Efter hot om massavhopp på Open AI – Sam Altman tillbaka som VD

Permalänk

OpenAI:s styrelse anländer till styrelsemötet!

Permalänk
Sötast

Intressant hur de flesta i tråden har spikade åsikter om detta. Styrelsen är clowner, de pudlar etc etc...

Allt detta utan någon som helst fakta eller insikt i vad som hänt.
Vad är det som får människor att vara så tvärsäkra att det är styrelsen som gjort fel?

Det kan ju absolut inte, på något vis, vara så att the genius kid lost his marbles och gjorde något som fick styrelsen att reagera?
Man kan ju börja kolla vilka styrelsen är och att dess funktion är att sätta säkerhet först...

Jag har själv inte valt vad jag tror, finns ingen poäng i det för att jag kommer väl aldrig få veta ändå. Men galet hur många här inne som vet!

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Intressant hur de flesta i tråden har spikade åsikter om detta. Styrelsen är clowner, de pudlar etc etc...

Allt detta utan någon som helst fakta eller insikt i vad som hänt.
Vad är det som får människor att vara så tvärsäkra att det är styrelsen som gjort fel?

Det kan ju absolut inte, på något vis, vara så att the genius kid lost his marbles och gjorde något som fick styrelsen att reagera?
Man kan ju börja kolla vilka styrelsen är och att dess funktion är att sätta säkerhet först...

Jag har själv inte valt vad jag tror, finns ingen poäng i det för att jag kommer väl aldrig få veta ändå. Men galet hur många här inne som vet!

Att avsätta en VD och sen byta ut den med två andra för att sen ändå tillsätta samma orginal VD igen och själva alla avgå (förutom quora killen) inom loppet av 2.5 arbetsdagar får nog anses vara lite av ett clown moment.

Permalänk
Medlem

Va? Är han tillbaka nu?? Synd, tror mer på Open AI utan Altman. Kulter leder sällan till något bra.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Va? Är han tillbaka nu?? Synd, tror mer på Open AI utan Altman. Kulter leder sällan till något bra.

För OpenAI hade det varit dödsstöten förmodligen då 95% av dom anställda skulle sagt upp sig (enligt dom själva) men för fältet i helhet tror jag också det kanske hade varit bättre att sprida ut alla från OpenAI till andra bolag instället för att ha en marknadsledare som är så mycket före alla andra.

Permalänk
Sötast
Skrivet av henrikj82:

Att avsätta en VD och sen byta ut den med två andra för att sen ändå tillsätta samma orginal VD igen och själva alla avgå (förutom quora killen) inom loppet av 2.5 arbetsdagar får nog anses vara lite av ett clown moment.

Baserat på vilken fakta?

Företaget i sig har ju en väldigt unik struktur och styrelsen skall ha varit en skyddsfaktor. Eventuellt har de utfört sitt jobb och sedan varit med om en form av hostile takeover där man nu bytt ut styrelsen till personer som är mycket mindre kritiska över vad microsofts miljarder dollar används till?

Again, bara gissningar, från båda hållen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Ja för Sweclockers har ju koll på hur multimiljardär företag opererar och ska styras..

Inte en nisse här kan kommentera om vad som ska eller skulle göras för ingen av oss kunskap om denna värld.

Man behöver inte vara särskillt smart för att begripa att det är en relativt asdålig idé att ha en styrelse som är helt i otakt med både VD'n och en majoritet av de anställda.

Sen för nivå två krävs väl lite fler hjärnceller som sammarbtar, men inte så många, och då handlar det om att man ska vara intelligent nog att kunna svara "Nej" på frågan "Är det bra att ha en styrelse bestående av Neo-Ludditer på ett företag som strävar efter att ligga i den främsta framkanten gällande teknikutveckling?

Att du inte tycker att du har på fötterna för att uttala dig om saken får stå för dig, men det är ta sig vatten över huvudet att påstå att man kan föra allas talan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Baserat på vilken fakta?

Företaget i sig har ju en väldigt unik struktur och styrelsen skall ha varit en skyddsfaktor. Eventuellt har de utfört sitt jobb och sedan varit med om en form av hostile takeover där man nu bytt ut styrelsen till personer som är mycket mindre kritiska över vad microsofts miljarder dollar används till?

Again, bara gissningar, från båda hållen.

Vad menar du? Det jag sa är fakta. Dom hade 4 VD på 2.5 arbetsdagar (Sam>Mira>Emmett Shear>Sam ) och styrelsen har sedan alla avgått utom deangelo.

