Äkta socker eller sockerfri läsk - vad är bäst?

Permalänk
Medlem

Äkta socker eller sockerfri läsk - vad är bäst?

Som jag ser det är sockerfri läsk helt förkastligt om man inte har diabetes eller möjligen om man försöker gå ner i vikt, men då kan man lika gärna dricka vatten. De som säger att sockerfri läsk är lika god som sockrad läsk måste ha svårt förtvinade smaklökar, skillnaden är enorm. Ska man dricka läsk kan man lika gärna slå på stort och dricka äkta varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Som jag ser det är sockerfri läsk helt förkastligt om man inte har diabetes eller möjligen om man försöker gå ner i vikt, men då kan man lika gärna dricka vatten. De som säger att sockerfri läsk är lika god som sockrad läsk måste ha svårt förtvinade smaklökar, skillnaden är enorm. Ska man dricka läsk kan man lika gärna slå på stort och dricka äkta varan.

Larva dig inte. Det är en stor hälsovinst om man inte dricker massa socker, så ju fler som väljer det sockerfria alternativet, desto bättre. Man kan inbilla sig att smakskillnaden är stor, men det är den inte. Det är skillnad, men det är marginellt. Din attityd är ungefär som "ät alltid upp allt på tallriken", som också är en stor källa till stört ätbeteende och överätning i samhället.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Larva dig inte. Det är en stor hälsovinst om man inte dricker massa socker, så ju fler som väljer det sockerfria alternativet, desto bättre. Man kan inbilla sig att smakskillnaden är stor, men det är den inte. Det är skillnad, men det är marginellt. Din attityd är ungefär som "ät alltid upp allt på tallriken", som också är en stor källa till stört ätbeteende och överätning i samhället.

Man känner direkt om det är sötningsmedel i, knappast bara en marginell skillnad i smak.
Personligen undviker jag det som pesten, tycker det är en riktig äcklig smak och känsla.

Låter frågan om eventuella hälsovinster vara, nu var det frågan om sötningsmedels smak jag invänder mot.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Man känner direkt om det är sötningsmedel i, knappast bara en marginell skillnad i smak.
Personligen undviker jag det som pesten, tycker det är en riktig äcklig smak och känsla.

Låter frågan om eventuella hälsovinster vara, nu var det frågan om sötningsmedels smak jag invänder mot.

Det är troligtvis så att du har en högre känslighet för vissa smaker, där t ex vissa sötningsmedel sannolikt är bland dem. Jag har själv det för beska, vilket gör att en massa saker smakar hemskt i min mun. Men jag lägger mig inte i om andra äter dem för det.

Och eftersom sockersötade drycker är ett av våra största hälsoproblem när det gäller vad vi stoppar i oss, så är det absolut viktigt att poängtera att det är ett bra val att dricka sockerfria alternativ. Tycker man inte om det - ja, då dricker man det inte. Men att som dig, mästra och idiotförklara folk som inte delar din smak och kanske vill konsumera lite hälsosammare alternativ, det är inte bra.

Jag ser att användaren jag svarat nu inte är samma som föregående. Men hen skriver som om det är samma. Oavsett om det är samma användare med flera konton, eller två olika, gäller svaren båda.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

"... mästra och idiotförklara..." är väl tämligen offensivt uttryckt när jag helt enkelt inte håller med dig om smaken av sötningsmedel?
Nåväl. Vi får enas om att vara oense helt enkelt.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Larva dig inte. Det är en stor hälsovinst om man inte dricker massa socker, så ju fler som väljer det sockerfria alternativet, desto bättre. Man kan inbilla sig att smakskillnaden är stor, men det är den inte. Det är skillnad, men det är marginellt. Din attityd är ungefär som "ät alltid upp allt på tallriken", som också är en stor källa till stört ätbeteende och överätning i samhället.

Men jag som är så bra på att larva mig. Jag föredrar vatten framför sockerfri läsk, vatten är faktiskt godare än det där dravlet. Dessutom är det väl syntetiskt socker i mycket sockerfri läsk. Hur bra är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Men jag som är så bra på att larva mig. Jag föredrar vatten framför sockerfri läsk, vatten är faktiskt godare än det där dravlet. Dessutom är det väl syntetiskt socker i mycket sockerfri läsk. Hur bra är det?

Ja, du får ju så klart tycka att vatten är godare. Det är en fråga om smak. Men vill man ha smaken från en dricka, så är sockerfritt bättre.

Sötningsmedlen är helt ofarliga. Även om de hade haft en minimal negativ effekt (som de inte har) hade den ändå varit oerhört mycket mindre skadlig än sockrets effekt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Coca Cola Zero är godare än orginal men det finns tillfällen man är sugen på en vanlig cola, dock sällan.
Vanlig Red Bull är alltid godare än Zero, fakta.
Fanta Zero är alltid i alla tillfällen godare än vanlig.
Powerade orginal är alltid godare än Zero ( dummaste jag hört, Powerade Zero).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Som jag ser det är sockerfri läsk helt förkastligt om man inte har diabetes eller möjligen om man försöker gå ner i vikt, men då kan man lika gärna dricka vatten. De som säger att sockerfri läsk är lika god som sockrad läsk måste ha svårt förtvinade smaklökar, skillnaden är enorm. Ska man dricka läsk kan man lika gärna slå på stort och dricka äkta varan.

Tycker att vanlig sockrad läsk är för söt.. vid de få tillfällen som jag köper det så brukar jag spä ut det med vanligt kolsyrat vatten.

Permalänk
Medlem

Dricker jag läsk är det ofta för att få lite extra energi (t.ex. på golfbanan), bortsett från att den inte är lika god är sötningsmedelläsk fullkomligt värdelöst i det syftet.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, du får ju så klart tycka att vatten är godare. Det är en fråga om smak. Men vill man ha smaken från en dricka, så är sockerfritt bättre.

Sötningsmedlen är helt ofarliga. Även om de hade haft en minimal negativ effekt (som de inte har) hade den ändå varit oerhört mycket mindre skadlig än sockrets effekt.

Helt ofarliga stämmer inte. Bland annat aspartam är är ifrågasatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Som jag ser det är sockerfri läsk helt förkastligt om man inte har diabetes eller möjligen om man försöker gå ner i vikt, men då kan man lika gärna dricka vatten. De som säger att sockerfri läsk är lika god som sockrad läsk måste ha svårt förtvinade smaklökar, skillnaden är enorm. Ska man dricka läsk kan man lika gärna slå på stort och dricka äkta varan.

Ja sockrad är godare men det är bättre att dricka sockerfri typ 90% av gångerna för 90% av befolkningen.

Ska du skriva högskoleprov eller göra ett 1,5 timmars gympass är nog sockrat bättre - gärna med koffein - annars inte.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Helt ofarliga stämmer inte. Bland annat aspartam är är ifrågasatt.

Ifrågasatt, men på felaktiga grunder, från folk som "vill" få sötningsmedel till att vara farliga, utifrån diverse tvivelaktiga utgångspunkter. Men du kanske har läst den oerhört feltolkade "nyheten" som valsade runt i medierna tidigare i år. Har man sett det, och inte förstått vad det handlade om, ja då kanske man kan få uppfattningen om att det är skadligt, men det är som sagt en grav feltolkning.

I själva verket är det svårt att tänka sig ett säkrare sötningsmedel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det finns (enligt mig) bara två anledningar att dricka sockersötad dryck.

1. För att man har maximerat mag-och-tarmsystemets förmåga att ta upp energi från övrig föda.

2. För att man verkligen vill dricka just den specifika drycken och man är OK med att man häller i sig kalorier som inte kommer bidra till att stävja kroppens sug efter energi.

Kategorin människor som kan nyttja anledning 1 är få och har oftast omvända problemet (de får inte i sig tillräckligt med energi).

Kategorin människor som vill nyttja anledning 2 borde sannolikt inte göra det.

Typ hälfen av alla svenskar är överviktiga [källa] och det finns en anledning till att förslag som Producentavgift på sockersötade drycker [länk] tas upp i Riksdagen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Är en smaksak antagligen, jag själv klarar inte av "vanlig" läsk längre då allt bara smakar rent socker! Men samtidigt så är vissa light produkter också vidriga speciellt av dom billigare märkena medans cola zero och pepsi maxi smakar utan tvekan bättre (enligt mig)

Sen vad som är bäst för dig beror helt på vad du enklast kan hantera och i vilken mängd, socker i sig är dåligt i fel mängd, speciellt om du inte kompenserar för det extra socker intaget. Men även sötningsmedel är dåligt då det gör att du förtär andra saker istället.

Så pest eller kolera? Kör på bubbelvatten istället =p har mer eller mindre gått över till det helt men mest då jag har sodastreamer hemma och fri tillgång till bubbelvatten på jobbet

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det vi ska diskutera egentligen? Även om det är någon som påstår att sockerfri läsk smakar lika gott (eller bättre) så är det högst subjektivt, och det finns inget rätt eller fel.

Om någon gillar sockerfri läsk, skitbra! Drick på. Gillar man det inte? Avstå.

Hinka inte sockrad läsk varje dag bara, det slutar inte bra för hälsan.

Permalänk
Medlem

Medan ni tjafsar om detta så skrattar Coca Cola ändå hela vägen till banken.

Kroppen behöver inget annat än vatten och speciellt inte industriellt ultraprocessad mat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bozzeta:

Medan ni tjafsar om detta så skrattar Coca Cola ändå hela vägen till banken.

Kroppen behöver inget annat än vatten och speciellt inte industriellt ultraprocessad mat.

Kroppen behöver inte datorer heller, så varför sitter du här och postar på ett datorforum?

Det är inget fel med att unna sig något som man tycker om. (I rimliga mängder.)

Permalänk
Medlem

Kan inte med sockerfri läsk, har en himla konstig eftersmak oavsett vilket sötningsmedel som används. Den värsta syndaren är dock Stevia. Hela munnen brinner när jag konsumerar något sötat med Stevia fast istället för hetta så är det isande också. Sån jäkla märklig upplevelse, svår att beskriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Som jag ser det är sockerfri läsk helt förkastligt om man inte har diabetes eller möjligen om man försöker gå ner i vikt, men då kan man lika gärna dricka vatten. De som säger att sockerfri läsk är lika god som sockrad läsk måste ha svårt förtvinade smaklökar, skillnaden är enorm. Ska man dricka läsk kan man lika gärna slå på stort och dricka äkta varan.

Sockerfri läsk är inte lika god som läsk med socker, sockerfri är godare.

Man skulle också tänka sig att du sköter ditt så sköter jag mitt, sluta lägg dig i vad andra väljer att dricka.

Skrivet av Bozzeta:

Medan ni tjafsar om detta så skrattar Coca Cola ändå hela vägen till banken.

Kroppen behöver inget annat än vatten och speciellt inte industriellt ultraprocessad mat.

Det finns mycket vi inte behöver men som vi ändå använder, typ datorer, mobiler och internet. När slutar du med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det finns mycket vi inte behöver men som vi ändå använder, typ datorer, mobiler och internet. När slutar du med det?

Har inte industrin jobbat för att eliminera bly och andra hälsoskadliga pcb-ämnen i datorer efter man infört lagstiftning?
Du får samma cancer av att konsumera 15 sockerbitar varje dag...

Permalänk
Medlem

Tycker att numera smakar sockerfri läsk minst lika gott som med socker. Förr hade sockerfri ofta en konstig bismak.
Nu är t ex PepsiMax (sockerfri) godare än Pepsi. Dricker bara PepsiMax på flaska ute eller Sodastream PepsiMax hemma spetsad med lite ZerOh! cola. Sockerfri julmust är minst lika god.

Men det finns sockerfria drycker som smakar illa utan socker som t ex energidrycker, men där är ju sockret en del av kicken.
Schweppes Pink delade de ut på stan i somras. Helt odrickbar. Bara och hälla ut.

Med tanke på hälsan är sockerfritt alltid att föredra förutom vid rejäl magsjuka. Då ska man dricka Coca Cola med socker som tydligen är mycket bra för magen och om man inte kan behålla något i någon ända så får man dessutom i sig kalorier.

Permalänk
Medlem

Har druckit sockerfritt(mest pepsimax) i snart 30 år och även om det säkert inte är det bästa så känner jag att det är bättre än socker. Är man rädd för båda finns det alltid vatten.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pjb:

Tycker att numera smakar sockerfri läsk minst lika gott som med socker. Förr hade sockerfri ofta en konstig bismak.
Nu är t ex PepsiMax (sockerfri) godare än Pepsi.

