Permalänk

Vilken öl är er favorit?

Tänkte sätta ihop en julklapp till min bror. Han gillar öl, men dricker oftast någon tämligen billig burk. Hade varit kul att köpa lite finare öl till honom, som kanske har en finare burk eller flaska. Han föredrar framförallt lager eller IPA.

Så har ni några favoriteröler?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Officiell jultomte

Gulden Draak är min absoluta favorit: https://www.wickedwine.se/produkt/gulden-draak-classic

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Köp lite kul från det tillfälliga sortimentet

Permalänk

Falcon de röda burkarna lätt bästa fyllan på systemet å smakar gott.

Vill man ha mest alkohol per krona har jag för mig fagerhult är bäst.

Vet ja köpte nära gotländska öl för ett par år sen typ 30:- flaskan jäkligt goa men förbannat oprisvärt.

Återkommer om jag kommer på namnet.

När jag tänker efter så tror jag de var säsongsbaserad tillgång så kan va så att de inte äns listas på systembolaget nu på vintern för hitta dem inte iaf.

Va på kortflaska 25-33cl kort stubbig flaska iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ska han ha fest snart? Isåfall är ju det här en kul grej: https://www.systembolaget.se/produkt/ol/stigbergets-5212606/ Oklar leveranstid dock!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Oppigårds winter ale är en höjdare varje jul

Permalänk
Medlem

Pripps Blå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Falcon de röda burkarna lätt bästa fyllan på systemet å smakar gott.

Vill man ha mest alkohol per krona har jag för mig fagerhult är bäst.

Vet ja köpte nära gotländska öl för ett par år sen typ 30:- flaskan jäkligt goa men förbannat oprisvärt.

Återkommer om jag kommer på namnet.

Vill man ha mest APK så är tydligen Arboga 10,2 "bäst" enligt https://alkolist.github.io/ sen vad det smakar är en helt annan fråga

Permalänk
Medlem

Innis & Gunn Oak Aged Beer

Permalänk
Skrivet av harno72:

Vill man ha mest APK så är tydligen Arboga 10,2 "bäst" enligt https://alkolist.github.io/ sen vad det smakar är en helt annan fråga

Kan ha ändrat sig.

Vet att fagerhult låg där uppe ett tag med under 7:-/33cl burk ingen koll på va de kostar nu.

Arboga 10.2 är inte helt odrickliga men inte skitgoda direkt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Beror lite på varför farbrodern din dricker..

Var på en ÖL provning, där vi inte visste vad som serverades och fick sätta betyg.

Personligen gillar även jag Lager, här är mitt toppbetyg. = )
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/sofiero-original-1222...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Förr var det Sofiero fast övergått till Falcon nu på senare tid. Dels är det lättdrucket och smakar riktigt bra med tanke på vad dom kostar att köpa in. De gånger jag satsat på dyrare varianter har man nästan gråtit när man pissar ut allt 5 minuter senare.

Permalänk

Denna är min favorit och passar till det mesta

Sigtuna Hazy Daze Ipa

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/sigtuna-3188303/

Permalänk
Medlem

Ljusa belgiska är favoriterna just nu, speciellt Leffe Blond!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Förr var det Sofiero fast övergått till Falcon nu på senare tid. Dels är det lättdrucket och smakar riktigt bra med tanke på vad dom kostar att köpa in. De gånger jag satsat på dyrare varianter har man nästan gråtit när man pissar ut allt 5 minuter senare.

Min erfarenhet också.

Bara för att ölen är dyr betyder inte att det är en god öl och i de många fall är de billigare faktiskt godare än vissa som kan kosta typ dubbla priset eller mer.

Har köpt nån random testburk ibland för uppåt 40:- men fortfarande ingen som slagit Falcon röd burk.

Men visst du får en burk med ett fint märke på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vid frågor som den här så slår jag alltid ett slag för tjeckisk öl. Det är inte mycket som slår en vanlig ljus lager från Tjeckien, t. ex. Staropramen eller Zlatopramen (som är de mest populära bland tjeckisk öl).

Zlatopramen half and half är också väldigt, väldigt god. Staropramen har också en mörk lager som är fantastisk.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

Vid frågor som den här så slår jag alltid ett slag för tjeckisk öl. Det är inte mycket som slår en vanlig ljus lager från Tjeckien, t. ex. Staropramen eller Zlatopramen (som är de mest populära bland tjeckisk öl).

