Beeper Mini tar Imessage till Android [Uppdatering: Blockerad]

Permalänk
Melding Plague

Beeper Mini tar Imessage till Android [Uppdatering: Blockerad]

Tack vare en 16-årig utvecklare har utvecklarna av Beeper tagit fram en ny Android-applikation som kan kommunicera på riktigt med Apples Imessage.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Känns osäkert ändå

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

"Där tycker majoriteten av tonåringar att Android är skämmigt på grund av dom gröna pratbubblorna"

Det där låter som en enorm skröna. Nog för att det är länge sedan jag var tonåring och umgås inte allt för nära med tonåringar men jag vägrar tro att en majoritet tycker en sorts telefon är "skämmig" och än mindre att det är p.g.a. färgen på chatbubblor / att dom inte tillåts prata i iMessage walled-garden. Vem bryr sig liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

"Där tycker majoriteten av tonåringar att Android är skämmigt på grund av dom gröna pratbubblorna"

Det där låter som en enorm skröna. Nog för att det är länge sedan jag var tonåring och umgås inte allt för nära med tonåringar men jag vägrar tro att en majoritet tycker en sorts telefon är "skämmig" och än mindre att det är p.g.a. färgen på chatbubblor / att dom inte tillåts prata i iMessage walled-garden. Vem bryr sig liksom?

Du missade att det handlar om USA. Där har det blivit en grej.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Kostar $1.99/månaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Känns osäkert ändå

Syftar du på just denna implementation eller eller den reverse engineerade teknoken som skaparen beskriver?

En öppen källkodsvariant av denna borde inte vara några konstigheter.

Permalänk
Medlem

Tänker att det skönaste är när alla kör ngn/samma vidareutvecklade RCS-variant eller whatever framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

"Där tycker majoriteten av tonåringar att Android är skämmigt på grund av dom gröna pratbubblorna"

Det där låter som en enorm skröna. Nog för att det är länge sedan jag var tonåring och umgås inte allt för nära med tonåringar men jag vägrar tro att en majoritet tycker en sorts telefon är "skämmig" och än mindre att det är p.g.a. färgen på chatbubblor / att dom inte tillåts prata i iMessage walled-garden. Vem bryr sig liksom?

Det är förstås inte färgen i sig, men det sammanfattas så. För androidanvändaren är "jobbig" att hantera genom SMS och MMS protokoll som kapar möjligheterna i gruppchattar samt mediadelning. En grön bubbla associeras med massa bök, helt enkelt.

Här går vi runt det genom att köra whatsapp/messenger men i USA så har runt 87% av alla ungdomar en iPhone och utgår från iMessage.

Det här fenomenet kommer nog trappas av nästa år när iPhone får stöd för RCS.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det är förstås inte färgen i sig, men det sammanfattas så. För androidanvändaren är "jobbig" att hantera genom SMS och MMS protokoll som kapar möjligheterna i gruppchattar samt mediadelning. En grön bubbla associeras med massa bök, helt enkelt.

Här går vi runt det genom att köra whatsapp/messenger men i USA så har runt 87% av alla ungdomar en iPhone och utgår från iMessage.

Det här fenomenet kommer nog trappas av nästa år när iPhone får stöd för RCS.

RCS i iPhone ska fortsätta med gröna bubblor dock, tror inte det kommer ändra mycket

———

Angående artikeln så tror jag Apple snart kommer stänga och ändra hålet som denna app använder. Troligen har de fått tag i någon gammal nyckel eller något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det här fenomenet kommer nog trappas av nästa år när iPhone får stöd för RCS.

Kanske. Det är väl bara standardfunktionen av RCS som kommer att stödjas, inte Googles utökade variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

"Där tycker majoriteten av tonåringar att Android är skämmigt på grund av dom gröna pratbubblorna"

Det där låter som en enorm skröna. Nog för att det är länge sedan jag var tonåring och umgås inte allt för nära med tonåringar men jag vägrar tro att en majoritet tycker en sorts telefon är "skämmig" och än mindre att det är p.g.a. färgen på chatbubblor / att dom inte tillåts prata i iMessage walled-garden. Vem bryr sig liksom?

Gäller tyvärr inte bara tonåringar.

Är du under 40 och använder en Android i USA kan då få sociala problem. Dejter kommer ställas in, matchningar kommer försvinna när de upptäcker vad för telefon du har. Du utesluts ur grupper på jobbet, hobbys osv.

