Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

C3 vs G3 vs S90C vs QN90C..65" Alla utom G3 ligger i samma prisklass och blir inte klok på vilken som är bäst när och till vad? Vad bör man satsa på? Värt att ge ca 5k extra gör en G3?
Kollar man Thomas guide verkar ju QN90C få mest poäng

Utan att veta dina behov blir det svårt.
G3 är värt den extra slanten om du behöver ljusstyrkan eller bara vill ha det bästa.
C3/S90C har på pappret olika förutsättningar men i verkligheten är skillnaderna inte så stora som kan tro av många reviews. S90C ger en lite mer ljusstark bild men med mindre precision medan LG är tvärtom (oftast).
QN90C tycker jag är det sämsta valet om du inte verkligen behöver ösa på med ljusstyrka. Om du väger mellan Samsung modellerna i slutändan hade jag tagit S90C i 9/10 fall.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av klacko:

C3 vs G3 vs S90C vs QN90C..65" Alla utom G3 ligger i samma prisklass och blir inte klok på vilken som är bäst när och till vad? Vad bör man satsa på? Värt att ge ca 5k extra gör en G3?
Kollar man Thomas guide verkar ju QN90C få mest poäng

Det är inte poäng. Det är en rankning om vilken nivå produkten är på. Hög ljusstyrka är viktigt om du behöver hög ljusstyrka, inte ett mått på kvalitet. En majoritet lär inte, om ens någonsin, använda den ljusstyrka som apparater rankade ••• och •••+ är kapabel till. Särskilt under vinterhalvåret.

Kontrastomfång är däremot en kvalitetsfaktor – i ett mörkt rum. Mindre viktigt i ett ljust rum eftersom ögen fungerar sämre i ett ljust rum med att uppfatta nyanser och djup i bilden.

Permalänk
Skrivet av Jkkb:

Köpte en C3a nu under rean och tänkte köpa till LG Premium Care för den men blev osäker på om det var ordinarie pris eller rea priset man skulle ange. Så jag ringde till LG på numret de hänvisade till och fick av deras kundtjänst reda på att LG Premium Care inte längre är något de erbjuder, eventuellt att AQILO, som de samarbetat med tidigare erbjuder det själva.

Någon annan som vet mer om detta stämmer? Jag blev hänvisad att prata med dem men de verkar inte vara något man som privatperson kontaktar själva.

Skrivet av edson:

Mer info om LG Care i mitt tidigare inlägg i tråden

Som du är inne på så är detta inget LG säljer själva ut allt går via deras samarbetspartner Aqilo.
Jag skulle uppge priset som du betalt, det bör vara det som gäller

Behöver du "Premium Care"? Tänk på det som en drulleförsäkring. Inbränningar täcker den billigare varianten där man kan förlänga sin garanti i upp till 5 år (I praktiken 2år då 3år täcks av KKL).

I have the Premium insurance from Aqilo. Pay 150 SEK every 3 months.

Gives me peace of mind for burn-in & also if I damage the OLED during movement or something (the thing looks so delicate).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Utan att veta dina behov blir det svårt.
G3 är värt den extra slanten om du behöver ljusstyrkan eller bara vill ha det bästa.
C3/S90C har på pappret olika förutsättningar men i verkligheten är skillnaderna inte så stora som kan tro av många reviews. S90C ger en lite mer ljusstark bild men med mindre precision medan LG är tvärtom (oftast).
QN90C tycker jag är det sämsta valet om du inte verkligen behöver ösa på med ljusstyrka. Om du väger mellan Samsung modellerna i slutändan hade jag tagit S90C i 9/10 fall.

Kollar egentligen inte mkt på tv. När jag kollar är det via ip-tv. Serier, film och sport. Har ingen konsol atm och lär inte skaffa som det känns just nu. Brukar tänka att när man ändå köper att man vill ha så bra grejer som möjligt då det ofta klarar sig längre. Men det är kanske i mitt fall onödigt att lägga extra pengar på en G3 och istället välja mellan C3 och S90C. Och mellan de 2 verkar det vara olika åsikter vilken man bör välja

Skrivet av Laxpudding:

Det är inte poäng. Det är en rankning om vilken nivå produkten är på. Hög ljusstyrka är viktigt om du behöver hög ljusstyrka, inte ett mått på kvalitet. En majoritet lär inte, om ens någonsin, använda den ljusstyrka som apparater rankade ••• och •••+ är kapabel till. Särskilt under vinterhalvåret.

