Dreamhack intar Stockholm år 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spannen:

Vågar man hoppas på att något nytt LAN kan ta över? Eller är detta början av slutet på en era? 😥
Tycker också att LAN delen tappat fokus och känns mindre för varje år som går.
Hade ju varit grymt kul om någon annan anordnar ett renodlat LAN men vi som skulle vara intresserade av det är väl troligen en krympande skara.

Finns ju lite andra LAN-partyn visst betydligt mindre men LANBIT i Kungsbacka är ju ett som man kan åka på som är renodlat lanparty, har själv varit där sedan urminnes tider är alltid lika nice!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Nu minns jag en av anledningarna till att jag slutade åka på Dreamhack:

Vd:n för Dreamhack hotar att flytta datorfestivalen till ett annat land om inte Sverigedemokraterna åker ur riksdagen. Och han kallar partiledaren Jimmie Åkesson "homosexuell arabisk invandrare".

https://nyheter24.se/nyheter/politik/746841-dreamhackboss-til...

Den där Robert verkar inte va riktigt frisk.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Oj det var inte få heta gafflar riktade mot Stockholm här på SC.

Permalänk

Att flerdubbla restiden från framförallt Göteborg och Malmö samt påstå att de ska flytta "hem" till Stockholm är ju helt löjligt och man undrar vad de tänker.

Dreamhack har successivt försämrats över åren och spiken i kistan är väl nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkus:

Finns ju lite andra LAN-partyn visst betydligt mindre men LANBIT i Kungsbacka är ju ett som man kan åka på som är renodlat lanparty, har själv varit där sedan urminnes tider är alltid lika nice!

Verkar onekligen nice! Nära också! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Vad sägs om en kompromiss o flytta till Linköping?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Den där Robert verkar inte va riktigt frisk.

Nu är det ju Andreas Jernberg som är VD, Robert fick kicken för nästan ett decennium sedan....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jönköping är ju i mitten av södra sverige. Lagom långt för alla, inkl stockholmare. Stockholm gör ju bara att det blir extra långt bort för många. Personligen är 1.5h enkel resa i princip vad jag är villig att lägga för en dagsresa. 5.5h bil 3h tåg? Not so much.
Jag tror att det kommer fungera ok då dreamhack numera är en mässa främst och lan sekundärt men jag gillar inte det.

Samt "Dreamhack is coming home?" vadå home? Home vore väl Malung i Dalarna och inte Stockholm?

Är lite längre än så från Boden, tycker de kunde flytta det till mer mitt i landet.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Är lite längre än så från Boden, tycker de kunde flytta det till mer mitt i landet.

Varken Stockholm eller Jönköping är ju värt det från Boden.
Du får göra som alla andra (utom militärerna) att flytta därifrån. Fördelar? Skoter och vacker natur. Nackdelar? Långt till allt och jävla skog.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vet inte om jag håller med om att det är "mitt i landet"
<Uppladdad bildlänk>

"Glömmer" man Norrland så är man nog ganska nära iofs.

Skrivet av Wilworin:

Enda problemet är att Hjortkvarn består av typ 1 glassaffär, en liten pluttig pizzeria och några få hus. Men det är iaf väldigt go glass! 😎

Tänk vilket uppsving orten skulle.få!

Men typ Örebro hade nog inte varit helt tokigt. Och då är jag inte ens örebroare!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

"Glömmer" man Norrland så är man nog ganska nära iofs.

Tänk vilket uppsving orten skulle.få!

Men typ Örebro hade nog inte varit helt tokigt. Och då är jag inte ens örebroare!

Nej nej nej inte bland gnälliga Örebroare tack /s

Permalänk
Medlem

Varit på över 20 Dreamhack i Jönköping och gör mitt yttersta trots barn och fru att åka två gånger per år. Det blir tufft med Stockholm dock, helt annan logistik, framförallt med parkering och grejer. När jag var ung då gick det att konka grejerna på tåg men skulle inte klara mig utan min stol. Finns ju hyralternativ men tycker de vill ha lite orimligt betalt för det. Luktar väl hotell som enda rimliga lösning. Men vi får se om det känns värt det.

