Mellanmodell i Radeon RX 8000-serien kan knäcka 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkynetBuilder:

Jag har undrat om inte nvidia, amd, och intel håller inne på framtida uppgraderingar för att istället sprida ut de. Jag tycker det är så märkligt att det stiger med 15% per år istället för mer stegvisa +60%, & sedan + 5%, eller sedan + 30% vilket borde vara fallet vid genombrott eller introduktion av ny teknologi.

Sedan kanske något annan teknologi flaskhalsar - men hur har flaskhalsandet då rört runt sig i GPUer över åren? Skulle vara roligt att få läsa en sammanfattning.

Det beror på att rastrering inte ändrar sig så mycket längre, och både kort- och speltillverkare vet hur man bygger kort respektive spel som funkar rastrerade.

I början, när man tog till alla möjliga tricks för att snabba upp rastreringen, kunde man råka tillverka kort som fick hotspots, när lasten från spelen inte motsvarade vad korten var designade för. Och kunde då inte släppa dem med lika höga frekenser (resultat: 5% ökning). Eller så råkade kortets design passa extremt bra för vad som råkade bli inne just då i spelvärlden. (resultat: 50% ökning).

Kolla på ray-tracing-prestanda och AI-prestanda istället, om du vill hitta samma oregelbundna steg som tidigare.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

"7900 XT i linje med RTX 4080" Det påståendet är väl helt fel? 7900 XTX är väl ungefär som 4080? 7900 XT kan väl jämföras mot 4070 Ti ungefär.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag vet, har både nvidia och AMD-kort, har haft strul med båda, men inte mer med de ena än de andra
Men, absolut, om du har någon källa med säker statistik på att AMD har "struligare drivare" än nvidia så bara släng fram den (och nej, antal trådar om problem på sweclockers/reddit är inte säker statistik)

Haft båda också. Sen kommer alla trådar med problem inte från ingenstans. Folk hittar inte på grejer for the funs liksom.
Samt sagt. Du får tycka annat.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Vad skulle då stoppa AMD från att göra en "GTX 680" då mellanklasskortet placeras i toppklassegmentet och sedan vänta på att lansera entusiastvarianterna tills motståndaren kan kontra?

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Haft båda också. Sen kommer alla trådar med problem inte från ingenstans. Folk hittar inte på grejer for the funs liksom.
Samt sagt. Du får tycka annat.

Även om vi bortser från en liten andel troll som ljuger för skoj skull, så är "confirmation bias" extremt starkt, och vi är horribelt dåliga på att själva märka när vi gör det. För att inte nämna en uppsjö andra biases. Det är dörför systematiska undersökningar är så viktiga, och du bör aldrig dra några definitiva slutsatser alls enbart baserat på anekdotiska bevis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Även om vi bortser från en liten andel troll som ljuger för skoj skull, så är "confirmation bias" extremt starkt, och vi är horribelt dåliga på att själva märka när vi gör det. För att inte nämna en uppsjö andra biases. Det är dörför systematiska undersökningar är så viktiga, och du bör aldrig dra några definitiva slutsatser alls enbart baserat på anekdotiska bevis.

Om vi bortser från vad som faktiskt är sant eller inte just nu. Alltså vem som har minst bekymmersfri mjukvara och drivrutiner.
Så är det ändå fler som nämner detta som ett problem. De till och med nämner att Nvidia har bättre drivrutiner och mjukvara.
Här på forumet, reddit, andra internetsidor, youtube, nyhetskommentarer osv.

Varför har AMD ett sämre rykte när det gäller detta? Om det nu inte stämmer, varför finns det ryktet öht?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Om vi bortser från vad som faktiskt är sant eller inte just nu. Alltså vem som har minst bekymmersfri mjukvara och drivrutiner.
Så är det ändå fler som nämner detta som ett problem. De till och med nämner att Nvidia har bättre drivrutiner och mjukvara.
Här på forumet, reddit, andra internetsidor, youtube, nyhetskommentarer osv.

