Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Var hittade du detta formulär? Jag har inte möjlighet att sitta i telefonköer på vardagar.

Inlägg 20276736

Jag gjorde det i tisdags, slutade med telefonkö på fredagen eftersom ingen återkommit.

Permalänk

Telenors router ligger tydligen redan på ICA.
Fick sms nu om att Telenor behandlar min ansökan manuellt.

Frågan är vad det innebär. Har ju valt inkoppling om 30 dagar.

Står fortfarande inget om pris och rabatt på mina sidor. Beställde ett simkort från dom, som jag inte laddat, och kan inte tänka mig att det borde ska påverka nykundsrabatten.

Men man vet aldrig med företag.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tror det är så. Jag ligger på låst Telia-fiber så finns inga andra alternativ. Då är det svårt förhandla. Försökt få hyresvärden dra in stadsnätet men de är inte intresserade, "Det finns ju fiber redan" är svaret jag får.

Be om kollektivanslutning , vi har 1000/1000 för 100 kr/mån 75 anslutningar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Be om kollektivanslutning , vi har 1000/1000 för 100 kr/mån 75 anslutningar

Schysst deal. DET var en bra förhandling. 1000/1000 för 100 kr/mån jäklar. >3 En del har det bra.

Själv har jag öppet stadsnät MEN priserna ligger på "Dyr priser" - typ 100/100 för 385 kr. etc. (När den hastigheten låg på 250-300 kr. förut menar jag). Men men... :/

Jag har hört om en del BRF:ar som har inkluderat (ja förhandlat) 100/100 för så lite som 30 kr./mån...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Fick sms nu om att Telenor behandlar min ansökan manuellt.

Frågan är vad det innebär. Har ju valt inkoppling om 30 dagar.

Fick med så, ingen aning heller vad det betyder, men citera gärna mig om du får svar.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

vilken leverantör skulle ni rekomendera av tele2 telenor och telia ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

vilken leverantör skulle ni rekomendera av tele2 telenor och telia ?

Fiber? Den billigaste.
Spelar det ingen roll vad det kostar så säger jag Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Fiber? Den billigaste.
Spelar det ingen roll vad det kostar så säger jag Telia.

Och i dagsläget med så utbyggd infrastruktur så kvittar det väl egentligen ven som står på fakturan? Annat än i speciella fall så klart.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Fick med så, ingen aning heller vad det betyder, men citera gärna mig om du får svar.

Jag fick detta i två sms idag 08:00, Telenor:

” Hej! Ditt bredband är nu aktiverat. Har du även beställt en tv-tjänst får du ett separat SMS. Observera att du inte kan svara på detta sms. Hälsningar Telenor”

” Hej! Tack för din beställning! Din order hanteras manuellt och det kan dröja några dagar. Vi återkommer med ett SMS när allting är klart. Hälsningar Telenor”

Mitt Telia funkar fortfarande så Telenor kan inte aktiverat sitt…? Och två helt olika påståenden i två sms som kom samma tid, så något är förmodligen lite problematiskt hos Telenor…

Jag beställde även inkoppling samma datum som Telia skulle stänga av, 2023-12-24, så får kanske ringa Telenor på måndag.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Har nu haft Telenors router inkopplat ett dygn (på Telia). Det fanns 2 Lan portar, vilken tur. Jag använder just två stycken. En till datorn den andra till uttag som ska kopplas till undervåningen. Bra stark (bättre än min Asus) signal till undervåningen. Än så länge hittar den min skrivare som står alldeles i ett rum bredvid där routern står. Telias tappade hela tiden så när jag ville använda skrivaren så fick man gå igenom proceduren med Wi-Fi. Vilket gjorde att jag gick tillbaka till min Asus.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Och i dagsläget med så utbyggd infrastruktur så kvittar det väl egentligen ven som står på fakturan? Annat än i speciella fall så klart.

Ja, det hänger mer på vilken nätägare man har. Telia har dock mycket bra peering så paketen tar kortare väg. Möjligen lägre ping. Inget man antagligen märker av men om man är intresserad så är det ju najs. 😉

Permalänk

Tänkte hoppa på Telias 250/250 för 299kr/mån,men vid beställningen står det ju "I dag finns det en bredbandstjänst på adressen från en annan leverantör än Telia. När du lägger beställningen kommer den andra tjänsten att kopplas bort."