Det är verkligen en stor grej där. Inte lika mycket i EU men är faktiskt en sak här också.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

RCS i iPhone ska fortsätta med gröna bubblor dock, tror inte det kommer ändra mycket

Jag tror alltså att det kan ändra en del då felet inte ligger i färgen själv. Blir det färre praktiska problem att inkludera en androidanvändare så kommer folk sannolikt bry sig mindre.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad imessage tillför för något när Signal finns och fungerar överallt, ärligt talat...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Förstår inte vad imessage tillför för något när Signal finns och fungerar överallt, ärligt talat...

Kolla på Nordamerika där typ ingen kör Signal, WhatsApp osv. Utan "alla" kör imessage.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Du missade att det handlar om USA. Där har det blivit en grej.

Det har tyvärr blivit en grej i svenska skolor ända ner till mellanstadiet också. Det är helt sjukt. Barn blir utfrysta idag ifall de har en Android.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Det har tyvärr blivit en grej i svenska skolor ända ner till mellanstadiet också. Det är helt sjukt. Barn blir utfrysta idag ifall de har en Android.

Ja och det har hållt på i många år. Fem år sedan när jag körde skolskjuts (6-15 år) så klagade barn i alla åldrar på Androidtelefoner, gröna bubblor, dåliga bilder (pga. låg upplösning), gruppchattar, videor osv.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Lär ju bara vara en tidsfråga innan Apple sätter stopp för denna app. Att någon har listat ut Apples protokoll är väl en sak, men jag antar att Apple använder någon form av kryptering, device ids, user ids och authentisering med tokens som genereras från certifikat eller liknande. Om någon trots detta lyckas prata med Apples servrar så måste Apple ha ganska dålig säkerhet.

Permalänk
Medlem

Skönt man är gammal och klarar sig med messenger, signal och sms 🙂 även om de yngre i släkten gnäller om det ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Gäller tyvärr inte bara tonåringar.

Är du under 40 och använder en Android i USA kan då få sociala problem. Dejter kommer ställas in, matchningar kommer försvinna när de upptäcker vad för telefon du har. Du utesluts ur grupper på jobbet, hobbys osv.

Det är verkligen en stor grej där. Inte lika mycket i EU men är faktiskt en sak här också.

Oj, det låter nästan som en alternativ verklighet mot den jag upplevt. Jag trodde det var allmänt vedertaget att småle lite åt folk med apple-grejer eftersom det ofta skvallrar om att de många gånger är långt ifrån själva tekniken och således inte är intresserade av programmering, custom roms o.s.v. Väldigt märkligt.
Hur många elajta cyberdecks är baserade på Apple t.ex.?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Gäller tyvärr inte bara tonåringar.

Är du under 40 och använder en Android i USA kan då få sociala problem. Dejter kommer ställas in, matchningar kommer försvinna när de upptäcker vad för telefon du har. Du utesluts ur grupper på jobbet, hobbys osv.

Det är verkligen en stor grej där. Inte lika mycket i EU men är faktiskt en sak här också.

Äsch, det är inte min upplevelse alls efter att ha bott där några år. Finns säkert vissa, men USA är ett stort land.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av takeoninja:

"Där tycker majoriteten av tonåringar att Android är skämmigt på grund av dom gröna pratbubblorna"

Det där låter som en enorm skröna. Nog för att det är länge sedan jag var tonåring och umgås inte allt för nära med tonåringar men jag vägrar tro att en majoritet tycker en sorts telefon är "skämmig" och än mindre att det är p.g.a. färgen på chatbubblor / att dom inte tillåts prata i iMessage walled-garden. Vem bryr sig liksom?

Tonåringar. Tonåringar bryr sig.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Beeper Mini verkar funka

Installerat och skickat Beeper Mini-meddelanden till Apple-användare, verkar funka, blir blå bubblor och hög upplösning på bilder (mot MMS) i Beeper-appen och mottagarens iMessage. Svar funkar också. Återstår att testa att grupp-iMessenger-grejjer funkar (har annars fått vissa iMessenger-meddelanden direkt till Mac:ens iMessage och inte alls i Android-luren, men ingen missad "dejt" utan från "svärmor", så... 😉).

Dock krävs två appar: Beeper skickar till Apple-enheter och tar emot svar men vägrar skicka SMS/MMS till icke Apple-kontakter.

Teknikpolitiskt undrar man också hur länge Apple kommer tillåta detta - eller kanske "hjälper" det Apple undan bannbullor från EU då de kan peka på (ett) existerande alternativ. Plus att de nu sagt att de skall fixa RCS-koppling under '24...

