Googles nästa drag mot reklamblockerarna

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

”Om jag är villig att ta springnota betyder ju det att jag verkligen inte orkar med restaurangpriser. Vad vinner man då på att tvinga in dem?”

Bidrar du med innehåll på YouTube som folk vill se, håller jag i viss mån med: Kreatörer borde ha en brytpunkt där de slipper reklam om deras inlägg dragit en viss mängd ”ögon”.
Men om du bara konsumerar video sitter du ju faktiskt och kostar dem pengar. Det finns ju ingen vinst i att låta dig äta Wattimmar och gigabyte utan motprestation. Tvärt om: de flesta har en brytpunkt där de antingen börjar se reklamen (=vinst) eller slutar använda tjänsten (=avbryta förlusten). Oavsett gör Alphabet en bättre affär än om de bara accepterar status quo.

Vad fan, komma här med logik och sånt. Okej okej, du har rätt.

Permalänk
Medlem

Hej Google.

Jag gillade Lite för jag fick precis vad jag ville - varken mer eller mindre så jag betalade gladeligen 69kr i månaden.

Nu kan jag inte det längre, så jag betalar 0kr i månaden.

Ibland kan det smarta vara att backa från korkade beslut

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Inte för att jag tycker att kampen att ha kakan och äta den med är särskilt ädel eller schysst. Det vore ändå en positiv utveckling om nätet blev mindre kontrollerat av Google för att folk kanske byter till något annat än chromium.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

okidoki, får väl börja använda firefox för att kolla på youtube då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jojkenstein:

Det handlar om att man inte vill göda ett globalt monopol.

Det fanns väl redan med som ett alternativ i posten du svarade på.

Använd inte youtube stod ju med.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Mozilla Firefox + Ghostery funkar utmärkt.
Att Google smiskar sin egna webbläsare är väl för att det är enklast.
Om Google blir lika uppnäsade som netflix och disney+ så kommer dom bli helt ointressanta.

Vill man ha intäkter så ska man använda morot, inte piska. KUNDMAKT!

För den som tycker "Freeloaders" är gnidna, titta på var YouTube är idag, utan "Freeloaders" rekommendationer av tjänsten hade YouTube varit okänt.
Det är faktiskt Google som är gnidna, men dom har såklart all rätt att göra som dom vill i det avseendet.
Att bli förvånad över detta är dock naivt.

Nej, både Google och snyltarna är gnidna. Det är självklart inte så att bara för att en part är gniden så kan inte en annan part vara det samtidigt. Många verkar dock väldigt oärliga mot sig själva och vill inte se sig för vad de är.

Att komma med argument som att snyltare gjort tjänsten större funkar inte heller eftersom Google inte efterfrågat den hjälpen, och det är ju definitivt inte av välmening mot Google som folk snyltar. Mycket bättre att bara acceptera vad man gör och varför. Bli vuxen helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Men de flesta reklamblockerare laddar väl ned saker via olika endpoints och inte genom att uppdatera sig självt genom extensionsbutiken? V3 Manifesten har väl ingen påverkan på detta.

Men vad har butiken med saken att göra om webbläsaren inte stöder tillägg som följer äldre manifest än v3?
Vet inte om jag bara missuppfattat hur du menade?

Om man ser till *andra webbläsare* som eventuellt väljer att backporta v2-stödet eller liknande så blir väl förstås Chrome-butikens status relevant i det avseendet att jag förutsätter att man antingen lär behöva sideloada v2-saker eller att de får sätta upp en egen butik för sin egen webbläsare som har egna funktioner, istället för att använda Chrome-butiken.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har kikat igenom tråden här lite och har en fundering

Tar inte pi-hole hand om det här?

Tänker på https://pi-hole.net/ , jag funderar nämligen på att sätta igång en sån inom kort, för jag blir så less på allt skräp

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Jag har kikat igenom tråden här lite och har en fundering

Tar inte pi-hole hand om det här?

Tänker på https://pi-hole.net/ , jag funderar nämligen på att sätta igång en sån inom kort, för jag blir så less på allt skräp

Nej, DNS-blockering via Pi Hole klarar inte denna typ av annonser dessvärre.

Dock kan jag varmt rekommendera att du kör igång ändå. Själv tycker jag Adguard Home har bättre UI osv. Så kika gärna på den lösningen istället för PiH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Jag har kikat igenom tråden här lite och har en fundering

Tar inte pi-hole hand om det här?

Tänker på https://pi-hole.net/ , jag funderar nämligen på att sätta igång en sån inom kort, för jag blir så less på allt skräp

Jodå det gör det. Kör det själv, funkar toppen!

(Funkar inte på youtube, men som allmän adblock fungerar det toppen oavsett vad google gör i sin webläsare)

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

på tal om att blocka adblocking... får en del nyheter i "google flödet" i mobilen (swipe höger, alltså vänster sida om min launcher).

ibland står där når från android police som ser intressant ut men det tycker att min telefon har adblock och totalvägrar visa sidan.... så synd

tycker det är rätt enkelt att ha samma inställning till youtube. vill dom ha bort snyltarna så låt dom.

hur vore det om sweclockers blev lika hårda? swec betalas väl också mest av reklam, eller de har andra intäkter som majoritet?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Hej Google.

Jag gillade Lite för jag fick precis vad jag ville - varken mer eller mindre så jag betalade gladeligen 69kr i månaden.

Nu kan jag inte det längre, så jag betalar 0kr i månaden.

Ibland kan det smarta vara att backa från korkade beslut

Från början så var det ingen reklam i videorna.

Inte ens när de hade en annons som gick att skippa efter ett par sekunder så brydde nog de flesta inte ens om reklamblockerare.

Men mycket vill ha mer. /Girigheten har ingen botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Good, har inget emot addblock, kör det själv hemma på datorn men har listat att sweclockers, twitch och youtube som undantag där allt ska visas!

Gillar plattformarna och tycker det är dumt att "pirata" allt kontent på sidorna iom att jag vill ha kvar dom. Sen just sweclcockers är väll inte direkt att "pirata" bara för att man kör med addblock på samma sätt som twitch och youtube.

Vad är det för skillnad?
Har twitch eller någon som sitter o spelar tv spel större rätt till reklamintäkter än någon som skriver nyheter o artiklar på sweclockers???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det fanns väl redan med som ett alternativ i posten du svarade på.

Använd inte youtube stod ju med.

Din fråga är felställd. Ingen förväntar sig att YouTube skall vara gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, det som händer är att användaren slipper annonser som är anpassade efter användarens surfmönster och historik. Annonserna visas, men är (sannolikt) inte lika relevanta. Vilket kan vara en fördel, men kan också vara en nackdel, beroende på hur man ser på det.

Det är tanken ja, googlar man runt lite så verkar det dock inte vara så enkelt att visa annonser som inte är riktade.

Framförallt när det gäller Admob,
for non-personalized ads, consent for cookies or mobile identifiers is still required because non-personalized ads still use cookies or mobile identifiers to combat fraud and abuse, for frequency capping, and for aggregated ad reporting. If consent is missing for Google for Purpose 1 in the TC string, Google will drop the ad request and no ads will be served. For more information on this, kindly refer to the article provided. Kindly note that the default serving of ads is personalized ads.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Har inget emot reklam och fattar och gratissaker måste tjäna pengar på något sätt.
Men youtube reklam har gått åt helvete. Det är flera gånger 2 reklamsnuttar i en video
Och jag använder inte youtube så mycket så det är värt att betala månadskostnad. Ser kanske någon video i veckan
Det blir otroligt jobbigt att se video och trycka sig igenom den när det kommer reklam stup i kvarten

t ex blockerar jag inte sweklockers, fz, febers reklam för jag vet de måste få in pengar för att uppehålla sidorna och det är helt okej reklam de har. Inget som stör min upplevelse

Permalänk
Medlem

En annan är van från 56k tiden med seg nedladdning, buffrande, samt tv4 med nyheter, väder mitt i filmer osv så några sekunders reklam stör mig inte nämnvärt.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

...Kan inte folk bara betala för sig eller acceptera reklamen? Fattar inte besattheten med att allt ska vara gratis?

Jag har aldrig kört med annonsblockerare. Jag vet ju att det är reklamen som gör att jag kan ta del av sakerna "gratis"? Så jag accepterar reklamen. Stör den så kan jag betala och slippa.

Lite synd att de tog bort light abonnemanget men jag kommer nog skaffa det fulla framöver istället. Inte för att reklamen är allt för jobbig i normala fall utan det är mer när jag kör DnD med polarna som vi nyttjar Youtube för att finns så mycket bra ljud man kan spela upp för stämningen.

