Iphone 15 vänder trenden för mobilförsäljning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Jag har aldrig förstått det där med USB-C hypen... I vilket/vilka scenario är det sååå farligt att behöva 2 olika sorters kablar?

Ärlig fråga.

Håller med för det är ju bara kabeln mellan laddaren och mobilen, men tror okunniga politiker tror att det gäller hela laddaren kabel+laddningsdelen man sätter i vägguttaget och dom tror nu att vi har fått en extremt bra miljö förbättring Detsamma med okunnig politiker som tror att EU´s chatt kontroll ska kunna avlyssna krypterade meddelanden.

Hur som helst elektronik tillverkarna har redan för länge sedan rundat det där med USB-C för när jag stoppar in en standard USV-C i min laptop så kommer det upp ett meddelande att den inte supportar den som laddare för att den typ inte är original.... Blir garanterat fler sådana case i framtiden med mjukvarulåsningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och du kan ladda och föra över data till all din teknik med endast dessa 2st kablar?
Nej det är en väldigt massa kablar vanligt folk behöver ha.

Jaha, men har du då mkt olika sorters kablar i ditt liv så gör det minimal skillnad att iPhone har fått USB. Härvan kvarstår ju ändå så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag har aldrig förstått det där med USB-C hypen... I vilket/vilka scenario är det sååå farligt att behöva 2 olika sorters kablar?

Ärlig fråga.

"Ursäkta, har du en iPhone-kabel jag kan låna? Min telefon har slut på batteri"

Det är säkert en gång i månaden, om inte oftare, eftersom alla andra har 1 och samma kabel till telefon, dator, hörlurar etc.

Edit*
Det är ju rätt skönt att kunna ladda telefonen med datorladdaren, som ett exempel.
Att det ens är en fråga är ju jättekonstigt...

Ett annat exempel:

Sambon har sin laddare.
Jag har alla andra

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är väl cirka 50% i Sverige som har iPhone. Så samma sak men tvärt om borde ju ske lika ofta?

Fast USB c används ju till lite allt möjligt som har batterier i sig och är hyfsat nytt. Ex har jag Pannlampor och andra ficklampor, bärbar dator, powerbank hemma utöver iPhone 15 som laddas med USB c. Så jag hade haft ett gäng USB c laddare även om telefonen var med apples specialkabel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är väl cirka 50% i Sverige som har iPhone. Så samma sak men tvärt om borde ju ske lika ofta?

Wow har det blivit så många som använder Iphone i Sverige, ganska galet, det är inte en galen kult av fanatiker längre då, helt missat trenden, känner fortfande ingen som har en Iphone. Men jag har sett mycket gamm folk som använder dom, oftast pålurad av Telia.

På Sweclockers måste det vara få dock, eftersom vi är nördar, och Iphone är anti nörd telefoner.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Väldig massa? Vi pratar väl i det här fallet om 2 st olika typer? Inte 10. Antingen Apples gamla typ eller USB-C.

Men på din beskrivning så låter det som om vissa laddar sin mobil i tid och otid, både här och där. Då kan jag, kanske, se poängen. Oklart varför man behöver ladda så frekvent dock.

De enda gångerna någon behövt låna en laddare hos mig eller på jobbet har varit iPhoneägare av någon anledning. Dock så har jag ingen iPhoneladdare så har ej kunnat hjälpa dem.

Hade de haft USB-x så hade problemet löst direkt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Scirocco:

Wow har det blivit så många som använder Iphone i Sverige, ganska galet, det är inte en galen kult av fanatiker längre då, helt missat trenden, känner fortfande ingen som har en Iphone. Men jag har sett mycket gamm folk som använder dom, oftast pålurad av Telia.

På Sweclockers måste det vara få dock, eftersom vi är nördar, och Iphone är anti nörd telefoner.

Tala för dig själv, inte om en grupp människor.

Jag är nörd, stolt nörd.
Har kört med iPhone sedan 3GS och inte förstått grejen alls med Andriod, trots 2-3 försök under 13+ års tid.

Vi är alla olika i guess.
Och det är helt ok! ❤️

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Det är lite kul dock hur många här som stör sig på att någon väljer att köpa en iphone, har ni inget liv?

Köp vilken telefon du vill, ingen normal person kommer bry sig.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Det är lite kul dock hur många här som stör sig på att någon väljer att köpa en iphone, har ni inget liv?

Köp vilken telefon du vill, ingen normal person kommer bry sig.

Jodå. Det är nästan lika stor konflikt som Wiha vs Wera skruvmejslar.
Jag själv hade en polare som var skitschysst, men sedan fick jag se han körde med Wera skruvmejsel och en sådan person kan jag ej umgås med, så det var bara blockera hans nummer och mail direkt.

Mobiltelefonen är den elektroniska pryl som en stor del av folket använder mest, så klart folk då både lägger ner mycket pengar på den och bryr sig om vad det är för typ. Jag själv hade lugnt köpt en iPhone 15 för över 20 000kr, om det inte vore så att jag ser för många brister i den och anser det blir dyrt att byta en sådan dyr mobil ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

För dyrt för en sketen telefon och Apple vet om. Dom kan ta vilket pris dom vill bara för att dom kan och folk kommer köpa ändå för låt oss vara ärliga, vem kan vara utan sin iPhone?

Folk köper ju inte ändå. Hela mobiltelefonsegmentet har gått ner, och enligt analysföretag (Apple uppger inte försäljningsvolymer) har iPhoneförsäljningen sjunkit till ungefär 225 miljoner per år (från dryga 300 när de fortfarande rapporterade volym).
Det är en marknad som idag förefaller skiftat till att drivas av att ersätta trasiga, inte byta för bytandets skull. Men det påverkas mycket av olika länders telekom-struktur där flera länder fortfarande har en stark telefon-med-abonnemang tradition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Tänk om man kunde revolutionera telefonindustrin genom att uppfinna o bygga telefoner med nåt som är mjukare, håller bättre o inte känns som en tvål i handen.
... typ plast?

Gäller att omvända alla recensenter för att det skall hända. Deras jävla snack om premium feel... lägg mobilen i kylen ett tag och fundera på det där med premium feel sen med mobiler med metallkaross.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det är lite kul dock hur många här som stör sig på att någon väljer att köpa en iphone, har ni inget liv?

Köp vilken telefon du vill, ingen normal person kommer bry sig.

Det är dom som är dom lustigaste personerna.
Irriterad och förbannad för att någon annan köper en annan telefon än en själv? Aja 🙄

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Tänk om man kunde revolutionera telefonindustrin genom att uppfinna o bygga telefoner med nåt som är mjukare, håller bättre o inte känns som en tvål i handen.
... typ plast?

Jag har plastbaksida på en av mina iphones. Den har inte åldrats med värdighet tycker jag och jag vill inte byta tillbaka till plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har plastbaksida på en av mina iphones. Den har inte åldrats med värdighet tycker jag och jag vill inte byta tillbaka till plast.

Plockar jag fram alla mina gamla telefoner så är det bara min gamla Motorola Moto G som har plast, o den är nästan fräshast av dom alla. Men visst, har några i metall också o även om dom är ganska repiga så håller dom ändå bättre än glastelefoner. Det här med "premiumfeeling" på lyxprodukter har jag iaf noll förståelse för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag har aldrig förstått det där med USB-C hypen... I vilket/vilka scenario är det sååå farligt att behöva 2 olika sorters kablar?

För mig handlar det om det universiella i USB C. Att i hemmets lugna vrå ha två olika kablar är väl inga problem, men att USB C finns på alla arbetsplatser, hos alla bekanta etc är väldigt skönt att veta. Och detta med att kunna ta med en och samma laddare till datorn, hörlurarna, telefonen etc är trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jodå. Det är nästan lika stor konflikt som Wiha vs Wera skruvmejslar.
Jag själv hade en polare som var skitschysst, men sedan fick jag se han körde med Wera skruvmejsel och en sådan person kan jag ej umgås med, så det var bara blockera hans nummer och mail direkt.

Mobiltelefonen är den elektroniska pryl som en stor del av folket använder mest, så klart folk då både lägger ner mycket pengar på den och bryr sig om vad det är för typ. Jag själv hade lugnt köpt en iPhone 15 för över 20 000kr, om det inte vore så att jag ser för många brister i den och anser det blir dyrt att byta en sådan dyr mobil ofta.

