TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Har nu köpt och ska packa upp och installera idag.

Har ni några tips på vad som ska kopplas vart och vad som är bra att tänka på?

TV: 75" QN85C Neo QLED 4K Smart TV (2023)
Soundbarsystem: Premium Q-series Soundbar HW-Q935C

Enheter jag ska koppla in:
X-box Series X
PC med Geforce RTX2060
PS4 Pro
Chromecast Ultra (om det inte finns likvärdigt inbyggt i TVn)
Telia TV-puck för digital TV
Playstation mini
ev. Raspberry Pi

Har också denna HDMI-switchen: Deltaco Prime HDMI-7020
Förlorar jag någon funktion om jag kopplar PS4 pro till denna switch?

Har en Onkyo TX-RZ720 receiver med 5.1 högtalare som vore bra att kunna koppla in om det går.
Om jag kopplar soundbaren till TVn ska det visst vara optimalt för den setupen pga samspel mellan enheterna så den ska man väl inte koppla till recievern. Då försvinner en HDMI på TVn och jag har tre kvar så vore bra om man kunde använda recievern åtminstone som HDMI-switch och kanske extra ljudsystem. det som endast finns på TVn räcker ju uppenbart inte till och vill inte behöva koppla in och ur HDMI-kontakter i TVn hela tiden.

Kan jag använda recievern med TV och soundbar?
Eller bör jag skaffa HDMI-switch?
kanske ta bort receiver och högtalare?
Ångra köpet på Soundbarsystemet?

Alternativt får jag en plats ledig om jag flyttar PCn till en vanlig datorskärm i en annan del av lägenheten.

fetmarkeringar, länkar
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dagl:

Hej
Jag har idag en 32LG2000-ZA som fungerat fint under många år, men som jag skulle vilja byta ut den för att fylla mina behov jag anser jag har idag.

Mitt vardagsrum är inte särskilt ljust, det finns ett fönster men direkt solljus till vardagsrummet sker endast på morgonen och då tittar jag aldrig på TV. Jag ser främst på TV på kvällarna och då är det bara indirekt solljus som kommer in och i värsta fall kan jag alltid dra ned gardinerna.

Jag vill använda TV:n för film och serier, och har kommit fram till att en OLED-TV fyller mina behov. 65" räcker gott och väl då jag sitter knappt 3 meter från TV:n. Bildkvalitet är av hög prioritet. Ljud tänker jag inte är så viktigt för just mig just nu, då jag alltid kan komplettera med ett externt ljudsystem framöver.

Jag vet inte riktigt varför men jag har fastnat för Panasonic när jag läst tv-guiden, kanske för att de verkar ha effektiv kylfläns, driftstabilitet och precision i färger.
Mer specifikt är jag inne på 2022-årsmodeller OLED från Panasonic, och vad jag har förstått så är LZ1500E och LZ1000E lika för bildkvalitet?
När jag läser på Panasonics hemsida står det att LZ1500E har panel Master OLED Pro, medan LZ1000E har panel Master OLED. Vad är skillnaden?

Skillnaden är "pro" Jag skulle gissa att det är en kombination av urvalprocess och nivå på kylningen. Panasonic har aldrig gått ut exakt vad som menas. Det finns rimligen ingen större praktisk skillnad annat än soundbaren på LZ1500E. Vill du gå på den säkra kortet, kör LX1500E, den har stött på vid flera tillfällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Då är ljusstyrkan inget du behöver oroa dig för. OLED funkar tillräckligt på ljusa dagar men när mörkret kommer blir bilden fenomenal.

Låter oroväckande och fragilt att dom skall kunna gå sönder av solljus

Ok, 👌

Skrivet av Laxpudding:

@MrBjud: Så där ser många svenska hem ut. Frågan du ska ställa dig själv är dessa:

(1) Hur ofta kvalitetstittar du på TV när situationen är sådär med soligt dagsljus in från sidan?

(2) Hur fungerar det idag i med den gamla TV du har? Om det är "okey" så kommer en OLED vara både ljusstarkare och ha mycket bättre reflexfilter.