Sabbar lite när man vill skifta från ljud i en kuslig skog med obehagliga ljud, sen när man ger sig in i en grotta och ska spela upp ljud som passar detta brassar en Marabou reklam igång eller något när man skiftar 😅

Så nu har jag liksom ett skäl som gör det värt att betala. Innan dess nöjde jag mig med reklamen. Då betalar jag istället för att leta med ljus och lykta efter metoder att kringgå reklamen...

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

...Kan inte folk bara betala för sig eller acceptera reklamen? Fattar inte besattheten med att allt ska vara gratis?

Haha, galen idé.
Men nej. Du kan få titta på min reklam också. 🙂

Permalänk
Medlem

Dags för för att alternativen visar upp sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

Vore klädsamt om de la lika mycket energi på att ta bort fejkannonser som att stoppa reklamblockerare...

"Just use E.Musk VPN Ad-blocker now. It's that easy!"

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Vad är det för skillnad?
Har twitch eller någon som sitter o spelar tv spel större rätt till reklamintäkter än någon som skriver nyheter o artiklar på sweclockers???

Syftar på att det är skillnad med att om man kör addblock på sweclockers så är det ett företag som förlorar pengar, medans på Youtube och twitch så är det företag och individen som gör det kontent man konsumerar som förlorar pengar.

Tycker personligen att använda addblock på både sweclockers och twitch/Youtube är fel, då det är plattformar jag vill ha kvar och därav att jag mer än gärna tar reklamen från sidorna!

Medans sidor som Facebook eller aftonbladet kunde jag inte bry mig mindre om dom är kvar eller inte så där kör jag addblock igång dom få gånger jag använder dom.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zemlan:

Jag har aldrig kört med annonsblockerare.

Kan inte föreställa mig att surfa runt på nätet utan annonsblockerare. Självskadebeteende. Dessutom rekommenderar FBI att man använder annonsblockerare för cybersäkerhet.

Permalänk
Inaktiv

Kan inte Musk köpa Youtube så blir vi av med skiten snabbare. Ser det bara som positivt egentligen att Youtube blir mindre och mindre attraktivt, då finns det större chans för andra plattformar att konkurrera.

I början kunde jag ha mer förståelse för Youtubes reklamplattform. De kanaler som hade reklam ingick i Youtubes partnerprogram och fick alltså nått för det. Det var dock inte så jättelänge sedan Youtube bestämde sig för att skärpa kraven för att bli partner (eller vad det heter) samtidigt som de införde reklam på alla kanaler - även de som inte får ett skit. Istället smutsar de ner små eller nybörjare som redan från början knappt har publik. Bara idiotiskt att ladda upp på Youtube, välj alternativ plattform eller ladda upp på egen hemsida. Det skulle jag göra. Låt inte Google besudla och tjäna pengar på något du har producerat.

Permalänk
Medlem

Grymt, utvecklarna bakom Firefox lär bli helt lyriska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Nej, DNS-blockering via Pi Hole klarar inte denna typ av annonser dessvärre.

Dock kan jag varmt rekommendera att du kör igång ändå. Själv tycker jag Adguard Home har bättre UI osv. Så kika gärna på den lösningen istället för PiH.

+ Att AdGuard Home har native stöd för DoH och DoT samt lite andra funktioner Pi-Hole inte har out of the box.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Är allt bök hit och dit värt det än att bara betala för premium?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Är allt bök hit och dit värt det än att bara betala för premium?

Det är en principsak.
Särskilt när det "än så länge" är lätt att förbigå!!!!!

Visa signatur

Honk

Permalänk

Jag tittar bara på YT kanaler jag prenumererar på samt som jag tycker har ett värde underhållningsmässigt, sällan man har så jävla bråttom att man inte kan kolla en 15sek annons, sällan det är 2-3 minuters och isåfall kan man skippa. Men skiter man i Youtuberns inkomster så kan man ju adblocka, antar att det är samma människor som vägrar ge dricks "För det är minsann inräknat i notan"...

Bra service? ge dricks din snåle fan

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Awsmkiid:

Är allt bök hit och dit värt det än att bara betala för premium?

Nej. Du får det att låta som att det krävs mycket jobb för att slippa annonser.

Stulen laptop, grannens wifi, adblock på, gratis underhållning.

Skrivet av adfactory:

Bra service? ge dricks din snåle fan

Då kan du dricksa för mig med. 🙂
Dricksa läkaren på vårdcentralen också nästa gång. Kanske polisen med om det råkar vara blåskontroll?