NOYB: "Facebooks integritetsavgift är oacceptabel"

Permalänk
Melding Plague

NOYB: "Facebooks integritetsavgift är oacceptabel"

I en anmälan till Österikes dataskyddsmyndighet menar organisationen NOYB att det är orimligt att låta Meta ta betalt för användares lagstadgade rättighet att neka spårning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycka vad man vill om dittan o dattan, ya gotta love to see it

Dessa ofattbart enorma företag ska ha så mycket motstånd som bara möjligt från alla håll möjliga när de försöker med sina giriga och fula taktiker för att håva in ännu mer pengar in i sina oändliga kassavalv ala Joakim Von Anka. Mer av NOYB och dess likar tack

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem

Problematiken är ju precis det NOYB tar upp. Att det inte är rimligt att ta betalt av konsumenten för att man skall följa ett regelverk.

Säger reglerna att vi som konsumenter skall ha vissa rättigheter så ska vi ha de också, utan extra betalt i form av anonnemang.

Annars komme ju varenda butik snart införa "garanti och retur"-abonnemang.

Samtidigt, finns det inget regelverk så är det ju upp till företagen att göra som de vill, inget konstigt med det. Godkänner man inte avtalet så blir det ingen tjänst. Men att kräva betalt som ett sätt att gå runt en lagstiftning blir ju helt fel.

Tänk er följande scenario (har ni ingen humor så läs inte det nedan):

En rättegång skulle inledas med att domaren säger till den misstänkte:

-Har/vill du skaffa ett "oskyldig tills motsatsen är bevisad"-abonnemang?

Ja? Bra då kollar vi på bevisningen innan dom.
Nej? Ja det var ju synd, då kör vi över dig som vi ser passande eftersom du inte anser att det är värt att skaffa abonnemanget.

Permalänk
Medlem

Det var en av huvudpunkterna i GDPR vill jag minnas redan från start. Man får inte samla in vilka personuppgifter som helst bara för att man frågar efter samtycke. Varje datapunkt ska även vara rimlig för respektive tjänst.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Blir detta i praktiken att man inte får sälja sin integritet (i brist på bättre ord)?

Säg att det kommer ett företag som ger dig 100kr/mån mot att du installerar en tracker på din telefon. Är det lagligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Blir detta i praktiken att man inte får sälja sin integritet (i brist på bättre ord)?

Säg att det kommer ett företag som ger dig 100kr/mån mot att du installerar en tracker på din telefon. Är det lagligt?

Detta har ingenting med det här att göra.

Permalänk
Medlem

NOYB låter som namnet på ett skejtpunkband från 1990-talet.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk

Vettigt, ungefär som att vi som betalar skatt inte lär kunna kräva en "skatteadministrationsavgift" för att göra deklarationen.

Permalänk

Det finns en massa kvinnor och andra farliga varelser på Facebook så jag stannar allt kvar här på Sweclockers.

Skämt åsido, jag ser en deja vu från när ICQ började tappa användare. Man kan argumentera för att MSN var så dålig, men ville man prata med vissa personer så får man använda samma tjänster som dem.

Reklam på Facebook upplever jag ej som störande, men jag antar att de kommer öka reklamen när det nu finns ett alternativ. Lite som Youtube som enligt mig är obrukbar med all reklam om man ej betalar eller får bort den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

NYOB låter som namnet på ett skejtpunkband från 1990-talet.

Och hur tycker du att NOYB låter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Och hur tycker du att NOYB låter?

Tack, redigerar

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Jag har ett ännu bättre alternativ, använd det inte överhuvudtaget.
På så vis loggas ingen telemetri.
Våga lev i verkligheten och inte virtuellt

Permalänk

Nu är ju inte Facebook livsviktigt kan jag tycka, men å andra sidan tycker jag om när giganterna får påtryckningar.

Permalänk
Medlem

Det är nu ca. 12 år sen jag mälde mig ur LifeInvader Facebook.

