Iphone 15 vänder trenden för mobilförsäljning

Permalänk
Melding Plague

Iphone 15 vänder trenden för mobilförsäljning

I en färsk rapport från Counterpoint framgår att telefonleveranserna sakta ökar igen, efter tidigare störtdyk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Folk i allmänhet är nog inte så förtjusta som datanördar att bära med sig femhundraelva olika laddkablar till sina prylar. Men iPhone 15 med usb c, så räcker femhundratio olika laddkablar i fickan. Jag tror detta påverkade att iPhone 15 blev en succé med hänsyn till att all annan mobilförsäljning minskar.

Permalänk
Medlem

.....hur många är det som väntat med att köpa på grund av USB-C?

Jag i alla fall har sett iPhone som otänkbart men har sakta men säkert väntat på just USB-C innan jag köpt...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Lösningen var helt klart att göra telefonen i titan istället för aluminium.

De är fan genier där på Apple, folk tvivlade på varför man ändra material men resultatet talar ju för sig själv.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

.....hur många är det som väntat med att köpa på grund av USB-C?

Jag i alla fall har sett iPhone som otänkbart men har sakta men säkert väntat på just USB-C innan jag köpt...

Uppgraderade från iphone 8 och en huawei p30 till en iphone 15 pro. Jag köpte pga USB C

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Jag köpte inte iPhone just pga. USB-C men jag hade aldrig köpt den ifall det var något annat. Första gången jag har Apple på mååååånga år, men det känns kul

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade från en 13 till 15 mer eller mindre bara för USB C's skull.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

.....hur många är det som väntat med att köpa på grund av USB-C?

Jag i alla fall har sett iPhone som otänkbart men har sakta men säkert väntat på just USB-C innan jag köpt...

Tänkte att jag skulle köpa en begagnad iPhone mini eller SE eller vad den nu heter, minsta modellen i.a.f.
Dock så ångrade jag väldigt fort när jag kom på att jag inte kan ladda den med mina nuvarande USB-c laddare.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått det där med USB-C hypen... I vilket/vilka scenario är det sååå farligt att behöva 2 olika sorters kablar?

Ärlig fråga.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Jag har aldrig förstått det där med USB-C hypen... I vilket/vilka scenario är det sååå farligt att behöva 2 olika sorters kablar?

Ärlig fråga.

För att det inte är 2st olika kablar som passar allt man har utan en väldigt massa kablar man behöver ha.
När det gäller ladda de mest grundläggande enheter man har så vill man att det ska gå så problemfritt som möjligt. Där problemfritt är att det ska finnas laddkablar precis överallt, man ska aldrig behöva fundera på om en sådan kabel finns någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag har aldrig förstått det där med USB-C hypen... I vilket/vilka scenario är det sååå farligt att behöva 2 olika sorters kablar?

Ärlig fråga.

Ja alltså det är ju smidigt att bara ha en typ av sladd, men att köpa en ny telefon för 10kkr+ enbart för den grejen kan jag inte förstå öht.

Permalänk
Medlem

iPhone 15 Pro Max har ett otroligt bräckligt bakstycke i glas och pga titanets högre tensilitet så spricker glaset på baksidan vi väldigt mild behandling och kostar hela 250 dollar bara för att byta glaset (i usa, dock betydligt dyrare som vanligt i sverige).
JerryRigEverything på youtube demonstrerar detta fint i sin video: https://youtu.be/IS0SItAzEXg?t=437

saknades ett "R" i högre.
Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Var inte denna lite av en problemtelefon, eller har de löst problemen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Lösningen var helt klart att göra telefonen i titan istället för aluminium.

De är fan genier där på Apple, folk tvivlade på varför man ändra material men resultatet talar ju för sig själv.

Den vanliga mobilen är fortfarande i aluminium men Pro-versionen gick från Rostfritt Stål till Titan.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag har aldrig förstått det där med USB-C hypen... I vilket/vilka scenario är det sååå farligt att behöva 2 olika sorters kablar?

Ärlig fråga.

Måste väl vara smidigt att kunna använda någon annans laddare om batteriet tryter?
Alla har inte apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja alltså det är ju smidigt att bara ha en typ av sladd, men att köpa en ny telefon för 10kkr+ enbart för den grejen kan jag inte förstå öht.

