34" Ultrawide med PBP och KVM. 2 olika laptops samt 1 PC? hur?

Permalänk
Medlem

34" Ultrawide med PBP och KVM. 2 olika laptops samt 1 PC? hur?

Hejsan!

Håller på att sätta upp hemmakontoret och ska införskaffa en ny skärm.
Det blir mest troligt en 34" Ultrawide.
Både jag och min fru jobbar en del hemifrån så det hade varit schysst med en bra arbetsstation där man slipper koppla om massa kablar hela tiden.

Jag kör utbildning via teams och behöver dela upp skärmen med PBP för att inte dela hela skärmen samt kunna växla mellan massa olika program. Därav fungerar inte teams och dela ett specifikt program.
Det är endast PC vi kör så behöver inte fungera till Mac.

Har googlat och läst i forum tills ögonen glöder. Även pratat med en snubbe på Inet.
Men är fortfarande rätt vilsen.

Har gjort ett enkel förslag på kopplingsschema men behöver råd och tips.
Sitter någon på en liknande setup?

Och har ni någon tips på en skärm som helst kostar under 7-8000 så tar jag tacksamt emot det också.
Spelar lite men inte så mycket så har inga krav på 240hz och 1ms och massa gamingtjafs. Dock helst 100hz.

Mvh
Micke

Permalänk
Medlem

Förstår jag det rätt att ni båda kommer jobba mot en 34" UW samtidigt? Låter som att det kan bli trångt både fysiskt och digitalt.
Sen kan ni ju inte heller utnyttja kvm med den lösningen, dvs om jag inte missförstått då

Permalänk
Medlem

Börjat jobba hemma en del så haft liknande funderingar. Blev att jag köpte den här för en par veckor sedan då den blev nedsatt, Acer Nitro.
Är riktigt nöjd med både bild och funktioner. Smidigt med Usb-C och 65w PD.

Om jag förstod dig rätt jobbar ni inte samtidigt på skärmen men du vill kunna dela en skärm i Teams.
För att få PBP behöver du koppla två anslutningar till skärmen. T ex Usb-C och HDMI till dockan och vidare med Usb-C till laptopen.
Kvar på skärmen finns då en ledig DVI som skulle kunna användas till PCn, dock ej med PBP.

Har inte testat detta upplägg i praktiken då jag kör laptopen med endast Usb-C. Istället kör jag programmet Region to share som finns gratis i Microsoft store. Fungerar smidigt för att skapa en yta på skärmen som är delbar i Teams. Köper dock att det kan vara smidigare med PBP om man delar mycket i Teams.

En fullösning skulle kunna vara att använda en HDMI-switch för att växla mellan PCns andra HDMI-utgång och dockans HDMI. Då kan du få PBP även på PCn.

Med reservation för att jag missförstod upplägget.

Permalänk
Medlem

DisplayFusion är till för att dela en fysisk skärm i flera virtuella delar, dock vet jag inte om det funkar med skärmdelning i Teams. Testa och se om det är ett alternativ!

Hittade även detta

Dessa är alltså förslag för hur du ska kunna slopa kravet på inbyggd PBP i skärmen, och därmed utöka utbudet.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för svaren. Var kanske lite otydlig men nej, vi sitter inte där samtidigt. Tog mest med det som information för att framhäva att vi har två olika laptops(Lenovo, Dell) kommer kopplas in. Så att t.ex. ha en märkesspecifik docka går inte, även om vi både kan få det via jobben.

Men om man vill nyttja pbp från laptop. Får man med KVM-delen om man kör
Laptop-> USBC -> Docka ->HDMI & DP & USB C-> Skärm?
Och kan man få med laddning då också?

Lättast känns ju helt klart att bara fläska i en USB-C/Thunderbolt och sen köra mjukvara. Men har testat en del och tycker ofta det uppstår klabb.

Permalänk
Medlem

Om du köper en lyxigare Dell skärm med inbyggd PBP eller KVM som föreslagits tidigare så behöver din hustru med din dator ansluta USB-C för att kunna använda skärmen som hub och få 65W laddning genom USB-C. När du ska sitta där så ansluter du som hon, men även en ytterligare ingång, så exempelvis HDMI eller DisplayPort. Jag skulle rekommendera att du köper en kabel med USB-C i ena änden och DisplayPort i andra. Om du inte ska köra för hög upplösning kommer detta att fungera utmärkt för dig, du får två skärmar som visar PBP med sömlös musöverföring mellan de om du ställer in det rätt i windows.

Skärmen har nätverksuttag (de med KVM) och laddar din laptop. Du kan konfigurera allt med Dells Display Manager.

TL;DR Det enda du behöver köpa är en passande skärm och en USB-C till DP kabel.

Permalänk
Medlem

Angående märkesspecifika dockor, de flesta är standard USB-C vid det här laget. Skulle den råka ha en USB GPU (Synaptic Display Link) så laddas nog drivrutinerna automatiskt med en modern Windows. Men du behöver oavsett en skärm med PBP för ditt lite speciella usecase. Så en KVM-skärm med inbygd docka skulle nog fungera bra.

Permalänk
Medlem

Tja, lite sent svar men tack för utförligt svar.

Bara en liten fundering
Vad menar du med att du rekommenderar en USB-C-DP? Varför är det bättre?
Jag har bara en USB-C utgång på datorn och oftast är där väl bara en USB-C på skärmarna?

Jag fattar att man behöver två separata kablar för PBP. Tex. 1st USB-C>USB-C och 1 st DP>DP(HDMI>HDMI)

Tack för svaren

Permalänk
Medlem

Du har rätt, det spelar ingen roll vilket gränssnitt som du använder för andra bilden. Jag rekommenderade DP eftersom HDMI kablar ofta är så otympliga. Teoretiskt så skulle det gå att köra allt genom en USB-C kabel, om du använder MST och ansluter DP ut på skärmen till DP in. Men om det fungerar i praktiken vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Okej men då är jag med. Tänkte om jag missade någon väsentlig detalj.

DP-ut till DP-in och MST, intressant. Aldrig tänkt på det. Synd jag inte har en skärm för då hade jag testat direkt

Kollar på en del skärmar nu och blir nog mest troligt en dell eller samsung. Frun har även kravet på att den ska va snygg och inte se "gejming-aktig" ut. Och jag håller med henne