Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Såklart har jag det, annars går det inte att jmf.
Äntligen bare tesla S som har en ok kvalitet.

Fast när vi kommer till model S börjar vi närma oss Mercedes EQS och BMW i7 i pris och då skulle jag säga att de har en bit kvar i kvalitet. Nu bygger jag förvisso det på att de håller samma nivå som fossilversionerna av S-klass och 7-serien.

Eller Audi e-tron GT som förvisso är mindre men ligger i samma prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Eller Audi e-tron GT som förvisso är mindre men ligger i samma prisklass.

e-tron GT är ju tyvärr ett exempel på hur Audi tappat i kvalitet... Usel för priset på bilen, bäst tyckte jag var utställningsbilen i Hammarby Sjöstad där till och med dörrhandtaget satt löst.. Kändes stabilt för något de ville ha 1,4 miljoner för

Ibland får jag känslan att de tyska tillverkarna använder Tesla som ursäkt för att gå NED i kvalitet i samband med sin digitalisering av kupeerna...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kml:

Såklart har jag det, annars går det inte att jmf.
Äntligen bare tesla S som har en ok kvalitet.

Det är Tesla S som kostar reparationer.

Permalänk
Medlem

Nu är den här frågan inte exakt angående elbil men kanske relevant om man vill leasa sin elbil. Någon som har förlängt ett leasingavtal någon gång? Dvs man har t ex leasat i 24 månader och kan då välja att leasa en ny bil eller att fortsätta 12 månader till. Någon som förhandlat något på priset vid förlängning? Jag menar, varför skulle man fortsätta med den äldre bilen om man kan få en nyare för ungefär samma månadskostnad?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Nu är den här frågan inte exakt angående elbil men kanske relevant om man vill leasa sin elbil. Någon som har förlängt ett leasingavtal någon gång? Dvs man har t ex leasat i 24 månader och kan då välja att leasa en ny bil eller att fortsätta 12 månader till. Någon som förhandlat något på priset vid förlängning? Jag menar, varför skulle man fortsätta med den äldre bilen om man kan få en nyare för ungefär samma månadskostnad?

Det är flera frågeställningar:
a) förlänga avtal i 12 eller 24 månader
b) "få en ny bil" eller att fortsätta i 12 månader [med samma bil till samma pris per månad] med det gamla avtalet.

Frågan blir vad som är mest intressant för Dig:
1. Fortsätta på det "gamla" månadspriset i 12 månader till och till/med samma bil till en oförändrad kostnad
eller:
2. "Helt enkelt" förlänga med ett nytt avtal, en ny bil 🚙 och nya fräscha 24 månader.

Är det en kostnadsfråga, så hade jag "norpat" de 12 månaderna med samma bil (eftersom det härvidlag låter som att du MAX kan förlänga det gamla avtalet med 12 månader) MEN känner Du att det skiljer lite mellan Ny Bil 🚙 vs Samma Avtal så hoppa på med ett nytt avtal.

Lycka till.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk

Det känns som att det inte vore en bra deal att fortsätta med samma månadskostnad ett år till. I det ursprungliga kontraktet hade de räknat en värdeminskning från nypris till X tusen kronor efter 24 månader. Under en eventuell förlängning skall du bara stå för värdeminskningen från månad 24 till månad 36 och den är rimligen lägre än värdeminskningen månad 0 till 12 och 13 till 24. Du borde få en lägre månadskostnad vid en förlängning.

Meningsbyggnad
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Det känns som att det inte vore en bra deal att fortsätta med samma månadskostnad ett år till. I det ursprungliga kontraktet hade de räknat en värdeminskning från nypris till X tusen kronor efter 24 månader. Under en eventuell förlängning skall du bara stå för värdeminskningen från månad 24 till månad 36 och den är rimligen lägre än värdeminskningen månad 0 till 12 och 13 till 24. Du borde få en lägre månadskostnad vid en förlängning.

En 24-månader gammal leasingbil har klimatbonus inräknad i månadskostnaden. Den ordinarie månadskostnaden är sänkt med klimatbonus/24 och vid en förlängning utgår den och då blir det den ordinarie, dyrare månadskostnaden istället.

Permalänk
Medlem

Min ID4 GTX har börjat bete sig konstigt hemma när jag laddar och laddar ofta på bara två faser vilket gör att den laddar med 5,31kW hastighet enligt Tibber/Easee.

Någon annan som har vart med om det?
Sjukt irriterande när man inte ens kan ladda fullt över en natt.

