Permalänk

Fruktansvärd FPS, vad kan jag göra?

Hej.

Som student har jag nyligen skrapat ihop följande dator:
Intel i7 4770k
asus z97-a/usb3.1
msi gtx 1070 ti
corsair h100x vattenkylare
p3 500 gb m2 nvmd ssd.
xms3 ddr3 8gb 1333 mhz ram.
Cooler Master MWE 659w bronze V2

Jag har dessutom överklockat cpu till 4.4ghz på 1.3v. Däremot får jag fruktansvärd fps, har endast prövat i cs2 med low på allt, 4:3 1280x1024, och får mellan 40-90 fps, som dessutom blev värre efter överclockningen av cpu och ligger nu på 16-50 fps??

Är det helt enkelt så att datorn är på tok för gammal? Kan de möjligtvis hjälpa att trycka in Ram på t.ex 16/24 gb och 1666 mhz? Memory load ligger nämligen mellan 87-92% under spelets gång.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

10,5 år gammal CPU t.ex., vad hade du väntat dig egentligen?

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=YySNfwXRNPc

Även denna kör 4770k i 1280x960 (low) ser den ut ha ca 120-200fps .. med 780 ti .. vilket är ett jättegammalt kort

Så svaret på din fråga: "Är det helt enkelt så att datorn är på tok för gammal?"

är nej

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

10,5 år gammal CPU t.ex., vad hade du väntat dig egentligen?

Inte speciellt mycket! Men som videon i länken ovan visar verkar de ju fungera betydligt bättre än va de gör för mig, så något måste jag kunna göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

https://www.youtube.com/watch?v=YySNfwXRNPc

Även denna kör 4770k i 1280x960 (low) ser den ut ha ca 120-200fps .. med 780 ti .. vilket är ett jättegammalt kort

Så svaret på din fråga: "Är det helt enkelt så att datorn är på tok för gammal?"

är nej

Intressant. Trodde inte att en så gammal fyrkärnig CPU utan extra trådar hängde med så pass bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

Inte speciellt mycket! Men som videon i länken ovan visar verkar de ju fungera betydligt bättre än va de gör för mig, så något måste jag kunna göra

Jo, visade sig att jag hade fel. Den verkar kunna prestera bra i spelet.

Permalänk
Medlem

Dum fråga men har du kopplat in skärmen i grafikkortet och inte i det integrerade?

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

Hej.

Som student har jag nyligen skrapat ihop följande dator:
Intel i7 4770k
asus z97-a/usb3.1
msi gtx 1070 ti
corsair h100x vattenkylare
p3 500 gb m2 nvmd ssd.
xms3 ddr3 8gb 1333 mhz ram.
nätagg 650

Jag har dessutom överklockat cpu till 4.4ghz på 1.3v. Däremot får jag fruktansvärd fps, har endast prövat i cs2 med low på allt, 4:3 1280x1024, och får mellan 40-90 fps, som dessutom blev värre efter överclockningen av cpu och ligger nu på 16-50 fps??

Är det helt enkelt så att datorn är på tok för gammal? Kan de möjligtvis hjälpa att trycka in Ram på t.ex 16/24 gb och 1666 mhz? Memory load ligger nämligen mellan 87-92% under spelets gång.

Tacksam för all hjälp!

Hur varm blir cpu och gpu under körning?

Permalänk
Skrivet av Mormis:

Dum fråga men har du kopplat in skärmen i grafikkortet och inte i det integrerade?

Yes, med dvi-d kabel, sprillans ny.

Permalänk
Skrivet av Sunix:

Hur varm blir cpu och gpu under körning?

Cpu 50 grader ish
Gpu 55 ish

Permalänk
Medlem

Du har förvisso en gammal dator men provkörde själv vid lanseringen av CS2 för några veckor sedan på en 4690k och 1660s och då vart det fullt spelbart vid 1080p eller tom 1440p om jag inte minns helt fel. Låter imho som du har problem med något annat. Att dina frames sjunker efter att du överklockat låter som om din processorn "värmethrottlar". Har du kollat vad den ligger på när du spelar eller kör syntetiska tester?
Sen är 8gb ram väldigt lite i dagsläget. Du kommer få en mycket bättre generell upplevelse av att använda datorn om du stoppar in några gb till. Är det en eller två ramstickor i datorn i dagsläget?

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Hedersmedlem

Är de temperaturerna verkligen maxtemperaturer du får vid belastning? Båda låter orimligt låga.
Se till att du har en graf över temperatur som du kan kolla tillbaka på, eller har ett maxvärde. T ex HWiNFO64 eller MSI Afterburner funkar bra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Är de temperaturerna verkligen maxtemperaturer du får vid belastning? Båda låter orimligt låga.
Se till att du har en graf över temperatur som du kan kolla tillbaka på, eller har ett maxvärde. T ex HWiNFO64 eller MSI Afterburner funkar bra.

