Permalänk
Medlem

Excelhjälp uppskattas :)

Hej!

Jag har ett arbetsblad där jag på blad "Tidrapport" har fastighetsnummer i Kolumn B, och antal timmar i Kolumn D, sen har jag ett annat blad som heter "Summeringar" där jag har Fastighetsnummer i kolumn B och vill att det i kolumn E ska summeras antalet timmar på det fastighetsnumret.

Har frågat chatgpt men har aldrig någonsin fått en formel som gått att använda ur chatgpt dessvärre.

Alltså, formeln ska kolla igenom alla rader i tidrapporten och summera antalet timmar på alla rader där fastighetsnumret stämmer överens med fastighetsnumret på summeringssidan.

Syftet är alltså att utifrån en tidrapport där varje åtgärd i en fastighet får en ny rad, kunna summera antalet timmar per fastighet på summeringar sidan.

På summeringssidan kan alltså ett fastighetsnummer bara förekomma på en rad, men på tidrapporten kan ett fastighetsnummer förekomma så många gånger som man gjort åtgärder i fastigheten.

Permalänk
Medlem

=SUMMA.OM()

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem

Testa att använda funktionen sumif, den löser uppgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter233:

=SUMMA.OM()

=SUMMA.OM(Tidrapport!$B$2:$B$100;Summeringar!B2;Tidrapport!$D$2:$D$100)

Den här verkar fungera, ser det rätt ut?

Då är nästa fråga

Kan jag villkorsformatera flera celler på en rad baserat på värdet i en kolumn på den raden.
I det här fallet är det alltså så att jag vill att om värdet i D2 överstiger 0, så ska färgen på A2, B2, C2 och D2 färgas om till t.ex grön.

Går det att få till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Kan jag villkorsformatera flera celler på en rad baserat på värdet i en kolumn på den raden.
I det här fallet är det alltså så att jag vill att om värdet i D2 överstiger 0, så ska färgen på A2, B2, C2 och D2 färgas om till t.ex grön.

Går det att få till?

Du kan använda "conditional formatting" till det. Jag vet inte vad det heter på den svenska versionen dessvärre.

Permalänk
Medlem

Japp, kolla på villkorsstyrd formatering.

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.