Värt att nämna är att den alltid laddar på L1&L2 och samma box med samma kabel laddar andra bilar på L3 också, så är förmodligen inte fel på kabel/box…

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Min ID4 GTX har börjat bete sig konstigt hemma när jag laddar och laddar ofta på bara två faser vilket gör att den laddar med 5,31kW hastighet enligt Tibber/Easee.

Någon annan som har vart med om det?
Sjukt irriterande när man inte ens kan ladda fullt över en natt.

Värt att nämna är att den alltid laddar på L1&L2 och samma box med samma kabel laddar andra bilar på L3 också, så är förmodligen inte fel på kabel/box…

Har du en box med lastbalansering? Inställningar elpris (Tibber)

Permalänk
Medlem

Har du låst Easee boxen till att bara använda trefas?
Kan vara så att du har något som drar mycket ström på L3 så den skyddar huvud säkringen genom att bara ladda på L1 och L2.

Mer troligt är att bilen sänker hastigheten på laddningen genom att bara använda två faser.
Vet att min ID.4 gör det i bland.

Nästa gång du ser den bara ladda på två faser prova sänk max ström i Easee. Då kommer den gå över till att använda alla faser igen (om det är som jag misstänker)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Har du en box med lastbalansering? Inställningar elpris (Tibber)

Skrivet av Asus_84:

Har du låst Easee boxen till att bara använda trefas?
Kan vara så att du har något som drar mycket ström på L3 så den skyddar huvud säkringen genom att bara ladda på L1 och L2.

Mer troligt är att bilen sänker hastigheten på laddningen genom att bara använda två faser.
Vet att min ID.4 gör det i bland.

Nästa gång du ser den bara ladda på två faser prova sänk max ström i Easee. Då kommer den gå över till att använda alla faser igen (om det är som jag misstänker)

Yes har lastbalansering på Tibber men så länge inte den är helt trasig så är det inte det som spökar heller.

L3 ligger på runt 1A och bilen använder inte den fasen ändå.
Sen när den lastbalanserar brukar den sänka alla faser lika mycket och inte bara en fas av vad jag har sett.

Men ibland får den för sig att börja ladda på L3 igen för att en stund senare sluta. Så är väldigt märkligt.

Jag har 16A som max i Easee boxen och 25A huvudsäkring. Det har funkat kanon med lastbalanser och allt i två år, först nu det börjar spöka.

Och frågan är varför bilen själv skulle vilja sänka hastigheten, den borde klara att ladda 3x16A från 0-100%

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Kanske är en idiotfråga...
Går det att efterdubba friktionsdäck?

Permalänk
Medlem

Happ, då börjar det bli dags att göra sig av med IX3an om bara BMW kan få tummen ur och lösa det med miljöbonusen vi var lovade…

Efter ankomst av en trea för en månad sedan så kan man snabbt konstatera att IX3 inte är gjord för en bakåtvänd barnstol såvida inte man har en pygmé fram. Skulle iofs fungera med en mini-me och att en vuxen sitter i mitten men vette tusan.

Har varit och tittat på Kia EV9 som överraskar. Blev erbjudna rabatt på 8% utan att ens försöka så misstänker att man kan pruta ner det mer utan större problem.

Har sagt det om varenda bil vi köpt de senaste 4 åren men jag tror att det kan vara en keeper.

Räckvidden är bra nog. 60mil vore drömmen såklart. Snabb laddning. 3 barn och hund får plats.

Har provkört ID Buzz som landar på snarlik peng efter att man kittat den. Oj vilken kvalitétsskillnad. Buzz är högljudd, plastigare och kör sämre.

Håller tummarna för att vi lyckas få IX3an såld för en ok prislapp. Kollar man på Blocket är jag tyvärr rädd för att man får vara glad om BMW erbjuder 550/600 i inbyte 😱

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Kanske är en idiotfråga...
Går det att efterdubba friktionsdäck?

För mig det finns en utbruten däcktråd, testa där!

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Happ, då börjar det bli dags att göra sig av med IX3an om bara BMW kan få tummen ur och lösa det med miljöbonusen vi var lovade…

Efter ankomst av en trea för en månad sedan så kan man snabbt konstatera att IX3 inte är gjord för en bakåtvänd barnstol såvida inte man har en pygmé fram. Skulle iofs fungera med en mini-me och att en vuxen sitter i mitten men vette tusan.

Har varit och tittat på Kia EV9 som överraskar. Blev erbjudna rabatt på 8% utan att ens försöka så misstänker att man kan pruta ner det mer utan större problem.

Har sagt det om varenda bil vi köpt de senaste 4 åren men jag tror att det kan vara en keeper.

