medlem

Kul att se att folk straffar utvecklare som släpper spel som körs som skit de första veckorna/månaderna.

De ända spelen jag betalt fullpris för de senaste åren är Diablo 2 Resurrected, helt klart värd priset samt Diablo 4, vilket jag ångrar.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Hmm, spännande. Fick mig att tänka lite orsak/verkan. Kan det vara så att man köper mer när det är rea och därför slår till på titlar som man kanske inte skulle gjort annars. Jag vet att jag fungerar så i alla fall.

Vill jag verkligen ha ett spel köper jag det oavsett rea eller ej, men är det rea köper jag spel jag kanske inte tänkt köpa.

Permalänk
Medlem

Köper främst "Game of the Year"-utgåvor för att få alla DLC:er som utvecklarna enviss med idag.

Undviker fullpris, men det har hänt ett par ggr att jag "fyndat" spel till 50-100:- under fullpris på releasedagen.

Permalänk
Medlem

Man väntar ju alltid till Steams reor såklart.

Permalänk
Medlem

Säger väl en del om kvalitén på allt som släpps idag.

Permalänk
Medlem

Det laggar ju hela tiden ... måste spela klart de man redan spelar och när de är klara är det oftast rea ... Ju längre tid man lägger på spelen ju "billigare" blir det i längden ... förutom all el och tid som går åt 😅

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk

Jag väntar alltid 2-3år max 200kr brukar jag tänka (sen kanske jag köper ett 30år gammalt spel för 350kr xD
Jag har inte spelat GTA 5 än, men jag tror jag har det och fick det gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

Jag väntar alltid 2-3år max 200kr brukar jag tänka (sen kanske jag köper ett 30år gammalt spel för 350kr xD
Jag har inte spelat GTA 5 än, men jag tror jag har det och fick det gratis.

Epic gav bort GTA5 Premium Edition ett par ggr så det var nog där.

Permalänk
Avstängd

Köper ett spel så fort jag känner för det, kosta vad det kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag skulle gärna också vilja se korrelationen mellan hur mycket man spelar ett spel om man köper det för fullpris, kontra om man köper det kraftigt rabatterat.

Absolut ligger det nog nått i det. Köper jag ett spel för fullpris så är det så att jag verkligen vill spela det. Sen kan man köpa spel på rea bara för att det är så billigt och man kanske vill spela det nån gång... Det är jag definitivt skyldig till. Det finns många "billiga" spel i mina launchers som jag knappt eller inte alls rört. Och jag betvivlar starkt att jag är ensam om det beteendet.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Köper faktiskt en del vid Release. Sist va Diablo 4. Men en klar majoritet köper jag vid en rea. Det är ju både lägre pris och färre buggar vid den tidpunkten. Sedan har jag väldigt ont om tid och kan bara spela ett spel i taget i princip. Så då finns det ingen poäng med att köpa allt som kommer ut, precis när det tittar ut, känner jag.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Sötast

inte så att fler köper dem i fullpris nu heller när priserna helt spårat.

Permalänk
Medlem

De senaste tio åren har jag bara köpt Codemasters F1-spel till fullpris, detta för att jag kört ligaracing och ligorna jag kört har bytt version vid släpp. Annars har jag väntat på reor.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

brukar vänta tills spelen kostar max 100:-
ändå ett stort steg, förr betalade man inte alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

95% av alla spel jag köper är till konsol och köper endast spel till fullpris om det är till Nintendo Switch, Xbox och PlayStation får nöja sig med max 299kr per spel, lägger bara allt jag vill ha i min lista på prisjakt sen köper jag när det kommer ett mail om sänkt pris.

Är spelet inte spelbart på skiva utan patch eller nedladdning så köps spelet inte öht.

Är väl inte så mycket annat att välja på när man köper spel till Switch, åtminstone om man spelar Nintendos egna spel. Dröjer oftast flera år innan ett spel möjligtvis kommer på rea och då brukar det ändå kosta 400 spänn minst. Och då är det ändå spel som kan ha släppts så tidigt som 2017 eller ännu äldre spel från Wii U och Wii.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

brukar vänta tills spelen kostar max 100:-
ändå ett stort steg, förr betalade man inte alls

Antar du mest spelar Indie-spel? Lirar själv typ 40% "Indie" spel.
Tänkte stora AAA går nästan aldrig ner till 100Kr om man inte väntar typ 5år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Antar du mest spelar Indie-spel? Lirar själv typ 40% "Indie" spel.
Tänkte stora AAA går nästan aldrig ner till 100Kr om man inte väntar typ 5år.

Nä, väntar 5 år