Varför har AMD ett sämre rykte när det gäller detta? Om det nu inte stämmer, varför finns det ryktet öht?

Se mitt svar ovan. Det svarar på exakt den frågan du ställer nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Varför har AMD ett sämre rykte när det gäller detta? Om det nu inte stämmer, varför finns det ryktet öht?

För AMD hade problem med drivrutiner i äldre generationer.
Detta lever kvar eftersom dessa individer (som inte rört ett AMD-kort sen XP typ - eller ö.h.t.) vägrar släppa det och fortsätter sprida desinformation.

Lite som detta från en random reddit-tråd;

Citat:

Out of the six guys I game with I'm the only one with an Amd card. They all have Nvidia and won't even consider Amd. We all have occasional issues. According to them. When they have an issue in a game it's because the game is unoptimized. When I have have an issue it's because my card sucks.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Se mitt svar ovan. Det svarar på exakt den frågan du ställer nu.

AMD har generellt större driver problem, bara kolla senaste 12 månaderna...

Cs2 VAC ban med deras reflex påslaget
Extremt hög idle effekt
Kunde inte köra dubbla skärmar utan problem, utan orsakade flimmer.
AMD kort har problem med flimmer på nya Samsung skärmar, var väl G7
Cs2 har micro stutters pga shadercache
Kan inte streama med vissa codecs
Får inte RT i vissa spel vid launch (Ratchet and clank)

Problemet är inte att dem finns utan tiden det tar att få dem åtgärdade.... Idle tog väl 9 månader, streaming har varit sedan release av 7000 serien.
Samsung tror jag inte är löst
Cs2 har fortfarande stutter problem

Finns flera men av nvidia har jag enbart sett någon enstaka som ordnats inom 1 vecka
Värsta var väl random cpu spikes i maj

Men visst confirmation bias 😉

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

https://www.youtube.com/watch?v=0dES7q6ave4

"RDNA3 should blow Lovelace out of the water in terms of efficiency and might even take the performance crown"..just innan release sade han att rdna3 nog inte skulle slå Lovelace (detta var efter att rtx4090 släppts) men skulle iaf vara effektivare.

Facit: RTX4090 är väsentligen snabbare än RDNA3 och mycket effektivare

Nu är jag VERKLIGEN inget fan av MLID, men i just det här fallet tror jag mig ana vad det är han har hört och hur han har dragit sina slutsatser. Han har säkert hört talas om dual issue funktionaliteten hos RDNA3, räknat med att det skulle fungera lika bra som i Ampere (som också fick dual issue) och gjort matten. Om han då också har hört att 4090 skulle ha strömbudget som ett mindre element (vilket den har) så är slutsatsen fullt rimlig.

Det som sedan hände är att AMD lyckades sämre med att utnyttja sin dual issue än vad Nvidia gjorde, och då faller ju hela argumentet. Om man spårar detta bakåt, så tror jag att MLID egentligen har hyfsade källor. Problemet är att han sensationaliserar det och drar långtgående slutsatser som sedan inte håller.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

För AMD hade problem med drivrutiner i äldre generationer.
Detta lever kvar eftersom dessa individer (som inte rört ett AMD-kort sen XP typ - eller ö.h.t.) vägrar släppa det och fortsätter sprida desinformation.

Lite som detta från en random reddit-tråd;

Hur vet vi att AMD inte har mer problem än Nvidia idag?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hur vet vi att AMD inte har mer problem än Nvidia idag?

Jag kan, likt många andra, bara tala av egen erfarenhet med mitt 7900XTX jämfört med mitt tidigare RTX 3070 som hade enorma problem med drivrutinerna för min egna dator (frekventa omstarter vid minsta lilla, helt utan förvarning)

Största skillnaden är något som jag skrivit om många gånger tidigare; när AMDs drivrutiner kraschar så får du en liten popup (+applikationen stängs ner). Inte som Nvidias hårda reboot.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Likadant här, då jag inte heller bryr mig om RT eftersom jag inte anser det vara värt det ännu. Det känns lite för tidigt att offra FPS:en för. Ge det några år till så kanske det blir mer intressant.