Jag tar upp det i guiden längre under avsnitten "Uppdatering för dig som inte köpt TV på några år". En 10+ år gammal LCD och det mesta är bättre. Modeller som QN85C och QN90C kommer kunna ge galet mycket mer ljus när det behövs och högre kontrast när det behövs.

Värt att tänka på är att reglaget som heter "Brightness" på äldre LCD:er ofta är reglaget för att ankra svart i bilden. Det bör finnas någon form av bakljusreglage för att påverka LED:arna eller lysrören.

Tittar inte alls ofta när solen kommer från sidan, men ganska ofta när den kommer rakt bakifrån. Där finns dock en persienn som nyttjas flitigt för att det skall gå att se vad som är på TV'n öht.

Ok, ja det fanns även något reglage som hette bara ljus kort och gott, men såg ingen skillnad när jag ändrade det från -14 till +7

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Bildexpert 📺

Allting skadas av solljus i det långa loppet.

Jag misstänker däremot att alla anekdoter på hur infallande solljus sliter på paneler inte baseras på svenska förhållanden med treglasfönster som har några timmar mot solen per vecka. Ifall vädret tillåter.

Lite annat om man det sitter någon i Florida och reagerar över att solen blekt deras TV. Samma Floridabo har säkert också synpunkter på hur mycket ljusstyrka det behövs för att TV:n ska vara användbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Allting skadas av solljus i det långa loppet.

Jag misstänker däremot att alla anekdoter på hur infallande solljus sliter på paneler inte baseras på svenska förhållanden med treglasfönster som har några timmar mot solen per vecka. Ifall vädret tillåter.

Lite annat om man det sitter någon i Florida och reagerar över att solen blekt deras TV. Samma Floridabo har säkert också synpunkter på hur mycket ljusstyrka det behövs för att TV:n ska vara användbar.

Tack för ditt enorma engagemang och all tid du lägger på att hjälpa oss som velar!

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBjud:

Låter oroväckande och fragilt att dom skall kunna gå sönder av solljus

Ok, 👌

Tittar inte alls ofta när solen kommer från sidan, men ganska ofta när den kommer rakt bakifrån. Där finns dock en persienn som nyttjas flitigt för att det skall gå att se vad som är på TV'n öht.

Ok, ja det fanns även något reglage som hette bara ljus kort och gott, men såg ingen skillnad när jag ändrade det från -14 till +7

Då äre lugnt. Det hade kunnat bli ett problem (på vilken TV som helst) om solen blänkte hela tiden samt att det var då du även kollade på TV. Du kommer garanterat bli toknöjd med en OLED, stort hopp från en gammal LCD.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Är inne på att skaffa en 85" till hemmet och hittat 2 modeller som har jag fastnat lite för

1. https://www.komplett.se/product/1253260/tv-ljud-bild/tv/tcl-8...

2. https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Mestadels film och serier som jag kommer att kolla på

Eller har ni något annat förslag för max 20k?

Tack för hjälpen 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du nöjer dig med en Skantic 55-tummare (eller vilken 55:a som är billigast för stunden, kolla prisjakt) sprider du kostnaden till ≈350–400 kronor per år under en 10-årsperiod och får ändå en större TV.

Blir du lyckligare då för att du sparar pengar? Eller blir du lyckligare för att du får en kvalitetsnivå där du för lång framtid inte behöver tvivla på TV:ns förmåga att prestera?

Alla har vi våra sätt att motivera oss!

Haha, det var kul! Jag visste inte ens om Skantic. Min pappa hade uppskattat det märket

Det här tråden handlar om att köpa en smart-TV på ett smart sätt och bland de smartaste råden som finns är att köpa ny TV under Black Week

Men iaf så försöker jag en vända till. Jag hittade en 20 år gammal tråd på Min Hembio.com som där Joakim_A påstår följande:

Konsumentverket använder följande kalkyl när de räknar ut värdet på en TV apparat som är begagnad:
Nypris:
1 månad
6 månader -20%
1år -30%
18månader -50%
2år -67%
Därefter ej någon fast värdeminskning utan beroende på skick,märke, typ

I det exemplet skulle, om vi ser till BF-priserna på C2 och C3 77", priset per år vara 7500 kr (625kr/mån) för att alltid ha den senaste modellen i den storleken. Då såklart ej medräknat den kostnad man "ligger ute med" vad gäller inköpet av den senate modellen.

