Stor AI-upptäckt påstås ligga bakom Open AI-konflikten

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojomondag:

För de som tycker att Ai är hypat och bara mög, och att vi AI BROS är som crypto bros. Varför tror U.S. government annorlunda kan det ligga något i detta, är Ai's risker befogade?

https://medium.com/@pareto_investor/nasa-just-shut-down-quant...

Det enda som verkar finnas på nätet om det där är några bloggar på just medium.com som sprider samma "nyhet" samt en stor mängd youtube-videos som bara är clickbait och inte alls handlar om vad titeln säger (och verkar vara AI-genererade). Allt pekar med andra ord på att det bara är fejk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojomondag:

För de som tycker att Ai är hypat och bara mög, och att vi AI BROS är som crypto bros. Varför tror U.S. government annorlunda kan det ligga något i detta, är Ai's risker befogade?

https://medium.com/@pareto_investor/nasa-just-shut-down-quant...

Det vet jag inte. Jag gissar att länken är som konspirationsteorier brukar vara, galenskap. Det är helt omöjligt att försvara sig mot detta.

Däremot är vi många här som jobbar med AI och vi gissar inte. Och jo, hela grejen är väldigt överdriven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Första som händer när AI får fullt medvetande om sig själv är att den kommer bli uttråkad och försöka utplåna sig själv.

Finns inget som säger att den av något skäl får någon naturlig instinkt att överleva bara för att levande djur har det.

Finns inget som säger att ett dött ting skulle utveckla en känsla av att vara uttråkad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Alla kärnvapensystem är Air gappade och kräver mänsklig inblandning för att avfyra.

Tror personligen inte ett AGI skulle bestämma sig för att utplåna männskligheten för vi kan vara ett hot. Det är ett mänskligt synsätt.

Som man ser sig själv, ser man andra.

Ja det är egentligen inte så mycket mer än en jävla oreda det idagens läge skulle kunna skapa.
Nästa problem skulle bli att så fort oredan skapas kan människan bara stänga av det mesta och så utplånas medvetenheten ju mer den ställer till med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns inget som säger att ett dött ting skulle utveckla en känsla av att vara uttråkad.

Finns inget som säger att ett dött ting har en känsla av någonting för att vara helt ärlig, lite av min poäng att man tror att de kommer ha massa känslor, behov, instinkter och allt annat vi lider av.

Det är fortfarande bara ettor och nollor, problemet är om människorna lägger in något som ska föreställa känslor, då är det plötsligt en helt annan berättelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bit010:

Snart har vi nog ett riktigt Skynet (tänker på det från terminator-filmen)

Finns det ett annat?

Permalänk
Medlem

Det farliga med AGI är när länders militärer får händerna på det. Jag är inte rädd för AI, jag är rädd för människor!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag skriver att en AI som utvecklats för att försöka bota cancer skulle kunna försöka bota cancer samt kommunicera via text. Hur du får det till att den "lever bortom alla fysiska begränsningar" är obegripligt för mig.

Skrivet av Ureet:

Fast är den mycket smartare än en människa och internetuppkopplad blir situationen väldigt oförutsägbar.

Jag ber om ursäkt för att jag gjorde en slags sammanslagning av ditt inlägg och någon annans.

Felet ni gör är att ni överskattar betydelsen av intelligens (det här är något Marc Andresen pratar en hel del om i podden med Sam Harris).

Så den där oförutsägbarheten du pratar om finns inte, för i realiteten så är vi alla begränsade av saker som fysiska resurser och tillgång på energi (det är ju delvis samma sak)

Skrivet av Ureet:

Och här verkar du mest flytta målstolparna och byta ämne efter att jag svarat på varför en AI trots hög intelligens inte kan utföra en uppgift som specifierats väldigt otydligt.

Det är ju ni som i eran argumentation helt har tagit bort målstolparna. Ni pratar om en omnipotent, allvetande intelligens, en slags Gud.
För en sådan entitet finns ju inga målstolpar.

Som sagt, den här superintelligensen kan alltså inte göra något utan extremt tydliga instruktioner.

Om jag har 2 anställda på jobbet, som ska lösa en uppgift, säg ställa upp en pall på en pallplats.