Jag har ett 7900 XTX. Upplevde drivarkrascher konstant innan jag upptäckte vad problemet var:

Jag använder två skärmar, där den ena kör 144Hz och FreeSync via DP, medan den andra var en typ 12 år gammal 60Hz-skärm med en DP->DVI-adapter.

Så fort jag gjorde något med båda skärmarna påslagna så fick jag drivarkrascher hit och dit och ibland även flimmer på primärskärmen. När jag hade ett GTX 1070 i datorn innan jag uppgraderade så upplevde jag aldrig dessa krascher, dock upplevde jag flimret från och till. Jag trodde det var något fel med skärmen.

Det har visat sig att det är någon form av inkompatibilitet att kombinera dessa skärmar. Kopplade jag ur den äldre skärmen så började allt fungera utan problem. Köpte därför en ny sekundärskärm med stöd för FreeSync. Har nu inga problem med varken flimmer eller krascher längre. Allt fungerar klockrent.

Tycker det är väldigt lustigt med folk som säger "jag bryr mig inte om RT" "RT segar bara ner" osv.
De som säger det har högst troligtvis inte testat RT med Nvidias DLSS 3.0 (FG) påslaget.
Jag kan intyga att RT med FG inte gör någon förlust i prestanda som spelaren märker av. Finns dessutom mängder av tester som påvisar detta.
RT är moget redan med dagens kort från Nvidia, det är fakta. Dessutom kommer det bara bli mer och mer RT-titlar framöver, vilket gör att AMD's 7xxx serie kommer tappa mer och mer ju längre tiden går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Jag kan, likt många andra, bara tala av egen erfarenhet med mitt 7900XTX jämfört med mitt tidigare RTX 3070 som hade enorma problem med drivrutinerna för min egna dator (frekventa omstarter vid minsta lilla, helt utan förvarning)

Största skillnaden är något som jag skrivit om många gånger tidigare; när AMDs drivrutiner kraschar så får du en liten popup (+applikationen stängs ner). Inte som Nvidias hårda reboot.

Detta låter snarare som OCp på. Psu eller vram fel på gpu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Detta låter snarare som OCp på. Psu eller vram fel på gpu

Nej det är ett problem som existerar, men det kanske är svårt att tro att nvidia också kan ha problem

Detta är en tråd om problemet som hade en temp. lösning som gjorde att jag iallafall kunde jobba (ändra nån timeout-nyckel i registret)
https://www.elevenforum.com/t/freezes-then-restarts-nvlddmkm-...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle snarare säga att MLID har fel oftare för att han rapporterar läckor mycket tidigare i utvecklingen än alla andra.
Jag jobbar med R&D och det händer aldrig att slutprodukten blir så som avsetts från början. Man sätter upp best-case mål och sen bromsar man dem under implementationen när man ser vad kislet klarar av.
Ofta fungerar inte funktioner som en tänkt och ibland får man också stryka hela funktioner om det inte går att gå runt problemet.
Således blir ryktena mer exakta ju närmare release man kommer, man kommer närmare och närmare en slutprodukt.
Läckorna speglar vad som företaget tror vi just den tidpunkten läckorna kom.
Inget företag tar höjd för att vissa saker kanske inte kommer att fungera eller fungera sämre än förväntat förrän man märker det.

I princip inget avancerat kisel fungerar som det är tänkt när man kommer till implementationen oavsett om man utvecklat det själv eller köpt in det. Man utvecklar efter en drömvision och får något annat.

Om man bara rapporterar läckor sent i utvecklingen kommer man också ha mindre fel.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Nej det är ett problem som existerar, men det kanske är svårt att tro att nvidia också kan ha problem

Detta är en tråd om problemet som hade en temp. lösning som gjorde att jag iallafall kunde jobba (ändra nån timeout-nyckel i registret)
https://www.elevenforum.com/t/freezes-then-restarts-nvlddmkm-...