En snarlik tråd hittar jag här på SweClockers från 2016 där du @Laxpudding har kommenterat och där @Saucepan refererat till en liknande värdeminskningssiffra på på 26,4% per år. I den tråden verkar du ha lite förståelse för (om året hade varit 2016 iaf) att jag har lite svårt för att skrota min älskade plasma

I alla fall så sneglar jag på OLED och närmare bestämt LG C3 77", LG C3 83" och Sony A80L 83" vilka alla ligger på markant olika prisnivåer. Nuförtiden tittar jag mest på fotboll. Därefter tycker jag det är viktigt att filmupplevelsen blir så bra som möjligt. I tredje hand kommer gaming. Jag äger en PS5 (AMD), en Switch (och jag lär köpa nästa "Nvidia-Switch") och så har jag en splitter ny laptop med RTX 4070 som jag nog hellre kommer spela spel med (som RDR2) än på PS5:an. Jag kommer kunna göra vardagsrummet någorlunda biomörkt (grå tapeter men vitt i tak). Jag sitter 2.4 m från TV:n (om jag möblerar om kommer jag sitta max 3.0 m ifrån). Jag har en motoriserad duk som jag planerar att para ihop med nästa Epson-prolle inom något år. Jag har råd med alla tre apparaterna och jag kommer inte orka köpa ny TV varje år. Har du baserat på ovan någon rekommendation på TV-köp? Det kanske står mellan raderna åt vart det lutar, men jag har inte bestämt mig riktigt ännu. Gör det svårt för mig!

Permalänk
Medlem

Jag hade halvbestämt mig för 65 g3 med benify-kod, men den verkar inte komma tillbaka. Sitter i dagsläget på en 12 år gammal 46 tum panasonic g30 plasma. Som egentligen fortfarande är riktigt bra i mina ögon.

Så nu funderar jag på antingen 65 g2, c2 eller 77 c3. Det är ju ypperlig pris-segmentering där det hela tiden finns något mer/annorlunda för varje plånbok.

Jag vill hänga den på väggen och tycker g-serien sitter snyggt.

Alternativen
G2 65 för 21 000 från butik.
C3 65 för 17 500 från LG med välkomstrabatt, behöver köpa till väggfäste.
C3 77, antingen 23 000 från LG med väntan eller 25 000 direkt i butik.

Jag är lite inne på 77an för att den bara är helt brutalt onödigt stor. 65 kommer vara klart större än nuvarande, men 77 för mig är lite lustiga-huset känsla.

Sen används tvn mest för Greta Gris och Bluey och vad annat barnen hittar på svt play och Netflix. Och sambon för vad hon orkar en vardagskväll.

Själv tittar jag väldigt sällan, så borde kanske bara vara nöjd och vänta? En del av köplusten är att soundbaren inte får plats framför nuvarande tv, så då vill jag få upp den på väggen. Men om jag ska sätta upp på väggen kan man lika gärna köpa nytt.

Hade gärna köpt Sony eller Panasonic också, men priserna där är inte riktigt lika attraktiva. (Om man inte råkar bo i Hälsingland, a80k för 20 000 var intressant.)

Det bidde en 65 g2 från hembiobutiken för 21 000. Fanns inga exemplar att hämta imorgon på varken power, elgiganten eller netonnet, så får vänta lite. Vägginfästningen avgjorde delvis, kanske inte prisvärt direkt.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag såg AVForums jämförelse med A80L och sedan fick jag lite bråttom då jag såg att C3-77"-aren på LG:s webbplats hade begränsad tillgång så jag slog helt enkelt till för slutpriset (inkl. frakt) 22936 kr. Tack för att du (indirekt åtminstone) pushade mig

Adderade länk
Permalänk
Skrivet av Jojkenstein:

@Laxpudding: Jag såg AVForums jämförelse med A80L och sedan fick jag lite bråttom då jag såg att C3-77"-aren på LG:s webbplats hade begränsad tillgång så jag slog helt enkelt till för slutpriset (inkl. frakt) 22936 kr. Tack för att du (indirekt åtminstone) pushade mig

Hur fick du det priset? Jag får ett annat pris på deras hemsida. Är på jakt efter en 75" för cirka 20 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Hur fick du det priset? Jag får ett annat pris på deras hemsida. Är på jakt efter en 75" för cirka 20 000 kr.