Om jag till en av dom bara kan säga "Ställ upp på den här pallen på en pall-plats", han tar då själv reda på vad det är för produkt, vad det finns för lediga pall-platser, om dom lediga pall-platserna är lämpliga för den produkten osv. osv, så skulle jag kalla det en slags intelligens, att lösa en vagt specificerad uppgift .

Någon som inte klarar av det, eller under uppgiftens gång dödar 3 anställda och välter 2 rader med stallage eftersom jag i specifikationen inte tydligt specificerade att det inte var en rimlig "kostnad" för att lösa uppgiften, hen är ju ointelligent bortom räddning.

Så ni förstår ju inte ens vad intelligens är.

Skrivet av jojomondag:

Varför tror U.S. government annorlunda kan det ligga något i detta, är Ai's risker befogade?

Är det dom här du pratar om? (då har jag inte ens bemödat mig om att hitta klipp på Biden, Feinstein, Trump, m.fl)

https://youtu.be/ID52HUMe8Vw?si=CinvvnFWFmwRNuGX

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Jag ber om ursäkt för att jag gjorde en slags sammanslagning av ditt inlägg och någon annans.

Felet ni gör är att ni överskattar betydelsen av intelligens (det här är något Marc Andresen pratar en hel del om i podden med Sam Harris).

Så den där oförutsägbarheten du pratar om finns inte, för i realiteten så är vi alla begränsade av saker som fysiska resurser och tillgång på energi (det är ju delvis samma sak)

Det är ju ni som i eran argumentation helt har tagit bort målstolparna. Ni pratar om en omnipotent, allvetande intelligens, en slags Gud.
För en sådan entitet finns ju inga målstolpar.

Som sagt, den här superintelligensen kan alltså inte göra något utan extremt tydliga instruktioner.

Om jag har 2 anställda på jobbet, som ska lösa en uppgift, säg ställa upp en pall på en pallplats.

Om jag till en av dom bara kan säga "Ställ upp på den här pallen på en pall-plats", han tar då själv reda på vad det är för produkt, vad det finns för lediga pall-platser, om dom lediga pall-platserna är lämpliga för den produkten osv. osv, så skulle jag kalla det en slags intelligens, att lösa en vagt specificerad uppgift .

Någon som inte klarar av det, eller under uppgiftens gång dödar 3 anställda och välter 2 rader med stallage eftersom jag i specifikationen inte tydligt specificerade att det inte var en rimlig "kostnad" för att lösa uppgiften, hen är ju ointelligent bortom räddning.

Så ni förstår ju inte ens vad intelligens är.

Är det dom här du pratar om? (då har jag inte ens bemödat mig om att hitta klipp på Biden, Feinstein, Trump, m.fl)

https://youtu.be/ID52HUMe8Vw?si=CinvvnFWFmwRNuGX

Men kära du.

Det är otroligt naivt att tro att man vet något man inte vet att man inte vet. Min poäng är följande: har du någonsin haft att göra med personer med utvecklingsstörning? I så fall vet du att det inte direkt är svårt att styra dem till det man vill att de ska göra eftersom vår intelligens är högre. Och då är det kanske "bara" 40 intelligenskvotskillnad.

Tänk dig en superintelligens som är inte bara 200 högre än dig utan kanske 2000. Tänk dig en intelligens som kan bryta kryptering bara genom mönsterlärande. Du kanske tror att kryptering skulle kräva en kvantdatorer eller nåt för att brytas i detta scenario, för du förstår inte allt i världen. Om vi visste allt som går att veta, skulle vi inte ens ha denna diskussion.

Poängen är att man inte vet. Även om det bara är 10 % risk att den gör något dumt - kanske till och med av misstag - så är den enligt vissa för hög. Det betyder inte att vi inte ska utveckla den dock, utan det betyder att vi bör se till att den faktiskt är aligned, moraliskt upprättad, efter oss människor på ett djupare plan än bara sakfrågor.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Tänk dig en superintelligens som är inte bara 200 högre än dig utan kanske 2000.

Men varför skulle intelligens vara relevant där?

Är du manipulerad och styrd av människor som är intelligentare än dig?

Vi (så du, vi kan i sammanhanget kalla dig en superintelligent I) är, åtminstone enligt er, intelligentare än alla djur, betyder det att du kan få alla djur att göra som du vill?

Den där synen att det är intelligens som styr världen är oerhört naiv och simplistisk.

