Permalänk
Medlem

Bios 5800x3d

Tjena!

Skaffade mig en ryzen 5800x3d med en be quiet kylare, vad för settings i bios skulle ni rekommendera att man ändra? Kommer mestadels användas till att spela med, är helt novis på detta.. försökte ställa in mina ram på 3600mhz, men då slockna skärm och tangentbord och jag var tvungen göra en cmos reset.. kör på 3200mhz nu (xmp inaktiverat) förlorar jag mycket på det?

Permalänk

Har nyss installerat min 5800x3d också. Jag aktiverade Kombostrike "3" i bios, någon form av undervoltning om jag inte helt missförstått. Jag kör mina ram också i 3200mhz. Ska testa byta ut mina 16gig ram till nya 32gig jag köpte, se om det kan starta när jag uppdaterade bios ( ville inte starta tidigare med min 2600 ).
Jag kör med MB:Tomahawk b450, En Deepcool Gammax 400 kylare, Fick 14750 MT i cinebench R23 och höll sig rnut 80c hela tiden, Den verkade klocka ned sig en del då den pendlade mellan 4.0-4.5ghz . Behöver kanske byta kylare vid senare tillfälle.

Jag undrar också om det finns mer att göra än det jag tagit upp, Den verkar dock vara mer låst än de andra cpuerna när det gäller överklock etc. Kör du med pure rock 4?

Permalänk
Medlem

Hjälpsamma kommer att fråga dig om modell på moderkort, BIOS-utgåva och vilka minnen du har (produktnummer). Med 5000-serien borde detta inte vara ett bekymmer men om XMP inte går igång så kan det bero på något av följande:
1. BIOS är inte uppdaterat till det senaste och stabilaste för dina minnen.
2. Du har köpt minnen som trivs bättre med Intel.
3. Ren otur i silikonlotteriet.
Det man kan göra om de inte vill hoppa upp i XMP-hastighet är att höja frekvensen ett steg i taget och låta minnesträningen göra sitt. Rätt som det är kommer de att misslyckas och då bör du börja om och stega upp långsamt igen. Såvida du inte tar en genväg och fortsätter där du står, med risk att minnesträningen har inaktuella data? Nu har du lärt dig lite hur ditt system presterar, var gränserna finns, och kan gå vidare med att trimma ytterligare parametrar. (Då behöver du läsa på om DDR4 för Ryzen 5000.) Du behöver inte vara extrem och ställa in alla de 50-talet parametrarna, man kommer långt med bara några få. Spänningen skall ställas in på det volt-tal som minnena är gjorda för.

Om ingen skriver här så kika under https://www.sweclockers.com/forum/54-amd för generella DDR4-tips.

Permalänk
Medlem

https://ibb.co/wyvM1rx

Detta är mina grejor som sitter i datorn, har inte suttit i 5800x3d ännu, utan uppdaterade till dom senaste biosen igår för att der ska bli kompatibla, var då jag reagera på att xmp var avslaget.. slog på xmp då och var då datorn inte funkade längre.. tog 1.5h för mig hitta pinsen så man kunde återställa bios o få igång datorn..

Har oxå läst att man ska undervolta till -30 för få ner temperaturen + blir det stabilare. Men om jag aktivera kombostrike 3 (om det nu finns i mina bios) vad är det jag ska kolla så allt rullar på fint? Jag är jättenovis på detta, vill inte mixtra för mycket.. utan vill helst de ska rulla på fint till cs2 och cod bara, och just undervolta -30 verkade vara nöten.

Permalänk
Medlem

Hittar dessvärre inte kombo strike i mina bios, eller måste jag installera min nya ryzen först innan det poppar upp?

Den kylarn kör jag:

https://www.inet.se/produkt/5323105/be-quiet-pure-rock-2-svar...

Permalänk
Hedersmedlem

En liten blänkare för dig om du inte hittar möjligheten.

https://www.youtube.com/watch?v=X21gGLS4h9k

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att -30 PBO (eller kombostrike som MSI kallar det) inte alltid funkar helt felfritt för alla. Jag körde det ett tag men i enstaka fall så startade datorn oanmält om sig. Sänkte då till -20 istället och har inte stött på problemet sedan dess.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Har satt i nu, gick in o ändrade mina ram till 3200 och satt curve optimation på all cores- minus- 30. Gjorde en clean drivrutinswap med guru3d program, har dunderfps i cs2 (stabila 299 på csdm cappad 300) men när det blir duell så kan jag få små fryslagg även fast fpsn inte sjunker ett dugg..? Aldrig hänt förut? Vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekbad:

Har satt i nu, gick in o ändrade mina ram till 3200 och satt curve optimation på all cores- minus- 30. Gjorde en clean drivrutinswap med guru3d program, har dunderfps i cs2 (stabila 299 på csdm cappad 300) men när det blir duell så kan jag få små fryslagg även fast fpsn inte sjunker ett dugg..? Aldrig hänt förut? Vad kan det bero på?

Testa -20 istället och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Testa -20 istället och se om det gör någon skillnad.

Tja!

glömde säga att det var innan jag hade ändrat nånting i bios

gjorde den här cinebench r23 och det blev såhär

https://gyazo.com/a333b8759265482f5f32ff1d137c7ed2

vet inte vad det säger

öppnar jag aktivitetshanteraren och kollar hastighet på cpu så ligger den mellan 3,6ghz till 4,2 när jag är inne och skriver här t.ex.. är det normalt? läst nånting om att folk har stabila 4,5 eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekbad:

Tja!

glömde säga att det var innan jag hade ändrat nånting i bios

gjorde den här cinebench r23 och det blev såhär

https://gyazo.com/a333b8759265482f5f32ff1d137c7ed2

vet inte vad det säger

öppnar jag aktivitetshanteraren och kollar hastighet på cpu så ligger den mellan 3,6ghz till 4,2 när jag är inne och skriver här t.ex.. är det normalt? läst nånting om att folk har stabila 4,5 eller är jag ute och cyklar?

När folk skriver att de har stabila x GHz så menar de att de vid belastning ligger kvar på samma. Moderna cpuer klockar ju ner sig om temp eller stömbudget tar slut.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekbad:

Tja!

glömde säga att det var innan jag hade ändrat nånting i bios

gjorde den här cinebench r23 och det blev såhär

https://gyazo.com/a333b8759265482f5f32ff1d137c7ed2

vet inte vad det säger

öppnar jag aktivitetshanteraren och kollar hastighet på cpu så ligger den mellan 3,6ghz till 4,2 när jag är inne och skriver här t.ex.. är det normalt? läst nånting om att folk har stabila 4,5 eller är jag ute och cyklar?

14744 är bra score, dont worry!

Permalänk
Medlem

Okej, så inget att oroa sig för nu? Bara köra?