Om du läser tråden så ser du att det inte är drivers.. Då felet kvarstår om han bytet driver

"Turns out my Dump file was outdated, my crashes were caused by XMP profile not being liked anymore. Despite passing memtest86 for four passes."

Från en med samma problem
"I thought it was the PCIe gpu slot on my old Mobo (B550F GAMING WIFI) that was busted, as the problem went away when I used the 2nd PCI slot on that board."

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du läser tråden så ser du att det inte är drivers.. Då felet kvarstår om han bytet driver

"Turns out my Dump file was outdated, my crashes were caused by XMP profile not being liked anymore. Despite passing memtest86 for four passes."

Från en med samma problem
"I thought it was the PCIe gpu slot on my old Mobo (B550F GAMING WIFI) that was busted, as the problem went away when I used the 2nd PCI slot on that board."

Det var även många andra som svarade som inte alls hade samma problem heller.

Men jag tänker inte försöka övertala dig. Du får väl tro att herr Jensen alltid släpper felfria produkter

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det var även många andra som svarade som inte alls hade samma problem heller.

Men jag tänker inte försöka övertala dig. Du får väl tro att herr Jensen alltid släpper felfria produkter

Självklart kommer vissa drivers vara fel men du länkar till en text där TS löser det genom att ta bort riser eller byter pcie slot...
Då är det uppenbart inte drivers

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Självklart kommer vissa drivers vara fel men du länkar till en text där TS löser det genom att ta bort riser eller byter pcie slot...
Då är det uppenbart inte drivers

Läser du samma tråd som jag?

TS "löste" problemet genom att uppdatera systemdrivrutiner och gpu drivrutinerna varje gång det kom något nytt.
https://www.elevenforum.com/t/freezes-then-restarts-nvlddmkm-...

Har svårt att tolka det på något annat sätt än att drivrutinerna var problemet

Jag hann inte testa de drivrutiner som TS laddade ner eftersom jag redan bytt grafikkort. Men för mig räckte det med att öka timeout-gränsen för gpu drivers från ~2 sekunder till ~10 sekunder. Det gjorde att Windows frös till i en sekund ungefär för att sen hoppa igång igen.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Tycker det är väldigt lustigt med folk som säger "jag bryr mig inte om RT" "RT segar bara ner" osv.
De som säger det har högst troligtvis inte testat RT med Nvidias DLSS 3.0 (FG) påslaget.
Jag kan intyga att RT med FG inte gör någon förlust i prestanda som spelaren märker av. Finns dessutom mängder av tester som påvisar detta.
RT är moget redan med dagens kort från Nvidia, det är fakta. Dessutom kommer det bara bli mer och mer RT-titlar framöver, vilket gör att AMD's 7xxx serie kommer tappa mer och mer ju längre tiden går.

Om man använder RT, ja. Det är inte riktigt i mitt intresse ännu att göra det.

FG och DLSS är inte perfekta heller. Många spel med DLSS får problem med interface-flimmer, vilket FSR inte har (även om FSR överlag är sämre än DLSS i övrigt just nu). Att använda RT för att göra spelet snyggare samtidigt som man får artefakter med FG är ju på gott och ont. Jag finner fortfarande RT att vara för nytt för att basera ett kortköp på idag, men det betyder givetvis inte att alla har samma behov och åsikt som mig.

Sedan kan man nog ge sig tusan på att när nästa "big thing" kommer i DLSS-världen så kommer du också att behöva ett RTX 50xx-kort. AMD brukar ha längre och bredare stöd för sin hårdvara, så jag håller inte med om att 7xxx-serien nödvändigtvis kommer att tappa mer och mer ju längre tiden går. Man ska även komma ihåg att du får 50% mer VRAM med ett 7900 XTX samt DP 2.1 ist. för 1.4a med Nvidia, så det är också bra för hållbarheten av kortet. Dessutom betalar du mindre för det.