Men det måste ju vara vid startdatumet det kopplas bort, och inte "när du lägger beställningen"? Eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Ja, det hänger mer på vilken nätägare man har. Telia har dock mycket bra peering så paketen tar kortare väg. Möjligen lägre ping. Inget man antagligen märker av men om man är intresserad så är det ju najs. 😉

Kortare väg ja. Men märks dr nån skillnad med tanke på de höga hastigheterna? Jag tror det var mer relevant när folk satt på 5, 10, 20, -hastigheter. Men alla förbättringar är Nice.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Kortare väg ja. Men märks dr nån skillnad med tanke på de höga hastigheterna? Jag tror det var mer relevant när folk satt på 5, 10, 20, -hastigheter. Men alla förbättringar är Nice.

Latens fungerar inte så.
Varje steg på vägen lägger till fördröjning på paketen. Det är såklart oviktigt om du streamar men desto viktigare när du spelar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Latens fungerar inte så.
Varje steg på vägen lägger till fördröjning på paketen. Det är såklart oviktigt om du streamar men desto viktigare när du spelar.

Jag är med. ^^

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av formerself:

Tänkte hoppa på Telias 250/250 för 299kr/mån,men vid beställningen står det ju "I dag finns det en bredbandstjänst på adressen från en annan leverantör än Telia. När du lägger beställningen kommer den andra tjänsten att kopplas bort."

Men det måste ju vara vid startdatumet det kopplas bort, och inte "när du lägger beställningen"? Eller hur?

Du väljer inkopplingsdatumet på sidan

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

lönar sig att ringa ibland, telenor kunde leverera trots att när man kollar via deras hemsida att man bara kan få mobilt.
blir att testa telenor i ett år nu då om inte telia erbjuder något riktigt bra när man ringer och säger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LFX:

lönar sig att ringa ibland, telenor kunde leverera trots att när man kollar via deras hemsida att man bara kan få mobilt.
blir att testa telenor i ett år nu då om inte telia erbjuder något riktigt bra när man ringer och säger upp.

Samma här. Bytte nyligen från sluten Telia till öppen. Vet att vissa grannar på gatan har Telia öppen fiber sedan lång tillbaka och deras adresser kunde få Telenor.
Så jag ringde Telenor då lade de ett ärende till en annan grupp (tydligen behöver adresser läggas till manuellt?).

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Haft telia 2-3år vid black week har jag förnyat med 500 ner och 500 upp för 299:- nu när bindningstiden gått ut så ringde jag och försökte få samma pris igen istället för 699:- men ena kille kunde bara höja till 1000 - 1000 för 699:- och det ville jag inte ha så ringde telenor och skrev upp mig på 12mån 349kr i lördags. Så ringde jag imorse och skulle avbeställa telias tjänst, fick då ett pris på 449:- för 500 - 500. Då tänkte jag att ok kör på det, orkar inte byta leverantör då min inkoppling i lägenheten strular och jag brukar vara utan internet några veckor medans dom försöker lösa det med tekniker som kommer hit. Jaha då behövde jag ringa telenor imorse igen för att avboka dom,, då fick jag helt plötsligt 500 - 500 för 299:- av dom så det blev tvunget att ringa telia "igen" för att avbeställa men hon som svara förstog mig men inga fler erbjudanden, och så var det klart för det här året..

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk

Någon som vet hur länge Telia kör Black Week-köret, måndagen ut?

Permalänk

Satt precis i kö i 45 minuter och väntade hos Telia. Kommer fram och berättar att jag vill ändra mitt abonnemang som jag har idag (299 för 500/500) och se vad de kan göra. Hon ber mig att dröja kvar medan hon kopplar mig till sin kollega... "Du är placerad i kö. Beräknad kötid är 51 minuter"... Ahhhh, life.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fossegrim:

Satt precis i kö i 45 minuter och väntade hos Telia. Kommer fram och berättar att jag vill ändra mitt abonnemang som jag har idag (299 för 500/500) och se vad de kan göra. Hon ber mig att dröja kvar medan hon kopplar mig till sin kollega... "Du är placerad i kö. Beräknad kötid är 51 minuter"... Ahhhh, life.