Räckvidden är bra nog. 60mil vore drömmen såklart. Snabb laddning. 3 barn och hund får plats.

Har provkört ID Buzz som landar på snarlik peng efter att man kittat den. Oj vilken kvalitétsskillnad. Buzz är högljudd, plastigare och kör sämre.

Håller tummarna för att vi lyckas få IX3an såld för en ok prislapp. Kollar man på Blocket är jag tyvärr rädd för att man får vara glad om BMW erbjuder 550/600 i inbyte 😱

En iX skulle sitta fint för egen del, lite dyra bara om man vill ha en 50 för räckvidden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Kanske är en idiotfråga...
Går det att efterdubba friktionsdäck?

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Kanske är en idiotfråga...
Går det att efterdubba friktionsdäck?

Går är ju en definitionsfråga, ja det går. Men jag hade rekomnderat att sälja däcken och köpa nya dubbdäck om man vill gå över till dubb.

https://www.best-grip.se/page/val-montering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Går är ju en definitionsfråga, ja det går. Men jag hade rekomnderat att sälja däcken och köpa nya dubbdäck om man vill gå över till dubb.

https://www.best-grip.se/page/val-montering

Ett modernt friktionsdäck har inga gummiklackar där det går sätta dubb utan är sajpade överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Min ID4 GTX har börjat bete sig konstigt hemma när jag laddar och laddar ofta på bara två faser vilket gör att den laddar med 5,31kW hastighet enligt Tibber/Easee.

Någon annan som har vart med om det?
Sjukt irriterande när man inte ens kan ladda fullt över en natt.

Värt att nämna är att den alltid laddar på L1&L2 och samma box med samma kabel laddar andra bilar på L3 också, så är förmodligen inte fel på kabel/box…

Låter väldigt knasigt. Laddbox kan inte styra hur mycket ström bilen får ta på respektive fas, det ingår inte i protokollet som laddbox pratar med bilen. Ger laddboxen 10A så är det 10A på alla tre faser som bilen kommer dra.
Den enda gången jag sett detta hända är när en säkring i elskåpet gått på en av faserna.
Har inte heller sett att några av våra ID-bilar på jobb laddar med annat än tre faser, vi har ändå en 4-5 ID4or som laddar ofta.
Låter som något lurt med ombordladdaren på din bil.

Permalänk
Medlem

Är där någon som kör en Mégane E-tech och har märkt något udda med farthållaren?
SET verkar fungera som RES hälften av gångerna.
Exempel: Kommer från 80, bromsar så farthållaren inaktiveras, saknar ner till 60. Ska sen fortsätta i 60 och trycker SET, men då aktiverar den farthållaren på 80 km/h igen. Bromsar, trycker SET igen, så hoppar den till 60.

Det kan ju knappast vara så det är tänkt. Får väl höra om där finns en uppdatering till bilen.

Några störiga grejer jag upptäckt är t.ex. ett, för mig, högljutt reläklickande när bakre torkarblad är igång. Samma som i bl.a. Zoe. En annan mer elbilsrelaterad grej är att gaspedalen ger någon slags feedback när bilen kommer ner i 0% förbrukning. Kör man då på gränsen i en nerförsbacke så kan det nästan bli som en mindre vibration då det händer varje gång den går ner till 0%. Antar att det är något som slår till/från som råkar kännas i pedalen. Men det finns väl värre saker antar jag.

Förardisplayen har två eller tre olika visningslägen av instrument m.m; men kör man snikmodellen av bilen där Google-tjänster saknas så visas inte kartan i displayen. Man kan dock ändå byta till denna visning och det blir ett stort tomt fält i mitten.
Lite trist att inte låta Google-tjänsterna vara kvar trots den mindre displayen.

Permalänk
Medlem

@Fomi
Reläet till baktorkaren hörs i min bensin-Pegga också (andra bilar jag kör har ingen dylik torkare...), fast särskilt högt är det inte. Inte något Renault-unikt med andra ord. Har den dessutom nästan aldrig igång, utan vrider bara på och av vid behov istället för att den går på intervall hela tiden (eller kopplat till regnsensorn fram, vilket också går).

Det där med SET och RES, är det alltså utan någon påstådd automatik relaterad till skyltavläsning eller kartdata den gör så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

@Fomi
Reläet till baktorkaren hörs i min bensin-Pegga också (andra bilar jag kör har ingen dylik torkare...), fast särskilt högt är det inte. Inte något Renault-unikt med andra ord. Har den dessutom nästan aldrig igång, utan vrider bara på och av vid behov istället för att den går på intervall hela tiden (eller kopplat till regnsensorn fram, vilket också går).