Lägg därtill att det är rätt vanligt med konsolportningar nuförtiden, och konsoler kör på AMD-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Läser du samma tråd som jag?

TS "löste" problemet genom att uppdatera systemdrivrutiner och gpu drivrutinerna varje gång det kom något nytt.
https://www.elevenforum.com/t/freezes-then-restarts-nvlddmkm-...

Har svårt att tolka det på något annat sätt än att drivrutinerna var problemet

Jag hann inte testa de drivrutiner som TS laddade ner eftersom jag redan bytt grafikkort. Men för mig räckte det med att öka timeout-gränsen för gpu drivers från ~2 sekunder till ~10 sekunder. Det gjorde att Windows frös till i en sekund ungefär för att sen hoppa igång igen.

Japp jag läste, alla som hade fel hade risers vad jag såg (3 stycken)när felet uppdagades, sen är det alltså 3 stycken av hur många miljoner kort?

Det dem postar är att nvidia dll får ett fel, av något i datorn och den försöker återstarta sig själv och misslyckas. Det dem ändrar är att den får längre tid att återstarta sig.

Då så få har felet är det snarare något annat än Nvidias drivers som är felet...
Det man kunde se i likheter var att de alla hade risers men inte samma driver version när felet kom.

Sen bytte han enbart psu, kan fortfarande vara ram som felar då han körde memtest enbart 5h

Jag säger inte att NVIDIA inte har dåliga drivers men allt jag listade drabbade tillräckligt många för att bli nyheter på tech siter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Om man använder RT, ja. Det är inte riktigt i mitt intresse ännu att göra det.

FG och DLSS är inte perfekta heller. Många spel med DLSS får problem med interface-flimmer, vilket FSR inte har (även om FSR överlag är sämre än DLSS i övrigt just nu). Att använda RT för att göra spelet snyggare samtidigt som man får artefakter med FG är ju på gott och ont. Jag finner fortfarande RT att vara för nytt för att basera ett kortköp på idag, men det betyder givetvis inte att alla har samma behov och åsikt som mig.

Sedan kan man nog ge sig tusan på att när nästa "big thing" kommer i DLSS-världen så kommer du också att behöva ett RTX 50xx-kort. AMD brukar ha längre och bredare stöd för sin hårdvara, så jag håller inte med om att 7xxx-serien nödvändigtvis kommer att tappa mer och mer ju längre tiden går. Man ska även komma ihåg att du får 50% mer VRAM med ett 7900 XTX samt DP 2.1 ist. för 1.4a med Nvidia, så det är också bra för hållbarheten av kortet. Dessutom betalar du mindre för det.

Lägg därtill att det är rätt vanligt med konsolportningar nuförtiden, och konsoler kör på AMD-kort.

VRAM är dock inget bekymmer ännu i något spel då prestanda inte dippar som många verka tro.... Sen kommer nog nvidias vram compression teknik inom en framtid som skall minska vram behovet med 16ggr

https://www.pcgamer.com/nvidias-neural-texture-compression-te...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

VRAM är dock inget bekymmer ännu i något spel då prestanda inte dippar som många verka tro.... Sen kommer nog nvidias vram compression teknik inom en framtid som skall minska vram behovet med 16ggr

https://www.pcgamer.com/nvidias-neural-texture-compression-te...

Idag, nej, men nu var snacket gällande framtiden. Och kommer Nvidia med en sådan teknik så lär dom begränsa det till framtida generationer om jag får gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Idag, nej, men nu var snacket gällande framtiden. Och kommer Nvidia med en sådan teknik så lär dom begränsa det till framtida generationer om jag får gissa.