Permalänk
Medlem

Jönköping är nästan synonymt med Dreamhack och nu snor Stockholmarna det. Och så undrar de varför det finns ett Stockholmsförakt i resten av Sverige.

Dreamhacks hem kommer alltid att vara Jönköping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Höga tankar stockholmarna har om sig själva. Inte för att det var något nytt.

Alltså antingen så är dreamhack styrt av stockholmare och då är det korrekt att säga dreamhack is coming home eller så är det inte det och isåfall är det inte stockholmare som kommit på slogan så i båda fallen förstår jag inte hur du kommer fram till detta.

Med det sagt så känns den ändå fjantig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Alltså antingen så är dreamhack styrt av stockholmare och då är det korrekt att säga dreamhack is coming home eller så är det inte det och isåfall är det inte stockholmare som kommit på slogan så i båda fallen förstår jag inte hur du kommer fram till detta.

Med det sagt så känns den ändå fjantig.

"Dreamhack is coming home" måste vara inspirerat från brittisk fotboll och absolut inget DH har hittat på: https://en.wikipedia.org/wiki/Three_Lions_(song)

Permalänk
Medlem

Trist.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Det finns 6500 parkeringar på Elmia, de räckte inte till i år. På Stockholmsmässan finns det 3000...

Hehe, parkeringsgubben stod och skrek på billister som att de borde vetat om att det är fullt. Hela tillställningen var ett stort fiasko i år. Kö in, kö till att göra saker, kö till mat och kö till toa. Uppgivna kids överallt. De hade sålt alldeles för många eventbiljetter helt enkelt.

Åk gärna hem Dreamhack

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Hattanatta:

Dreamhack is coming home...*facepalm* Det är bara 08or som är så arroganta.

Skrivet av anders190:

Höga tankar stockholmarna har om sig själva. Inte för att det var något nytt. Hemma lär väl rimligtvis vara Jönköping där det för det mesta just varit?

Har alltid i varierande mån varit sugen på att ta mig dit men ska "hemma" för dreamhack nu vara stockholm så är jag definitivt inte intresserad. Dags för ett nytt Dreamhack!

Det är det enda vi gör här i stan, är arroganta och har höga tankar om oss själva.
Inte helt seriöst men inte helt osant heller.

Skämt åsido är det trist för alla som det påverkar. Är lite konfunderad över hur logistiken blir. Älvsjömässan är förvisso bra placerad vid pendeltåget men jag räknar med att parkering kommer vara en kamp för dom som kommer utifrån. Det finns ett garage i anslutning till lokalen men även en stor mängd parkeringar utomhus som DOCK befinner sig på fel sida en gångbro.

Min teori är väl dock att det blir mindre lanfokus och mer eventfokus.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Squallie:

Alltså antingen så är dreamhack styrt av stockholmare och då är det korrekt att säga dreamhack is coming home eller så är det inte det och isåfall är det inte stockholmare som kommit på slogan så i båda fallen förstår jag inte hur du kommer fram till detta.

Med det sagt så känns den ändå fjantig.

Huvudkontoret ligger en stenkast från där jag bor i Stockholm söderort.

Permalänk
Medlem
Citat:

"Dreamhack is coming home"

Jag förstår inte varför så många kommenterar att detta är en dålig/konstig slogan när det inte är detta som är deras slogan? Deras faktiska slogan - "Gaming is coming home" - jo, något menlös, men det brukar de ju vara. Inget att bli upprörd över.

De är väl bra att DH kan utvecklas och har ett event per år som flyttas runt till lite nya platser? Det kanske blir Göteborg, Luleå, Linköping etc i framtiden, vem vet. Särskilt om sommar-DH fortfarande organiseras i Jönköping ser jag verkligen inte problemet. Det är väl bara att åka dit istället om någon annan plats är oacceptabel?

Älvsjömässan ligger inte direkt i Gamla Stan, det är inga problem med åtkomlighet med bil. En bra grej med Stockholm är att om man nu inte behöver släpa med sig sin retro-dator med gigantisk CRT så går det utmärkt att ta sig runt kollektivt utan bil. Älvsjö finns på pendeltågslinjen som kan förflytta väldigt många besökare utan problem, så andelen besökare som kommer med bil kanske inte behöver bli lika hög som på Elmia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är det enda vi gör här i stan, är arroganta och har höga tankar om oss själva. Inte helt seriöst men inte helt osant heller.

