Amazon hävdar att jag skickat tillbaka fel vara - vad göra?

Permalänk
Medlem

Amazon följer ARN. Ta det den vägen, speciellt om banken inte hjälper dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

när jag väl fick beskeded och slutliga svaret så kunde jag helt ärligt inte gå och lägga mig den dagen utan var uppe hela dagen, visste 7000kr är inte en jättedeal, men fortfarande såpas stor att det gör ont att vetandes att man själv inte gjort något fel.

Men nu har det hur löjligt det än låter börjat smälta in att jag inte kommer få se några pengar.

Jag kommer kontakta banken imorgon, men enligt min erfarenhet så handlar de flesta fallen vare sig man fått det man beställt eller inte, och inte huruvida det gått med en retur, så har inte höga förhoppningar där heller. Sista alternativet blir väl att fortsätta skriva till dom, kontakta KO och bara hoppas att någon gör något.

7000kr är inga småsummor för en normal människa, så förstår din känsla precis! Att man sen får höra att dom antagligen förstört varan o sen knappt ens går att få tag på gör ju saken garanterat inte bättre. Helt sjukt! Jag tycker du ska kontakta KO oavsett vad som sker med banken eller om Amazon själva helt plötsligt skulle ge tillbaks pengarna, för det som skett hittills är inte försvarbart på nåt sätt.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde retur som kundtjänst bad om men efter skickat paket till nån tjeckisk adress för 300 kr så slutade de svara på mejl. Efter 2 månader av mejltystnad från deras sida gjorde jag kortreklamation och fick tillbaka pengar av banken utan några större problem.

Det var guaranteed by amazon.

The american way.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Jag gjorde retur som kundtjänst bad om men efter skickat paket till nån tjeckisk adress för 300 kr så slutade de svara på mejl. Efter 2 månader av mejltystnad från deras sida gjorde jag kortreklamation och fick tillbaka pengar av banken utan några större problem.

Det var guaranteed by amazon.

The american way.

Kolla gärna PM när du har möjlighet fina du, ett par frågor angående din kortreklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Kolla gärna PM när du har möjlighet fina du, ett par frågor angående din kortreklamation.

Jag beskrev händelseförloppet och laddade upp mejlkonversationer. Sedan ville banken ha orderbekräftelsen också.

Jag tror att betalning med bankkort ger extra skydd.

Angående blockering av mitt konto så har jag inte beställt sedan dess så vet ej men kan logga in i alla fall.

Permalänk

Någon påpekade att du returnerat flera andra varor till Amazon vad var det för produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon påpekade att du returnerat flera andra varor till Amazon vad var det för produkter?

Ja en annan medlem frågade mig om jag hade haft att göra med kundtjänst tidigare som tidigare returer, eftersom då kan man flaggas som "dålig kund" antar jag, och jag har alldeles riktigt haft ett antal returer, men då har det oftast handlat om avbokningar, och avbeställningar under transport där varor skickats tillbaka direkt utan att jag hämtat ut varorna.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det går vägen för dig men varför kontaktade du inte amazon direkt och sade att produkten du fått var öppnad +använd samt eventuellt fel vara?

Enklast är ju köra deras chat istället för att ringa, då får du allt i mail efter vad som sagts

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag hoppas det går vägen för dig men varför kontaktade du inte amazon direkt och sade att produkten du fått var öppnad +använd samt eventuellt fel vara?

Enklast är ju köra deras chat istället för att ringa, då får du allt i mail efter vad som sagts

Vet inte om du missförstod det jag skrev i första inlägget men det var exakt det jag gjorde, man får ju berätta varför man returnerar produkten när man sätter upp en retur där man förklarar, annars går inte returen igenom.

Om jag hade ringt eller skrivit via chatten, så antar jag att de hade gjort exakt samma sak fast de gör det åt en? Det är så som jag förstått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Vet inte om du missförstod det jag skrev i första inlägget men det var exakt det jag gjorde, man får ju berätta varför man returnerar produkten när man sätter upp en retur där man förklarar, annars går inte returen igenom.

Om jag hade ringt eller skrivit via chatten, så antar jag att de hade gjort exakt samma sak fast de gör det åt en? Det är så som jag förstått det.

Jag missuppfattade lite då.
Det handlar mer om att om man får fel vara så är man mer "upprörd" och pratar med företaget direkt. Bara mina 2 cent.

Jag har själv köpt mycket från amazon, dock inte lika dyra saker som dig men aldrig haft problem med någon retur eller köp. Dock pratar jag alltid med kundtjänst först när jag gjort retur...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Ja en annan medlem frågade mig om jag hade haft att göra med kundtjänst tidigare som tidigare returer, eftersom då kan man flaggas som "dålig kund" antar jag, och jag har alldeles riktigt haft ett antal returer, men då har det oftast handlat om avbokningar, och avbeställningar under transport där varor skickats tillbaka direkt utan att jag hämtat ut varorna.

Returer är inte konstigt. Har själv missat flera då de kör självutkörning. Företaget som gjorde hade inte anställda som kunde prata svenska heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag missuppfattade lite då.
Det handlar mer om att om man får fel vara så är man mer "upprörd" och pratar med företaget direkt. Bara mina 2 cent.

Jag har själv köpt mycket från amazon, dock inte lika dyra saker som dig men aldrig haft problem med någon retur eller köp. Dock pratar jag alltid med kundtjänst först när jag gjort retur...

Jag var ju inte upprörd, det har hänt ett flertalet gånger att jag beställt något från amazon där produkten tidigare varit öppnad eller använt, speciellt om jag beställt ifrån amazon.de

Permalänk
Medlem

Känns som att dom behandlar alla olika beroende på vad dom har för dagsform? Jag har returnerat en Iphone 14 Pro oöppnad samt en Iphone 15 Pro Öppnad och startad och har fått tillbaka pengarna på båda.

Hade jag varit du hade jag gått vidare med ärendet. Även fast dom är stora så är det vi småkunder som kan göra störst skillnad. För skita i oss gör dom inte.

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är lite konstigt agerande från Amazon att de förstörde varan du skickat, de skulle naturligtvis ha skickat tillbaka den till dig. Även om det nu skulle varit fel vara som de påstod. Det var ju oavsett det din egendom.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Det jag tycker är lite konstigt agerande från Amazon att de förstörde varan du skickat, de skulle naturligtvis ha skickat tillbaka den till dig. Även om det nu skulle varit fel vara som de påstod. Det var ju oavsett det din egendom.

Det tycker jag också är konstigt. Att de sedan skriver att de förstör de "falska" varorna tror jag bara är skrämseltaktik.
Vet faktiskt inte ens om de har rätt att göra så innan ett ärende är avslutat. Borde inte det snarare agera bevismaterial?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag brukar filma när jag öppnar paket eftersom man läst om så många som fått fel grej osv. Tar inte många sekunder att plocka fram stativet, klämma fast mobiltelefonen och starta en videoinspelning.

Aldrig behövt använda filmen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det tycker jag också är konstigt. Att de sedan skriver att de förstör de "falska" varorna tror jag bara är skrämseltaktik.
Vet faktiskt inte ens om de har rätt att göra så innan ett ärende är avslutat. Borde inte det snarare agera bevismaterial?

Precis så tänker jag, nu finns ju bara ett påstående från Amazon om att det var fel vara. Inga bevis på det påståendet.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Kan inte vara att "förstör varan" är egentligen att en anställd får ta hem dom? Han kanske var sugen på ett par nya lurar och flaggade dom som fel vara så han kunde ta dom.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Det jag tycker är lite konstigt agerande från Amazon att de förstörde varan du skickat, de skulle naturligtvis ha skickat tillbaka den till dig. Även om det nu skulle varit fel vara som de påstod. Det var ju oavsett det din egendom.

Finns inget avtal om att de ska ta hand om orelaterade varor som skickas i retur. Det låter som en ickefråga i sammanhanget, TS ska påtala att de inte levererat rätt vara och har skickat den felaktiga varan i retur. Amazon hade behövt visa för ARN att de inte kan ha levererat fel vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns inget avtal om att de ska ta hand om orelaterade varor som skickas i retur.

Kanske inte men man kan åtminstone begära som kund att få se en bild på varan de anser är felaktig. Om de svarar med "lol, vi har redan slängt den" så har de förstört eventuell bevisbörda. Låter extremt tveksamt i mina öron.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Jag beställde ett RTX 4090 från Amazon.se och fick ett paket som endast innehöll den yttre tunna kartongförpackningen (det med tryck på), den förpackningen innehöll i sin tur ett par dörrmattor från någon spansk tillverkare. Kartongen var dessutom dammig och förstörd, det är OBEGRIPLIGT hur Amazon kunde packa och skicka paketet, speciellt när produkten var listad som ny.

Jag filmade inte öppnandet av paketet utan kunde bara ta bilder "after the fact", när paketet redan var öppnat. Nu gick det bra iallafall och jag fick pengarna tillbaks, visserligen efter en lång tid och mycket fram och tillbaks. Känslan är ändå att jag lika gärna hade kunnat stå här 20k fattigare och utan ett grafikkort.

Två lärdomar: handla inte från Amazon.se och dokumentera noga när du öppnar ett paket från någon mindre pålitlig butik eller om innehållet är dyrbart.

Permalänk
Medlem

Är produkten både såld och skickad av Amazon? Eller från en random säljare på Amazon?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dai the Flu:

Jag beställde ett RTX 4090 från Amazon.se och fick ett paket som endast innehöll den yttre tunna kartongförpackningen (det med tryck på), den förpackningen innehöll i sin tur ett par dörrmattor från någon spansk tillverkare. Kartongen var dessutom dammig och förstörd, det är OBEGRIPLIGT hur Amazon kunde packa och skicka paketet, speciellt när produkten var listad som ny.

Jag filmade inte öppnandet av paketet utan kunde bara ta bilder "after the fact", när paketet redan var öppnat. Nu gick det bra iallafall och jag fick pengarna tillbaks, visserligen efter en lång tid och mycket fram och tillbaks. Känslan är ändå att jag lika gärna hade kunnat stå här 20k fattigare och utan ett grafikkort.

Två lärdomar: handla inte från Amazon.se och dokumentera noga när du öppnar ett paket från någon mindre pålitlig butik eller om innehållet är dyrbart.

En fråga, var det dirket från Amazon eller via nån butik som finns på Amazon?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

En fråga, var det dirket från Amazon eller via nån butik som finns på Amazon?

Direkt från Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dai the Flu:

Två lärdomar: handla inte från Amazon.se och dokumentera noga när du öppnar ett paket från någon mindre pålitlig butik eller om innehållet är dyrbart.

Jag lägger mig inte i var folk handlar, men om jag köper ett 4090 från inet, plockar ur det, lägger i en matlåda i förpackningen och skickar tillbaka den till inet som retur kommer jag nog få problem med den återbetalningen

Skittrisst situation för OP iaf

Permalänk
Skrivet av Bjirn:

Jag lägger mig inte i var folk handlar, men om jag köper ett 4090 från inet, plockar ur det, lägger i en matlåda i förpackningen och skickar tillbaka den till inet som retur kommer jag nog få problem med den återbetalningen

Skittrisst situation för OP iaf

Så är det, poängen är att Inet inte skulle ha skickat två spanska dörrmattor till mig från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dai the Flu:

Direkt från Amazon.

Fy vad sjukt. Enda anledningen till att jag brukar handla från Amazon är smidigheten. Men om den kommer med den här typen av risker.. Äh, då behöver jag nog fundera innan jag köper några dyrare prylar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Kanske inte men man kan åtminstone begära som kund att få se en bild på varan de anser är felaktig. Om de svarar med "lol, vi har redan slängt den" så har de förstört eventuell bevisbörda. Låter extremt tveksamt i mina öron.

Ja, men det är inte relevant om de slängt den eller inte för ärendet som TS har. Dokumenterat lär de ha gjort.

Kan inte Amazon visa att de levererat rätt vara bör TS vara hyfsat säker i ARNs ögon. Självklart ligger det fel saker på Amazons lagerhyllor precis som hos alla lager, dessutom måste de visa att samma vara som de packat kom fram i andra ändan hos kunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dai the Flu:

Jag beställde ett RTX 4090 från Amazon.se och fick ett paket som endast innehöll den yttre tunna kartongförpackningen (det med tryck på), den förpackningen innehöll i sin tur ett par dörrmattor från någon spansk tillverkare. Kartongen var dessutom dammig och förstörd, det är OBEGRIPLIGT hur Amazon kunde packa och skicka paketet, speciellt när produkten var listad som ny.

Jag filmade inte öppnandet av paketet utan kunde bara ta bilder "after the fact", när paketet redan var öppnat. Nu gick det bra iallafall och jag fick pengarna tillbaks, visserligen efter en lång tid och mycket fram och tillbaks. Känslan är ändå att jag lika gärna hade kunnat stå här 20k fattigare och utan ett grafikkort.

Två lärdomar: handla inte från Amazon.se och dokumentera noga när du öppnar ett paket från någon mindre pålitlig butik eller om innehållet är dyrbart.

Det är här problemet dyker upp, det är som ett lotteri, du behandlas efter kompetensen på medarbetaren som svarar och inte utefter hur det egentligen skall gå till. Jag har läst på nätet nu och det är flertalet som råkat ut för exakt det som hände mig, och vad gör vi som genuint råkat ut för detta? Accepterar läget bara för att det finns dom som utnyttjar systemet?

Men att filma, detta är väl inget legitimt hållbart argument heller. Vad hindrar dig från att packa ner fel vara efter att du filmat färdigt? Vad hindrar dig från att hämta tillbaka varan efter att du filmat färdigt allt för att sedan packa ner fel vara och sen skicka varan igen? Finns ju tusen hål i detta också.

Men är det inte skrämmande att man kan skriva vad man vill som policy? Om jag startar upp ett bolag och använder samma policy, för att sedan göra vinst på metoden " vi har fått fel vara, och kasserar sedan beviset", i vilken värld skulle detta accepteras?

Jag har bestämt mig för att ta detta vidare, jag har idag gjort en polisanmälan trots att polisen vid ett flertal tillfällen sa till mig att dom inte kunde acceptera en polisanmälan då detta var civilrätt, men personen som jag fick tala med sa att de inte fick neka mig en i slutändan så nu är det gjort. Har också gjort en kortreklamation, som ironiskt nog också krävde en polisanmälan .

Nu är det bara ARN samt KO kvar som jag kommer ta tag i imorgon. Oavsett resultat, så kommer jag inte röra amazon mer. STÖRSTA fördelen med att handla ifrån Svenska aktörer är just att du inte får automatiserade svar, utan du får tala med en riktig person, och du har större chansen att ta ärendet vidare till en högre uppsatt, och vissa har en egen kundombudsman. Det värsta i hela den här situationen var just att specialistavdelningen sjukt som det låter , kopierade deras första svar och skickade det till mig hela 4 gånger oavsett vad jag skrivit till dom dessa 4 gånger, vilket fick mig att vilja åka dit på plats.

Permalänk
Medlem

Kolla här. Jag har hittat tiotal av dessa texter av folk som fått fel varor :