Zlatopramen half and half är också väldigt, väldigt god. Staropramen har också en mörk lager som är fantastisk.

På tal om det undrar hur länge det kommer ta innan Jonas kommer in och rekommenderar sin kroatiska favorit Favorit.

Tråkig att videon inte längre finns på tuben den va defensivt min favorit och källan till min profilbild.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Dricker det mesta, men brukar falla tillbaka på norrlands djup.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk

Kan tillägga att han aldrig dricker för att bli full. Så APK är högst orelevant. Han dricker för att det är gott. Ibland till mat, ibland utan.

Så jag är ute efter goda öl. Billiga eller dyra, men gärna några "finöl" eftersom han sällan köper det till sig själv.

Permalänk
Medlem

Har du några exempel på öl han gillar så kanske vi kan föreslå nån med rätt BU/GU-förhållande eller humlesorter? Annars är det väldigt breda termer, lager kan ju vara en hel drös ölsorter som smakar väldigt annorlunda och IPA är inte långt därifrån, skiljer väldigt mycket beroende på region, så enklare om man vet ungefärlig smakprofil.

Finns många onlinebutiker som säljer färdiga lådor, t ex: https://shop.mikkeller.com/products/ipa-tasting-box

Fanns nån Svensk också men den har jag glömt namnet på, borde gå att hitta med sökmotor ganska snabbt.

Annars finns det mycket bra ölpresenter som inte är öl i sig, t ex ölbryggningkit, ölprovning, ölglas (Sambon tröttnade på att glas var färskvara så jag fick "okrossbara" ölglas) och prenumerationer.

Permalänk
Medlem

+1 för Innis and Gunn, skotsk ale i allmänhet är riktigt gott. Annars är hyllorna med tillfälliga öl toppen för presenter, ibland finns t.o.m. färdiga flerpack med lite olika sorter från mer okända bryggerier.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

APA och IPA. Sierra Nevada Pale Ale är en återkommande favorit

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Själv har jag en svaghet för Ales från Belgien och Kwak är en personlig storfavorit året runt, men speciellt under de kallare månaderna. Lilla flaskan behöver dock beställas hem om 24-pack från systemet. Men en stor flaska är ju rätt kul att få och kan delas på flera personer.

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/kwak-7143201/

Permalänk
Skrivet av Bader:

Har du några exempel på öl han gillar så kanske vi kan föreslå nån med rätt BU/GU-förhållande eller humlesorter? Annars är det väldigt breda termer, lager kan ju vara en hel drös ölsorter som smakar väldigt annorlunda och IPA är inte långt därifrån, skiljer väldigt mycket beroende på region, så enklare om man vet ungefärlig smakprofil.

Finns många onlinebutiker som säljer färdiga lådor, t ex: https://shop.mikkeller.com/products/ipa-tasting-box

Fanns nån Svensk också men den har jag glömt namnet på, borde gå att hitta med sökmotor ganska snabbt.

Annars finns det mycket bra ölpresenter som inte är öl i sig, t ex ölbryggningkit, ölprovning, ölglas (Sambon tröttnade på att glas var färskvara så jag fick "okrossbara" ölglas) och prenumerationer.

Bra tips med presentlådorna! Och andra som gett ölförslag. Ska kika över det och se vad som finns tillgängligt på mitt lokala systembolag.

Det känns som han dricker ganska lättdruckna öler. Staropramen vet jag att han gillar. Och typ Brooklyn Defender som IPA, eller liknande. Sen "vanliga" Mariestad, Falcon blå osv.

Han köper mest bara folköl på Ica, så det är ett ganska litet sortiment han snurrar på. Sen dricker han starkare när det bjuds, så tänker att jag inte ska köpa folköl till honom. Och det hade varit kul med öler som han aldrig har smakat tänker jag.

Permalänk
Medlem

hobgoblin och king goblin är mina favoriter. rekommenderas starkt.

Permalänk
Livsnjutare 😎

En klassiker som finns överallt !

Heineken

Dessutom är burken rätt snygg !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Men TS frågar efter fina, goda öl, och folk blandar in APK.. Suck.

Glöm inte att packa med någon ofiltrerad IPA/APA i paketet! Leta efter hazy. Möms.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8