Efter sju dagars provperiod kostar Beeper Mini 27 kr/mån - lär inte köra det "länge" då FB Messenger, Whatsapp och Signal (...men just alla tre...) funkar för mer-än-sms-meddelanden.

Fotnot: har Pixel 7 Pro och damen iPhone 14 Pro samt diverse andra kontakter med olika iPhone.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Gäller tyvärr inte bara tonåringar.

Är du under 40 och använder en Android i USA kan då få sociala problem. Dejter kommer ställas in, matchningar kommer försvinna när de upptäcker vad för telefon du har. Du utesluts ur grupper på jobbet, hobbys osv.

Det är verkligen en stor grej där. Inte lika mycket i EU men är faktiskt en sak här också.

Det är verkligen inte en stor grej här. (Bor i USA, under 40).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Tonåringar. Tonåringar bryr sig.

Ingen begriper sig på tonåringar.. man borde göra ett naturprogram om dessa varelser

Permalänk

Jag påstår det är väldigt få som inte bryr sig om märken på produkter även i vuxenålder.
Det intressanta är dock att vissa som har vad som mer eller mindre kan kallas för gammalt skräp, kan se ner på de som har nya och schyssta saker. Men det säger lite om vad det är för folk. Typ folk som idag kör runt med en Volvo 740 och ser ner på folk som kör en fullutrustad Hyundai Suv årsmodell 2023 för runt 1 miljon.

När det gäller meddelandetjänster så säger jag stop, det får vara slut på fler nu. Man får ett meddelande av någon, inte superviktigt men ändå viktigt. Man har fullt upp med annat, man noterar detta meddelande bara i huvudet.
Sedan efter någon månad frågar någon vad stod det i meddelandet? Ja, grymt för nu har man femhundraelva miljoner olika meddelandetjänster att söka efter detta meddelande.
Så jag ser det positivt att de slås ihop.

Permalänk
Skrivet av CrazyDriver:

Lär ju bara vara en tidsfråga innan Apple sätter stopp för denna app. Att någon har listat ut Apples protokoll är väl en sak, men jag antar att Apple använder någon form av kryptering, device ids, user ids och authentisering med tokens som genereras från certifikat eller liknande. Om någon trots detta lyckas prata med Apples servrar så måste Apple ha ganska dålig säkerhet.

Jag ögnade igenom lite på github(men jag är ingen superprogrammerare bara en nyfiken jävel) och tyckte att det såg ut som att de emulerar en mac för att kommunicera med Apples servrar så det kanske funkar tills Apple trycker på hejdåknappen för den generation de har serienummer för...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja och det har hållt på i många år. Fem år sedan när jag körde skolskjuts (6-15 år) så klagade barn i alla åldrar på Androidtelefoner, gröna bubblor, dåliga bilder (pga. låg upplösning), gruppchattar, videor osv.

Alla mina barn har Android telefoner och inte hört några klagomål.
Dom kör Signal och även deras kompisar.
Signal har helt ersatt SMS/MMS här hemma, vet inte vad RCS ska tillföra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Jag ögnade igenom lite på github(men jag är ingen superprogrammerare bara en nyfiken jävel) och tyckte att det såg ut som att de emulerar en mac för att kommunicera med Apples servrar så det kanske funkar tills Apple trycker på hejdåknappen för den generation de har serienummer för...

Låter ganska likt de andra lösningarna alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Gäller tyvärr inte bara tonåringar.

Är du under 40 och använder en Android i USA kan då få sociala problem. Dejter kommer ställas in, matchningar kommer försvinna när de upptäcker vad för telefon du har. Du utesluts ur grupper på jobbet, hobbys osv.

Det är verkligen en stor grej där. Inte lika mycket i EU men är faktiskt en sak här också.

Hittar du på nu baserat på egna erfarenheter utifrån en väldigt sluten grupp?
100 milj aktiva WhatsApp användare
188 miljoner aktiva Messenger användare

USA är total 350 milj invånare

Plus att jag ställde frågan till mina yngre kusiner som bor i usa (Atlanta) och de bara skrattade åt mig och min dumförklarande frågeställning.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Gäller tyvärr inte bara tonåringar.

Är du under 40 och använder en Android i USA kan då få sociala problem. Dejter kommer ställas in, matchningar kommer försvinna när de upptäcker vad för telefon du har. Du utesluts ur grupper på jobbet, hobbys osv.

Det är verkligen en stor grej där. Inte lika mycket i EU men är faktiskt en sak här också.

Och vad baserar du det på?

Har själv aldrig haft det problemet varken i NY eller Miami, och aldrig hört någon av mina bekanda med Android uppleva detta.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |