Baldurs Gate 3 tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Måste säga att hela soundtracket är riktigt bra. Det var länge sedan jag verkligen satt och hummade med i spelmusiken, flera av låtarna har verkligen fastnat.

Har "bara" cirka 30 timmar hittills, köpte det för cirka 1,5v sen, men är tokförtjust. Oklart om jag hade uppskattat det om jag inte faktiskt spelade "vanligt" DnD sedan tidigare, men nu gör jag ju det, så det är ett ickeproblem. Snarare tvärt om, att det gör det ännu bättre.

Ja Larian verkligen lyckats med musiken. Denna låt har verkligen fastnat och går på repeat i mitt huvud

Ang DnD så har jag ingen som helst tidigare erfarenhet av det "vanliga" rollspelet. Det var lite tufft i början men efter 120 timmar så är det inga problem. Jag gillar dock turordningsbaserade rollspel som Wasteland 2 och 3 samt Divinity Original Sin 1 och 2 så det kanske är en fördel

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Ja Larian verkligen lyckats med musiken. Denna låt har verkligen fastnat och går på repeat i mitt huvud
https://www.youtube.com/watch?v=J5fteO3DU-0

Ang DnD så har jag ingen som helst tidigare erfarenhet av det "vanliga" rollspelet. Det var lite tufft i början men efter 120 timmar så är det inga problem. Jag gillar dock turordningsbaserade rollspel som Wasteland 2 och 3 samt Divinity Original Sin 1 och 2 så det kanske är en fördel

Finns ett tillfälle i spelet, en fight, där jag verkligen fick kalla kårar när låten började spela och jag först kände "Oh shit, nu jävlar!" för att sen få ett stort fånigt flin och jag satt och lyssnade på låten mer än fokuserade på fighten. Det var helt sjukt jävla magiskt.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

De har verkligen lagt krut på musiken och det märks. Missade den här scenen i min första genomspelning men reagerade andra gången på att de verkligen inte sparat på krutet. Vet inte om den här sången hörs någon annanstans i spelet om du inte pratar med henne.

Sen körde jag ju dark urge den gången och dödade henne i sömnen kort därefter. Hoppsan.

Dold text
Permalänk
Medlem

Nedladdning av spel pågår. Känner entusiasm även om jag är övertygad om att bli jag kommer att bli överväldigad av alla saker jag inte förstår.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Dagens uppdatering ("patch 4") fixar förstås massor av saker, men såg att den även lägger till stöd för FSR2.2.

(En klart mer realistiskt användbar lösning för den som inte har tillgång till DLSS/DLAA; FSR1 är ju inte så mycket att hänga i granen)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så himla vackert cover.

Permalänk
Medlem

Tycker ljussättningen i spelet uppgraderats avsevärt i senaste matchen. Otrolig uppgradering imo.

Permalänk
Medlem

Är spelet tillräckligt buggfritt nu så att man kan lira det?
Såg bara innan att de löste sjukt många buggar i tidigare patchar och nu i senaste, patch 5 så löste de något de sabbade i patch 4…

Patch 5 ska komma ut i veckan skrev FZ.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mistahh:

Är spelet tillräckligt buggfritt nu så att man kan lira det?
Såg bara innan att de löste sjukt många buggar i tidigare patchar och nu i senaste, patch 5 så löste de något de sabbade i patch 4…

Patch 5 ska komma ut i veckan skrev FZ.

Den enda buggen jag stött på under min genomspelning de senaste veckorna har varit den i akt 3 som de nu ska ha fixat. Skulle absolut säga att det är tillräckligt buggfritt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag är ca 80 timmar in och har bara sett en bugg (en NPC som inte hade en hel kropp så inget allvarligt). Helt fantastiskt spel så skulle inte tveka.

Permalänk
Medlem

Great, tack för svar.
Ska invänta patch 5 och sen binga under jul semestern!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Finns ett tillfälle i spelet, en fight, där jag verkligen fick kalla kårar när låten började spela och jag först kände "Oh shit, nu jävlar!" för att sen få ett stort fånigt flin och jag satt och lyssnade på låten mer än fokuserade på fighten. Det var helt sjukt jävla magiskt.

Var det låten i länken eller var det i House of Hope? För House of Hope låten fick mig att stanna upp en stund och lyssna!

Permalänk
Medlem

Dom fixar ju en stor bugg som verkar märkas mer desto längre man är i spelet. buggen kom i patch 4 och verkar vara kopplad till att man stjäl grejer. Så det som händer är, desto mer man stjäl (pickpocket, från lådor osv) desto mer buggar uppstår då det är nån process som börjar loopas.

det märktes då mest i act 3 och kunde resultera i massa konstiga saker som npcer som fryser, personer i gruppen som inte följer ledaren osv osv. Det är nog en av dom mer allvarliga buggarna som löst och som orsakat flesta av problemen man upplevt i Act3 sen patch 4.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av boibo:

Dom fixar ju en stor bugg som verkar märkas mer desto längre man är i spelet. buggen kom i patch 4 och verkar vara kopplad till att man stjäl grejer. Så det som händer är, desto mer man stjäl (pickpocket, från lådor osv) desto mer buggar uppstår då det är nån process som börjar loopas.

det märktes då mest i act 3 och kunde resultera i massa konstiga saker som npcer som fryser, personer i gruppen som inte följer ledaren osv osv. Det är nog en av dom mer allvarliga buggarna som löst och som orsakat flesta av problemen man upplevt i Act3 sen patch 4.

Den buggen är lätt att fixa på egen hand, så inget större problem om man spelar på PC.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ni som spelar bg3 tycker ni att det är för lätt? Sett många klaga på det, men jag tycker då inte det. Spelar på normal, har inte spelat BG tidigare. Fortfarande på del 1 av spelet.
Missförstå mig rätt, jag har inte stött på en fight jag inte klarat av utan större problem, men det är ju efter ett eller två försök då man vet vilka finder som kommer och kan förbereda sig. Tycker det är svårt att förutspå vilka fiender som kommer att bli hostile när man gör något, ofta känns det som det är långt mer än vad som känns rimligt, fiender flera rum bort t ex.
Ni som tycker det är lätt, dör ni aldrig? Sjukt imponerande Isof, eller så blir spelet lättare ju längre man kommer...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ni som spelar bg3 tycker ni att det är för lätt? Sett många klaga på det, men jag tycker då inte det. Spelar på normal, har inte spelat BG tidigare. Fortfarande på del 1 av spelet.
Missförstå mig rätt, jag har inte stött på en fight jag inte klarat av utan större problem, men det är ju efter ett eller två försök då man vet vilka finder som kommer och kan förbereda sig. Tycker det är svårt att förutspå vilka fiender som kommer att bli hostile när man gör något, ofta känns det som det är långt mer än vad som känns rimligt, fiender flera rum bort t ex.
Ni som tycker det är lätt, dör ni aldrig? Sjukt imponerande Isof, eller så blir spelet lättare ju längre man kommer...

Spelet blir lättare. Även på svåraste. Men det beror mest på att man lär sig hur spelet funkar. Skills, kombos, utrustning, hur man bäst startar strid o.s.v.

Permalänk

Någon mer än mig som tycker striderna är det tråkigaste i BG3? Gillar mer upptäcksfärderna, alla hemliga vråer och all bra dialog.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Någon mer än mig som tycker striderna är det tråkigaste i BG3? Gillar mer upptäcksfärderna, alla hemliga vråer och all bra dialog.

Kan nog inte påstå att jag tycker något är direkt tråkigt i BG3, men hade det bara varit strider hade det snabbt blivit ganska tråkigt (och då kan strider ändå vara förvånansvärt varierande i BG3), samtidigt hade det varit tråkigt om det nästan aldrig var några strider heller utan bara prat och utforskande.

Som det är nu med lite (mer eller mindre beroende på område) sporadiska strider iblandat med just upptäckande och dialoger tycker jag det är helt perfekt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Någon mer än mig som tycker striderna är det tråkigaste i BG3? Gillar mer upptäcksfärderna, alla hemliga vråer och all bra dialog.

Skrivet av MinscS2:

Kan nog inte påstå att jag tycker något är direkt tråkigt i BG3, men hade det bara varit strider hade det snabbt blivit ganska tråkigt (och då kan strider ändå vara förvånansvärt varierande i BG3), samtidigt hade det varit tråkigt om det nästan aldrig var några strider heller utan bara prat och utforskande.

Som det är nu med lite (mer eller mindre beroende på område) sporadiska strider iblandat med just upptäckande och dialoger tycker jag det är helt perfekt.

Ja, håller med såtillvida att det definitivt inte är ett spel där man skippar allt annat så mycket som möjligt för att det ändå bara är striderna som spelar roll.
Dock gillar även jag striderna, så inte riktigt medhåll på specifikt just "tråkigaste".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Håller med er. Tråkigaste är fel ord. Utan striderna hade såklart spelet blivit just TRÅKIGT. Uppskattar det andra mer bara men tycker det är en lagom nivå på strider vs allt annat.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Patch #5 Now Live!
https://baldursgate3.game/news/patch-5-now-live_99
28GB.. Inga små patcher i detta spel.