Jag gissar att prestandan kommer vara så kass att vram som är slut inte kommer spela någon roll 😊

Sen visade swec test att det skiljer ytterst lite mellan överbelastad vram och inte i prestanda (nu kan iofs vissa spel hantera detta olika och skala texturer etc)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkynetBuilder:

Jag har undrat om inte nvidia, amd, och intel håller inne på framtida uppgraderingar för att istället sprida ut de. Jag tycker det är så märkligt att det stiger med 15% per år istället för mer stegvisa +60%, & sedan + 5%, eller sedan + 30% vilket borde vara fallet vid genombrott eller introduktion av ny teknologi.

Sedan kanske något annan teknologi flaskhalsar - men hur har flaskhalsandet då rört runt sig i GPUer över åren? Skulle vara roligt att få läsa en sammanfattning.

Är inte speciellt konstigt då det är en konstant utveckling av teknik, och egentligen inget stort tekniksprång.

Blir små steg i halvledarprocess mellan generationer som bidrar med en liten del av prestandaökningen.

Samtidigt så sker utveckling gällande design i mindre steg, samt att en del av designen inte bär frukt förrän ett par generationer senare när mjukvaran i spel och program har kommit ifatt. Ja, ibland även i drivrutiner, se Intel som fått till rätt bra ökning.

Ett exempel är async compute där Ashes of Singularities var en av få som nyttjade det, async compute var implementerat i tidig hårdvara från AMD men var inte tillgängligt, antagligen på grund av någon bugg som inte blev fixad innan släpp.
Ett annat är att AMD stödjer DP 2.1 från RX 7000, var tidigare DP 1.4.
Nvidia däremot ligger kvar på DP 1.4 med RTX 4000, fastän Nvidia borde haft bättre nytta av den högre bandbredden med DP 2.1.
Det senare blev uppenbart vid en skärmtest här på Swec. som ex. Okey, det var en rätt extrem skärm

Så design är inte något som ger the holy grail i steg, utan mer vad man hinner med/mäktar med innan det är tid för ett släpp. Därav dom mindre stegen...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Om man använder RT, ja. Det är inte riktigt i mitt intresse ännu att göra det.

FG och DLSS är inte perfekta heller. Många spel med DLSS får problem med interface-flimmer, vilket FSR inte har (även om FSR överlag är sämre än DLSS i övrigt just nu). Att använda RT för att göra spelet snyggare samtidigt som man får artefakter med FG är ju på gott och ont. Jag finner fortfarande RT att vara för nytt för att basera ett kortköp på idag, men det betyder givetvis inte att alla har samma behov och åsikt som mig.

Sedan kan man nog ge sig tusan på att när nästa "big thing" kommer i DLSS-världen så kommer du också att behöva ett RTX 50xx-kort. AMD brukar ha längre och bredare stöd för sin hårdvara, så jag håller inte med om att 7xxx-serien nödvändigtvis kommer att tappa mer och mer ju längre tiden går. Man ska även komma ihåg att du får 50% mer VRAM med ett 7900 XTX samt DP 2.1 ist. för 1.4a med Nvidia, så det är också bra för hållbarheten av kortet. Dessutom betalar du mindre för det.

Lägg därtill att det är rätt vanligt med konsolportningar nuförtiden, och konsoler kör på AMD-kort.

Du kan inte trolla fram bättre stöd för RT på 7xxx serien. Det är därför 7xxx serien kommer bli sämre med tiden snabbare eftersom inte 4xxx serien har det problemet. Mer VRAM är inte heller en dealbreaker eftersom 16GB räcker utan problem för 4080 target range på upp till 3440x1440. Sweclockers test har även visat att VRAM inte spelar den roll man tidigare kanske trott.
Att du betalar mer för 4080 än 7900XTX är ju helt enkelt för att 4080 på det stora hela är en bättre produkt.

