Googles nästa drag mot reklamblockerarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Precis, jag har dock inte koll på när det infördes exakt, men att betala för Youtube aldrig har varit ett alternativ.
2007 fanns det fler alternativ, som nu har konkurrerats bort och då tar man sig frihet att ockra upp priset.

Ockra upp priset? Precis som alla andra streamingtjänster gjort där innehållet blivit sämre och sämre.

Vilka andra alternativ förutom Vimeo har funnits? Jag har bara vetat om Youtube och Vimeo.

Permalänk
Medlem

bytte till firefox precis, allt funkar utmärkt och likvärdigt med hur min chromesetup va.
Kör noscript (istället för scriptsafe i chrome), ublock och nu ghostery (från tips i denna tråd)
så google kyssa min roev

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vad de försöker ändra på är inte ett byte av betalmodell, utan att se till att de faktiskt får betalt enligt den prissättning de för närvarande har. Poängen är att de upplever att för många inte betalar för sig. Om sen priserna är rättvist och rättmätigt satta hör inte till diskussionen.

Kalla det vad du vill, det är inte inte ett snyggt sätt.
Vill Google ha trevligare upplevelse så får dom betala för det precis som alla andra, eller låta bli och kanske bli bemötta med reklamklipp i gengäld.
Priset ligger absolut med i vågskålen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Ockra upp priset? Precis som alla andra streamingtjänster gjort där innehållet blivit sämre och sämre.

Vilka andra alternativ förutom Vimeo har funnits? Jag har bara vetat om Youtube och Vimeo.

Precis min poäng, det har inte funnits utrymme för andra tjänster, för hur kan man konkurrera med gratis?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

en liten avstickare:
Visa reklam generellt kommer bli tuffare på siter och appar som använder adsense, admob efter 16 Januari 2024.

Remember to publish your GDPR message using a Google-certified CMP to continue showing AdSense ads on your site in the EEA and the UK. If you don't publish it by 16 January 2024, we'll publish one for you.

Som det ser ut nu är det bara för användaren att inte godkänna, så slipper användaren annonser.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Precis min poäng, det har inte funnits utrymme för andra tjänster, för hur kan man konkurrera med gratis?

Utrymme finns för andra tjänster. Men frågan är om man har tid och ork att göra en så pass intressant tjänst som komkurrerar med Youtube? Ingen idag skulle göra ett nytt Facebook heller. Eller ett nytt LinkedIn. För du kan inte erbjuda något som inte gjorts redan.

Google träffade rätt med Youtube och lagt ner ofantliga summor pengar i utveckling av tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

Youtube är döende.

Plattformen är döende men intresset bland användarna verkar på något magiskt vis ändå öka...

Källa: https://www.usesignhouse.com/blog/youtube-stats#:~:text=YouTu....

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Det där är ju ändå rätt sjuka ökningar. Och med YouTubes pushande lär antalet prenumeranter fortsätta klättra uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vet inte om jag bara blivit gammal, men ärligt talat har jag väldigt svårt att ta något argument om att saker är "för PK" på allvar: Att ägaren till en site förbjuder folk att vara hur vidriga som helst mot andra människor - om än bara i syfte att inte tappa annonsörer - är bättre än alternativet om du frågar mig. Då är istället frågan jag ställer mig vad det är för fel på folk om de känner att de inte kan uttrycka sig fritt utan att använda ord som är så fientliga att de riskerar att få en kanal avstängd.
(Vill du se på vad censur faktiskt är finns det en rad diktarurer och semidiktaturer som är värda ett studiebesök...)

Men visst: Många sidor hade högre i tak innan deras behov av att få in pengar genom annonser ställde mycket högre krav på moderering än de haft tidigare. Och precis där finns också svaret på hur man kan få ut vilket budskap man vill oberoende av vad de stora plattformarna ställer för krav: Driver du din egen server är det inget annat än landets lagar som begränsar vad du kan säga, och du kan själv avgöra om du vill nå ut via text eller video eller en kombination; det är bara dina egna pengar som (eventuellt) begränsar.

Jag tror du inte riktigt kalibrerat läget. Problemet med den "politiska korrektheten", eller puritanismen, på dessa plattformar som dominerar den offentliga miljön på nätet är betydligt mer djuplodande än hur man uttrycker sig. Vissa ämnen och ståndpunkter är förbjudna, medan andra teman kan resultera i andra typer av moderering. Oavsett hur vänligt och sakligt framfört det är.

Att hänvisa folk till att skaffa sina egna plattformar är ju i sig inte produktivt. För teknikoligarkerna skulle faktiskt kunna ändra sina regler eller skapa en stämning som sätter ribban för vad annonsörerna får tåla. Samtidigt som dessa utbrytarsidor är ständiga politiska, juridiska och ekonomiska måltavlor. De stångas med kampanjer från antagonister, som i sin upplevda konsensusbaserade upphöjdhet försöker sabotera alternativsidorna för dess användares (antagna) oönskade åsikter. Utpekas som politiskt farliga eller antagonistiska, belastas med stämningar, och betalningsportalerna drivna av kreditvärldens heliga treenighet är alltid ett knapptryck bort från att göra sidorna 100% beroende av kryptobetalningar för att överleva. Vilket gör dom ännu lättare mål för ovanstående kampanjer, då endast skumma syndare verkar utanför kreditkyrkans helighet.

I en mer fungerande värld hade jag hållit med dig. Det finns förstås en rimlighet i att på ett fritt Internet skapa sitt eget krypin, där man sätter regler efter eget huvud med bara den inhemska lagstiftningen som yttre gräns. Men det är inte 1997 längre och det hyperkommersialiserade och politiserade Internet tål inte denna åsiktspluralitet.

Det finns också en något lustig, och sorglig, knorr i att i ett skede av skenande censur i västvärlden hänvisa censurens kritiker till studieresor till censurerande diktaturer. Jag tror faktiskt censurkritikerna är nog så väl utrustade. Det är väl snarare tvärtom. Har man en så likgiltig inställning till problemen på hemmaplan är det väl snarare de som rycker på axlarna åt vår vardagsproblematik som borde ge sig ut på studieresa för att upplysas och ta in den annalkande framtidens stämning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Ja vi kan ju hoppas att de potentiella alternativen kan bli större och utvecklas till en riktig konkurrent nu!

idag finns inte många alternativ till blink. webkit, goanna och gecko är väl de enda som är fullfunktionella i dagsläget?

jag hoppas att ladybird, servo mfl kommer ikapp så det finns fler opensource alternativ.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aPZ:

bytte till firefox precis, allt funkar utmärkt och likvärdigt med hur min chromesetup va.
Kör noscript (istället för scriptsafe i chrome), ublock och nu ghostery (från tips i denna tråd)
så google kyssa min roev

Finns också privacy badger och httpseverywhere från EFF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Det där är ju ändå rätt sjuka ökningar. Och med YouTubes pushande lär antalet prenumeranter fortsätta klättra uppåt.

Tja, 2,7 miljarder användare... Sett till det totala antalet betalande kanske det är en "sjuk" ökning, men inte sett till det totala antalet användare?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

en liten avstickare:
Visa reklam generellt kommer bli tuffare på siter och appar som använder adsense, admob efter 16 Januari 2024.

Remember to publish your GDPR message using a Google-certified CMP to continue showing AdSense ads on your site in the EEA and the UK. If you don't publish it by 16 January 2024, we'll publish one for you.

Som det ser ut nu är det bara för användaren att inte godkänna, så slipper användaren annonser.

Nej, det som händer är att användaren slipper annonser som är anpassade efter användarens surfmönster och historik. Annonserna visas, men är (sannolikt) inte lika relevanta. Vilket kan vara en fördel, men kan också vara en nackdel, beroende på hur man ser på det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Lätt val...

vad ska man med Chrome skiten till?