Så du hade köpt en dyr mobil om den inte hade varit så dyr?

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Så du hade köpt en dyr mobil om den inte hade varit så dyr?

Vissa köper ett dyrt grafikkort till datorn och byter detta vart tionde år. Detta tankesätt fungerar inte för alla, utan de köper ett billigare grafikkort och byter oftare. På så sätt får de hela tiden en bra produkt.

Så orsaken till varför jag inte köper svindyra mobiler är att det är dyrt att byta dem vartannat år om man vill ha senaste Bluetouth etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vissa köper ett dyrt grafikkort till datorn och byter detta vart tionde år. Detta tankesätt fungerar inte för alla, utan de köper ett billigare grafikkort och byter oftare. På så sätt får de hela tiden en bra produkt.

Så orsaken till varför jag inte köper svindyra mobiler är att det är dyrt att byta dem vartannat år om man vill ha senaste Bluetouth etc.

Jo jag förstår hur du tänker, tyckte bara det var lite lustigt formulerat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och mobilkänsliga. De betalar runt 18 000kr för en iPhone 15 max, när det finns ny mobil i samma storlek och utseende för 790kr som nästan hade fungerat lika bra. T.ex: Xiaomi Redmi 12C för 790kr
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/x...
Det handlar om att man betalar premium för att få en bättre produkt, det är väldigt mycket extra man betalar för detta.

När det gäller iPhone 15 så var det säkert många som bytte från deras gamla eller gick från Android till stor del att de nu gillar laddporten på iPhonen. Vissa Androidägare var sugna på iPhone redan innan, men såg den där extra kabeln som man hela tiden fick bära med sig som ett minus.

Hur tänkte du där? Alla kanske inte vill ha en kinatelefon med inbyggd reklam i operativsystemet. Som buggar något otroligt.
Har man dessutom förlikat sig med apples ekosystem så tror jag suicid är närmare än redmi för 790.-
Dessutom har jag inga problem med lightning över huvudtaget.
Har själv en beg. iPhone 11 pro och ska snart byta mitt batteri för 700.- och får mer beg. För telefonen än jag gav här på sweclockers för ett år sen. Jobbade flera år på SonyEricsson och har inget mot android.
Man får tycka olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och mobilkänsliga. De betalar runt 18 000kr för en iPhone 15 max, när det finns ny mobil i samma storlek och utseende för 790kr som nästan hade fungerat lika bra. T.ex: Xiaomi Redmi 12C för 790kr
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/x...
Det handlar om att man betalar premium för att få en bättre produkt, det är väldigt mycket extra man betalar för detta.

När det gäller iPhone 15 så var det säkert många som bytte från deras gamla eller gick från Android till stor del att de nu gillar laddporten på iPhonen. Vissa Androidägare var sugna på iPhone redan innan, men såg den där extra kabeln som man hela tiden fick bära med sig som ett minus.

Troll?

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och mobilkänsliga. De betalar runt 18 000kr för en iPhone 15 max, när det finns ny mobil i samma storlek och utseende för 790kr som nästan hade fungerat lika bra. T.ex: Xiaomi Redmi 12C för 790kr
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/x...
Det handlar om att man betalar premium för att få en bättre produkt, det är väldigt mycket extra man betalar för detta.

Det kan ju också vara som så att man föredrar det ena OS:er över det andra. I iOS och Apples fall finns det inga andra val som på Android-sidan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och mobilkänsliga. De betalar runt 18 000kr för en iPhone 15 max, när det finns ny mobil i samma storlek och utseende för 790kr som nästan hade fungerat lika bra. T.ex: Xiaomi Redmi 12C för 790kr
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/x...
Det handlar om att man betalar premium för att få en bättre produkt, det är väldigt mycket extra man betalar för detta.

När det gäller iPhone 15 så var det säkert många som bytte från deras gamla eller gick från Android till stor del att de nu gillar laddporten på iPhonen. Vissa Androidägare var sugna på iPhone redan innan, men såg den där extra kabeln som man hela tiden fick bära med sig som ett minus.