LGs hemsida medlemspris + välkomstkod 10%.

Edit: Räknas dock som en förbeställning, till skillnad från exempelvis 65".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hisense är nya i Sverige och jag har erfarenhet från 2021- och 2022-modeller där 2021-modellerna inte har 4K/120-kapacitet. Samsung är på så sätt avsevärt mer beprövade men också mer omständliga. Det är finns en anledning till artikeln om Samsung kopplad mot en PC blev rätt lång: https://www.sweclockers.com/artikel/35091-guide-samsungs-tv-s...

Där är Hisense enklare och vad jag sett hittills lika funktionellt, dock inte lika omfattande spelläge som Samsung. Du kan finna mycket mer information om just Samsung som spel-TV jämfört med information om Hisense. Särskilt på svenska och vad som gäller för de Europeiska Hisense-modellerna som inte kör samma OS som i nordamerika. Lär finnas tiotusentals bara i landet – om inte fler – vilka spelar på en Samsung. Hisense har en bit kvar till den andelen.

Så vilken TV skulle du rekommendera vid en prisklass runt 8000-12000kr för att använda till PS5 gaming?

Var i butiker idag och kollade olika alternativ, tyckte Philips The One PUS8888 hade otroligt bra bild och det var TVn som säljaren rekommenderade i prisklassen. Många av de TV:ar som hade mini led i butikerna såg otroligt ljusa ut på ett onaturligt sätt, vet inte om det ser bättre ut ifall man minskar ljusstyrkan. Frågade säljaren om det och han sa att han inte var något fan av mini led på grund av det och att minska ljusstyrkan inte skulle fixa det samt att färgerna ser mer fake ut, utan rekommenderade då istället Philipsen.

I andra butiken frågade jag om Samsung Q80C men då rekommenderade han istället TCL MQLED80.

Skulle Samsung Q80C vara ett dåligt köp? Alltså det är så svårt att veta vilka som är bra eller inte när alla säger olika saker och vissa i butikerna inte är kalibrerade medans andra är det. Vilken hade du valt?

Permalänk
Medlem

Efter ett otroligt velande blev det en 77" G2.
Herregud vilken beslutsångest det har varit. Otroligt informativt med all info här. Tack!

Permalänk
Skrivet av aent:

LGs hemsida medlemspris + välkomstkod 10%.

Edit: Räknas dock som en förbeställning, till skillnad från exempelvis 65".

Välkomstkod? Jag är tydligen inte välkommen för jag hittar ingen sån 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Välkomstkod? Jag är tydligen inte välkommen för jag hittar ingen sån 😆

Det var en ruta eller en slags "semi-popup" överst på startsidan som informerar om en 10%-ig nymedlemsrabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manyjac:

Efter ett otroligt velande blev det en 77" G2.
Herregud vilken beslutsångest det har varit. Otroligt informativt med all info här. Tack!

Samma här och ångesten är ju inte slut än
Jag är helt enkelt för förtjust i min Panasonic plasma

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Det var en ruta eller en slags "semi-popup" överst på startsidan som informerar om en 10%-ig nymedlemsrabatt.

Man fick den när man fick med som ny medlem oavsett om man klickade på popup:en eller inte.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Emballaget är konstruerat för att fraktas stående och att absorbera stötar och vibrationer ståendes. Så det är rekommandationen. Det är inte den känslighet som var för plasma med en glasskiva som kunde vibrera och skada själva panelen. TV-apparaterna är byggda för att ligga med panelen nedåt vid montering. Vet inte om det är "minst värst" vid transporter, men konstruktionen är byggd för att bära den hanteringen.

Fick låna ett släp hos Netonnet och transporterade hem tv:n liggande med baksidan nedåt. Blev en lugn och försiktig resa på ungefär 8 km. Var lite klurigt att bära in den hemma dock då hallen är lite trång, men det gick utan att behöva gå loss på inredningen med såg. xD

Satte upp den på väggen efter lite hjälp av en guide för hur högt den borde sitta. Enligt formlerna skulle underkanten på tv:n ha hamnat lite mindre än 50 cm från golv om man har en ögonhöjd på en meter när man sitter i soffan. Höjde dock detta till ca 67 cm för att kunna placera hemmabioförstärkare, centerhögtalare och spelkonsol på tv-bänken utan att de skulle skymma tv:n. Nu tycker jag det känns som den hamnade på tok för lågt ner på väggen... men det ser helt ok ut ändå... så jag får försöka vänja mig vid det.

Storleksmässigt är jag helt nöjd... vad gäller bildkvalitén så är jag inte speciellt imponerad. Kändes lite som att man betalade onödigt mycket för tv:n. Dock försöker jag övertala mig om att det är ok då jag betalade ungefär hälften så mycket för förra tv:n som då det är en 50" är mindre än hälften så stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Tekniskt sett så går det ju in i en kombi, men skulle absolut inte rekommendera det

Kollade bara yttermåtten lite snabbt på emballaget och såg redan innan jag mätte i bilen att det inte var lönt att försöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Storleksmässigt är jag helt nöjd... vad gäller bildkvalitén så är jag inte speciellt imponerad. Kändes lite som att man betalade onödigt mycket för tv:n. Dock försöker jag övertala mig om att det är ok då jag betalade ungefär hälften så mycket för förra tv:n som då det är en 50" är mindre än hälften så stor.

Var det LG C3 du köpte och vad hade du förut?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AV7M:

Hej! Jag behöver hjälp med köp av TV till föräldrarna
Har hittat dessa
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Inget spelande utan gärna input på vilken som har bäst bild, vilken rekommenderar ni? Tacksam för hjälp

Jag har exakt samma fundering, någon som kan ge input? Tack

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är sugen på en 70/75 tums samsung tv. Används mestadels till slötittande men kanske ska köpa PS5 framöver. Men vill ju få så mycket tv som möjligt för pengarna ändå. Och jag vill alltså ha en Samsung 😊.

Är detta en bra deal eller finns det mer prisvärda alternativ? Vill inte lägga mer än 15 000 kr, helst mindre, men det är maxbudget.

Tack på förhand!

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Var det LG C3 du köpte och vad hade du förut?

Ja precis... LG C3 77". Tidigare hade jag en Panasonic Plasma på 50"... TX-P50ST60Y.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Ja precis... LG C3 77". Tidigare hade jag en Panasonic Plasma på 50"... TX-P50ST60Y.

Då har vi gjort nästan exakt samma sak. Jag går från TX-P50UT50Y till OLED77C36LC

Jag köpte TV:n strax efter jag blev medlem på SweClockers. Det var sommarrean för tio år sedan som fick mig att gå från lurker till medlem

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AV7M:

Hej! Jag behöver hjälp med köp av TV till föräldrarna
Har hittat dessa
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Inget spelande utan gärna input på vilken som har bäst bild, vilken rekommenderar ni? Tacksam för hjälp

@Urioz
@AV7M

Samsung Q60C och LG QNED75 har det frågats mycket om. Båda är på samma nivå under strecket. Det varierar exakt vilken paneltyp det är, men Q60C oftare VA, QNED75 förmodligen oftare IPS. QNED75 har en enkel form av kantbaserad local dimming som ofta syns eftersom det tänder och släcker i kolumner. Men det är i alla fall en möjlighet till högre kontrastintryck om man nu inte störs av funktionen. Det går att stänga av.

Med andra ord: Det är sak samma, samma jämförbara nivå av produkt. Utan att ha mer specifika önskemål är det rimliga att man blir lika nöjd med någondera.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LeoDis:

Så vilken TV skulle du rekommendera vid en prisklass runt 8000-12000kr för att använda till PS5 gaming?

