Alternativ till "jumper cap" för att resetta cmos (Asrock B650i Lightning) efter xmp1 failure

Permalänk
Medlem

Alternativ till "jumper cap" för att resetta cmos (Asrock B650i Lightning) efter xmp1 failure

Hej

Byggde just ihop mitt nr200 med ovanstånde mini-itx-mobo samt en 7800x3d och Ripjaws S5 ddr5 "Intel XMP ready" 6000Mhz CL30.
Första start - enter BIOS (1.28 dvs första https://pg.asrock.com/mb/AMD/B650I%20Lightning%20WiFi/index.a... ) , jag såg att minnet detekterades ok, sedan -> ladda tillgänglig XMP-profil 1 vilken verkade vara ovanstående, dvs 6000Mhz CL30. Spara and reboot: fläktar på nära max, ingen videosignal.

Jag har aldrig sett detekterad och correct-seeming XMP-profil misslyckas förr.

Nån gång ska vara den första.. det här moderkortet har dels en Bios Flashback-funktion som tydligen ska göra bios-uppdat möjlig via usb-minne när maskinen inte är igång. Jag skulle kunna prova att uppdatera till senaste men det ter sig något vanskligt om maskinen inte ens kan post:a? : /

Det har också ett par clear-cmos-jumprar (två pins) som efter avstängd och nätsladd urdragen maskin ska kortslutas med en "jumper cap" (en plastgrej som leder ström mellan pinnarna ser det ut som). Jag har nog ingen sån (har aldrig köpt en ty har aldrig behövt en) så jag undrar om jag ska försöka att köpa en sån eller om det går att kortsluta med en skruvmejsel som rör båda pinsen i tre sek (manualen säger tre sek) eller något annat?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Du skall bara skapa kontakt mellan de två pinnarna, så skruvmejsel borde funka.

”Jumper cap” kallad för bygel på svenska om du vill köpa en. Säljs normalt i 50-pack eller så, dock.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ett knep för att med skruvmejsel, gem mm inte riskera komma åt andra pinnar eller grejor är att du tar en reset-strömbrytare ur ett gammalt chassi, dra ur elen, tryck dit kontakten på de två pinnarna (ibland är det 3 för att parkera bygeln när den inte används), tryck på knappen någon sekund och sedan är det bara att köra igen. Kan låta resetten ligga i chassiet om du tror du kommer behöva nolla det flera gånger.

Permalänk
Medlem

Hur länge har du väntat? När du enablar EXPO så körs minnesträning som tar ett antal minuter innan post. Sen så vet i fasen hur bra XMP Minnen funkar i en AMD burk. De har ju sin egna "EXPO". Nyare bios har bättre stöd för höga minneshastigheter, så jag hade nog absolut flashat om den inte bootar. Men clearat cmos först.

Flashade mitt kort innan jag satte i cpu/minne.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Tack alla för svaren! Jag körde med en skruvmejsel, verkar ha fungerat. Ska nog skaffa en bygel bara för det..Helio, intressant, ska komma ihåg det om jag får tillgång till nåt äldre chassi.

Fade: Jaa, det är lite kul hur den här plattformen fungerar. Även med minnen på default kan den få för sig att cruisa tyst med ingen video i säkert en halv minut innan signal och tangentbordet återkommer.

XMP ska funka fint enligt flera om mobot har stöd för det vilket mitt har (annars hade valet inte funnits). Jag provade igen reset, sen uppdatering till senaste bios-version, omstart ok (efter strax under en minut under vilken tid ingen video och inget tangentbord). Provade XMP1 igen och efter exakt lika långsam start så verkar den lira. Hmm. Ska prova att stoppa in det diskreta grafikkortet igen. Uppskattar inbyggd grafik i CPU iaf, det är lite enklare att komma åt saker på mobot utan dgpu. (Är lite preliminärt glad att jag sällan stänger av den här maskinen, den brukar vara suspendad när ej spelar eller bildbehandlar)

Edit. Finns rätt många XMP-minnen på mobots QVL https://pg.asrock.com/mb/AMD/B650I%20Lightning%20WiFi/index.a... . Inte prick mina F5-6000J3040F16GX2-RS5K
men väl F5-6000J3040F16GX2-TZ5K och F5-5600J3036D32GX2-RS5K och många andra snarlika. Hursomhelst har jag stressat sys:et lite nu och det verkar vara 0 kor på isen hittills. Får väl se om bootiderna varierar framöver.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tack alla för svaren! Jag körde med en skruvmejsel, verkar ha fungerat. Ska nog skaffa en bygel bara för det..Helio, intressant, ska komma ihåg det om jag får tillgång till nåt äldre chassi.

Fade: Jaa, det är lite kul hur den här plattformen fungerar. Även med minnen på default kan den få för sig att cruisa tyst med ingen video i säkert en halv minut innan signal och tangentbordet återkommer.

XMP ska funka fint enligt flera om mobot har stöd för det vilket mitt har (annars hade valet inte funnits). Jag provade igen reset, sen uppdatering till senaste bios-version, omstart ok (efter strax under en minut under vilken tid ingen video och inget tangentbord). Provade XMP1 igen och efter exakt lika långsam start så verkar den lira. Hmm. Ska prova att stoppa in det diskreta grafikkortet igen. Uppskattar inbyggd grafik i CPU iaf, det är lite enklare att komma åt saker på mobot utan dgpu. (Är lite preliminärt glad att jag sällan stänger av den här maskinen, den brukar vara suspendad när ej spelar eller bildbehandlar)

Edit. Finns rätt många XMP-minnen på mobots QVL https://pg.asrock.com/mb/AMD/B650I%20Lightning%20WiFi/index.a... . Inte prick mina F5-6000J3040F16GX2-RS5K
men väl F5-6000J3040F16GX2-TZ5K och F5-5600J3036D32GX2-RS5K och många andra snarlika. Hursomhelst har jag stressat sys:et lite nu och det verkar vara 0 kor på isen hittills. Får väl se om bootiderna varierar framöver.

Bara första omstarten efter ändring i bios för minnen som tar tid för mig. Går snabbt som tusan efter det.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Eller så kopplar en resetknappen i chassiet till CMOS-pinnarna.. min ser ut så här...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Kör ofta med den säkra metoden:
1. Ta ut strömsladden
2. Ta ut moderkortets batteri
3. Tryck på on knappen några gånger
4. Vänta några minuter
5. Sätt tillbaka batteri och strömsladd.
Klart.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.