Kontrastomfång är däremot en kvalitetsfaktor – i ett mörkt rum. Mindre viktigt i ett ljust rum eftersom ögen fungerar sämre i ett ljust rum med att uppfatta nyanser och djup i bilden.

Tack för förtydligandet. Du tycker man ska välja mellan C3 och S90C om man inte behöver den extra ljusstyrkan då vilket jag troligtvis aldrig kommer behöva?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av klacko:

Tack för förtydligandet. Du tycker man ska välja mellan C3 och S90C om man inte behöver den extra ljusstyrkan då vilket jag troligtvis aldrig kommer behöva?

Båda kommer uppnå ett jämförbart slutresultat. Exakt vilken som sedan är den lämpligaste beror på ens mer exakta prioriteringar. Har man inga exakta prioriteringar är den troliga slutsatsen att man blir lika nöjd med någondera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Spännande, tror inte dachser finns i Umeå. Lång körning för dom...

Har de skickat din tv? Står "plockdatum" för mig fortfarande. Bor också i Umeåområdet.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Mer info om LG Care i mitt tidigare inlägg i tråden

Som du är inne på så är detta inget LG säljer själva ut allt går via deras samarbetspartner Aqilo.
Jag skulle uppge priset som du betalt, det bör vara det som gäller

Behöver du "Premium Care"? Tänk på det som en drulleförsäkring. Inbränningar täcker den billigare varianten där man kan förlänga sin garanti i upp till 5 år (I praktiken 2år då 3år täcks av KKL).

Behöver, nja. Men småbarnhemma som tycker det är kul att vara framme och pilla på den. Ser det me som ett sätt att sova bättre på natten. Men får lite mer betänketid, TVn som levererades i fredags slutade idag starta så blir reklamation och att beställa en ny. Får ett blått vertikalt streck följt av ett blått horisontellt och sen blir skärmen svart, gissar på att det var ett måndagsexemplar då den inte är skadad på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Har de skickat din tv? Står "plockdatum" för mig fortfarande. Bor också i Umeåområdet.

Nej, beställde 16:05 i måndags

Permalänk
Medlem

Bara plockdatum för mig med. Dachser finns 100% inte var jag bor, i Norrlands inland

Få se om man får någon tv ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlampa:

Bara plockdatum för mig med. Dachser finns 100% inte var jag bor, i Norrlands inland

Få se om man får någon tv ...

Vi får vänta tills de upphandlat nått annat företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vi får vänta tills de upphandlat nått annat företag

Min säger "På väg" nu.

Permalänk
Medlem

Min G3 65" har också fått status "På väg" nu (måste ha skett senaste timmen eller så). Beställde min i måndags runt kl 19:40.

Har inte fått mejl/SMS med bekräftelse på att den är på väg, men kollade statusen mha ordernummer osv här och såg att det hade ändrats från "plockdatum":
https://www.lg.com/se/shop/sales/guest/form

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlampa:

Min säger "På väg" nu.

Jag fick mail att den är skickad, inget sms än dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vi får vänta tills de upphandlat nått annat företag

Dachser har med all sannolikhet avtal med "lokala" samarbetspartners,
på de orter där de själva inte är verksamma.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Jag fick mail att den är skickad, inget sms än dock

Fick mail nu också att den är skickad 😁😁

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Fick mail nu också att den är skickad 😁😁

Wooh samma här, fan va grejt!

Edit: Sorry för OT, ska sluta!

Permalänk
Medlem

Förstår att alla är spända och förväntasfulla på att få sin nya TV men inlägg i stilen "nu är min på väg också" etc. tillför inte jättemycket till tråden.

Let's stay On-T

Permalänk
Medlem

C3 77 " var rätt vobblig på stativet, jag som installerat det fel tro?