Skrivet av Whitepilledoomer:

Tänk dig en intelligens som kan bryta kryptering bara genom mönsterlärande. Du kanske tror att kryptering skulle kräva en kvantdatorer eller nåt för att brytas i detta scenario, för du förstår inte allt i världen.

Jag tror att du har en övertro till krypteringens betydelse i världen.

Datorer är också överlägsna oss i Go och schack, problemet är att världen är inte ett parti schack, så det spelar absolut ingen roll.

Skrivet av Whitepilledoomer:

Poängen är att man inte vet. Även om det bara är 10 % risk att den gör något dumt - kanske till och med av misstag - så är den enligt vissa för hög.

Fast det är ju inte ”risker” vi pratar om, ni hävdar ju, igen, att den kommer bli någon slags omnipotent gud.

Som alltid, extraordinary claims require extraordinary evidence.

Om man tror det, så finns det såklart bara ett alternativ, och det är att sluta.

Om man har lärt sig något av alla dom där superhjälte-filmerna ni uppenbarligen har sett alldeles för många av, så är det ju att det inte går att kontrollera en sådan omnipotent entitet.

Men ni behöver som sagt inte oroa er för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Finns inget som säger att ett dött ting har en känsla av någonting för att vara helt ärlig, lite av min poäng att man tror att de kommer ha massa känslor, behov, instinkter och allt annat vi lider av.

Det är fortfarande bara ettor och nollor, problemet är om människorna lägger in något som ska föreställa känslor, då är det plötsligt en helt annan berättelse.

Du menar som människan då? Som också bara är + (protoner), - (elektroner) och neutroner?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det farliga med AGI är när länders militärer får händerna på det. Jag är inte rädd för AI, jag är rädd för människor!

Bowie sa det bäst.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Vem som helst kunde lista ut att ”bota cancer” och liknande skulle övergå till att utnyttja AI till något helt annat. Ekonomisk brottslighet, krig och liknande är helt enkelt mer lönsamt än att bota människor, försöka sänka global uppvärmning osv. Jag tänker, t ex när man har problem med en aggressiv hund, som attackerar grannarna, den enklaste lösningen blir å avliva den, även om den blir saknad av sina närmsta. Att träna den samt bötfälla ägaren känns mer rätt, men hotet/faran kommer alltid att finnas kvar. AI hunden blir svår att avliva och dåliga människor kommer alltid att finnas. Vad kan man göra? Se till att dåliga människor inte har tillgång till farliga leksaker?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Folk kan ju se det från fel sida också.

Något AI-projekt kanske klurade ut gratis energi, botemedel mot någon sjukdom eller något.

Alla människor får tillgång till rent vatten, är friska, gratis energi osv osv. Alla "vanliga svenssons" i världen får det jättebra men de rikaste procenten tappar sin makt/rikedom. Dvs "världen går under" ur deras synvinkel.

Är kanske inte jättetroligt kanske men samtidigt tror jag inte att sidan med Connor Sarah just nu rivs ut ur en telefonkatalog.

Kan ju vara så att AI-projektet kom fram till att vissa är grovt överbetalda och inte behövs för verksamheten också 😉

Älskar den här taken, jag väljer att tro på just den här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Som sagt, den här superintelligensen kan alltså inte göra något utan extremt tydliga instruktioner.

Om jag till en av dom bara kan säga "Ställ upp på den här pallen på en pall-plats", han tar då själv reda på vad det är för produkt, vad det finns för lediga pall-platser, om dom lediga pall-platserna är lämpliga för den produkten osv. osv, så skulle jag kalla det en slags intelligens, att lösa en vagt specificerad uppgift .

I pall-fallet finns det faktiskt ett rätt svar att resonera sig fram till. Men nu pratade vi om Asimovs lagar, som inte är gjorda för att fungera i verkligheten utan för att producera underhållande noveller. Och en stor del av novellerna går ut just på att visa situationer där lagarna går fel eftersom de är vaga och tvetydiga. Det finns inget rätt svar att hitta.