Sen att du får artefakter med FG är också en överdrift. Har inte upptäckt artefakter i de titlar jag testat i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Du kan inte trolla fram bättre stöd för RT på 7xxx serien. Det är därför 7xxx serien kommer bli sämre med tiden snabbare eftersom inte 4xxx serien har det problemet. Mer VRAM är inte heller en dealbreaker eftersom 16GB räcker utan problem för 4080 target range på upp till 3440x1440. Sweclockers test har även visat att VRAM inte spelar den roll man tidigare kanske trott.
Att du betalar mer för 4080 än 7900XTX är ju helt enkelt för att 4080 på det stora hela är en bättre produkt.

Sen att du får artefakter med FG är också en överdrift. Har inte upptäckt artefakter i de titlar jag testat i alla fall.

Håller med om att VRAM är aningen överdramatiserat och många spel som krånglat verkar ju ha patchat bort mkt av problemen som 3070 och liknande haft i spel såsom last of us. Med det sagt tror jag ändå 8GB produkter kommer åldras sämre precis som 2060 6GB gjorde (i mitt tycke). 10 GB klarar sig nog tills det är dags att byta GPU pga det är för slött, vilket enligt mig sker efter 3-4år eller att en hoppar en gen GPU. Vill en hoppa två gen GPU kommer nog 8GB åldras ännu sämre. Men med tanke på att nvidia nu inte är full lika bakåtkompatibla med deras tekniker som förut tror jag tyvärr att chanserna att vi får se kort med 1000 seriens longevity är ett minne blott.

Dessutom känns VRAM i överkant tryggt. Att kunna ha höga inställningar på texturer gör mycket för spelets utseende utan att vara beroende av att en specifik teknik (DLSS/FSR) implementeras eller ej, speciellt om två-tre år.

Köper en ny GPU varje gen är allt ovan irrelevant såklart men många gör ej det.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Skrivet av Mortac:

Likadant här, då jag inte heller bryr mig om RT eftersom jag inte anser det vara värt det ännu. Det känns lite för tidigt att offra FPS:en för. Ge det några år till så kanske det blir mer intressant.

Jag har ett 7900 XTX. Upplevde drivarkrascher konstant innan jag upptäckte vad problemet var:

Jag använder två skärmar, där den ena kör 144Hz och FreeSync via DP, medan den andra var en typ 12 år gammal 60Hz-skärm med en DP->DVI-adapter.

Så fort jag gjorde något med båda skärmarna påslagna så fick jag drivarkrascher hit och dit och ibland även flimmer på primärskärmen. När jag hade ett GTX 1070 i datorn innan jag uppgraderade så upplevde jag aldrig dessa krascher, dock upplevde jag flimret från och till. Jag trodde det var något fel med skärmen.

Det har visat sig att det är någon form av inkompatibilitet att kombinera dessa skärmar. Kopplade jag ur den äldre skärmen så började allt fungera utan problem. Köpte därför en ny sekundärskärm med stöd för FreeSync. Har nu inga problem med varken flimmer eller krascher längre. Allt fungerar klockrent.

Tänker om man använder 1 vanlig relativt ny skärm, risken för problem ökar mycket med flera skärmar. Brukar AMD fungera bra i spel om man har 1 skärm eller mycket problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Tänker om man använder 1 vanlig relativt ny skärm, risken för problem ökar mycket med flera skärmar. Brukar AMD fungera bra i spel om man har 1 skärm eller mycket problem?

Jag har som sagt inte upplevt några problem alls längre trots att jag växlar mellan två datorskärmar via DP till en TV via HDMI dagligen (mitt grafikkort har 2 DP och 1 HDMI).

Det var just det där med den gamla skärmen som av någon anledning orsakade problem, där jag misstänker att Freesync på primärskärmen kombinerat med en gammal skärm utan stöd för detta som dessutom körde en DP->DVI-adapter orsakade någon form av kompatibilitetsproblem. Även ett Nvidia-kort hade ju problem med den uppsättningen (flimmer från och till).

Så jag hade inte oroat mig ö.h.t. såvida du inte kör en liknande uppsättning som jag gjorde. Allt lirar galant nu.