Och Illya Sutskever som var en som satt med i styrelsen och var med på beslutet och ångrade sig och jobbar nu kvar på openAI men är ej längre med i styrelsen. Han gjorde en väldigt publik twitter post där han ångrade sig. (utan att specificera varför dom sa upp Sam återigen)

Emmett Shear som var VD ett tag bad även styrelsen besvara varför dom avsatt Sam annars kulle han avgå. Allt detta finns att läsa om på twitter det är inte superhemligt och inget jag har sagt är påhittat.

Om sytrelsen hade en vettig anledning att avsätta Sam ser jag ingen anledning för att dom inte skulle berättat detta istället för att avgå och backa hela grejen tillbaka till Sam som vd.

Permalänk
Medlem

Synd, gillar inte Altman, han har alldeles för slapp inställning till farorna och vill bara tjäna pengar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrikj82:

Att avsätta en VD och sen byta ut den med två andra för att sen ändå tillsätta samma orginal VD igen och själva alla avgå (förutom quora killen) inom loppet av 2.5 arbetsdagar får nog anses vara lite av ett clown moment.

Förutom att det vare sig är vad som som skedde eller vad @Allexz skriver så hade du kunnat haft rätt. Vad som har hänt är följande:

1. Styrelse avsatte VD
2. Nu fd VD blir anställd av Microsoft
3a. Microsoft tar in fd VD som antingen VD eller extern VD på samma bolag
3b. Microsoft byter ut delar av styrelsen som tidigare avsatte VD

Rent mekaniskt är det exakt så här det ska fungera och finns inget clown beteende i det. Det var ingen styrelse som avgick, de blev avsatta av en ägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man behöver inte vara särskillt smart för att begripa att det är en relativt asdålig idé att ha en styrelse som är helt i otakt med både VD'n och en majoritet av de anställda.

Sen för nivå två krävs väl lite fler hjärnceller som sammarbtar, men inte så många, och då handlar det om att man ska vara intelligent nog att kunna svara "Nej" på frågan "Är det bra att ha en styrelse bestående av Neo-Ludditer på ett företag som strävar efter att ligga i den främsta framkanten gällande teknikutveckling?

Att du inte tycker att du har på fötterna för att uttala dig om saken får stå för dig, men det är ta sig vatten över huvudet att påstå att man kan föra allas talan.

Du vet inte vad som skedde hos ledningen och varför beslutet ens tog. Det är det jag pratar om. Det är bara rena spekulationer som alla sysslar med.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Skulle man vilja jobba kvar där om man fått sparken och sedan nästa dag erbjuds jobbet på nytt? Hade känts som oseriöst företag och kanske bättre söka sig någon annanstans.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Förutom att det vare sig är vad som som skedde eller vad @Allexz skriver så hade du kunnat haft rätt. Vad som har hänt är följande:

1. Styrelse avsatte VD
2. Nu fd VD blir anställd av Microsoft
3a. Microsoft tar in fd VD som antingen VD eller extern VD på samma bolag
3b. Microsoft byter ut delar av styrelsen som tidigare avsatte VD

Rent mekaniskt är det exakt så här det ska fungera och finns inget clown beteende i det. Det var ingen styrelse som avgick, de blev avsatta av en ägare.

Helt felaktigt.

Microsoft kan inte tillsätta VD på OpenAI. OpenAI ägs eller kontrolleras inte av Microsoft så dom kan varken ersätta VD eller sparka styrelsen utan dom avgick på eget bevåg.

Kolla dina fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrikj82:

Helt felaktigt.

Microsoft kan inte tillsätta VD på OpenAI. OpenAI ägs eller kontrolleras inte av Microsoft så dom kan varken ersätta VD eller sparka styrelsen utan dom avgick på eget bevåg.

Kolla dina fakta.

Microsoft är storägare av OpenAI och kan med litet stöd av ytterligare ägare få majoritet och på så sätt stöka om i styrelsen, varpå den nya styrelsen åter valde Sam som VD.

När stora delar av företaget hotade att säga upp sig så var det nog inte så svårt att få till en stor majoritet att stöka om i styrelsen.

Men precis som du säger så kan inte Microsoft tillsätta VD men med 49% ägarskap så kan man ju till hög grad påverka detta. Misstänker att Sam säkert hade tillräckligt med röster för de tillsammans hade majoritet i ägarledet.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Du vet inte vad som skedde hos ledningen och varför beslutet ens tog. Det är det jag pratar om. Det är bara rena spekulationer som alla sysslar med.

Jag skulle säga Westworld säsong 3

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Sötast
Skrivet av henrikj82:

Vad menar du? Det jag sa är fakta. Dom hade 4 VD på 2.5 arbetsdagar (Sam>Mira>Emmett Shear>Sam ) och styrelsen har sedan alla avgått utom deangelo.

Och Illya Sutskever som var en som satt med i styrelsen och var med på beslutet och ångrade sig och jobbar nu kvar på openAI men är ej längre med i styrelsen. Han gjorde en väldigt publik twitter post där han ångrade sig. (utan att specificera varför dom sa upp Sam återigen)

Emmett Shear som var VD ett tag bad även styrelsen besvara varför dom avsatt Sam annars kulle han avgå. Allt detta finns att läsa om på twitter det är inte superhemligt och inget jag har sagt är påhittat.

Om sytrelsen hade en vettig anledning att avsätta Sam ser jag ingen anledning för att dom inte skulle berättat detta istället för att avgå och backa hela grejen tillbaka till Sam som vd.

Ja juste. Glömde att twitter blev erkänd faktabok år 2023.

Jag har då aldrig sett ett enda enda inlägg online som är intern full story fakta.

Visst delar som t.ex a eller b fick avgå. Men någon form av faktisk fakta mer än det som syns utåt kommer aldrig någonsin visas. De gånger info läcker så är det såklart också alltid ensidigt och därmed aldrig fakta.

Källkritik är verkligen helt förlorat bland mänskligheten i stort.

Fattar icke varför folk är så omedelbart emotionellt investerade och beroende av random ord man ser online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrikj82:

Helt felaktigt.

Microsoft kan inte tillsätta VD på OpenAI. OpenAI ägs eller kontrolleras inte av Microsoft så dom kan varken ersätta VD eller sparka styrelsen utan dom avgick på eget bevåg.

Kolla dina fakta.

Klart de kan

Citat:

Efter en vecka av tumult hos AI-organisationen Open AI återvänder den sparkade chefen Sam Altman till VD-posten

Det är tydligt att, precis som Allexz skrev, ni inte har en aning om vad ni skriver när det gäller stora miljard bolag. Man behöver inte ha majoritet, det är inte så det fungerar. Fråga exempelvis Elon Musk. Folk tror antagligen att han äger Tesla Motors men i praktiken äger han bara 13% av bolaget.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-11-21/microsoft-...

Citat:

Microsoft Corp. is discussing a list of governance changes it plans to request from OpenAI’s board in order to improve the board itself (...) Microsoft is also mulling whether it should attempt to put one of its executives on OpenAI’s board

Tillägg
https://www.aljazeera.com/economy/2023/11/21/openai-investors...

Citat:

Microsoft owns 49 percent of the for-profit operating company, according to sources familiar with the matter. Other investors and employees control 49 percent, with 2 percent owned by OpenAI’s nonprofit parent (...)OpenAI is controlled by its nonprofit parent company OpenAI Nonprofit

Tillägg igen
https://time.com/6338789/sam-altman-openai-return-timeline/

Citat:

Nadella quickly began leading efforts to have the board reinstate Altman at the company, backed up by other OpenAI investors Thrive Capital, Khosla Ventures and Tiger Global Management

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Du vet inte vad som skedde hos ledningen och varför beslutet ens tog. Det är det jag pratar om. Det är bara rena spekulationer som alla sysslar med.

"Spekulationer" av typen "Om alla som ätit samma mat på samma restaurang blir magsjuka den dagen är det matförgiftning".

Kloka beslut som en styrelse fattar brukar inte resultera i masshot om uppsägning. Visst, jag satt inte med på mötet som ledde fram tidd beslutet, men du måste väl ändå hålla med om att även om det lät jättebra i deras slipsnissevärld, så innebär det faktum att en majoritet av de anställda vill säga upp sig att beslutet rent objektivt var jävligt korkat? Antingen det eller så är ju en majoritet av de abställa jävligt korkade istället, och det är det nog ingen som tycker.

Så nej du. Att vi "spekulerar" håller inte riktigt. Att observera fakta och dra fullt rimliga slutsatser utifrån det är knappast något konstigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Viktigt att poängtera att även om Microsoft äger 49% av bolaget så har dom 0 rösträtt då OpenAI styrs av sin non-profit. Men ja, hur excact styrningen går till och vad för tryck investerarna kan utöva är oklart då bolaget inte är riktigt är helt öppna med hur allt fungerar.

Oavsett det så anser jag att styreselsen är clowner allihop. Finns inte en chans att detta gick enligt deras plan, om det ens fanns en sådan.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Ja juste. Glömde att twitter blev erkänd faktabok år 2023.

Jag har då aldrig sett ett enda enda inlägg online som är intern full story fakta.

Visst delar som t.ex a eller b fick avgå. Men någon form av faktisk fakta mer än det som syns utåt kommer aldrig någonsin visas. De gånger info läcker så är det såklart också alltid ensidigt och därmed aldrig fakta.

