Hur gammalt flaggskepp vågar man satsa på? 1-2-3 generationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag har alltid tyckt att 60Hz på mobilskärm är lite slött, så det är skönt att äntligen ha 120Hz-flytet både på nya mobilen och surfplattan. Kommer inte att gå tillbaka till 60Hz igen, så det sätter väl en rätt tydlig gräns mot äldre och billigare modeller för min del.

Nu för tiden så har de flesta Android mobiler från 2500kr och uppåt minst 90hz skärm bara Apple som löjlar som fortfarande har 60hz skärm om inte köper pro modellerna för 15000kr+

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Har en gammal Samsung Galaxy Note 1 den fungera med open Android ... Vist lite seg men till vardags saker inga större problem.
Men snart är den obrukbar när 3G försvinner

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Prestanda- och funktionsmässigt (dvs fysiska funktioner) fungerar min gamla Samsung Galaxy S8+ bra. Däremot tappar den kompabilitet med vissa appar. Sen ett tag tillbaka kan jag inte använda Avanzas mobilapp för att jag har ett för gammalt operativsystem och nu är det samma med Prisjakts app.

Så för egen del kan jag gå tillbaka långt prestandamässigt men mjukcarumässigt behöver jag Android 9 eller 10 har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Jag kör min gamla Huawei P20pro, funkar hur fint som helst även med spräckt skärm Det som är knepigt är ju att Huawei inte uppdaterar den längre tror jag.

Jag fick mitt ex Huawei p30Pro men den tappade jag bort

Så min plan är att fråga kompisar när de köper nya felletåner och se om jag kan ta deras gamla

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Samsung S8 eller iPhone 8/iPhone X är det äldsta jag kan tänka mig att använda idag.

Helt ok SoC, smidigt med Qi-laddning samt måttligt vattentåliga! Även bra mjukvarustöd och S8:an kan köra Android 13 utan alltför mycket krångel.

Permalänk
Medlem

Problemet är Android som slutar uppdateras efter ett tag så man vill kanske ha så ny som det är ekonomiskt möjligt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av CGI:

Jag köpte en iPhone 12M kontant via Swappie och sambon köpte en 12 där. Båda var i nyskick och till fint pris. Funkar kalas och jag köper nog aldrig mer en ny mobil. Det är ju tyvärr mjukvaran som är problemet; när BankID, Swish, bankappen etc. inte längre funkar på ditt OS så måste man byta. Det är synd att de inte görs så de kan hålla längre... Annars hade jag gärna haft denna 12M i minst 3-5 år till. För den räcker till allt.

Du kan ha den 3-5 år till: 12:an lär få uppdateringar i ytterligare fyra år baserat på nuvarande trend, och åtminstone så länge kommer du garanterat kunna köra de appar du nämner utan problem; troligen längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Men hur långt bak vågar man gå? När börjar dagens medelklass bli bättre än de äldre flaggskeppsvarianterna?

Vad är "bättre"? Flaggakeppen var ju på sin tid inte bara snabbare utan erbjöd även fler finesser. Exempelvis trådlös laddning, IP68-klassning, skrivbordsläge (Samsung DEX), optisk bildstabilisering etc. För vissa kan ju dessa aspekter vara viktigare än en lite snabbare processor.