Permalänk
Medlem

“Either you die a hero or you live long enough to see yourself become the villain” Det är fan dags för Google att gå i graven. Bara dumpa skiten och använda nåt annat.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk

Alltså jag förstår inte denna attityd av dem. Om jag är villig att börja använda reklamblockerare betyder ju det att jag verkligen inte orkar med reklam. Vad vinner man då på att tvinga in dem?

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Jag tror du inte riktigt kalibrerat läget. Problemet med den "politiska korrektheten", eller puritanismen, på dessa plattformar som dominerar den offentliga miljön på nätet är betydligt mer djuplodande än hur man uttrycker sig. Vissa ämnen och ståndpunkter är förbjudna, medan andra teman kan resultera i andra typer av moderering. Oavsett hur vänligt och sakligt framfört det är.

Att hänvisa folk till att skaffa sina egna plattformar är ju i sig inte produktivt. För teknikoligarkerna skulle faktiskt kunna ändra sina regler eller skapa en stämning som sätter ribban för vad annonsörerna får tåla. Samtidigt som dessa utbrytarsidor är ständiga politiska, juridiska och ekonomiska måltavlor. De stångas med kampanjer från antagonister, som i sin upplevda konsensusbaserade upphöjdhet försöker sabotera alternativsidorna för dess användares (antagna) oönskade åsikter. Utpekas som politiskt farliga eller antagonistiska, belastas med stämningar, och betalningsportalerna drivna av kreditvärldens heliga treenighet är alltid ett knapptryck bort från att göra sidorna 100% beroende av kryptobetalningar för att överleva. Vilket gör dom ännu lättare mål för ovanstående kampanjer, då endast skumma syndare verkar utanför kreditkyrkans helighet.

I en mer fungerande värld hade jag hållit med dig. Det finns förstås en rimlighet i att på ett fritt Internet skapa sitt eget krypin, där man sätter regler efter eget huvud med bara den inhemska lagstiftningen som yttre gräns. Men det är inte 1997 längre och det hyperkommersialiserade och politiserade Internet tål inte denna åsiktspluralitet.

Det finns också en något lustig, och sorglig, knorr i att i ett skede av skenande censur i västvärlden hänvisa censurens kritiker till studieresor till censurerande diktaturer. Jag tror faktiskt censurkritikerna är nog så väl utrustade. Det är väl snarare tvärtom. Har man en så likgiltig inställning till problemen på hemmaplan är det väl snarare de som rycker på axlarna åt vår vardagsproblematik som borde ge sig ut på studieresa för att upplysas och ta in den annalkande framtidens stämning.

Jag tror dock du blandar ihop koncepten här:
Åsiktsfriheten finns: ingen hindrar dig från att inom lagens ramar säga och tycka vad tusan du vill på en server du själv driftar.
Däremot finns det ingenting som tvingar andra privatpersoner att ge dig pengar för att kunna säga vad du vill, och det finns inget som tvingar företag att visa upp sitt namn intill innehåll de inte vill stå för, och det finns ingenting som tvingar en plattformsägare att låna ut plats till åsikter de inte vill ha med att göra.

Hyperkommersialiseringen av webben är bara ett potentiellt problem för någon som faktiskt försöker tjäna pengar på sitt budskap. Men går jag till en sökmotor och letar kan jag utan problem hitta sidor representativa för hela spektrumet av åsikter folk kan tänkas ha oavsett verklighetsförankring eller etik; det är bara att längst ut i periferin hittar man färre och färre som håller med varandra.

Men med det sagt finns det ju rätt många exempel på folk som uppenbarligen kan tjäna rejäla pengar på att presentera sina tankar på mainstreamplattformar, och ju större följarskara de har desto mer positiv särbehandling får de jämfört med plattformens skrivna regler. Så där har ”oönskade” åsikter en direkt fördel av Internets hyperkommersialisering och politisering: drar du tillräckligt många tittare till plattformen får du i mycket större utsträckning än ”vanligt folk” säga och göra vad du vill.