Var i butiker idag och kollade olika alternativ, tyckte Philips The One PUS8888 hade otroligt bra bild och det var TVn som säljaren rekommenderade i prisklassen. Många av de TV:ar som hade mini led i butikerna såg otroligt ljusa ut på ett onaturligt sätt, vet inte om det ser bättre ut ifall man minskar ljusstyrkan. Frågade säljaren om det och han sa att han inte var något fan av mini led på grund av det och att minska ljusstyrkan inte skulle fixa det samt att färgerna ser mer fake ut, utan rekommenderade då istället Philipsen.

I andra butiken frågade jag om Samsung Q80C men då rekommenderade han istället TCL MQLED80.

Skulle Samsung Q80C vara ett dåligt köp? Alltså det är så svårt att veta vilka som är bra eller inte när alla säger olika saker och vissa i butikerna inte är kalibrerade medans andra är det. Vilken hade du valt?

Ifall du tycker "TheOne" PUS88x8 ser otroligt bra ut har du ett enkelt köp framför dig.

TV:n är knappast dålig då få TV-modeller idag är direkt dåliga. Däremot är PUS88x8 väldigt nära basklassnivå på sådant som panelkvalitet och reflexfilter. Det som gör att den sticker ut (utöver Ambilight) och som ger den rankningen över strecket är 4K/120-förmågan och att den ändå har en modest ljusstyrka 400+ nits på 55:n vilket ger ett övertag över enklare modeller när man behöver för rummet och även för HDR-bilden.

Som du ser i rankningen är både Samsung Q80C och TCL MQLED80/C805 bättre modeller än Philipsen du tycker håller måttet.

Annars är det svårt att få vettiga uppfattningar från butikers golv. Alla apparater överdriver och skriker. En mini-LED-modell kan skrika och överdriva mer än en modest modell som PUS88x8. Fast allt detta är endast en fråga om bildinställningar. Det man konstatera är att ingen TV på golvet är rätt. Alla är fel på sina godtycklig sätt.

Hade du fått se exempelvis Q80C bredvid PUS88x8 i en kontrollerad miljö hade du märkt sådana skillnader att där Q80C ser svart ut är PUS88x8 gråblå. Där Q80C lyser med kraft och punsch i färgerna (för att filmen är skapad så) kommer PUS88x8 inte alls vara lika imponerande. Men kanske också att det finns apparater som är sämre och än mindre imponerande.

Sedan kan man förstås subjektivt tycka att PUS88x8 fortfarande duger som den är. Det är halva poängen här. Fatta besluten själv.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kaine_Uro:

Nu tycker jag det känns som den hamnade på tok för lågt ner på väggen... men det ser helt ok ut ändå... så jag får försöka vänja mig vid det.

Det är en vanesak också. Jag har sett de som sätter TV:n högt över något arvegods till skänk. Så sitter de med hakan i vädret, höften framskjuten, lutade bakåt och stödjer nacken med runda kuddar. Och är alldeles nöjda med den kroppshållningen i soffan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Jahaja, så blev det inget av att följa budgeten som från början var på 5-7k.
Det blev tillslut beställning på en 55" C3 för 13990:- på elgiganten i kungens kurva.
Tack för hjälpen @Laxpudding!

Priset på kalibrering prutades ner från 1495 till tusen spänn och sen kommer man hem och läser det här:
Då känns det plötsligt som att man inte prutat nog, liksom..

Har dom inte skickat tv’n kan du göra återköp på det, annars hela tv’n. Öppet köp gäller tillägg med så länge det inte rör sig om abonnemang.
1000:-, de halvvägs till en apple tv eller nvidia shield.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Har dom inte skickat tv’n kan du göra återköp på det, annars hela tv’n. Öppet köp gäller tillägg med så länge det inte rör sig om abonnemang.
1000:-, de halvvägs till en apple tv eller nvidia shield.

Jag hoppades på att @laxpudding skulle kommentera det inlägget, eftersom det är hans kollegor som pushar på att man måste ha kalibrering. Försäljaren körde igång en demo via qr-kod där man fick se sida vid sida hur hemsk bilden är om man inte pröjsar extra... Eller för att använda försäljarens egna ord "ska du göra det där själv, eller?"
Lite lustigt också att som han sa "kalibrering tar flera timmar" samtidigt som TVn ska komma till butiken den 4:de och då finnas klar för upphämtning.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.