Jag som redan sitter i hela Apples ekosystem med dator, Apple TV, HomePods, klocka m.m finns där inget alternativ till Apple.
Vilken anslutning till laddare bekommer mig inte alls.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Returburk:

Hur tänkte du där? Alla kanske inte vill ha en kinatelefon med inbyggd reklam i operativsystemet. Som buggar något otroligt.
Har man dessutom förlikat sig med apples ekosystem så tror jag suicid är närmare än redmi för 790.-
Dessutom har jag inga problem med lightning över huvudtaget.
Har själv en beg. iPhone 11 pro och ska snart byta mitt batteri för 700.- och får mer beg. För telefonen än jag gav här på sweclockers för ett år sen. Jobbade flera år på SonyEricsson och har inget mot android.
Man får tycka olika.

Mitt inlägg var riktat åt någon som tyckte det var konstigt att folk var så kabelkänsliga. Där jag ville poängtera att folk inom mobilvärlden betalar hutlöst mycket pengar extra för små saker.
Alla har vi olika åsikter vad små saker är, Redme telefonen jag länkade till skulle jag inte ens våga använda. (kina produkt)
Men det är komisk att skillnaden hårdvarumässigt inte är gigantisk som priset är.

Skrivet av yoggan:

Se ovanför. Och sedan är jag fundersam på hyckleriet. Är det endast när det är Apple som har produkter med unika kablar som det inte är ett problem eller tycker personerna att det i princip hela tiden kvittar?
Att rakmaskinen, tandborsten, multimetern, dammsugare you name it har en egen laddkontakt som endast passar den är en ickefråga, det är ej relevant i valet av produkt. Man kanske upplever produkten som premium även om inte ens laddkabeln till surfplattan från samma märke passar och de kräver 2st olika laddkablar.

Angående passa ekosystem. Ja, usb c is the shit även inom Apple nu. Jag har flertalet Appleprodukter som iPad, men ingen lighting port. Och jag tror detta har bidragit till att folk i så stor grad har köpt iPhone 15, de vill ha en telefon där de kan använda samma laddkabel till allt annat inklusive deras Appleprodukter.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och mobilkänsliga. De betalar runt 18 000kr för en iPhone 15 max, när det finns ny mobil i samma storlek och utseende för 790kr som nästan hade fungerat lika bra. T.ex: Xiaomi Redmi 12C för 790kr
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/x...
Det handlar om att man betalar premium för att få en bättre produkt, det är väldigt mycket extra man betalar för detta.

När det gäller iPhone 15 så var det säkert många som bytte från deras gamla eller gick från Android till stor del att de nu gillar laddporten på iPhonen. Vissa Androidägare var sugna på iPhone redan innan, men såg den där extra kabeln som man hela tiden fick bära med sig som ett minus.

Problemet med Xiaomi är att de har nästan blivit lika banade som Huawei så skall du ha en sådan är det import som gäller på eget initiativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Tänk om man kunde revolutionera telefonindustrin genom att uppfinna o bygga telefoner med nåt som är mjukare, håller bättre o inte känns som en tvål i handen.
... typ plast?

typ orginal iphone?

eller menar du en UI som inte ser ut som platt skit som uppfunnits av ett småbarn med en krita? För det är vad iphone är nu.

OG iphone var cool och en endaste ikon såg ut som man ville slicka på den som steve jobs sa.-

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

typ orginal iphone?

eller menar du en UI som inte ser ut som platt skit som uppfunnits av ett småbarn med en krita? För det är vad iphone är nu.

OG iphone var cool och en endaste ikon såg ut som man ville slicka på den som steve jobs sa.-

Orginal iPhone hade aluminiumbaksida. Nu vet jag inte var min ligger nånstans (kanske hemma hos päronen), men vill minnas att den var lite smårepig med kanske nån liten buckla av sådär en fem års användning innan jag
Men ja den var cool, lagom storlek som låg väldigt gött i handen o på den tiden modern o najs UI, medans dagens ser ut som du säger som en leksak med massa stora färgglada knappar. Det går väl inte ens att ändra DPI för UIt på iPhone, eller ändra ikoner heller för den delen? Två av hundra andra anledningar till att välja Android före iPhone med andra ord.