Viktigt! Vi kommer att aktivera säkerhetsförbättringar för din organisation den den 11 januari 2024 *Scam?*

Permalänk

Viktigt! Vi kommer att aktivera säkerhetsförbättringar för din organisation den den 11 januari 2024 *Scam?*

Hej!

Fick ett mail i dag som jag blir lite fundersam över.
Det SER autentiskt ut men är MS verkligen så bökiga så de tror att barnfamiljer? kommer använda deras omständiga Authenticator-app?

Någon annan som fått det?

Mailet:

Standardinställningar för säkerhet för din Hemma-klientorganisation aktiveras den den 11 januari 2024
Du får det här mejlet eftersom du är global administratör för Hemma.

Vi arbetar ständigt med att förbättra säkerheten för Microsofts molntjänster för att hjälpa till att skydda din organisation. Därför aktiverar vi de standardinställningar för säkerhet i din klientorganisation som omfattar multifaktorautentisering vilket kan blockera mer än 99,9 procent av identitetsattacker som försöker kompromettera dina konton.
När du loggar in på ditt konto mellan den 7 december 2023 och den 11 januari 2024 visas ett meddelande där du uppmanas att proaktivt aktivera standardinställningar för säkerhet. Om du inte har loggat in eller aktiverat den här inställningen inom den tiden aktiverar vi den automatiskt åt dig.

Rekommenderad åtgärd
När inställningen har aktiverats måste alla i organisationen registrera sig för multifaktorautentisering. Berätta för användarna vad de kan förvänta sig:

När de loggar in på sina konton visas en uppmaning om att installera Microsoft Authenticator-appen– de kan välja att installera den och följa anvisningarna för att registrera sina konton eller skjuta upp åtgärden. Efter 14 dagar försvinner alternativet att skjuta upp.
De måste följa stegen i Så här konfigurerar du Microsoft Authenticator-appen för att ladda ned appen på deras mobila enheter och sedan registrera kontot med appen.
Läs den fullständiga informationen om standardinställningar för säkerhet. Om du har frågor eller om du behöver hjälp kan du kontakta supporten.

Permalänk
Medlem

Vad har du för MS licensiering? Ser ju ut som att du har en företags "tenant" då de pratar om global administratör etc.

Permalänk
Skrivet av yugurt:

Vad har du för MS licensiering? Ser ju ut som att du har en företags "tenant" då de pratar om global administratör etc.

Ett vanligt 365-abbonemang och något familjekonto.
/Krockis

Permalänk
Medlem

Apple och Google börjar ju också aktivera 2FA för användare utan att de aktivt valt det (vilket är väldigt bra för kontosäkerheten, men kan orsaka en hel del förvirring), så är det så otroligt att skulle Microsoft göra det? Microsoft Authenticator är ju bland de enklaste för just Microsoft-konton.

Jag förstår hur du tänker runt barnfamiljer, men det är ju samtidigt dessa som generellt återanvänder lösenord överallt och därför har om möjligt ännu större anledning att använda 2FA. Förstår dock mycket väl att det kan verka jobbigt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Apple och Google börjar ju också aktivera 2FA för användare utan att de aktivt valt det (vilket är väldigt bra för kontosäkerheten, men kan orsaka en hel del förvirring), så är det så otroligt att skulle Microsoft göra det? Microsoft Authenticator är ju bland de enklaste för just Microsoft-konton.

Jag förstår hur du tänker runt barnfamiljer, men det är ju samtidigt dessa som generellt återanvänder lösenord överallt och därför har om möjligt ännu större anledning att använda 2FA. Förstår dock mycket väl att det kan verka jobbigt.

Du har absolut en poäng där.
Jag är lite anti Authenticator för den har funkat dåligt på mitt jobb....

MS har ibland väldigt dålig svenska i sitt material. Verkar vara maskinöversatt så det är inte alltid lätt att veta vad som är riktigt och vad som är skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krockmannen:

Du har absolut en poäng där.
Jag är lite anti Authenticator för den har funkat dåligt på mitt jobb....

MS har ibland väldigt dålig svenska i sitt material. Verkar vara maskinöversatt så det är inte alltid lätt att veta vad som är riktigt och vad som är skumt.

Har generellt funkat bra för mig på jobbet som tur är. För privata konton behöver man inte ens fylla i de två siffrorna senast jag testade, så bör vara ännu enklare där.

Ja, de har absolut en hel del maskinöversatt material. Det hade varit fint om de faktiskt hade folk som kunde göra en snabb korrekturläsning på artiklarna.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Krockmannen:

Ett vanligt 365-abbonemang och något familjekonto.
/Krockis

Tror han mer sytade på om du kör en företagslicens eller om du kör vanlig hemmalicens.

Har du en grånyckel aka en billig windows nyckel för typ 100:- så kan du ju ev ha en företagsnyckel då de är ganska vanlig förekommande som grånycklar så du registrerat din dator att tillhöra företaget som egentligen äger nyckeln.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows