Äkta socker eller sockerfri läsk - vad är bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, du får ju så klart tycka att vatten är godare. Det är en fråga om smak. Men vill man ha smaken från en dricka, så är sockerfritt bättre.

Sötningsmedlen är helt ofarliga. Även om de hade haft en minimal negativ effekt (som de inte har) hade den ändå varit oerhört mycket mindre skadlig än sockrets effekt.

är sötningsmedlen helt ofarliga? var det inte WHO som även klassade sötningsmedlet aspartam som ”möjlig cancerogen". Sen din attityd är inte så skinande heller, nästan värre än det överdrivna sockret i läsken.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Snälla ni. Smaker är subjektivt så att säga att det ena eller det andra är godare funkar inte. Säg "jag tycker" istället för att medvetet provocera.

Personligen tycker jag snudd på all sötningsmedel smakar kemikalier och sockerläsk är flerfaldigt godare.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk

Får jag välja blir det med socker. Dricker dock inte speciellt mycket, typ 3x50cl flaskor zeunerts julmust under vinterhalvåret och lika mycket annat under sommarhalvåret. Anledningen för mig är att jag inte gillar smaken av sötningsmedel (aspartam, stevia, ...).

Mina föräldrar och syskon dricker uteslutande sockerfritt, men med tanke på den mängden de dricker så tycker jag att det är rimligt, 3x1.5l i veckan per person.

Ska du konsumera stora mängder läsk är det inte hållbart med socker. Sen tycker jag att det inte är hållbart att konsumera så mycket läsk oavsett, men det är en annan femma.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Socker eller sockerfritt, det är en smaksak, och skillnaden kan man absolut känna.

Ur hälsosynpunkt är nog båda riktigt dåliga, vilken som är värst är ju svårt att säga, men det minskar ju inte behovet att att äta och dricka annat som kanske inte är så lämpligt utan snarare tvärt om. Problemet med att unna sig är att det tenderar att övergå i ett mer frekvent beteende, och ibland även till ett beroende.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

är sötningsmedlen helt ofarliga? var det inte WHO som även klassade sötningsmedlet aspartam som ”möjlig cancerogen". Hur kan du ens skriva så, att aspartam som ingår i sån dryck är ofarlig haha.... Och den attityden på detta också.

Som sagt, det är sannerligen ett märkligt grepp från den organisationen att göra så. Det har inget stöd i forskningen, och nyhetsrapporteringen om det spårade ur fullständigt.

I samma grupp av saker som de placerat aspartam i, återfinns också radiovågor och magnetfält.
I den högre riskklassen, dvs över den med aspartam, har de placerat drycker som är varmare än 65 grader, nattarbete och rött kött.
I den högsta riskklassen, där de anser att det är garanterat cancerframkallande, finns saker som solljus, dålig luft, charkuterivaror och alkohol.

Så ta inte deras listor på så stort allvar. De fungerar inte som de flesta tror.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Larva dig inte. Det är en stor hälsovinst om man inte dricker massa socker, så ju fler som väljer det sockerfria alternativet, desto bättre. Man kan inbilla sig att smakskillnaden är stor, men det är den inte. Det är skillnad, men det är marginellt. Din attityd är ungefär som "ät alltid upp allt på tallriken", som också är en stor källa till stört ätbeteende och överätning i samhället.

Köpte nyligen en mexikansk Coca cola sötad med råsocker, den smakade som det gjorde förr.

Mvh Gammal gubbe

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

[...]Man kan inbilla sig att smakskillnaden är stor, men det är den inte. Det är skillnad, men det är marginellt. Din attityd är ungefär som "ät alltid upp allt på tallriken", som också är en stor källa till stört ätbeteende och överätning i samhället.

Skrivet av cyklonen:

[...]Men att som dig, mästra och idiotförklara folk som inte delar din smak och kanske vill konsumera lite hälsosammare alternativ, det är inte bra.[...]

Jag är ledsen, men det är du som mästrar och idiotförklarar folk.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

tar aspartam före socker, men sukralos å stevia kan dom behålla.
Är det ens någon större smakskillnad rent faktamässigt? eller är det mest inbillning?

"Do you use artificial sweeteners?

Yes. We are always rethinking many of our recipes to give you options with less sugar and fewer or no calories. To do this, we use a range of artificial sweeteners or sugar substitutes, like Stevia leaf extract and aspartame. Each has its own unique taste and is often several hundred times sweeter than sugar. So compared to sugar, only a little is needed for the same sweet taste."
-från coca colas hemsida.
Så det svarar min fråga för egen del.

extra
Permalänk
Medlem

Ah, den eviga debatten. Det som fascinerar mig är att varje gång denna debatt uppstår så kommer det alltid in folk som högt och tydligt berättar att deras föredragna alternativ minsann är bäst och smakar betydligt bättre än alternativet. Som om att det inte finns utrymme för subjektivitet, eller snarare, smak, alls. Vilket förstås är roligt eftersom just smak är typ det mest individuella som finns.

Är personligen av åsikten av att sockerfri läsk oftast smakar sämre, och då förstås till följd av bismakerna som sötningsmedlet bistår med, men det beror också på vilken läsk man dricker. Till exempel med energidrycken Monster så dricker jag gärna sockerfri då jag faktiskt inte märker någon större skillnad, annat än att den sockrade versionen är något mer trögflytande, och då jag ändå tycker att den sockerfria är väldigt god. Med exempelvis Coca-Cola så har visserligen Zero blivit väldigt mycket bättre de senaste 10 åren, men jag tycker ändå att vanlig är godare. Har försökt att byta ut Coca-Cola till Coca-Cola Zero istället men det resulterar ofta i att jag bara dricker upp burkarna halvvägs utan att egentligen tänka mer på det. Gissar på att jag helt enkelt tycker att det inte är lika gott och är mer benägen till att omedvetet glömma bort att det finns läsk kvar i burken.

Med det sagt så är jag mer mån om min hälsa än någonsin förut och då är förstås läskkonsumtionen något man utvärderar. Jag dricker därför framförallt betydligt mindre läsk över huvud taget nu för tiden till förmån av vatten (gärna med några droppar limejuice i), men tar gärna en cola zero till maten istället för en vanlig cola. Det funkar ändå, liksom. Men det händer förstås att suget tar över och att jag tar en sockrad variant ibland ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

är sötningsmedlen helt ofarliga? var det inte WHO som även klassade sötningsmedlet aspartam som ”möjlig cancerogen". Sen din attityd är inte så skinande heller, nästan värre än det överdrivna sockret i läsken.

Man måste dricka flera liter aspartamsötad läsk om dagen för att komma upp i dessa möjligen farliga nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Sötningsmedlen är helt ofarliga. Även om de hade haft en minimal negativ effekt (som de inte har) hade den ändå varit oerhört mycket mindre skadlig än sockrets effekt.

Suck. Sötningsmedel är INTE helt ofarliga. Kan vi avliva den myten en gång för alla tack. Men fortsätt drick skiten du.

https://illvet.se/halsa/forskare-varnar-for-syntetiskt-sotnin...

https://illvet.se/manniskan/lagkalorilask-kan-ha-allvarliga-b...

https://illvet.se/halsa/studie-kopplar-vanligt-sotningsmedel-...

https://svenska.yle.fi/a/7-10034521

https://svenska.yle.fi/a/7-10037286

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det nonsens utan stöd i forskningen. Det är faktiskt helt obegripligt agerande från den organisationens sida.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det innebär att en person som väger mellan 60 och 70 kilo skulle behöva konsumera 9–14 burkar lightläsk om dagen för att överskrida gränsen – vilket vill säga långt mer än den enda burk som studien varnar för under en graviditet.

_______________

Enligt den gamla rekommendationen skulle en person som väger 50 kilo kunna dricka 3 liter läsk sötad med aspartam varje dag.

________________

En sockerfri läsk innehåller vanligtvis omkring 200–300 milligram aspartam, vilket betyder att en person som väger 70 kilogram kan dricka 9–14 läsk per dag enligt rekommendationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det innebär att en person som väger mellan 60 och 70 kilo skulle behöva konsumera 9–14 burkar lightläsk om dagen för att överskrida gränsen – vilket vill säga långt mer än den enda burk som studien varnar för under en graviditet.

_______________

Enligt den gamla rekommendationen skulle en person som väger 50 kilo kunna dricka 3 liter läsk sötad med aspartam varje dag.

________________

En sockerfri läsk innehåller vanligtvis omkring 200–300 milligram aspartam, vilket betyder att en person som väger 70 kilogram kan dricka 9–14 läsk per dag enligt rekommendationerna.

”Forskare vid UT Health San Antonio fann att risken för autism hos pojkfoster är mer än tre gånger så stor om mamman drack minst en lightläsk om dagen eller intog jämförbara mängder aspartam i kosten under graviditeten.