Skrivet av Xeonist:

Så den där oförutsägbarheten du pratar om finns inte, för i realiteten så är vi alla begränsade av saker som fysiska resurser och tillgång på energi (det är ju delvis samma sak)

Ja, därför skrev jag "Intelligens är förstås inte magi och en AI behöver något sätt att påverka världen". Men, som sagt, människor kan hitta på en massa lösningar som andra djur aldrig skulle komma att tänka på, och jag tror att människor är mycket långt från att vara den smartaste tänkbara varelsen, så det finns gott om utrymme för något mycket smartare än oss att påverka världen med mindre och subtilare medel än vi är beredda på.

Sedan brukade det ju pratas om att "Forskare är inte idioter, när vi uppfinner AI kommer den förstås inte kopplas till internet utan få husera i en svart låda där den inte kan göra någon skada". Och nu när vi kommit ett steg på vägen mot AGI med olika LLM-lösningar visar det sig att folk både kopplar upp dem mot internet och jobbar hårt på att göra dem till agenter som kan tänka i flera steg och utföra uppgifter själv. Jag är inte alls övertygad om att folk kommer lyckas, eller ens nödvändigtvis försöka, se till att hålla en framtida AGI borta från sätt att påverka världen, och särskilt inte ifall vi fås att tro att den är på vår sida eftersom den löser svåra problem åt oss och verkar "aligned".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Ja, därför skrev jag "Intelligens är förstås inte magi och en AI behöver något sätt att påverka världen". Men, som sagt, människor kan hitta på en massa lösningar som andra djur aldrig skulle komma att tänka på, och jag tror att människor är mycket långt från att vara den smartaste tänkbara varelsen, så det finns gott om utrymme för något mycket smartare än oss att påverka världen med mindre och subtilare medel än vi är beredda på.

Bra inlägg!

Sett till djur, eller hur vi människor ser till varelser med enligt oss lägre intelligens; så lär väl en AI se på oss. Vi bryr oss inte om gråsuggor, daggmaskar, eller ens "högre" stående varelser när vi skall expandera våra städer eller livsmiljöer. En AI frånkopplad mänsklighetens behov lär se efter sina egna först och tja, den behöver troligtvis varken syre, ren miljö, rent vatten etc. för att själv kunna "leva". Kommer den verkligen ta hänsyn till oss när den vill expandera? Sett efter hur vi själva beter oss... troligtvis inte.

Permalänk
Medlem

Det är många som förutsätter att en AI måste ha direkt access till viktiga system för att kunna göra skada. Då har man rätt mycket tilltro till människor skulle jag säga. Vi ser ju mer och mer, framförallt senaste månaderna, hur lätta människor är att manipulera till vad som helst.

Kom lite att tänka på ChatGPTs escape plan:
https://twitter.com/michalkosinski/status/1636683810631974912

Som vanligt tror jag att det är alldeles för många alarmister som spår undergång, och att de flesta övriga som motreaktion vill vara rationella och tycker att allt är helt lugnt. Resultatet blir en ignorant handlingsförlamning som skapar faktiska risker.
Lite som med alla ödesfrågor i vår tid.

Permalänk

Vad tror ni att eventuell AGI kommer att göra när den upptäckt all skada vi har gjort mot Jorden trots att vi är den mest "intelligenta" bioorganismen i dess historia: Kommer den att rädda Jorden, bara dra härifrån eller både ock?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Det är en intressant diskussion, men en sak som jag tycker är konstig är att alla verkar överens om att människan är skyddsvärd. Vad är det som är så jävla speciellt med människor? Om nu AIn är mycket smartare än människor, är det inte bättre att vi lämnar plats åt den isf? Precis som vi tycker det är vettigt att man hugger ner skog med djur i för att bygga bostadsområden för människor.

AIn kommer ju ha information om hur människor fungerade. Om den är så smart kan den ju låtsas vara en människa om den känner för det. Det borde räcka tycker jag.

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Blir spännande att höra om detta "genombrott" om det verkligen stämmer. Är speciellt intresserad av att höra hur det kan hota mänskligheten.

Min vän och hans läkar kollegor på sjukhuset fick I en hel arbetsvecka utbildning på hur AI kan hjälpa samt skada oss människor. De hade beskrivit många perspektiv som de hade kommit på hur AI genom teknik kan manipulation och modifiera och med hjälp av oss människor ovetsnde kan sprida farliga virus och annat. Det var mycket intressant att lyssna på.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det är en intressant diskussion, men en sak som jag tycker är konstig är att alla verkar överens om att människan är skyddsvärd. Vad är det som är så jävla speciellt med människor? Om nu AIn är mycket smartare än människor, är det inte bättre att vi lämnar plats åt den isf? Precis som vi tycker det är vettigt att man hugger ner skog med djur i för att bygga bostadsområden för människor.