Ja givetvis är det bra. Inte det jag undrar över. Förvånas över hur otroligt viktigt det tycks vara.

Sitter folk och grejar med sina laddare/laddsladdar hela dagarna eller vad är grejen?

Permalänk
Medlem

Intressant fenomen att lyxkonsumtion ökar med hög inflation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Måste väl vara smidigt att kunna använda någon annans laddare om batteriet tryter?
Alla har inte apple.

Samma där, klart det är smidigt. Men är det såååå smidigt/viktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

iPhone 15 Pro Max har ett otroligt bräckligt bakstycke i glas och pga titanets högre tensilitet så spricker glaset på baksidan vi väldigt mild behandling och kostar hela 250 dollar bara för att byta glaset (i usa, dock betydligt dyrare som vanligt i sverige).
JerryRigEverything på youtube demonstrerar detta fint i sin video: https://youtu.be/IS0SItAzEXg?t=437

Tänk om man kunde revolutionera telefonindustrin genom att uppfinna o bygga telefoner med nåt som är mjukare, håller bättre o inte känns som en tvål i handen.
... typ plast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För att det inte är 2st olika kablar som passar allt man har utan en väldigt massa kablar man behöver ha.
När det gäller ladda de mest grundläggande enheter man har så vill man att det ska gå så problemfritt som möjligt. Där problemfritt är att det ska finnas laddkablar precis överallt, man ska aldrig behöva fundera på om en sådan kabel finns någonstans.

Väldig massa? Vi pratar väl i det här fallet om 2 st olika typer? Inte 10. Antingen Apples gamla typ eller USB-C.

Men på din beskrivning så låter det som om vissa laddar sin mobil i tid och otid, både här och där. Då kan jag, kanske, se poängen. Oklart varför man behöver ladda så frekvent dock.

Permalänk
Viking
Skrivet av SUMITOMO:

Måste väl vara smidigt att kunna använda någon annans laddare om batteriet tryter?
Alla har inte apple.

Det är väl cirka 50% i Sverige som har iPhone. Så samma sak men tvärt om borde ju ske lika ofta?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av ipac:

Väldig massa? Vi pratar väl i det här fallet om 2 st olika typer? Inte 10. Antingen Apples gamla typ eller USB-C.

Men på din beskrivning så låter det som om vissa laddar sin mobil i tid och otid, både här och där. Då kan jag, kanske, se poängen. Oklart varför man behöver ladda så frekvent dock.

Och du kan ladda och föra över data till all din teknik med endast dessa 2st kablar?
Nej det är en väldigt massa kablar vanligt folk behöver ha. De mest grundläggande vardagssakerna folk använder vill de minst ha unika specialkablar till.

När det gäller mobilen så om man är en aktiv mobilanvändare så räcker det ej att ladda dessa 1 gång per dag. Där tomt batteri är likamed att man inte tar sig hem från där man är, då man har mobilen för att låsa upp saker och ens buss/tågbiljetter.

Jag har maskiner som, både har tum och metriskt nycklar. (tom tum på insexnyckel) Jag förstår mycket väl vad de som tillverkar dessa grejer även har för mobiler när de ej ser något problem med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Samma där, klart det är smidigt. Men är det såååå smidigt/viktigt?

Inte så jag skulle byta telefon för det.

Skrivet av Donnerstal:

Det är väl cirka 50% i Sverige som har iPhone. Så samma sak men tvärt om borde ju ske lika ofta?

Förmodligen.
Dock använder så mycket annat USB-C.

Permalänk

Gick från S22u till 15 PRO Max fick vänta 3 veckor för den kom på posten.
Bättre mic att prata. Där har Samsung något de borde fixa. Vissa saker som jag tycker är dumt på IOS är att jag inte fått byta PDF läsare. Eller någon kanske kan visa mig hur man ändrar det från det hemska standard crap. På Android där hadde jag ESET som höll koll på alla spam nummer och kunde låsa så enbart betrodda kunde ringa en.
Det jag saknar är några appar. USB C kontakten man fick med är faktiskt bra att den låser fast ordentligt. Använder även den till att ladda mina lurar. iPhone är lugnare för mina ögon än Samsung Sxx
GIF bilder var man tvungen att installera app. På Samsung kan man ladda ner messages och den har RCS och inbyggd GIF
Tar inte så mycket bilder. Kameran är väl ok. Önskade bara lite bättre PRO möjlighet.
Är nöjd samtidigt önskade jag nog lite bättre på vissa punkter. Hoppas bara IOS kan tillåta att fristående browsers få finnas. Kör Firefox. Det här är fusk version.
Är 4/5 än så länge.