Enligt min erfarenhet bryr sig resten av landet om Stockholm mycket mer än Stockholmare bryr sig om resten av landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Nu är det ju Andreas Jernberg som är VD, Robert fick kicken för nästan ett decennium sedan....

Robert Ohlén och Ohlenfamiljen var ju fortfarande största ägare och hade full kontroll av bolaget fram till att de sålde Dreamhack till MGT något år efter han slutade.
VDn är ju bara en tillsatt roll av styrelsen där han fortfarande satt kvar, men nu går vi lite OT

Tycker fortfarande att Dreamhack gått åt fel hål de senaste åren. Men framförallt så tror jag att festivalen drog till sig fel klientel i sina försök att växa. Det såldes en massa droger på IRC när jag var där sist och det stals en massa.

Ett litet hatobjekt blev en person som kom att kallas "knippsaren", han gick runt med en avbitare när folk sov och kapade folks kablar på random. Min polare fick både mus, tangentbord och sin bildskärmskabel klippt utan anledning och flera kring oss fick utrustning förstörd på samma vis.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Helt jävla sinneslöst

Har bott i Jönköping men bor idag utanför Stockholm och finner denna handling totalt pantat.
Resan till Jönköping är halva resan och Dreamhack nu en en fundamental del för nästan hela staden.

Vi ska inte ha mer event, organisationer eller annat storslaget i helvetesstaden Stockholm.
Nej, Dreamhack passar bäst I Jönköping (eller liknande område).

Permalänk
Medlem

Tror ärligt talat att pandemin blev dödsstöten för DH. Eventet lever på lånad tid nu.

Kommer ihåg DHS19 och DHW19 som crew, tyckte de var helt magiska. Men när jag var tillbaka i fjol på DHS22 så kändes något...fel. Kan inte riktigt säga vad, men det kändes som någonting saknades.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Jönköping är nästan synonymt med Dreamhack och nu snor Stockholmarna det. Och så undrar de varför det finns ett Stockholmsförakt i resten av Sverige.

Dreamhacks hem kommer alltid att vara Jönköping.

Är inte Dreamhack från Borlänge från början? Dessutom är det knappast Stockholmare som "snor" det, det är DH själva som placerar det i Stockholm.

Så mycket gnäll i den här tråden.

Permalänk
Medlem

Älvsjö av alla ställen? Skulle den inte avvecklas?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av anund:

Det är inte "Dreamhack is coming home", det är "Gaming is coming home". De menar inte att Stockholm är Dreamhacks hem, de syftar på att Stockholm är centrum för den svenska spelindustrin. Det är bara en fånig slogan, men de har en poäng åtminstone. Sedan hur relevant det är för Dreamhack är en annan sak.

Aldrig hört nån referera till Stockholm som centrum för svensk spelindustri. Däremot Skövde lyfts ju gärna fram då de har typ nordens bästa utbildningar inom ämnet och har fött många lyckade spelföretag.
Nä det bara skriker arrogant 08a om alla uttalanden och kommunikationer i samband med det här. Känns som att DH dog nu faktiskt. DH har iofs varit på dödsbädden ett tag men nu drog man liksom ur pluggen.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem

Saudiarabien har talat, nu är det inga småorter som Jönköping som får ha något kul, allt ska till Stockholm.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

”It’s coming home” är ju en ripoff från Engelska fotbollslandslagets övertro på att bucklan skulle hem till London…

Säger som Bonucci sa istället: It’s coming to Rome (läs Jönköping) 😂

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Aldrig hört nån referera till Stockholm som centrum för svensk spelindustri. Däremot Skövde lyfts ju gärna fram då de har typ nordens bästa utbildningar inom ämnet och har fött många lyckade spelföretag.
Nä det bara skriker arrogant 08a om alla uttalanden och kommunikationer i samband med det här. Känns som att DH dog nu faktiskt. DH har iofs varit på dödsbädden ett tag men nu drog man liksom ur pluggen.

Detta ^

Går själv tredje året på DSU - Programmering, och det är ju även i Skövde som vi har vår nationella industrikonferans, Sweden Game Conference.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|