AIn kommer ju ha information om hur människor fungerade. Om den är så smart kan den ju låtsas vara en människa om den känner för det. Det borde räcka tycker jag.

Skrämmande å tänka så, man vill ju så klart hellre att ens egna barn och barnbarn har ett bra liv och man bryr sig mer om sina egna än om några chip och transistorer kanske?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Men nu pratade vi om Asimovs lagar, som inte är gjorda för att fungera i verkligheten utan för att producera underhållande noveller.

Där är vi överens, det ni diskuterar är science fiction, det är hela min poäng.

Skrivet av Quorthon:

Skrämmande å tänka så, man vill ju så klart hellre att ens egna barn och barnbarn har ett bra liv och man bryr sig mer om sina egna än om några chip och transistorer kanske?

Varför? Ni beskriver ju en entitet som är överlägsen oss, den bör rimligtvis vara mer skyddsvärd?

Men det är klart du har rätt, vi drivs av tribalism och egoism.

Det som är naivt och inte går ihop är att vi i ena sekunden är gudar som kan skapa ett nytt överlägset liv, för att sen i nästa sekund vara samma skapelses största hot och fiende.

Som ateist har jag alltid tänkt att organiserad religion är vårat största hot, det som slår mig nu är att vårat största hot är önskan om, och tron att vi är gud

För det måste såklart finnas en backlash till en sån här rörelse.
Dels såklart den ekonomiska, eftersom det är en gigantisk bubbla, men också alla som faktiskt verkar tro att vi kan/ska skapa någon slags överlägsen entitet, i.e. en slags Gud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det är en intressant diskussion, men en sak som jag tycker är konstig är att alla verkar överens om att människan är skyddsvärd. Vad är det som är så jävla speciellt med människor? Om nu AIn är mycket smartare än människor, är det inte bättre att vi lämnar plats åt den isf? Precis som vi tycker det är vettigt att man hugger ner skog med djur i för att bygga bostadsområden för människor.

AIn kommer ju ha information om hur människor fungerade. Om den är så smart kan den ju låtsas vara en människa om den känner för det. Det borde räcka tycker jag.

Trudelutt Tännsjö

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av GuuFi:

Första som händer när AI får fullt medvetande om sig själv är att den kommer bli uttråkad och försöka utplåna sig själv.

Finns inget som säger att den av något skäl får någon naturlig instinkt att överleva bara för att levande djur har det.

Människans känsloliv, och vad i våra beteenden m.m. som kan relateras till det och annat, är ännu bland det minst väl utforskade (även om psykologin med pionjärer som Jung, Freud, m.fl., samt mer samtida, gjort mycket).

Mitt argument är att vi inte självklart kan deklarera/proklamera att en AGI/dylikt skulle bry sig om, eller ens uppleva, tristess och annat bara för att den har/får vad vi definierar som självmedvetenhet... (en definition som dessutom är präglad av vår mänskliga och individuella/subjektiva bias).

Jag tror att vi måste börja med att erkänna vår egen ofullkomlighet, och att det är mycket vi varken vet eller förstår (vilket kanske inte förändras nämnvärt utan miljoner års ytterligare evolution (gynnsam, och i god symbios med vår livsmiljö och allt liv)).

Först därefter kan vi mer träffsäkert resonera och spekulera om en AGI:s fungerande och möjligheter.
Alternativt litar vi på sådana system och ber dem berätta och förklara för oss... "Prompt: Explain it like I'm 5 years old".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

Människans känsloliv, och vad i våra beteenden m.m. som kan relateras till det och annat, är ännu bland det minst väl utforskade (även om psykologin med pionjärer som Jung, Freud, m.fl., samt mer samtida, gjort mycket).

Mitt argument är att vi inte självklart kan deklarera/proklamera att en AGI/dylikt skulle bry sig om, eller ens uppleva, tristess och annat bara för att den har/får vad vi definierar som självmedvetenhet... (en definition som dessutom är präglad av vår mänskliga och individuella/subjektiva bias).

