Man får brutal prestanda för 20.000 just nu

Permalänk
Medlem

Man får brutal prestanda för 20.000 just nu

Satt och byggde en 20.000 kr dator och man får verkligen brutalt mycket dator för dom pengarna just nu:

Inlägg sammanfogade, länk raderad. // MOD
Permalänk
Medlem

Kalla mig gammalmodig men det känns mer som att man betalar brutalt mycket för en dator i mellansegmentet. Det var bättre förr

Ser dock bra ut med dagens priser

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Kalla mig gammalmodig men det känns mer som att man betalar brutalt mycket för en dator i mellansegmentet. Det var bättre förr

Ser dock bra ut med dagens priser

Om jag minns rätt fick man verkligen öppna plånboken förr om man ville ha det bästa i processorväg. Amd fx-55, release price: 827usd, 2004.

Nej det var inte bättre förr, det var dock bättre 2011-14 med en krona runt 6-6.8/usd. Det var också "roligare" att man kunde köpa något billigt och få 30-40% med överklockning.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut för priset. Är ju ffs bästa spel-CPUn i bygget, 7800X3D. Grafikkortet begränsas mer pga priset förstås men antar de flesta av oss som bygger datorer byter delar efter behov.

Min nuvarande dator är i grunden en dator från 2007 som uppgraderats och byggts om rejält över åren. Då var det en mATX-baserad Core 2 Duo E4300. med 2GB DDR2 samt ett Radeon X1950 Pro. Den var inte det bästa på marknaden på långa vägar och uppgraderades inom 1 år med en Q6600, nytt bra Gigabyte moderkort, 4GB DDR2 (Mushkin, för de som minns märket) och ett 8800GTS 512MB. Och över alla åren har jag gått fram och tillbaks mellan mATX, ATX, mITX och kör för stunden ATX.

Inget i datorn är kvar från början men har aldrig byggt en helt ny dator utan har över tid byggts om efter behov. Lätt det sätt jag föredrar. Överblivna delar har byggts in i sekundära datorer, som heller aldrig är helt nyköpta och byggda eller sålda eller har getts bort.

Det är dyrare nu pga världsläge, ekonomi och specifikt vår svenska valuta. Men det är fortsatt en relativt billig hobby, speciellt om man uppgraderar och inte behöver ha det bästa. Budget och behov.

Sedan får man också tänka på att våra komponenter idag räcker väldigt länge. Vi som var med på 90-talet och speciellt tidigt 00-tal minns att priserna dels var rätt höga men också hur kort tid komponenterna räckte för att klara all ny mjukvara, och då speciellt spel. Datorn var gammal efter ett halvår och hade man otur så saknade man dessutom något viktigt hårdvarustöd vilket krävde ny CPU eller grafikkort. Nu saknar jag delvis denna perioden men det mesta är så pass mycket bättre nu idag.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...