Rimligt med 4 veckors leveranstid?

Permalänk

Rimligt med 4 veckors leveranstid?

Hej,

Köpte en dator under black friday veckan med montering (första gången för min del) och när jag beställde allt så var det 8 dagars leveranstid för montering och test. Fick mail förra veckan att de har tänkt och skicka den 12/12, alltså 4 veckor efter beställningsdagen. Alla komponenter fanns i lager när beställningen gjordes.

Borde de inte hålla leveranstiden det stod när beställningen gjordes? Som sagt, första gången jag kör med montering från dem. Hade jag vetat att det skulle ta så lång tid hade jag byggt den själv.

Förstår att det är mycket och göra nu pga black friday, men 4 veckor låter sjukt länge kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Du var antagligen inte den enda som beställde en ny dator under black friday

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid avbeställa om du inte är nöjd. Om de inte garanterar en viss leveranstid så får du bara gilla läget

Permalänk
Medlem

Be dem skicka prylarna och montera ihop det själv, antingen ber du om återbetalning av monteringskostnaden eller pingvinstänger för motsvarande belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowghost:

Borde de inte hålla leveranstiden det stod när beställningen gjordes? Som sagt, första gången jag kör med montering från dem. Hade jag vetat att det skulle ta så lång tid hade jag byggt den själv.

Det var med all säkerhet inte någon exakt angiven tid för montering, utan en "uppskattad" eller "beräknad" tid. Eftersom du är villig att bygga själv löses väl det hela väldigt enkelt genom att du kontaktar butiken och meddelar att du vill göra på det sättet istället?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

8 dagar är ju bara leveranstiden på montering och test som du säger.
Sedan tillkommer allt annat; som att de faktiskt ska få in komponenterna till just dig, och komma till din tur i prioriteringslistan.
Allt som allt är det alltså 4 veckor från det att du beställt till att den är redo att skickas.

Jag tycker att det är absolut rimligt, med tanke på att det troligtvis var ganska många som beställt och att de inte har jättemånga som sitter och bygger och testar datorer.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Hur kan du få det till 4 veckor?

Permalänk

Jo jag vet att jag inte var den enda såklart. Men det uppdateras dag till dag när det gäller monteringen/testkörningen. Därför menar jag att min beställning borde ta 8-10 dagar såsom det var då.

Inga komponenter var beställningsvaror, har beställt saker tidigare från Inet och det har kommit väldigt snabbt. Därför tycker jag att det är ganska lång tid med 4 veckors leverans pga monteringen.

Jag får det till 4 veckor eftersom det beräknas vara klar 12/12. Det är 17 arbetsdagar för att vara exakt. Nu är det skitsamma, men tycker fortfarande att man borde hålla den tiden som de skriver när man gör beställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowghost:

Jo jag vet att jag inte var den enda såklart. Men det uppdateras dag till dag när det gäller monteringen/testkörningen. Därför menar jag att min beställning borde ta 8-10 dagar såsom det var då.

Inga komponenter var beställningsvaror, har beställt saker tidigare från Inet och det har kommit väldigt snabbt. Därför tycker jag att det är ganska lång tid med 4 veckors leverans pga monteringen.

Jag får det till 4 veckor eftersom det beräknas vara klar 12/12. Det är 17 arbetsdagar för att vara exakt. Nu är det skitsamma, men tycker fortfarande att man borde hålla den tiden som de skriver när man gör beställningen.

Med tanke på att de hade GRATIS MONTERING så är du nog dator1 av 70 000 som beställt ny dator... och få det inom 17 arbetsdagar där minst 2 dagar är transport är väl inte fy skam.

Utan att veta hur många som jobbar på inet så gissar jag att det inte är många fler än 5-10st som bygger datorerna.

För att få perspektiv så tar det ca veckor att få en elcentral byggd och levererad när de knappt har något att göra eller 6 månader när det är högkonjuktur 😊

Då har de allt material på plats

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Med tanke på att de hade GRATIS MONTERING så är du nog dator1 av 70 000 som beställt ny dator... och få det inom 17 arbetsdagar där minst 2 dagar är transport är väl inte fy skam.

Utan att veta hur många som jobbar på inet så gissar jag att det inte är många fler än 5-10st som bygger datorerna.

För att få perspektiv så tar det ca veckor att få en elcentral byggd och levererad när de knappt har något att göra eller 6 månader när det är högkonjuktur 😊

Då har de allt material på plats

Ja alltså det ska skickas då, sen tar det 2-3 dagar och få det.

Tyckte bara det var lite konstigt med tanke på att 8 dagar blev du 17 efter beställningen.

Jag jobbar själv med inköp och gör mycket beställningar och då håller man det man lovar när man gör beställningen.

Nu får det ta den tiden, tycker fortfarande att det borde ha stått 14-16 dagars montering i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowghost:

Ja alltså det ska skickas då, sen tar det 2-3 dagar och få det.

Tyckte bara det var lite konstigt med tanke på att 8 dagar blev du 17 efter beställningen.

Jag jobbar själv med inköp och gör mycket beställningar och då håller man det man lovar när man gör beställningen.

Nu får det ta den tiden, tycker fortfarande att det borde ha stått 14-16 dagars montering i det här fallet.

Då jobbar du inte i en byggbranschen då vi får förseningar hela tiden på vanliga lagervaror....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Snowghost:

Ja alltså det ska skickas då, sen tar det 2-3 dagar och få det.

Tyckte bara det var lite konstigt med tanke på att 8 dagar blev du 17 efter beställningen.

Jag jobbar själv med inköp och gör mycket beställningar och då håller man det man lovar när man gör beställningen.

Nu får det ta den tiden, tycker fortfarande att det borde ha stått 14-16 dagars montering i det här fallet.

De kan ju inte rintigt förutspå en totalt oväntad ökning. De hade troligen ändå lagt på 3 dagar eller nått på leveranstiden för har för mig det brukar stå 3-7 dagar leveranstid på byggnation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det låter inte alls rimligt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowghost:

Ja alltså det ska skickas då, sen tar det 2-3 dagar och få det.

Tyckte bara det var lite konstigt med tanke på att 8 dagar blev du 17 efter beställningen.

Jag jobbar själv med inköp och gör mycket beställningar och då håller man det man lovar när man gör beställningen.

Nu får det ta den tiden, tycker fortfarande att det borde ha stått 14-16 dagars montering i det här fallet.

Hör med Inet vad dom tycker. Du kanske kan få en extra pingvinstång för besväret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

8 dagar är ju bara leveranstiden på montering och test som du säger.
Sedan tillkommer allt annat; som att de faktiskt ska få in komponenterna till just dig, och komma till din tur i prioriteringslistan.
Allt som allt är det alltså 4 veckor från det att du beställt till att den är redo att skickas.

Jag tycker att det är absolut rimligt, med tanke på att det troligtvis var ganska många som beställt och att de inte har jättemånga som sitter och bygger och testar datorer.

Förstår om dom har mycket efter ett erbjudande och behöver förlänga men 8 dagar är ju såklart totala tiden inkl allt det du nämner när allt fanns i lager.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Hör med Inet vad dom tycker. Du kanske kan få en extra pingvinstång för besväret

Har inte fått svar på mina två senaste mail faktiskt. Får hoppas på att det går fortare. Köpte grafikkortet separat och den kom efter 1,5 vecka via Amazon. Vill gärna testa den så jag vet att den funkar som det ska ifall man blir tvungen och krångla med det under jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Be dem skicka prylarna och montera ihop det själv, antingen ber du om återbetalning av monteringskostnaden eller pingvinstänger för motsvarande belopp.