Det där med SET och RES, är det alltså utan någon påstådd automatik relaterad till skyltavläsning eller kartdata den gör så?

Jo såklart, det lär väl finnas samma relä i ett helt gäng bilar. Jag aktiverar den också bara manuellt, mest för att jag stör mig. Men jag kanske är känslig

Ja, åtminstone så vitt jag vet. Där finns en specifik knapp för att aktivera skyltad hastighet om man skulle vilja det. På de ställen där jag upptäckt felet så är det ju den lägre hastigheten som är skyltad och det är ju den jag vill ställa in.

Jag tänkte att knappen kanske glappar, men den fungerar utan problem att höja/sänka hastigheten och där blir det aldrig fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Jo såklart, det lär väl finnas samma relä i ett helt gäng bilar. Jag aktiverar den också bara manuellt, mest för att jag stör mig. Men jag kanske är känslig

Ja, åtminstone så vitt jag vet. Där finns en specifik knapp för att aktivera skyltad hastighet om man skulle vilja det. På de ställen där jag upptäckt felet så är det ju den lägre hastigheten som är skyltad och det är ju den jag vill ställa in.

Jag tänkte att knappen kanske glappar, men den fungerar utan problem att höja/sänka hastigheten och där blir det aldrig fel.

Att det är skyltat är ingen garanti i sig i det elektroniska lotteriet. VW-koncernens produkter har ju ibland försökt sådant som att köra 110 på Årstalänken, trots att det är 70, enligt logiken att det är motorväg, när folk har kört med automatisk farthållare. Men om funktionen inte är aktiv så borde ju sådant inte spela någon roll, åtminstone inte åt det hållet.

Permalänk
Medlem

Semi-SAAB-nyheter...
https://news.cision.com/se/nevs/r/ev-electra-forvarvar-emily-...

NEVS säljer Emily-projektet (och Pons) till ett bolag som heter EV Electra. Vi får väl se vart det leder, om någonsans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Är där någon som kör en Mégane E-tech och har märkt något udda med farthållaren?
SET verkar fungera som RES hälften av gångerna.
Exempel: Kommer från 80, bromsar så farthållaren inaktiveras, saknar ner till 60. Ska sen fortsätta i 60 och trycker SET, men då aktiverar den farthållaren på 80 km/h igen. Bromsar, trycker SET igen, så hoppar den till 60.

Det kan ju knappast vara så det är tänkt. Får väl höra om där finns en uppdatering till bilen.

Några störiga grejer jag upptäckt är t.ex. ett, för mig, högljutt reläklickande när bakre torkarblad är igång. Samma som i bl.a. Zoe. En annan mer elbilsrelaterad grej är att gaspedalen ger någon slags feedback när bilen kommer ner i 0% förbrukning. Kör man då på gränsen i en nerförsbacke så kan det nästan bli som en mindre vibration då det händer varje gång den går ner till 0%. Antar att det är något som slår till/från som råkar kännas i pedalen. Men det finns väl värre saker antar jag.

Förardisplayen har två eller tre olika visningslägen av instrument m.m; men kör man snikmodellen av bilen där Google-tjänster saknas så visas inte kartan i displayen. Man kan dock ändå byta till denna visning och det blir ett stort tomt fält i mitten.
Lite trist att inte låta Google-tjänsterna vara kvar trots den mindre displayen.

Kör en e208 och där dubbelklickar man för att få den nya hastigheten på farthållaren när den har läst av en skylt med ny hastighet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Lite nyheter som cybertrucken, bland annat pris:
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

Kommer ju inte till europa, men kanske lite intressant information oavsett

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Är där någon som kör en Mégane E-tech och har märkt något udda med farthållaren?
SET verkar fungera som RES hälften av gångerna.
Exempel: Kommer från 80, bromsar så farthållaren inaktiveras, saknar ner till 60. Ska sen fortsätta i 60 och trycker SET, men då aktiverar den farthållaren på 80 km/h igen. Bromsar, trycker SET igen, så hoppar den till 60.

Det kan ju knappast vara så det är tänkt. Får väl höra om där finns en uppdatering till bilen.

Har du en tredje knapp för "continue" då, eller hur hade du tänkt att man ska kunna "återuppta" den tidigare satta hastigheten (tänk exempelvis att du kör på en 80-väg, kommer till en korsning eller dylikt där man temporärt endast får köra i 60 - då brukar man kunna inaktivera farthållaren medan man passerar korsningen och sedan trycker man på en knapp för att återgå till 80)?