Haha, nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fossegrim:

Satt precis i kö i 45 minuter och väntade hos Telia. Kommer fram och berättar att jag vill ändra mitt abonnemang som jag har idag (299 för 500/500) och se vad de kan göra. Hon ber mig att dröja kvar medan hon kopplar mig till sin kollega... "Du är placerad i kö. Beräknad kötid är 51 minuter"... Ahhhh, life.

Försökte ringa i början av förra veckan. 98 min beräknad kötid, tvingades ge upp efter 50 minuter. Har inte haft tid att ringa mer förra veckan pga jobb. Provade nu, gick inte ens att ställa sig i kö...

Har tecknat med Telenor, 50 kr dyrare/mån. Får se vad Telias uppsägningsavdelning säger imorgon - har ju ångerrätt hos Telenor.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Märkligt.
Mossan kör den i hennes hus, får maxhastighet på ovanvåningen och nära det utomhus. Den är löjligt mycket bättre gällande wifi hastigheter och räckvid än hennes tidigare Asus RT-AC68U som var helt värdelös på täckning. Den pallade knappt med att nå ut till trädgården, och absolut inte på 5ghz nätet. (Vi körde tom 2 st AC68U för att förlänga räckvidden men ändå var det sämre än 1 telenor router).
Och om något är ju ex Asus routern gräsligt mycket fulare än en stilren vit router utan massa pinnar som sticker upp som tillför noll.

Och jag fick maxhastighet även i min lägenhet (men mindre yta än mossans hus såklart).
Så ja, måndagsexemplar eller annan modell antar jag du haft då.

Nja,

Asus AC86U är ju en billig skräprouter så ja den kommer ha dålig täckning, men full hastighet på WiFi det får du inte i hela hemmet med den där vita routern från Telenor.
Jag har bett andra i föreningen att göra en mätning också, det räcker med en betongvägg bort så tappar den kraftigt i hastighet.
Men är du inte villig att lägga minst 4 tusen på en router i dagsläget så är det skitsamma vilken du har för de kommer ha kass täckning och få funktioner.
Kolla på processorn som sitter i routern från Ownit/Telenor så ser du att det är en billig skräprouter med kass prestanda.
När du säger att du få full fart, är NAT av eller på då?

Pro-versionen Asus AX88U Pro hark grymt bra täckning trots bara fyra antenner.

Permalänk
Medlem

Imorgon anländer Telenor routern som förmodligen hamnar i en garderob 😂

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har en ASUS ROG GT-AX6000 med Asuswrt-Merlin. Slipper det fula ROG-utseendet (man kan välja med Merlin om man vill ha ASUS standard eller rog när man flashar) i gui:t vilket är en stor bonus. Routern är stor och ful men det är bra täckning, hårdvara och tryck i den. Gav runt 1900 för den när Amazon hade någon drive. Telenors router har jag hemma nu men jag rör den bara om det händer något med min vanliga router.
Men det här hör till en annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Imorgon anländer Telenor routern som förmodligen hamnar i en garderob 😂

Snackat med Telenor, man kan låta den ligga kvar i 2 veckor så skickas den tillbaka utan extra kostnad och du behöver inte plocka fram den om 1 år om du byter bort till en annan operatör.

Nu måste jag bara hitta min jäkla Telia router så jag kan returnera den utan o få 1000kr faktura för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Snackat med Telenor, man kan låta den ligga kvar i 2 veckor så skickas den tillbaka utan extra kostnad och du behöver inte plocka fram den om 1 år om du byter bort till en annan operatör.

Nu måste jag bara hitta min jäkla Telia router så jag kan returnera den utan o få 1000kr faktura för den.

Man kan be dem att inte skicka den alls.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Man kan be dem att inte skicka den alls.

Åh fan, jag frågade om jag kunde skippa den helt och hållet - skicka den inte alls. Då sa dem går tyvärr inte, måste skickas, sen kan du bara låta den vara i 2 veckor.. inte helt miljövänligt, men men.. deras rutiner och processer I guess.

Permalänk
Medlem

Eftersom folk också fick sms

Hej! Ditt bredband är nu aktiverat. Har du även beställt en tv-tjänst får du ett separat SMS. Observera att du inte kan svara på detta sms. Hälsningar Telenor

Pratade med telenor. De skickas automatiskt när routern skickats sa de typ.
Jag har inkoppling 1/2 -24 så lite komiskt. Men var alltså inget konstigt gällande starten. Den är när jag valde. Smset förvirrande dock som han höll med om