Jag har stresstestad processorn och fick max temp på 65 då (prime95). Lirar atm o msi afterburner visar en gpu temp på 56*. Hur ser man graf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

Jag har stresstestad processorn och fick max temp på 65 då (prime95). Lirar atm o msi afterburner visar en gpu temp på 56*. Hur ser man graf?

https://www.hwinfo.com/download/

Ladda ned denna, då kan du visa oss din average och max temp på allt

Jag skulle dock kanske börja med att dubbelkolla så att du använder gpu'n och inte inbyggda...

" If the OS does not have a GPU preference for an application, then you can specify the preferred graphics processor to use from the NVIDIA Control Panel > Manage 3D Settings > Preferred graphics processor setting."

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Gissar på att processorn överhettas och klockar ner sig.
Du kan testa att stressa den med AIDA64, det varnar direkt om så är fallet.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av Rixxz:

Gissar på att processorn överhettas och klockar ner sig.
Du kan testa att stressa den med AIDA64, det varnar direkt om så är fallet.

Ska kolla om en stund. Men som tidigare skrivet, prime 95 gav max temp på 65. Men ska testa det!

För övrigt: msi afterburner visade maxtemp på 60 på gpu under ett game.

Permalänk
Skrivet av Mazda282:

Du har förvisso en gammal dator men provkörde själv vid lanseringen av CS2 för några veckor sedan på en 4690k och 1660s och då vart det fullt spelbart vid 1080p eller tom 1440p om jag inte minns helt fel. Låter imho som du har problem med något annat. Att dina frames sjunker efter att du överklockat låter som om din processorn "värmethrottlar". Har du kollat vad den ligger på när du spelar eller kör syntetiska tester?
Sen är 8gb ram väldigt lite i dagsläget. Du kommer få en mycket bättre generell upplevelse av att använda datorn om du stoppar in några gb till. Är det en eller två ramstickor i datorn i dagsläget?

Två på 4gb var

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

https://www.hwinfo.com/download/

Ladda ned denna, då kan du visa oss din average och max temp på allt

Jag skulle dock kanske börja med att dubbelkolla så att du använder gpu'n och inte inbyggda...

" If the OS does not have a GPU preference for an application, then you can specify the preferred graphics processor to use from the NVIDIA Control Panel > Manage 3D Settings > Preferred graphics processor setting."

Nu har jag lirat en hel match och kört den i bakrunden, som ni ser inga tempar som sticker ut.

När jag går in på nvida control panel, manage 3d settings kommer jag hit:

Permalänk
Skrivet av CarlArthur:

Nu har jag lirat en hel match och kört den i bakrunden, som ni ser inga tempar som sticker ut.

När jag går in på nvida control panel, manage 3d settings kommer jag hit: <Uppladdad bildlänk>

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Varken gpu eller cpu verkar boosta ordentligt!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Varken gpu eller cpu verkar boosta ordentligt!

Vilket betyder vadå för en okunnig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

Vilket betyder vadå för en okunnig?

Något är konstigt.....
Din cpu beter sig normalt men har effekt ca 10W under vad den har oklockad, du borde ligga mot 100W om du stressar den.

1070ti borde drag 180W din drar 100W...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kan du ta screenshot på cpu klockfrevenser med power limit värden

Edit
Det ser ut som att din cpu inte jobbar ordentligt, gpu har korrekta boost värden iaf.

Vad händer om du kör cpu i stock?
Har du xmp på i bios?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan du ta screenshot på cpu klockfrevenser med power limit värden

Edit
Det ser ut som att din cpu inte jobbar ordentligt, gpu har korrekta boost värden iaf.

Vad händer om du kör cpu i stock?
Har du xmp på i bios?

Xmp är på i bios. Vad är stock? Asså icke överklockat? Då blev de oförändrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

Xmp är på i bios. Vad är stock? Asså icke överklockat? Då blev de oförändrat.

Ja exakt!
Har du satt vcore på Auto i bios?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan du ta screenshot på cpu klockfrevenser med power limit värden

Edit
Det ser ut som att din cpu inte jobbar ordentligt, gpu har korrekta boost värden iaf.

Vad händer om du kör cpu i stock?
Har du xmp på i bios?

inte säker på vart jag hittar det... menar du detta?

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja exakt!
Har du satt vcore på Auto i bios?

Osäker… vart finner jag vcore?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

Osäker… vart finner jag vcore?<Uppladdad bildlänk>

Hade du provat innan du överklockade? Kan helt enkelt vara en instabil OC. Prova resetta bios och kör igen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hade du provat innan du överklockade? Kan helt enkelt vara en instabil OC. Prova resetta bios och kör igen.

Yes provade innan, var något sämre då, möjligtvis likadant.

Permalänk
Skrivet av CarlArthur:

Osäker… vart finner jag vcore?<Uppladdad bildlänk>