Permalänk
Skrivet av Whitepilledoomer:

Alltså jag förstår inte denna attityd av dem. Om jag är villig att börja använda reklamblockerare betyder ju det att jag verkligen inte orkar med reklam. Vad vinner man då på att tvinga in dem?

”Om jag är villig att ta springnota betyder ju det att jag verkligen inte orkar med restaurangpriser. Vad vinner man då på att tvinga in dem?”

Bidrar du med innehåll på YouTube som folk vill se, håller jag i viss mån med: Kreatörer borde ha en brytpunkt där de slipper reklam om deras inlägg dragit en viss mängd ”ögon”.
Men om du bara konsumerar video sitter du ju faktiskt och kostar dem pengar. Det finns ju ingen vinst i att låta dig äta Wattimmar och gigabyte utan motprestation. Tvärt om: de flesta har en brytpunkt där de antingen börjar se reklamen (=vinst) eller slutar använda tjänsten (=avbryta förlusten). Oavsett gör Alphabet en bättre affär än om de bara accepterar status quo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det där med att Chrome hänger sig (och i mitt fall då det begav sig, temporärt hela OS:et) är orsaken till att jag personligen inte rört eländet sedan drygt 8 år tillbaka.

Ja, i mitt fall använder jag dessutom linux i första hand och varje gång jag berättar det också säger nån "aha där har du det, kör windows så löser det sig".
Aldrig!

Eller den där när ens mindre tekniskt kunnige kompis föreslår "köp en ny dator"

Som om det inte var mjukvarans fel alls! Google och Microsoft har det bra, när kunderna skyller på hårdvaran.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jo, det är fult och illa att byta betalmodell från "gratis" till att betala.

Varför? Jag har svårt att alls förstå att den delen skulle vara problematisk.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag använder ett webbläsartillägg som speedar upp reklamen till x16 hastighet och automatiskt klickar på "Skip ad" när den blir synlig. Får se hur länge det funkar.

Permalänk
Medlem

Jag får inte ens upp varningar längre i edge och använder ublock origin.
Innan fick jag varningar att jag hade en reklam blockerare aktiverad.
Jag stängde ner ublock och fick fortfarande varningar, så började välja alternativet att jag inte har någon blockerare igång men får fortfarande meddelanden om det.
Efter det har jag kunnat köra utan problem

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Gammal nyhet. De skulle ju egentligen gjort detta i januari i år, men de valde att skjuta på det
https://developer.chrome.com/blog/mv2-transition/

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Om Chrome krånglar med min adblock då ryker webbläsaren jävligt snabbt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Jag får inte ens upp varningar längre i edge och använder ublock origin.
Innan fick jag varningar att jag hade en reklam blockerare aktiverad.
Jag stängde ner ublock och fick fortfarande varningar, så började välja alternativet att jag inte har någon blockerare igång men får fortfarande meddelanden om det.
Efter det har jag kunnat köra utan problem

Vad kör du?

Edge + ?

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Good, har inget emot addblock, kör det själv hemma på datorn men har listat att sweclockers, twitch och youtube som undantag där allt ska visas!

Gillar plattformarna och tycker det är dumt att "pirata" allt kontent på sidorna iom att jag vill ha kvar dom. Sen just sweclcockers är väll inte direkt att "pirata" bara för att man kör med addblock på samma sätt som twitch och youtube.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Vad kör du?

Edge + ?

Edge + Ublock Origin

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Bara att fortsätta använda FF då som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aPZ:

bytte till firefox precis, allt funkar utmärkt och likvärdigt med hur min chromesetup va.
Kör noscript (istället för scriptsafe i chrome), ublock och nu ghostery (från tips i denna tråd)
så google kyssa min roev

Jag kan även rekommendera Privacy Badger som EFF.org står bakom som ett alternativ till Ghostery!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Men de flesta reklamblockerare laddar väl ned saker via olika endpoints och inte genom att uppdatera sig självt genom extensionsbutiken? V3 Manifesten har väl ingen påverkan på detta.