Permalänk
Medlem

Rekommendation på ny router

Har en Asus RT-AC68U i nuläget men har problemet att varannan månad eller så slutar wifit fungera vilket kräver omstart men det stora problemet jag har är att jag vill fixa så jag kan kolla på min Plex även hemifrån men har försökt öppna portarna 20 ggr men går endå inte att nås. Så tänker det måste vara routern som någonstans blockerar porten då jag kör plex servern på min NAS så är NAS -> Basic Switch -> Router -> Fiberdosa.

Vill hitta en router som är riktigt snabb och stabil, ska inte hålla på och lagga när man konfigurerar och ha bra ui och features. Behöver inte ha sjukaste wifi räckvidden då jag bor i 2a.

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk
Medlem

Du ligger troligen bakom CGNAT och därför kan du inte öppna portar. Kolla din IP-adress på valfri hemsida (inte routern), börjar det på t.ex. 100.64 så är du bakom CGNAT och måste kontakta din operatör och be om publik IP-adress för att kunna öppna portar.

När det kommer till router så har jag inget förslag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du ligger troligen bakom CGNAT och därför kan du inte öppna portar. Kolla din IP-adress på valfri hemsida (inte routern), börjar det på t.ex. 100.64 så är du bakom CGNAT och måste kontakta din operatör och be om publik IP-adress för att kunna öppna portar.

När det kommer till router så har jag inget förslag.

Min IP är 98.128.180.xxx så verkar inte som jag är bakom CGNAT.

Skrivet av Sasser:

Ser intressant ut!

Edit: Har nu lärt mig mer om Tailscale och lekt runt med det lite och verkar riktigt bra men i mitt fall så tror jag inte det hade funkat då jag vill kunna casta från mitt plex bibliotek till basic chromecasts och för att det ska funka så behöver man konfigurera en subnet router på en enhet i samma nätverk vilket är väldigt osmidigt. Det jag behöver är att kunna använda remote access på Plex.

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk
Medlem

Beställde en Dream Router då den verkar ha allt jag villhöver så får hoppas den löser mina problem. Annars så verkar det finnas en väldigt stor community som kan hjälpa mig felsöka. (https://www.ui.com/us/cloud-gateways/dream-router)

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akandesh:

Beställde en Dream Router då den verkar ha allt jag villhöver så får hoppas den löser mina problem. Annars så verkar det finnas en väldigt stor community som kan hjälpa mig felsöka. (https://www.ui.com/us/cloud-gateways/dream-router)

Dream Router är väl begränsad till rätt låga hastigheter för att vara en router idag. Rapporter på nätet säger allt från 500-700Mbit ungefär, så om du har eller kan tänkas skaffa 1Gbit någon gång så är det nog fel router för dig som säger att du vill ha en router som är "riktigt snabb".

Med det sagt så har jag ingen egen erfarenhet av den så någon annan får gärna flika in och rätta mig om jag har fel!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akandesh:

Edit: Har nu lärt mig mer om Tailscale och lekt runt med det lite och verkar riktigt bra men i mitt fall så tror jag inte det hade funkat då jag vill kunna casta från mitt plex bibliotek till basic chromecasts och för att det ska funka så behöver man konfigurera en subnet router på en enhet i samma nätverk vilket är väldigt osmidigt. Det jag behöver är att kunna använda remote access på Plex.

Om du kan få tag på en raspberry pi så är det enkelt fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Om du kan få tag på en raspberry pi så är det enkelt fixat.

Har en liggandes och har även en synology NAS, vad tänker du?

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Dream Router är väl begränsad till rätt låga hastigheter för att vara en router idag. Rapporter på nätet säger allt från 500-700Mbit ungefär, så om du har eller kan tänkas skaffa 1Gbit någon gång så är det nog fel router för dig som säger att du vill ha en router som är "riktigt snabb".

Med det sagt så har jag ingen egen erfarenhet av den så någon annan får gärna flika in och rätta mig om jag har fel!

Med snabb så menade jag mest processorn, att routern inte hänger sig och känns responsiv osv. Skulle jag behöva såna hastigheter så kör jag kabel istället

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Akandesh:

Med snabb så menade jag mest processorn, att routern inte hänger sig och känns responsiv osv. Skulle jag behöva såna hastigheter så kör jag kabel istället

De pratar antagligen om hur fort den kan NAT:a/routa, så den hastighetsbegränsningen gäller även när man kör med sladd.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De pratar antagligen om hur fort den kan NAT:a/routa, så den hastighetsbegränsningen gäller även när man kör med sladd.

Verkar som ni tyvärr kan ha rätt då folk verkar klaga på hur långsam routern kan vara. Kanske får avbryta min beställning isåfall, dock behöver jag hitta något bättre först..

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W