Men det jag verkligen är emot är alla dessa insamlare som har gått med på att dela din och min information med Facebook via deras sajter och apps. Du ser det ju om du läser TOS vid alla appar du laddar ner, men hur ofta läser du det där står? Jag är en av dom som läser det, och där står inte sällan att "du går med på att vi delar din information såsom ip-address, surfande, sociala media användande och allt du laddar upp / skriver på vår app/sajt med våra 3rdje partners såsom Facebook etc."

Och det även om du inte är med i Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Det är nu ca. 12 år sen jag mälde mig ur LifeInvader Facebook.

Men det jag verkligen är emot är alla dessa insamlare som har gått med på att dela din och min information med Facebook via deras sajter och apps. Du ser det ju om du läser TOS vid alla appar du laddar ner, men hur ofta läser du det där står? Jag är en av dom som läser det, och där står inte sällan att "du går med på att vi delar din information såsom ip-address, surfande, sociala media användande och allt du laddar upp / skriver på vår app/sajt med våra 3rdje partners såsom Facebook etc."

Och det även om du inte är med i Facebook.

Exakt, det här är helt stört. Jag pluggar Data Science nu i samband Python utbildning och det är helt galet vilka mängder data som plockas in dagligen. Det gör att jag starkt överväger att lämna samtliga sociala medier. Det här kan aldrig sluta bra.

Visa signatur

To ride, shoot straight and speak the truth.

www.captainweirdo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

NOYB låter som namnet på ett skejtpunkband från 1990-talet.

😀 Läste fel först att det var NKOTB 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag har ett ännu bättre alternativ, använd det inte överhuvudtaget.
På så vis loggas ingen telemetri.
Våga lev i verkligheten och inte virtuellt

Om du rör dig på nätet ö.h.t. så vet Meta, Alphabet och Microsoft definitivt vem du är oavsett om du är medlem i sociala medier eller inte. Det är i princip omöjligt att vara anonym på nätet numera och svårare kommer det bli i och med googles avveckling av cookies till fördel för deras egen lösning.

Permalänk
Medlem

Jag fick upp den där rutan för någon vecka sedan. "Betala eller acceptera". Idag var dagen då jag permanent raderade mitt FB-konto. Man kan ju välja på permanent och tillfällig radering. Frågan är om man våga lita på att det verkligen raderas helt och hållet?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Var en bra anledning till att göra upp med facebook, fick plötsligt en del mer tid till annat.

90% är suggested posts och reklam helt utan värde.

Permalänk
Avstängd

Förbjud Censurbook. Skitföretag med en skitagenda.

Permalänk
Medlem

Meta kan välja att göra så. Men då valde jag bort Meta genom att avinstallera appen (instagram). Jag behöver varken använda deras tjänster eller göra valet som de försökte tvinga på mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Detta har ingenting med det här att göra.

Fast det har det väl visst?

Meta får sina inkomster genom reklam, vilket är mycket mer effektivt och lönsamt om man kan spåra användarna effektivt. Hittills har så har användarna bytt sin integritet mot tillgången till Facebook.

Nu verkar det som om att Meta inte får kräva användarens integritet som betalning för deras tjänster. De lanserar då en betalvariant där ens integritet kan bytas mot en månadsavgift. Men det kanske de inte får göra heller...?

Om inte Meta får ta betalt i form av användarens integritet så blir det i praktiken ett förbud mot att bli spårad mot betalning. Det låter snurrigt.

Permalänk
Medlem

Alltså jag hoppas folk inser att gratis inte är ett alternativ? Antingen betalar man med sin data, eller så betalar man med pengar. Om det förbjuds att betala med sin data så kommer sociala media bli en ren prenumerationstjänst.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Meta kan välja att göra så. Men då valde jag bort Meta genom att avinstallera appen (instagram). Jag behöver varken använda deras tjänster eller göra valet som de försökte tvinga på mig.