Permalänk
Medlem

Jag använder GOG Galaxy och där får jag ladda hem 102,33GB från Patch 4 -> 5.

Visa signatur

AMD Ryzen5 5600X || RTX 3060 TI || 16 GB RAM || LG 27GL83A-B

Permalänk

Jag har vela spela det här spelet i snart ett halvår nu, men som Xbox spelare har jag börjat ge upp hoppet nu. Blir lite ledsen att Patch #5 har kommit, men vi har inte ens fått provat det än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pettersoft:

Jag har vela spela det här spelet i snart ett halvår nu, men som Xbox spelare har jag börjat ge upp hoppet nu. Blir lite ledsen att Patch #5 har kommit, men vi har inte ens fått provat det än.

"Xbox players, we hear you’re looking for more news on Baldur’s Gate 3. The game is on track for a December release.

We’ll see you at The Game Awards for the World Premiere™ of the exact release date."
-- https://twitter.com/larianstudios/status/1724835018793451957

är såvitt jag förstår nuvarande status.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

hur känns ett sånt här spel på konsol? Känns som en fördel med mus tangentbord framför kontroll, någon som testat (gärna båda) och kan ge lite feedback?

Anledningen är mest att min speldator är för gammal, men har ett ps5..

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Funkar kanon med handkontroll men så har jag inte spelat spel med mus sedan cs-tiden för 20 år sen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

"Xbox players, we hear you’re looking for more news on Baldur’s Gate 3. The game is on track for a December release.

We’ll see you at The Game Awards for the World Premiere™ of the exact release date."
-- https://twitter.com/larianstudios/status/1724835018793451957

är såvitt jag förstår nuvarande status.

Det var goda nyheter, håller tummarna Längesedan jag såg framemot ett spel så mycket som nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cove:

hur känns ett sånt här spel på konsol? Känns som en fördel med mus tangentbord framför kontroll, någon som testat (gärna båda) och kan ge lite feedback?

Anledningen är mest att min speldator är för gammal, men har ett ps5..

Det är ett helt annat interface med kontroller, så det känns lite som ett annat spel.
För min del så känns mus/tangentbord mycket mer naturligt för BG3, men många verkar gilla handkontroll också.

Jag testade mest lite snabbt, och menysystemet känns lovande men ändå klumpigt på det jag såg. Kan tänka mig att det är svårt att organisera/hitta sina grejer när man har kommit en bit.

Jag skulle dock helt utan tvekan hellre köra så än att inte köra det alls.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

hur känns ett sånt här spel på konsol? Känns som en fördel med mus tangentbord framför kontroll, någon som testat (gärna båda) och kan ge lite feedback?

Anledningen är mest att min speldator är för gammal, men har ett ps5..

Jag kör på PS5 som ett val då jag har en speldator men jag har så väldigt mycket bättre kringutrustning vid tvn, samt att jag gillar bekvämligheten i soffan framför att sitta vid ett skrivbord.

Jag var lite skeptisk till hur det skulle vara då jag bl a kört originalspelen på dator och har en klar association mellan sådana spel och mus + tangentbord. Det har dock funkat väldigt bra att köra med kontroller i mitt tycke. Alla skills osv ordnas i en cirkelbaserad meny och det går rätt snabbt att navigera när man vant sig. Ett tips kan vara att bocka ut vissa typer från att automatiskt läggas till när man får tillgång till dem, då det kan bli lite rörigt med tiden annars. Att gå omkring med den analoga stickan, istället för att klicka med musen dit man ska som i originalspelen, tycker jag är en direkt bättre upplevelse.

Utöver min åsikt har spelet fått lika bra omdömen på konsol som på PC så jag skulle absolut inte se att spela på en PS5 som ett hinder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

hur känns ett sånt här spel på konsol? Känns som en fördel med mus tangentbord framför kontroll, någon som testat (gärna båda) och kan ge lite feedback?

Anledningen är mest att min speldator är för gammal, men har ett ps5..

Kör på PC men föredrar att spela BG3 med handkontroll. Jag tycker att det blir betydligt mer interaktivt att gå och kontrollera kameran med spakarna (en bonus med handkontroll är att du faktiskt kan kontrollera hur snabbt din karaktär ska gå, varav på tangentbord är det bara fullt ös som gäller).

Sen är det ett jävligt passande spel att spela från soffan på TV med surround.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V