Just jämförelsen mellan Pepsi Max och Pepsi blir lite konstig, då "normal" Pepsi numera är delvis sötad med sötningsmedel. Då är det klart att skillnaden mellan Pepsi och Pepsi Max inte blir lika stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Som jag ser det är sockerfri läsk helt förkastligt om man inte har diabetes eller möjligen om man försöker gå ner i vikt, men då kan man lika gärna dricka vatten. De som säger att sockerfri läsk är lika god som sockrad läsk måste ha svårt förtvinade smaklökar, skillnaden är enorm. Ska man dricka läsk kan man lika gärna slå på stort och dricka äkta varan.

Vem fn säger att sockerfri läsk är lika god?
Sockerfri läsk är så galet mycket bättre!
Vanlig coca cola smakar bara syra. Pepsi max är magnituder bättre.
Däremot läsk med andra sötningsmedel än aspartam kan de dock få behålla.

Jag dricker mycket hellre vatten än vanliga coca cola men jag går över lik för pepsi max

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moffell:

Kan inte med sockerfri läsk, har en himla konstig eftersmak oavsett vilket sötningsmedel som används. Den värsta syndaren är dock Stevia. Hela munnen brinner när jag konsumerar något sötat med Stevia fast istället för hetta så är det isande också. Sån jäkla märklig upplevelse, svår att beskriva.

Stevia tycker jag också är riktigt dåligt. Testade proteinpulver sötat med Stevia och det var riktigt illa, men inte som du beskriver utan det var så att sötman nästan saknades helt. Smakade lite löv, ungefär. Den där brännande känslan kanske uppstår om de blandar i så mycket att det rent teoretiskt borde smaka sött?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Stevia tycker jag också är riktigt dåligt. Testade proteinpulver sötat med Stevia och det var riktigt illa, men inte som du beskriver utan det var så att sötman nästan saknades helt. Smakade lite löv, ungefär. Den där brännande känslan kanske uppstår om de blandar i så mycket att det rent teoretiskt borde smaka sött?

Jag tror inte det. Hade en del kompisar som gick stenhårt in i GI dieter av alla de slag och blev därmed utsatt för diverse experiment vid ett antal tillfällen. Reagerade varenda gång. Kör på med vanligt socker i bakverk istället, läsk blir det så sällan ändå så det spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

Stor vanesak tror jag. Generellt rangordnar jag blaskeläsk på detta sätt:

1) Med socker
2) Utan socker eller sötningsmedel
3) Med lite socker men även sötningsmedel
4) Sötningsmedel

Det är främst eftersmaken jag har svårt för när det gäller sötningsmedel. Och att det smakar så sött. Men det kanske är en vanesak som sagt. Bra att alternativ finns.

Däremot är det ett otyg att svagdricka så ofta är sötad med sukralos. Alltid numera tycks det. Så, får ta till Grebbestads Julöl istället, den har vissa toner av svagdricka.

Skrivet av pv2b:

Just jämförelsen mellan Pepsi Max och Pepsi blir lite konstig, då "normal" Pepsi numera är delvis sötad med sötningsmedel. Då är det klart att skillnaden mellan Pepsi och Pepsi Max inte blir lika stor.

Ja, trist utveckling. Pepsi hade med åren blivit min favorit före Coca Cola, men, inte längre. Coca Cola har dock sötningsmedel i Fanta osv, så man får hålla koll.

Tillägg: Att "energiläsk" så ofta är sockerfri gör lite ont i mitt sinne.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Dricker i princip uteslutande Coca-Cola Zero nu när jag dricker läsk. Blev fel av foodora för några veckor sedan när jag beställde då jag fick vanlig cola istället. Hällde ut resten efter ett glas då det inte smakade särskillt gott.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

En sak jag måste inflika som gäller för mig och antagligen de flesta andra också. Är att om jag dricker något med sötningsmedel i så måste jag gå på toa konstant efteråt. Det är extremt vattendrivande verkar det som. Så blir det inte med vanligt socker.