Vad pratar du om? Ingenting blev ju sämre via valet, du fick bara en möjlighet att välja bort spårningen som alltid varit en del av Metas appar.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Vad pratar du om? Ingenting blev ju sämre via valet, du fick bara en möjlighet att välja bort spårningen som alltid varit en del av Metas appar.

Jag har aldrig tidigare behövt godkänna att de får spåra mig och valde därför att inte göra detta godkännande. De verkar tidigare ha gjort denna spårning ändå utan att jag hade gett dem mitt godkännande. Det är en sak att de gjort saker i smyg och en annan sak att jag uttryckligen ska tillåta dem att göra dessa saker.

Edit: Det är fullt möjligt att ha reklam utan att spåra sina användare. Jag reagerar inte mot reklamen utan mot att bli spårad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har aldrig tidigare behövt godkänna att de får spåra mig och valde därför att inte göra detta godkännande. De verkar tidigare ha gjort denna spårning ändå utan att jag hade gett dem mitt godkännande. Det är en sak att de gjort saker i smyg och en annan sak att jag uttryckligen ska tillåta dem att göra dessa saker.

Edit: Det är fullt möjligt att ha reklam utan att spåra sina användare. Jag reagerar inte mot reklamen utan mot att bli spårad.

Dom "spårar" ju dig för att ge dig riktad reklam. Utan det faller hela Facebooks affärsidé. Utan riktad reklam får vi räkna med fruktansvärt mycket mer reklam istället, och bara reklam för tråkig skit, inga nischade intressanta saker.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Dom "spårar" ju dig för att ge dig riktad reklam. Utan det faller hela Facebooks affärsidé. Utan riktad reklam får vi räkna med fruktansvärt mycket mer reklam istället, och bara reklam för tråkig skit, inga nischade intressanta saker.

Vore ändå bra om man hade detta som ett valalternativ om man inte vill bli spårad. Men det är ganska skönt att slippa sociala medier. Finns annat att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Vad pratar du om? Ingenting blev ju sämre via valet, du fick bara en möjlighet att välja bort spårningen som alltid varit en del av Metas appar.

Alltså, det verkar ha gått att "gratis" tacka nej till spårning under en period, efter att EU hotat Facebook med vite, men innan de tänkte ut sin plan med betalalternativet.

Skrivet av Field-Mouse88:

Dom "spårar" ju dig för att ge dig riktad reklam. Utan det faller hela Facebooks affärsidé. Utan riktad reklam får vi räkna med fruktansvärt mycket mer reklam istället, och bara reklam för tråkig skit, inga nischade intressanta saker.

... och det var precis detta som hände mig under den perioden. Knappt ens någonting från vänner i flödet, bara irrelevant reklam varvat med obegripliga memes om Sydafrikas cricketlag och liknande.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Hedersmedlem

Om man ger användaren ett val att godkänna databehandling så får man enligt GDPR inte ge några negativa effekter till den som tackar nej. Det kan ju dock medföra att man inte kan ta del av tjänsten som man tackar nej till, men det är ju knappast aktuellt här. Dvs du kan inte skriva på Facebook om du inte medger att Facebook hanterar texter som du skriver in.

Så om du väljer att tacka nej till riktad reklam så får du varken få en avgift eller mer reklam som ett resultat av det då båda förmodligen upplevs som negativa av de flesta.

https://www.imy.se/verksamhet/dataskydd/det-har-galler-enligt...
(Finns ett exempel på när medgivande inte är lämpligt att använda som är snarlikt Facebooks val.)

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Jag fick upp den där rutan för någon vecka sedan. "Betala eller acceptera". Idag var dagen då jag permanent raderade mitt FB-konto. Man kan ju välja på permanent och tillfällig radering. Frågan är om man våga lita på att det verkligen raderas helt och hållet?

Det var någon kille här på SweC som berättade att han raderade sin FB profilt permanent. Efter ett par år, ville han bli medlem på FB igen. Och då såg han att han kunde återaktivera profilen, alla data var kvar. Inget hade raderats.