Jag tror att vi måste börja med att erkänna vår egen ofullkomlighet, och att det är mycket vi varken vet eller förstår (vilket kanske inte förändras nämnvärt utan miljoner års ytterligare evolution (gynnsam, och i god symbios med vår livsmiljö och allt liv)).

Först därefter kan vi mer träffsäkert resonera och spekulera om en AGI:s fungerande och möjligheter.
Alternativt litar vi på sådana system och ber dem berätta och förklara för oss... "Prompt: Explain it like I'm 5 years old".

Egentligen håller jag med dig, men den första frågan bör rimligtvis vara om vi överhuvudtaget kan göra detta.

Det som påstås här är ju att vi i princip är/blir gudar och i strid med evolutionen skapar ett nytt liv, överlägset oss själva.

Det är liksom stört, absurdt, att det inte är den första frågan som ställs, av alla, hela tiden.

Permalänk

En reflektion av denna tråd är att allas synsätt är högst intressanta och idee väckande tqck för att ni delar med er!

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av Xeonist:

Där är vi överens, det ni diskuterar är science fiction, det är hela min poäng.

Varför? Ni beskriver ju en entitet som är överlägsen oss, den bör rimligtvis vara mer skyddsvärd?

Men det är klart du har rätt, vi drivs av tribalism och egoism.

Det som är naivt och inte går ihop är att vi i ena sekunden är gudar som kan skapa ett nytt överlägset liv, för att sen i nästa sekund vara samma skapelses största hot och fiende.

Som ateist har jag alltid tänkt att organiserad religion är vårat största hot, det som slår mig nu är att vårat största hot är önskan om, och tron att vi är gud

För det måste såklart finnas en backlash till en sån här rörelse.
Dels såklart den ekonomiska, eftersom det är en gigantisk bubbla, men också alla som faktiskt verkar tro att vi kan/ska skapa någon slags överlägsen entitet, i.e. en slags Gud.

Jag är agnostiker, lite likt talesättet "djävulen sitter i detaljerna" föreställer jag mig att något likt gudomlighet finns någonstans i kvantfysiken. Men jag köper hellre ateism än religion/gudadyrkan (och dyrkande överlag).

Med mitt pladder avverkat så ser jag dock inte varför det skulle vara utopiskt att mänskligheten kan skapa sin "överman": biologins begränsningar och evolutionens nuvarande nivå kontra framsteg inom forskning, vetenskap och teknik.

Jag kan tycka mig ana något slags religiöst tänkande bakom svårigheter att se mänskligheten mer/mindre skapa något bättre än människan, faktiskt.
Mänskligheten är ju ännu inte särskilt raffinerad, speciellt inte gällande etik, moral och prioriteringar (vissa är förstås värre än flertalet, och andra bättre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

Med mitt pladder avverkat så ser jag dock inte varför det skulle vara utopiskt att mänskligheten kan skapa sin "överman": biologins begränsningar och evolutionens nuvarande nivå kontra framsteg inom forskning, vetenskap och teknik.

Utopi/dystopi är ju ett slags värdeord.

Men säger man att det är möjligt så ställer man ju också hela den evolutionära läran på sin spets.

Om du menar att det är möjligt nu, då bör det rimligtvis ha varit möjligt förut?
Kanske skapade gud faktiskt kvinnan av ett av mannens revben? Kanske är människan skapad av apor?

Människor, eller ja, det har såklart alltid funnits människor, ska jag säga, som tror att dom/vi är gud, men det den evolutionära läran har lärt oss att det alltid har varit fel, ockhams razor säger oss att det är så även i det här fallet.

Skrivet av Linda_Almighty:

Jag kan tycka mig ana något slags religiöst tänkande bakom svårigheter att se mänskligheten mer/mindre skapa något bättre än människan, faktiskt.

Ursäkta, men hur tänker du då?

Skrivet av Linda_Almighty:

Mänskligheten är ju ännu inte särskilt raffinerad, speciellt inte gällande etik, moral och prioriteringar.

Ursäkta? Etik och moral är begrepp som människan har hittat på, och som bara vi använder oss av.
Att säga att vi inte är ”så raffinerade” gällande det är som att hävda reglerna i schack är fel. Eller reglerna i TP. Dom är vad dom är helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bit010:

Snart har vi nog ett riktigt Skynet (tänker på det från terminator-filmen)

Tills skillnad från nån annan skynet? Vilken?