Källkritik är verkligen helt förlorat bland mänskligheten i stort.

Fattar icke varför folk är så omedelbart emotionellt investerade och beroende av random ord man ser online.

Källkritik är verkligen svårt numera och kommer bara bli svårare och svårare ju potentare systemen för manipulation blir. Men själv har jag iaf gått över till att nästan bara läsa Twitter och reddit men ser till att enbart följa konton som faktiskt jag anser är pålitliga. Jag följer många inom AI sfären allt från google, OpenAI, Nvidia och Meta. Jag anser iaf att det är bästa källan för nyheter av denna typ då det kommer direkt från källorna som är mitt i smeten så att säga. Om du har tips på källor man helt kan lita på lyssnar jag gärna på tips. Kan tilläga att jag inte ens gillar Musk och hans dravel men Twitter är ju platformen som i stort sätt alla nyheter går igenom så det är bara att gilla läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Synd, gillar inte Altman, han har alldeles för slapp inställning till farorna och vill bara tjäna pengar.

/hulle.

Japp, och nu får han stöd av nya styrelsen som är ett gäng gamar. Förre VDn för Salesforce! Yuck. Och sen en gammal finansminister... Troligen inte med för sitt tekniska kunnande.

Gissar att de snart kan döpa om sig till ClosedAI eller CommercialAI. WeOwnYourEveryThoughtAI etc etc.

EDIT: Senaste nytt i dramat, och en krutdurk för konspirationsteoretiker! https://omni.se/kallor-farlig-ai-upptackt-fick-sam-altman-spa...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Dom stora frågorna är väl ändå:

Varför fick han sparken?

Vad vill han genomföra som styrelsen inte vill gå med på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Dom stora frågorna är väl ändå:

Varför fick han sparken?

Vad vill han genomföra som styrelsen inte vill gå med på?

Det verkar vara något nytt ’samhällsfarligt genombrott’

Permalänk
Medlem

Skrämmande om mänskligheten är hotad.

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av torbjorn_75:

Skrämmande om mänskligheten är hotad.

Översätt "mänskligheten" till "eliten" (ekonomiska/finansiella främst)... så har du verkliga anledningen till att vissa flippar ur av utvecklingen.

AGI/superintelligens kan helt enkelt bli ett hot mot vissa, snarare än majoriteten.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det verkar vara något nytt ’samhällsfarligt genombrott’

Man gav AI-motorn löpande tillgång till flödet av nya Reddit-kommentarer, instruktionen att göra det du anser är vettigt för människans överlevnad och sedan förmågan att göra fria nätverksanrop. Inga brandväggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

Översätt "mänskligheten" till "eliten" (ekonomiska/finansiella främst)... så har du verkliga anledningen till att vissa flippar ur av utvecklingen.

AGI/superintelligens kan helt enkelt bli ett hot mot vissa, snarare än majoriteten.

Det låter tillräckligt illa om AGI blir selektiv och "bara" dödar rika, plus att då förblir ju resten fattiga. Men det är kanske mer troligt att de fattiga bottenskrapet ligger illa till, för vad ska AGI med dem till liksom.

Permalänk
Medlem

Nice arbetsplats.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det låter tillräckligt illa om AGI blir selektiv och "bara" dödar rika, plus att då förblir ju resten fattiga. Men det är kanske mer troligt att de fattiga bottenskrapet ligger illa till, för vad ska AGI med dem till liksom.

Jag tror inte "hotet" med AI är att den dödar folk. Det är inte Terminator.

Hotet mot rika är väl snarare att en supersmart AGI i princip skulle ersätta alla techföretag omedelbart.

Även om det kan verka obehagligt med AGI (om det nu skulle komma någon gång alltså) så kan man ju också tänka sig en framtid där en sådan tar fram smidiga lösningar på svält, fattigdom, energibrist osv, samt själv kan automatisera tillverkning och drift av allt möjligt, så att vi människor kan slappa och slippa arbeta, men ändå få fri tillgång till alla varor och tjänster.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Hulle:

Jag tror inte "hotet" med AI är att den dödar folk. Det är inte Terminator.

Hotet mot rika är väl snarare att en supersmart AGI i princip skulle ersätta alla techföretag omedelbart.

Även om det kan verka obehagligt med AGI (om det nu skulle komma någon gång alltså) så kan man ju också tänka sig en framtid där en sådan tar fram smidiga lösningar på svält, fattigdom, energibrist osv, samt själv kan automatisera tillverkning och drift av allt möjligt, så att vi människor kan slappa och slippa arbeta, men ändå få fri tillgång till alla varor och tjänster.

/hulle.

Det är just detta som de styrande är rädda för. Då tappar de all makt.