Permalänk
Medlem

Herregud vad folk är kabelkänsliga

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Intressant fenomen att lyxkonsumtion ökar med hög inflation.

Bättre sent än aldrig? Det verkar ju alltid bli sämre lol.

Skrivet av Buddaz112:

Gick från S22u till 15 PRO Max fick vänta 3 veckor för den kom på posten.

Jag gick från en A41 till en 15 Pro.

Misstänker snarare att det inte är så mycket "uppgraderingar" som ökat försäljningen utan snarare att om du tittar på top end Android idag så är Apple dyra ja men det är inte SÅ blodigt mycket skillnad. Jag var intresserad av nya Pixel 8. Jahopp men det är 10000kr cash. Och en Pixel 8 Pro är 13000kr. Funderat på om man skulle köpa den andra iPhonen man någonsin ägt (iPhone 3Gs från relativt nystartade Tre ftw, tror det kostade mig 2000kr för luren lol!) och så blev det helt enkelt. USB-C faktorn var liten, men ändå nåt som lutade till fördel iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag har aldrig förstått det där med USB-C hypen... I vilket/vilka scenario är det sååå farligt att behöva 2 olika sorters kablar?

Ärlig fråga.

Har du aldrig varit på en hemmafest?
"Är det nån som har en Ajfåne-laddare?"
Jag brukar ta fram min 30 pinnars laddare till min iPod 4 eller vad jag nu hade...

Nu när Apple äntligen gått över till USB-c så lär vi dock inte slippa höra frågan ändå.
Det verkar vara en fix idé att ladda sin iPhone så fort det finns en laddare framme. Räcker inte batteriet längre?
Jag brukar pika min kompis som köpte iPhone förra året, att han lika gärna kunde köpt en sladdtelefon eftersom han inte kan gå två meter från ett eluttag.
Men han hävdar bestämt att iPhone har bäst batteritid i alla tester.
Men i 98 fall av hundra när någon frågar efter en laddare, så har dom en iPhone?

Permalänk
Skrivet av yoggan:

Herregud vad folk är kabelkänsliga

Och mobilkänsliga. De betalar runt 18 000kr för en iPhone 15 max, när det finns ny mobil i samma storlek och utseende för 790kr som nästan hade fungerat lika bra. T.ex: Xiaomi Redmi 12C för 790kr
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/x...
Det handlar om att man betalar premium för att få en bättre produkt, det är väldigt mycket extra man betalar för detta.

När det gäller iPhone 15 så var det säkert många som bytte från deras gamla eller gick från Android till stor del att de nu gillar laddporten på iPhonen. Vissa Androidägare var sugna på iPhone redan innan, men såg den där extra kabeln som man hela tiden fick bära med sig som ett minus.

Permalänk
Medlem

För dyrt för en sketen telefon och Apple vet om. Dom kan ta vilket pris dom vill bara för att dom kan och folk kommer köpa ändå för låt oss vara ärliga, vem kan vara utan sin iPhone?

Permalänk
Skrivet av xSean145:

För dyrt för en sketen telefon och Apple vet om. Dom kan ta vilket pris dom vill bara för att dom kan och folk kommer köpa ändå för låt oss vara ärliga, vem kan vara utan sin iPhone?

Argument av typ: För dyrt för en skiten dator.
Det finns väldigt många aktiva mobilanvändare idag, vissa har endast en mobil och ingen annan datorteknik.

För min del vill jag supergärna ha en iPhone 15 pro max, det är bara det att det är dyrt att byta den ofta om man vill "senaste teknik". Med senaste teknik så Bluetooth 5.3 duger knappt för headset, men man kör med skiten tills bättre kommer.
Så att vilja ha senaste teknik betyder inte nödvändigtvis att man vill ha det senaste för det är senaste. Utan det som är det senaste idag kanske man hade behov av för 10år sedan, men det fanns inte att köpa då. Man har då kämpat och stått ut med bristfälliga saker tills bättre släpps.