Från sand till sandal – kretsrester blir skor

Permalänk
Melding Plague

Från sand till sandal – kretsrester blir skor

Kisel får foten när kontraktstillverkaren och kretsjätten TSMC:s restavfall återanvänds i både sandaler och gympaskor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Säg 'kretsrester' tre gånger snabbt!

Permalänk
Medlem

Somliga går med kiseltofflor

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

kan man inte återanvända kisel till nya kretsar istället? har vi inte kiselbrist?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Är det endast kisel från FOTolitografi?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Ett smart sätt att göra sig av med kisel blandat med metaller och kemikalier. Klart man vill ha det närmst huden. Taiwan ligger ju sedan decenier i framkanten när det kommer till att använda tungmetaller i leksaker.

Permalänk
Medlem

Omvänt vore najs. Knåpa ihop ett 4090 av fjolårets joggingskor 👍

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

kan man inte återanvända kisel till nya kretsar istället? har vi inte kiselbrist?

” Kisel är det näst vanligaste grundämnet i jordskorpan efter syre och om man mäter med vikt tar kisel upp 25,7 % av grundämnena i jordskorpan. Kisel finns oftast i form av kiseldioxid eller i silikatmineral.”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kisel

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Joppis:

Omvänt vore najs. Knåpa ihop ett 4090 av fjolårets joggingskor 👍

Det hade varit drömmen, jag har två par uttjänta skor hemma som jag gärna hade smält om till extra FPS.

Permalänk

Noelias ordlekar.

Vilket bra FOTo på sandalerna!

Permalänk

Jag minns en tid då producenter funderade mycket på hur de kunde hantera restprodukter/avfall så de kunde tjäna eller spara pengar på det. Inte minst syntes det inom slakterier, där allt togs till vara i korven, men även annan tillverkning. Som juicen Naturens Under där de använde vasslen, gamla kläder som användes som trasmattor etc. Men det var för länge sedan..

Idag är det mer att de upplyser konsumenterna att det är gjort av restprodukter/avfall och de vill ha mer betalt för deras produkt för detta. Jag ser det så himla ofta, som någon juice som var gjord på andrasorteringsfrukt som annars skulle kastas och de vill nu ha mycket mer betalt för denna än juice gjord på de bästa frukterna. Det som förr fungerade fungerar ej längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag minns en tid då producenter funderade mycket på hur de kunde hantera restprodukter/avfall så de kunde tjäna eller spara pengar på det. Inte minst syntes det inom slakterier, där allt togs till vara i korven, men även annan tillverkning. Som juicen Naturens Under där de använde vasslen, gamla kläder som användes som trasmattor etc. Men det var för länge sedan..

Idag är det mer att de upplyser konsumenterna att det är gjort av restprodukter/avfall och de vill ha mer betalt för deras produkt för detta. Jag ser det så himla ofta, som någon juice som var gjord på andrasorteringsfrukt som annars skulle kastas och de vill nu ha mycket mer betalt för denna än juice gjord på de bästa frukterna. Det som förr fungerade fungerar ej längre.

"Bravo Blodapelsinjuice: Nu mer slaktavfall från nötkreatur i apelsinjuicen".

Skämt åsido, även komponenttillverkarna har ju blivit bättre på att återanvända kretsar som inte kvalificerar till, låt säga, ett Ryzen 7950X utan kan kvalificeras som ett 7900X eller lägre i serien. Tänker framförallt på Phenom II-tiden där vi dels hade Phenom X6 (sexkärnig för de som inte minns/var med) men också X4 och X3 samt förmodligen också X2. X3'orna var ibland fungerande X4'or som inte fullt klarade att kvalificeras eller helt enkelt var den inaktiverade kärnan trasig. Hade aldrig någon själv men var många i forumet som köpte X3'or och försökte, med varierande resultat, låsa upp dessa till X4'or. Har för mig någon lyckades låsa upp en till en X6 men minnet sviker mig lite, drygt 10 år senare.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Men är dom ESD-säkra?

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

But can it run…

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag vill ha flip-flops i mina flip-flops.

Permalänk
Medlem

Får väl börja kalla dem chip-chops

Permalänk

Jag uppskattar SweClockers ökade bevakning kring återbruk, återvinning och hållbarhet!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag vill ha flip-flops i mina flip-flops.

Skrivet av Heliopause:

Får väl börja kalla dem chip-chops

Vad sägs om

"Peta-flops" eller "Fot-a-flops"

?