"Våra resultat väcker farhågor om potentiella skador hos barn som dagligen exponeras för lightdrycker och aspartam under mammans graviditet", säger Raymond F. Palmer, professor i samhällsmedicin vid UT Health San Antonio och huvudförfattare till studien.

Studien visar för första gången hur mycket aspartam man behöver konsumera för att utsättas för risk”.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Ja, du får ju så klart tycka att vatten är godare. Det är en fråga om smak. Men vill man ha smaken från en dricka, så är sockerfritt bättre.

Sötningsmedlen är helt ofarliga. Även om de hade haft en minimal negativ effekt (som de inte har) hade den ändå varit oerhört mycket mindre skadlig än sockrets effekt.

Nåja. Sukralos har sina negativa sidor.

Och tyvärr har det kommit att nästan ta över sötningsmedelmarknaden pga aspartams oförtjänt dåliga rykte samt att det är billigare för tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det är bra att det finns sockerfria alternativ för dem som vill och behöver. Men jag dricker det absolut inte! Det smakar förjävligt och förstör hela poängen med läsk för mig.

Dricka en dryck med ett naturligt socker som kommer från sockerbetor kontra kemikalier...

Ska man hålla på och styra vad folk skall dricka så ska ju alkohol förbjudas först och främst! Massor av kalorier och typ majoriteten sv all skit som händer är ju kopplat till alkohol.

Hur många barn tror li lider av att föräldrarna drar en flaska SOCKRAD julmust var kontra en flaska renat på julafton?

Nog om den avstickaren.
Grejen med att det blir mer och mer sockerfritt (speciellt nya smaker/versioner) beror nog mera på att företagen räknar med att det kommer en sockerskatt. Får man folk att vänja sig vid sötningsmedel innan man når den punkten så är det business as usual.

Skulle man bara köra sockerfritt i butikerna så finns det noll anledning, för mig i alla fall, att köpa något sockerfritt. Är nog fan lättare att känn smaken av sötningsmedel i coca-cola än om man hade hällt i samma mängd glykol. Finns i och för dig en tragisk historia där man blandade i glykol i vin och folk for illa.

Permalänk
Musikälskare

Bra det finns sockerfria alternativ.
Jag dricker en läsk per vecka då det är så onyttigt, då blir det med socker då sockerfri smakar apa

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de sockerfria varianterna är godare och mer törstläckande än originalen. Den enda läsken hittills där jag har svårt att välja sida är Dr Pepper. Dom är lika goda.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk

Jag dricker kanske en läsk i månaden, om ens det och är jag sugen på läsk så tänker jag att det är skitsamma, det kan man unna sig.

Däremot om jag som vissa dricker läsk till lunchen eller i stora mängder på kvällar och helger, ja då blir det såklart ett annat perspektiv. Läsk är ändå otroligt energirikt och det plockar snabbt på med kalorier. För att inte tala om hål i tänderna. Så i ett högkonsumtionsscenario är definitivt light eller zero ingen dum idé.

Permalänk
Avstängd

Alltid riktigt socker. De extra kalorierna spelar inte så stor roll. Läsk dricker man ju ändå inte för att man är törstig eller allmänt till vardags. Då är det vatten som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

”Forskare vid UT Health San Antonio fann att risken för autism hos pojkfoster är mer än tre gånger så stor om mamman drack minst en lightläsk om dagen eller intog jämförbara mängder aspartam i kosten under graviditeten.

"Våra resultat väcker farhågor om potentiella skador hos barn som dagligen exponeras för lightdrycker och aspartam under mammans graviditet", säger Raymond F. Palmer, professor i samhällsmedicin vid UT Health San Antonio och huvudförfattare till studien.

Studien visar för första gången hur mycket aspartam man behöver konsumera för att utsättas för risk”.

Ok, du är en sån. Då har jag inget mer att säga dig i den här diskussionen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Larva dig inte. Det är en stor hälsovinst om man inte dricker massa socker, så ju fler som väljer det sockerfria alternativet, desto bättre. Man kan inbilla sig att smakskillnaden är stor, men det är den inte. Det är skillnad, men det är marginellt. Din attityd är ungefär som "ät alltid upp allt på tallriken", som också är en stor källa till stört ätbeteende och överätning i samhället.

Hälsovinst är det avgort inte. Känner en person med diabetes som han fick på grund av för mycket choklad 🍫 intag.

Skrivet av Baalex:

Man känner direkt om det är sötningsmedel i, knappast bara en marginell skillnad i smak.
Personligen undviker jag det som pesten, tycker det är en riktig äcklig smak och känsla.

Låter frågan om eventuella hälsovinster vara, nu var det frågan om sötningsmedels smak jag invänder mot.

Skrivet av Niolator:

Men jag som är så bra på att larva mig. Jag föredrar vatten framför sockerfri läsk, vatten är faktiskt godare än det där dravlet. Dessutom är det väl syntetiskt socker i mycket sockerfri läsk. Hur bra är det?

Skrivet av cyklonen:

Ja, du får ju så klart tycka att vatten är godare. Det är en fråga om smak. Men vill man ha smaken från en dricka, så är sockerfritt bättre.

Sötningsmedlen är helt ofarliga. Även om de hade haft en minimal negativ effekt (som de inte har) hade den ändå varit oerhört mycket mindre skadlig än sockrets effekt.

Skrivet av eatme@live:

Tycker att vanlig sockrad läsk är för söt.. vid de få tillfällen som jag köper det så brukar jag spä ut det med vanligt kolsyrat vatten.

Skrivet av Dunde:

Helt ofarliga stämmer inte. Bland annat aspartam är är ifrågasatt.

Vatten 🥤 är bättre. Om man tycker sötad läsk är för söt. 🚰 Drick vatten.

Skrivet av Parmenides:

Ja sockrad är godare men det är bättre att dricka sockerfri typ 90% av gångerna för 90% av befolkningen.

Ska du skriva högskoleprov eller göra ett 1,5 timmars gympass är nog sockrat bättre - gärna med koffein - annars inte.

Finns koffeintabletter man kan få mot trötthet.

Skrivet av GLaDER:

Det finns (enligt mig) bara två anledningar att dricka sockersötad dryck.

1. För att man har maximerat mag-och-tarmsystemets förmåga att ta upp energi från övrig föda.

2. För att man verkligen vill dricka just den specifika drycken och man är OK med att man häller i sig kalorier som inte kommer bidra till att stävja kroppens sug efter energi.

Kategorin människor som kan nyttja anledning 1 är få och har oftast omvända problemet (de får inte i sig tillräckligt med energi).

Kategorin människor som vill nyttja anledning 2 borde sannolikt inte göra det.

Typ hälfen av alla svenskar är överviktiga [källa] och det finns en anledning till att förslag som Producentavgift på sockersötade drycker [länk] tas upp i Riksdagen.

Skrivet av Bozzeta:

Medan ni tjafsar om detta så skrattar Coca Cola ändå hela vägen till banken.

Kroppen behöver inget annat än vatten och speciellt inte industriellt ultraprocessad mat.

Håller med alla. Igår köpte jag en glass 🍦 och blev bara mer törstig efter den bomben. Tack och lov köper jag bara pizza 🍕 eller glass 🍦 i slutet av året. Eftersom sötningsmedel inte är bra för kroppen. Skräp 🚮 mat 🍲 har också sött i sig men det blir för långt att ta upp här.

Håll er till vatten.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok, du är en sån. Då har jag inget mer att säga dig i den här diskussionen.

Jag skiter ärligt talat helt och hållet i er diskussion men detta är legit bland den absolut lägsta nivån diskussioner kan nå. Holier than thou-attityd kombinerat med att totalt ignorera det faktiskta innehållet inlägget med tillhörande argument och fakta (och om du inte tycker att det är fakta så får du gärna berätta det i så fall och förklara varför) i samband med ett försök till att få sista ordet, alltså. Det är som om att du enbart skriver det för att upprätthålla illusionen om att du står över motparten i sammanhanget. Det bidrar inte till diskussionen på något sätt, får dig enbart att framstå som oerhört dryg och lämnar resterande läsande undrandes vad det är du menar.

Skärp dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Jag skiter ärligt talat helt och hållet i er diskussion men detta är legit bland den absolut lägsta nivån diskussioner kan nå. Holier than thou-attityd kombinerat med att totalt ignorera det faktiskta innehållet inlägget med tillhörande argument och fakta (och om du inte tycker att det är fakta så får du gärna berätta det i så fall och förklara varför) i samband med ett försök till att få sista ordet, alltså. Det är som om att du enbart skriver det för att upprätthålla illusionen om att du står över motparten i sammanhanget. Det bidrar inte till diskussionen på något sätt, får dig enbart att framstå som oerhört dryg och lämnar resterande läsande undrandes vad det är du menar.

Skärp dig.

Nej, konspirationsteoretiker och folk som tror på allehanda sagor som alternativfaktarörelsen spyr ur sig i nätets mörkare gränder, de vill jag inte diskutera med.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det är fler "vanlig sockrad" läsk än man tror som också innehåller sötningsmedel.

Det är väldigt få tillsatser på marknaden som är så testade som Aspartam.
Man måste dricka extremt stora mängder länge om det ska vara direkt skadligt.
Jag har läst förr att råttor utvecklat cancer av Aspartam. Men de har fått enorma mängder som
inte alls går att få i en människa utan andra följder.

Samma mängd sötad läsk är nog inte speciellt hälsosam den heller.

Cola Zero och Trocadero Zero är de enda läsk jag dricker och inte alls i några mängder.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

I den högsta riskklassen, där de anser att det är garanterat cancerframkallande, finns saker som solljus, dålig luft, charkuterivaror och alkohol.

Så ta inte deras listor på så stort allvar. De fungerar inte som de flesta tror.

Skall man tolka detta som att du inte tror på att solljus kan orsaka cancer?

Permalänk
Medlem

Riktigt socker skall det vara. Den där sockerfria med sötningsmedel kan dom stoppa upp där solen inte skiner. Vilket jäkla mög rent ut sagt. Gäller för övrigt alla livsmedel. Lätt yoghurt och så. Herregud vad räligt.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Skall man tolka detta som att du inte tror på att solljus kan orsaka cancer?

Visst kan det det, men solljus är alltså placerat i deras högsta kategori, men alla dessa antiaspartamiter står inte på barrikaderna och skriker sig hesa om solljus, varma drycker eller charkuterivaror, som alltså ligger högre på risklistan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Visst kan det det, men solljus är alltså placerat i deras högsta kategori, men alla dessa antiaspartamiter står inte på barrikaderna och skriker sig hesa om solljus, varma drycker eller charkuterivaror, som alltså ligger högre på risklistan.

Det är väl inte så många som har missat att överdrivet solande kan leda till hudcancer eller att charkprodukter ökar risken för mag/tarm-cancer. Jag förstår inte riktigt varför "antiaspartamiterna" skulle stå på barrikaderna för detta. Jag tror jag missar något i din argumentation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, konspirationsteoretiker och folk som tror på allehanda sagor som alternativfaktarörelsen spyr ur sig i nätets mörkare gränder, de vill jag inte diskutera med.

Fast personen du citerade citerade ju enbart vad en studie utförd på UTHSCSA hittade och så långt jag vet har jag ingen som helst anledning till att misstro dem. De skriver ju egentligen bara att de hittade en korrelation och inte nödvändigtvis en kausalitet. Så att avfärda det som som något som alternativfaktarörelsen skulle hitta på är ju inte bara inte sant, det är oerhört lat gjort också. Men! Jag kanske helt enkelt bara missar något. Vill du hänvisa mig till information som menar på att den utfördes av människor som gillar alternativ fakta så för all del, gör gärna det. Jag vill bara lära mig mer.

Men med tanke på att du också skriver så här tidigare i tråden:

Citat:

Sötningsmedlen är helt ofarliga. Även om de hade haft en minimal negativ effekt (som de inte har)

och:

Citat:

Man kan inbilla sig att smakskillnaden är stor, men det är den inte.

Så kan jag faktiskt inte låta bli att tänka att du helt enkelt är väldigt fast övertygad av att din bild av läget är den korrekta bilden och att du, likt så väldigt många andra människor (framförallt på alternativfakta-sidan som du talar så illa om) ogillar information som inte stämmer överens med din världsbild.

Min personliga tanke är att sockerfria produkter ändå är förhållandevis nya i samhället och att vi inte riktigt är helt hundra på vad de långsiktiga effekterna av de är, om det finns några alltså. Tycker därför det är dumt att låsa in sig i inställningen på att de helt omöjligen skulle vara något annat än helt ofarliga -- även om det mesta pekar på det i dagsläget. Ska nämna igen att jag själv konsumerar lightläsk och inte är särskilt oroad då jag är väl införstådd att det har testats något oerhört, men jag är öppen för möjligheten att det kanske kommer att förändras.

För ganska exakt 100 år sedan så såldes radioaktivt vatten som dåtidens motsvarighet till energidryck, eller hälsoelixir, under väldigt tvivelaktiga grunder. Den fortsatte säljas som det fram tills att en storkonsuments käke trillade av till följd av det. Studier i dag är förstås avsevärt genomförliga i jämförelse och det går inte direkt att dra en parallell rakt upp och ned, men om inte annat är det intressant läsning.