900 spänn pingvinstänger, trevligt!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Förstår frustrationen som uppstår när man äntligen beställt något nytt som man längtat efter och så blir det försenat pga omständigheter som ligger utanför din kontroll. Men det sagt tycker jag du får tagga ner lite och fundera på om dina förväntningar är helt rimliga.
För du är väl inte av sorten som går in på en restaurang som är fullsatt upp i taket med gäster och förväntar dig att maten ska bli klar lika snabbt som när det bara är några få bord upptagna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

För du är väl inte av sorten som går in på en restaurang som är fullsatt upp i taket med gäster och förväntar dig att maten ska bli klar lika snabbt som när det bara är några få bord upptagna?

Det normala i det fallet är att restaurangen informerar att det kan ta lite längre tid att få maten.

Permalänk
Medlem

Märker att det är Inet av tidigare inlägg.
Tyvärr går inte Inet och bra kundservice hand i hand.

Tror du får bita i det sura och antingen vänta eller avbeställa.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det normala i det fallet är att restaurangen informerar att det kan ta lite längre tid att få maten.

Vilket inet också gjort (pingvinstången blir ju trots allt försenad).

Permalänk
Skrivet av tonii:

Förstår frustrationen som uppstår när man äntligen beställt något nytt som man längtat efter och så blir det försenat pga omständigheter som ligger utanför din kontroll. Men det sagt tycker jag du får tagga ner lite och fundera på om dina förväntningar är helt rimliga.
För du är väl inte av sorten som går in på en restaurang som är fullsatt upp i taket med gäster och förväntar dig att maten ska bli klar lika snabbt som när det bara är några få bord upptagna?

Den där jämförelsen var inte alls relevant i det här sammanhanget. Nu var min fråga om det är rimligt att det ska ta dubbelt så lång tid när det har stod 8 dagar för montering/testkörning enbart.

Jag utgick ifrån 8-10 dagar när jag gjorde beställningen vilket är ganska normalt när det är den infon man får.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snowghost:

Hej,

Köpte en dator under black friday veckan med montering (första gången för min del) och när jag beställde allt så var det 8 dagars leveranstid för montering och test. Fick mail förra veckan att de har tänkt och skicka den 12/12, alltså 4 veckor efter beställningsdagen. Alla komponenter fanns i lager när beställningen gjordes.

Borde de inte hålla leveranstiden det stod när beställningen gjordes? Som sagt, första gången jag kör med montering från dem. Hade jag vetat att det skulle ta så lång tid hade jag byggt den själv.

Förstår att det är mycket och göra nu pga black friday, men 4 veckor låter sjukt länge kan jag tycka.

Skrivet av Snowghost:

Jag jobbar själv med inköp och gör mycket beställningar och då håller man det man lovar när man gör beställningen.

Att vänta på något man köpt är aldrig rolig, speciellt när det blir längre än vad man först trott. Nu låter jag säkert tråkig men du har accepterat deras villkor när du genomförde köpet och i dessa står det angående leverans att "avvikelser kan förekomma vid högre arbetsbelastning", vilket Black Friday verkligen är är, speciellt när det erbjöds gratis montering.

Du skriver att du arbetar med inköp så du bör vara medveten om detta då det säkerligen också står något liknande i era villkor. Har aldrig varit med om att något företag som levererar produkter skriver något annat.

Gratis montering och bra priser under rean kan kanske vara värt den extra väntetiden? Annars kan du ju alltid avbeställa.

Skrivet av Swedishchef_90:

Utan att veta hur många som jobbar på inet så gissar jag att det inte är många fler än 5-10st som bygger datorerna.

Det är inte Inet själva som bygger ihop datorerna utan detta görs av Exertis som också är deras logistikpartner, man har sitt lager där.

Skrivet av The_St1g:

Tyvärr går inte Inet och bra kundservice hand i hand.

*host*

Har varit kund sedan årsskiftet 2007/2008 och en bättre butik går inte att hitta. Har aldrig varit några problem med vare sig garanti- eller reklamationsärende de få gånger jag behövt göra ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowghost:

Den där jämförelsen var inte alls relevant i det här sammanhanget. Nu var min fråga om det är rimligt att det ska ta dubbelt så lång tid när det har stod 8 dagar för montering/testkörning enbart.

Jag utgick ifrån 8-10 dagar när jag gjorde beställningen vilket är ganska normalt när det är den infon man får.

Ja det är rimligt för du vet att det är BF och du bör veta att det kan bli högre tryck på både säljare och expeditörer under den här perioden. vi är dessutom i sjukdomstider så manbortfall ger extra stor inverkan på hur väl ett företag kan leva upp till uppskattad leveranstid. Det enda inet har misslyckats med i den här historien är att ha ett 100% felfritt system för hur dom beräknar leveranstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vilket inet också gjort (pingvinstången blir ju trots allt försenad).

Då missförstod jag TS. Jag hade intrycket att det stod 8 dagar när han beställde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Då missförstod jag TS. Jag hade intrycket att det stod 8 dagar när han beställde.

Sarkasm passar dåligt i textform speciellt när man inte känner varandra. Dom förmedlade att beställningen blir sen, är inte det vad du var ute efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Sarkasm passar dåligt i textform speciellt när man inte känner varandra. Dom förmedlade att beställningen blir sen, är inte det vad du var ute efter?

Efter det att beställningen var gjord. Om TS fick informationen i samband med beställningen att det kommer att ta någon vecka eller två längre tid så kanske TS istället hade valt att montera datorn själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Efter det att beställningen var gjord. Om TS fick informationen i samband med beställningen att det kommer att ta någon vecka eller två längre tid så kanske TS istället hade valt att montera datorn själv.

Vi får nog enas om att vi inte tycker sammalika om situationen.

Permalänk
Inet
Skrivet av Snowghost:

Hej,

Köpte en dator under black friday veckan med montering (första gången för min del) och när jag beställde allt så var det 8 dagars leveranstid för montering och test. Fick mail förra veckan att de har tänkt och skicka den 12/12, alltså 4 veckor efter beställningsdagen. Alla komponenter fanns i lager när beställningen gjordes.

Borde de inte hålla leveranstiden det stod när beställningen gjordes? Som sagt, första gången jag kör med montering från dem. Hade jag vetat att det skulle ta så lång tid hade jag byggt den själv.

Förstår att det är mycket och göra nu pga black friday, men 4 veckor låter sjukt länge kan jag tycka.

Hej,

Beklagar om du fått en dålig upplevelse vid ditt senaste köp!

Jag önskar att komma i kontakt med dig för att undersöka om det finns något vi kan förbättra eller lösa.
Vi strävar efter att ha nöjda kunder och värdesätter all feedback som kan bidra till vår förbättring och vill givetvis följa upp om det är något i kommunikationen kring montering/leveranstid som blivit fel.

Så vitt vi vet är det inga beställningar med byggnationsorders som blivit försenade förutsatt att det inte uppstått komplikationer under montering eller test. Är det ett enklare fel som går att åtgärda genom att beställa in en ny likadan komponent så gör vi det utan kommunikation men skulle någon komponent behöva bytas helt så kontaktar vi dig som kund.
Mer information om hur vi arbetar hittar ni här: https://www.inet.se/kampanj/5189/sa-bygger-vi-din-dator

Vänligen återkoppla direkt till mig på mattias@inet.se och hänvisa till denna tråd samt ditt ordernummer så ska jag göra mitt yttersta för att hjälpa till.

Tack på förhand!

Vänligen,
Mattias

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk

Uppdatering!

Datorn kom ungefär en vecka tidigare, det var en kommunikation miss när jag fick mail att den skulle skulle skickas 12/12. Mattias var en riktig stjärna som redde ut det och gjorde allt han kunde för att det skulle gå smidigt.

Nu är man nöjd med den nya datorn