Permalänk
Medlem

Har hört att dessa kan vara rätt så vobbliga på stativet. Jag kommer att skruva fast 2 öglor bakom tvn (vesa-hålen) och 2 öglor i tv-bänken. Sedan binder jag fast ett starkt snöre mellan tvn och tv-bänk.

Permalänk
Medlem

Spekulation och rykten kring C4 & G4 (2024 års modeller) från FlatPanelsHD:
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

- 144Hz VRR över HDMI

- "Based on the pictures, we speculate that the MLA OLED panel will once again be reserved for the G4 range and not make it to C4. Besides higher brightness and better efficiency, MLA OLED has a different anti-reflective coating, which seems to be observable in the photos below."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave88:

C3 77 " var rätt vobblig på stativet, jag som installerat det fel tro?

Ja stämmer. C1 hade bredare stativ (och snyggare) men den står så länge ingen rör den

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är väldigt nöjd med min 42" C3 hittills. Har spenderat mycket tid senaste dagarna på att försöka hitta bästa sätt att kalibrera på. Skärmen är bra från början och det är lätt att försämra bilden om man gör fel (eller använder AutoCal, som är pengar rakt ner i avloppet). Största förändringen för mig var att sätta RGB-balansen för att neutralisera alla toner.

Här har jag satt RGB-balansen manuellt och sen gjort en test-LUT (bara 3DLUT, ingen 1D). Den är bara genererad utifrån ~500 prover (ville först se att jag är på rätt väg och att det funkar. Resultatet är riktigt bra.. Med fler prover och lite finjusteringar borde det gå att nå referensnivå för SDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Måste säga att jag är väldigt nöjd med min 42" C3 hittills. Har spenderat mycket tid senaste dagarna på att försöka hitta bästa sätt att kalibrera på. Skärmen är bra från början och det är lätt att försämra bilden om man gör fel (eller använder AutoCal, som är pengar rakt ner i avloppet). Största förändringen för mig var att sätta RGB-balansen för att neutralisera alla toner.

Här har jag satt RGB-balansen manuellt och sen gjort en test-LUT (bara 3DLUT, ingen 1D). Den är bara genererad utifrån ~500 prover (ville först se att jag är på rätt väg och att det funkar. Resultatet är riktigt bra.. Med fler prover och lite finjusteringar borde det gå att nå referensnivå för SDR.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ser riktigt fint ut! Jag brukar aldrig ladda en 1DLUT utan låta 3DLUTen göra jobbet. Det brukar bli kanon om man först ser till att vitbalansen är väl injusterad precis som du skriver. Nu vet jag inte om du gett dig på det redan men en annan grej som brukar kunna göra stor skillnad är att se till att RGB separationen är hanterad innan man skapar 3DLUTen.

Exempel:

Vänstra bilden:
Kontrast 85
Färg 50

Högra bilden
Kontrast 82
Färg 53

Kortfattat kan säga att den vita subpixeln (på en WOLED) lyser för starkt i förhållande till de övriga subpixlarna. Och det kan man balansera upp genom att sänka kontrasten och balansera upp genom att öka på färgreglaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Ser riktigt fint ut! Jag brukar aldrig ladda en 1DLUT utan låta 3DLUTen göra jobbet. Det brukar bli kanon om man först ser till att vitbalansen är väl injusterad precis som du skriver. Nu vet jag inte om du gett dig på det redan men en annan grej som brukar kunna göra stor skillnad är att se till att RGB separationen är hanterad innan man skapar 3DLUTen.

Exempel:
https://i.imgur.com/WbNaaXD.png

Vänstra bilden:
Kontrast 85
Färg 50

Högra bilden
Kontrast 82
Färg 53

Kortfattat kan säga att den vita subpixeln (på en WOLED) lyser för starkt i förhållande till de övriga subpixlarna. Och det kan man balansera upp genom att sänka kontrasten och balansera upp genom att öka på färgreglaget.

Jag har ännu inte fått riktigt klart för mig hur hela bildprocess-kedjan ser ut, och hur man bäst angriper den. Tyvärr ligger mycket information begraven i olika forumtrådar som är flera hundra sidor långa, så det är inte helt lätt att få en helhetsbild.
Men du menar alltså att det är bäst att köra en 22-punkters RGB-balans manuellt, för att därefter fixa en 3DLUT? Sätter du panelen i "native"-läge först, eller går du direkt på de inställningar som ligger närmast ditt mål?
Det jag gjort i mitt exempel är 22-punkters RGB-balans, över "warm 40", gamma 2.4 och native färgrymd. Utifrån det profilerade jag skärmen och genererade en LUT. Har inte laddat upp LUT;en till TV;n än, utan det är bara för att testa resultatet så jag kör den via DWMLut.
Rekommendationerna jag sett är att sätta panelen i native-läge och jobba därifrån, men jag har inte riktigt förstått vad det skulle göra för nytta. Känns som det skulle bli väldigt stora justeringar medan inställningarna jag utgår ifrån ligger mycket närmare målet.

Intressant där med RGB-separationen. Får ta och laborera lite med det och se om jag kan få den blåa kanalen att lägga sig mer tillrätta.

Vet du annars hur man bäst angriper luminansen? Där verkar det som man behöver flytta på rött, men det ska man tydligen inte göra då det har negativ inverkan på det dynamiska omfånget.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av DasIch:

Svarar för mig själv här, ifall någon annan råkar ut för samma. Plastfilmen var svår att se och ännu svårare att få loss. Enda som avslöjade att det satt en plastfilm där var ett par små luftbubblor och det gick att se fina repor under starkt ljus, så som det brukar bli på sånhär plastfilm. Provade med tejp i hörnen för att dra loss filmen den vägen, men det var helt kört. Lyckades tillslut med hjälp av ett tunt och mjukt plektrum, genom att få tag på kanten på ena sidan. Här ska man tydligen vara försiktig och inte skrapa mot panelen då den är känslig och kan ta skada - hakar man i panelen är det tydligen lätt att knäcka den.

Utan det här inlägget hade jag nog haft kvar plastfilmen på tv:n ett tag.

Flärpen lossnade direkt när jag drog i den, riktigt värdelös lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Utan det här inlägget hade jag nog haft kvar plastfilmen på tv:n ett tag.

Flärpen lossnade direkt när jag drog i den, riktigt värdelös lösning.

Samma här, oklar lösning!

Nöjd med uppgradering Jonas? Förstår om du inte hunnit testa så mycket ännu dock.
Vad uppgraderar du i från?

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att orginalpriset på B3 är dyrare än C3? Finns det något som är bättre med B3?
C3 27 990KR -B3 31 490KR

Hur står sig G2 mot C3?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av klacko:

Hur kommer det sig att orginalpriset på B3 är dyrare än C3? Finns det något som är bättre med B3?
C3 27 990KR -B3 31 490KR

Hur står sig G2 mot C3?

C3 är den marginellt bättre modellen på bildkvalitet och funktioner över B3. Vad saker och ting kostar vid olika tillfällen har ingenting med kvalitetsnivån att göra.

G2 är bildtekniskt något bättre än C3 tack vare panelens bättre kylning. Men det finns andra skillnader som kan vara avgörande, likt att G2 är Gallerymodellen (bättre eller sämre beror på dina behov) och att 2022-modeller inte kan växla dts-ljud, vilket för en del är helt oviktig och för andra är direkt avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Ser riktigt fint ut! Jag brukar aldrig ladda en 1DLUT utan låta 3DLUTen göra jobbet. Det brukar bli kanon om man först ser till att vitbalansen är väl injusterad precis som du skriver. Nu vet jag inte om du gett dig på det redan men en annan grej som brukar kunna göra stor skillnad är att se till att RGB separationen är hanterad innan man skapar 3DLUTen.

Exempel:
https://i.imgur.com/WbNaaXD.png

Vänstra bilden:
Kontrast 85
Färg 50

Högra bilden
Kontrast 82
Färg 53

Kortfattat kan säga att den vita subpixeln (på en WOLED) lyser för starkt i förhållande till de övriga subpixlarna. Och det kan man balansera upp genom att sänka kontrasten och balansera upp genom att öka på färgreglaget.

Är detta något du rekommenderar även om man inte kalibrerar?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det finns nån som gör bra kalibreringar i Umeåregionen?

Enda jag får upp då jag googlar är elgiganten.

(G3an står i hallen i väntan på installation ikväll)