I många bilar finns det knapp för "plus" och "minnus" (som kan användas för att öka eller minska den satta hastigheten). I min bil så är det så att trycker jag plus, så återgår den till den tidigare hastigheten. Trycker jag minus så aktiveras farthållaren på min befintliga hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Har du en tredje knapp för "continue" då, eller hur hade du tänkt att man ska kunna "återuppta" den tidigare satta hastigheten (tänk exempelvis att du kör på en 80-väg, kommer till en korsning eller dylikt där man temporärt endast får köra i 60 - då brukar man kunna inaktivera farthållaren medan man passerar korsningen och sedan trycker man på en knapp för att återgå till 80)?

I många bilar finns det knapp för "plus" och "minnus" (som kan användas för att öka eller minska den satta hastigheten). I min bil så är det så att trycker jag plus, så återgår den till den tidigare hastigheten. Trycker jag minus så aktiveras farthållaren på min befintliga hastighet.

Vad menar du? Res står för Resume, precis som i en gammal Volvo med farthållarkontrollerna i änden på blinkersspaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Är där någon som kör en Mégane E-tech och har märkt något udda med farthållaren?
SET verkar fungera som RES hälften av gångerna.
Exempel: Kommer från 80, bromsar så farthållaren inaktiveras, saknar ner till 60. Ska sen fortsätta i 60 och trycker SET, men då aktiverar den farthållaren på 80 km/h igen. Bromsar, trycker SET igen, så hoppar den till 60.

Det kan ju knappast vara så det är tänkt. Får väl höra om där finns en uppdatering till bilen.

Några störiga grejer jag upptäckt är t.ex. ett, för mig, högljutt reläklickande när bakre torkarblad är igång. Samma som i bl.a. Zoe. En annan mer elbilsrelaterad grej är att gaspedalen ger någon slags feedback när bilen kommer ner i 0% förbrukning. Kör man då på gränsen i en nerförsbacke så kan det nästan bli som en mindre vibration då det händer varje gång den går ner till 0%. Antar att det är något som slår till/från som råkar kännas i pedalen. Men det finns väl värre saker antar jag.

Förardisplayen har två eller tre olika visningslägen av instrument m.m; men kör man snikmodellen av bilen där Google-tjänster saknas så visas inte kartan i displayen. Man kan dock ändå byta till denna visning och det blir ett stort tomt fält i mitten.
Lite trist att inte låta Google-tjänsterna vara kvar trots den mindre displayen.

Vi har liknande problem.

Klickandet i gaspedalen får man bort om man kör utan regenerering. Så det har jag alltid avstängt.

Farthållaren är galen, garanterat någon mjukvarugrej. Känns som att den gör som den vill.

Jag har även dessa fel:

  • Kan fortfarande inte logga in på My renault i bilen, varit in med bilen tre gånger för att få det fixat.

  • Vindrutetorkarna har slutat fungera flera gånger - funkar igen efter 25-30min.

  • Typ varannan gång jag startar bilen så funkar inte ratt- och sätesvärmen. Knapparna i guit är disablade.

Pratat med verkstaden flera gånger som inte har en lösning. Mailat renault. Samma där.

Haft bilen sedan i somras, som andrabil, kommer sälja den till riddermark på måndag pga allt strul.

Jag har maxutrustad så stor display och Google-tjänster. De funkar åtminstone bra.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Vi har liknande problem.

Klickandet i gaspedalen får man bort om man kör utan regenerering. Så det har jag alltid avstängt.

Farthållaren är galen, garanterat någon mjukvarugrej. Känns som att den gör som den vill.

Jag har även dessa fel:

  • Kan fortfarande inte logga in på My renault i bilen, varit in med bilen tre gånger för att få det fixat.

  • Vindrutetorkarna har slutat fungera flera gånger - funkar igen efter 25-30min.

  • Typ varannan gång jag startar bilen så funkar inte ratt- och sätesvärmen. Knapparna i guit är disablade.

Pratat med verkstaden flera gånger som inte har en lösning. Mailat renault. Samma där.

Haft bilen sedan i somras, som andrabil, kommer sälja den till riddermark på måndag pga allt strul.

Jag har maxutrustad så stor display och Google-tjänster. De funkar åtminstone bra.

Det var tråkig läsning, överväger att ersätta min ioniq electric 28kWh med en megane.. Kanske lönt att avvakta till våren så man får se vad polestar 3 och ex30 eller vad volvon nu heter erbjuder. Eller om meganen fortsätter rasa i pris...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic