Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av *Mr J*:

Nån som har nått tips om billigast möjliga pris om man ligger på Telia öppen fiber?

Har haft Boxer i några år för 199:- för 100/100 som gick att få med lite tjat. Det priset gick ut för ett par veckor sedan och jag avvaktade till "black week" eftersom priserna verkar ha gått upp rejält överlag.

Ärligt talat bryr jag inte det minsta om hastigheten, kunde man få en riktigt stabil 20/10 eller till och med 10/10 så skulle nog det räcka till vad jag gör....

Som varande en fattig snålvarg boende på landsbygden har man inte allt för många alternativ, och jag har tänkt mig att bo kvar länge i samma bostad (20+ år iaf). När jag då drog in fiber för en kostnad på 20 lax får några år sedan, var det iaf fortfarande billigare sett över en längre tidshorisont än andra alternativ eftersom fibern var billigare per månad.... Slut på det ny tyvärr?

Nån som har några tips förutom den uppenbara telia 299: 250/250? (som jag som sagt egentligen inte behöver, hastighetsmässigt)

Behöver du ingen större mängd data kanske du kan nyttja ditt telefonabonnemang med 4/5G genom att efterfråga ett extra sim som du har till routern? Men vet inte hur det är med täckning där du bor...

Permalänk

Blev att säga upp Telia. Det bästa han kunde erbjuda mig som personligt erbjudande var 549:- for 500/500. Att få 250/250 för 299:-var också stört omöjligt "Bara för nya kunder". När jag sa att andra fått det blev han i det närmaste sur.

Nu har jag mobil från Fello för 100:- i månaden, skulle inte vara förvånad om ni som har mobil hos Telia kan få bättre rabatt.

Blir Telenor för mig nu i ett år.

För övrigt så suger Zmarket som vi har här på fibernätet för beställningar, Black Week rabatter syns överhuvudtaget inte alls i varukorgen bara det ordinarie priset och i bekräftelsen sägs det heller inget om det. Tjejen i chatten sa dock att det ska vara så och att jag ska få det rabatterade priset.

Permalänk

Nu fungerar Black week erbjudandet på Bahnhof! 1000/1000 för 412:- i månaden 12 månader bindningstid

Jag klev på det.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Nu fungerar Black week erbjudandet på Bahnhof! 1000/1000 för 412:- i månaden 12 månader bindningstid

Jag klev på det.

var hittar du detta? låter ju som ett riktigt kap.

tänkte haka på själv, men allt jag hittar är 1000/1000 Mbit/s
529 kr/mån i 6 mån sen ordinarie pris 629 kr/mån med 12 månaders bindningstid. verkligen ingen toppen deal

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Nu fungerar Black week erbjudandet på Bahnhof! 1000/1000 för 412:- i månaden 12 månader bindningstid

Jag klev på det.

Grymt! Funkar även för mig 😊 Stort tack!
Kör på det också - säger upp Telia 500/500 imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

var hittar du detta? låter ju som ett riktigt kap.

tänkte haka på själv, men allt jag hittar är 1000/1000 Mbit/s
529 kr/mån i 6 mån sen ordinarie pris 629 kr/mån med 12 månaders bindningstid. verkligen ingen toppen deal

Det kanske beror på vilket nät du sitter i.
Jag ser 1000/1000 för 275 i 6 månader, sen 549 resterande 6 men jag sparar nog de där 756 kronorna hos Telenor.

Permalänk
Medlem

Jag som är novis på att byta tjänster. Har stadsnät idag (Falun) och Bredband2 som leverantör.
Om jag vill hoppa på erbjudanden från Telenor eller Bahnhof...
Hur gör jag?
Hoppar på erbjudandet, tecknar avtal och sedan säger upp tjänsten från Bredband2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Jag som är novis på att byta tjänster. Har stadsnät idag (Falun) och Bredband2 som leverantör.
Om jag vill hoppa på erbjudanden från Telenor eller Bahnhof...
Hur gör jag?
Hoppar på erbjudandet, tecknar avtal och sedan säger upp tjänsten från Bredband2?

Ja, och du kan be dem koppla från/koppla på ett bestämt datum (men du får förstås betala uppsägningstiden ändå). Kolla vilket datum det blir avslut. Man väljer antagligen datum för påkoppling hos Bahnhof som hos andra operatörer när du beställer.

Permalänk
Skrivet av qnorsten:

var hittar du detta? låter ju som ett riktigt kap.

tänkte haka på själv, men allt jag hittar är 1000/1000 Mbit/s
529 kr/mån i 6 mån sen ordinarie pris 629 kr/mån med 12 månaders bindningstid. verkligen ingen toppen deal

Bahnhof. 275:- första 6 månaderna sen 549:- i 6 månader. Låter som att du har något annat nät. Jag kan t.ex. inte ha Telenor!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Bahnhof. 275:- första 6 månaderna sen 549:- i 6 månader. Låter som att du har något annat nät. Jag kan t.ex. inte ha Telenor!

Hade jag inte kunnat välja Telenor så hade jag lätt kört det där. Så länge de inte vill ha betalt för publik ip förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

Behöver du ingen större mängd data kanske du kan nyttja ditt telefonabonnemang med 4/5G genom att efterfråga ett extra sim som du har till routern? Men vet inte hur det är med täckning där du bor...

Du har helt rätt i din frågeställning, täckningen är ofta väldigt dålig här, beroende på operatör. Också därför jag alltid varit negativt inställd till mobilnätsalternativ.

Jag är verkligen inte uppdaterad på det senaste inom mobilnätet, men det andra skälet är datamängden. Bedömer min användning till ca 300-400Gb per månad. Mobiloperatörerna har väl utlovat "obegränsad datamängd" på ett gäng abonnemang i över 15 år nu, vilket visat sig inte alls varit obegränsat i ordets sanna mening. Är de "obegränsade" abonnemangen nu för tiden över 400Gb? Och är de billigare än fibern per månad då? Jag känner mig tveksam, men har som sagt inte titta på det mer än sporadiskt den sista tiden så jag kan vara fel ute, absolut.

Tack för svaret. Mvh.

Permalänk
Skrivet av ziconilsson:

Blev att säga upp Telia. Det bästa han kunde erbjuda mig som personligt erbjudande var 549:- for 500/500. Att få 250/250 för 299:-var också stört omöjligt "Bara för nya kunder". När jag sa att andra fått det blev han i det närmaste sur.

Nu har jag mobil från Fello för 100:- i månaden, skulle inte vara förvånad om ni som har mobil hos Telia kan få bättre rabatt.

Blir Telenor för mig nu i ett år.

För övrigt så suger Zmarket som vi har här på fibernätet för beställningar, Black Week rabatter syns överhuvudtaget inte alls i varukorgen bara det ordinarie priset och i bekräftelsen sägs det heller inget om det. Tjejen i chatten sa dock att det ska vara så och att jag ska få det rabatterade priset.

Du behöver inte beställa via zmarket.
Gå in på telenor. se direkt så ser du vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Nu fungerar Black week erbjudandet på Bahnhof! 1000/1000 för 412:- i månaden 12 månader bindningstid

Jag klev på det.

jäklar va taggad jag blev!
Men jag får 749kr/mån i 6 månader sedan 799kr/mån... Märkligt ändå för det var precis samma som innan black-week erbjudandet dök upp.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Är väl givet att Telenor som tier 1 operatör är vassare än bredband2.
Dessutom slipper du CGNAT med telenor.

Ja, det lutar åt Telenor

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

jäklar va taggad jag blev!
Men jag får 749kr/mån i 6 månader sedan 799kr/mån... Märkligt ändå för det var precis samma som innan black-week erbjudandet dök upp.

449kr/mån i 6 månader för mig.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk

Är det någon som kan förklara varför det skiljer så mycket i priser på t.ex. Bahnhof men inte Telia?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Är det någon som kan förklara varför det skiljer så mycket i priser på t.ex. Bahnhof men inte Telia?

Jag tror det är för att Telia är en stor nätägare också, medans Bahnhof behöver hyra in sig hos nätägarna och är därmed i högre grad beroende av nätägarnas prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Är det någon som kan förklara varför det skiljer så mycket i priser på t.ex. Bahnhof men inte Telia?

För att Telia äger många olika stadsnät, och det är dom som sätter olika priser för operatörer att sälja sina tjänster i deras nät.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Nu fungerar Black week erbjudandet på Bahnhof! 1000/1000 för 412:- i månaden 12 månader bindningstid

Jag klev på det.

629kr/månad för mig, med kampanjen "Ingen startavgift"...
Får göra som många andra här och ringa till Telia imorgon för att försöka få till en deal, även om det låter hopplöst.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Skrivet av *Mr J*:

Du har helt rätt i din frågeställning, täckningen är ofta väldigt dålig här, beroende på operatör. Också därför jag alltid varit negativt inställd till mobilnätsalternativ.

Jag är verkligen inte uppdaterad på det senaste inom mobilnätet, men det andra skälet är datamängden. Bedömer min användning till ca 300-400Gb per månad. Mobiloperatörerna har väl utlovat "obegränsad datamängd" på ett gäng abonnemang i över 15 år nu, vilket visat sig inte alls varit obegränsat i ordets sanna mening. Är de "obegränsade" abonnemangen nu för tiden över 400Gb? Och är de billigare än fibern per månad då? Jag känner mig tveksam, men har som sagt inte titta på det mer än sporadiskt den sista tiden så jag kan vara fel ute, absolut.

Tack för svaret. Mvh.

När jag jobbade på Telia för några år sedan så begränsades hastigheten på de obegränsade mobilabonnemangen och mobila bredbandet vid strax över 1 TB. Minns att det var några som ringde in om det och då kunde man plocka bort begränsningen manuellt pga det inte framgick tydligt (eller inte alls) i något avtal om detta. Kanske har ändrats sedan jag slutade där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Någon som kommit fram till ifall det faktiskt är startavgift på Telias erbjudande?

Det vill jag också veta. När jag söker via bredbandsval.se så räknar den med startavgiften i månadspriset men vore intressant att höra vad som verkligen gäller.

Permalänk
Medlem

Letar efter obundet och har hittat Bredband2 500/500 för 385kr/mån eller Bahnhof 500/500 för 429kr/mån..
Vad hade ni valt? Eller kan det finnas bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Hur är det med Telenors nät, är ni några som har dom idag och har erfarenheter?
Har ruttnat på Bahnhofs pristramsande som man måste korrigera flera gånger om året för att inte bli uppskörtad men det tar också emot att byta bort en tjänst som tekniskt fungerar mycket bra för att stöka med bindningstider och tillbakaskickande av routrar man ändå inte vill ha. Å andra sidan blir det 1200kr lägre årskostnad. Men det finns ju å andra sidan inget som inte säger att när man ska byta nästa år åker man på en anslutningsavgift som äter upp hälften av besparingen vid tjänstebyte, det skulle bara vara min vanliga tur när jag tänker att jag gjort ett klipp...

Telenor var jag mycket nöjd med, hade det 1 år BF pris, sedan telia 1 år och nu blir det Telenor igen.
Svarstiderna är stabila och låga, telia är väl det absolut lägsta av alla ISP gällande ISP. Men det är någon ms lägre i spel typ.
Startavgift har jag inte betalat på flera år, bara byta erbjudande som ex mellan telenor, telia erbjudande så är där aldrig startavgift.

Permalänk
Medlem

Uppsägningsavdelningen på Telia har börjat jobba för dagen. Tog mig ungefär en minut att komma fram nyss. Hon gjorde inga större försök att hålla kvar mig som kund men det hade jag inte räknat med heller.
Tror jag ska välja Telenor istället.

Permalänk
Medlem

Sådär, nu tappade bahnhof mig som kund iaf efter 6 år.

vill hellre ha lägre månadskostnad än högre hastighet så dessa 1000mbit är desvärre inget för mig.
Blev NWT Bredband , 100mbit för 271kr i 12 mån.

Från att dom höjde 326kr -> 469kr -> så fick jag byta isp för 271kr

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Sa upp Telia nu jag med. Hade 500+TV för 299kr.

399 för 250/250 och 349 för 100/100 kunde de erbjuda mig.
Tror jag kommer köra Bredband2 250/100 för 298kr/mån.

Tycker enda gången jag villhöver ha snabbt bredband är när jag tankar ner ett stort spel vilket är ett par gånger om året.
Och upload använder jag inte längre, det var på den tiden man slangade torrents mm, sånt sysslar jag inte med längre.

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Sådär, nu tappade bahnhof mig som kund iaf efter 6 år.

vill hellre ha lägre månadskostnad än högre hastighet så dessa 1000mbit är desvärre inget för mig.
Blev NWT Bredband , 100mbit för 271kr i 12 mån.

Från att dom höjde 326kr -> 469kr -> så fick jag byta isp för 271kr

Ringde eller chattade du med Bahnhof? För mig är chatten stängd.

Permalänk
Medlem

Sa upp Telia nu, 7 min i telefonkö bara.
Dom "erbjöd":
499:- för 500/500
399:- för 250/250
349:- för 100/100.

Det anmärkningsvärda är alltså att jag får betala mer för 100/100 än vad en nykund gör för 250/250.

Jag upprepar frågan då det är så många inlägg i tråden: Vet någon om Telenor erbjuder publikt IP?

Edit: Ringde Telenors kundtjänst. Enligt dom så får man inte en publik IP, dom har "tagit bort den tjänsten". Men jag misstänker att det är en fast publik ip han menar att dom tagit bort:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1597227-telenor-slutar...

Frågan kvarstår alltså om man ändå kan få en dynamisk publik ip, eller om det är CGNAT som gäller?

Permalänk

Ringde precis in till Telenor och beställde 500/500 för 349 kr/mån. Detta efter att ha haft Telia för 299 i två år. Velade en hel del om jag skulle ta Bredband2 eller Ownit men båda skulle blivit dyrare i längden. På det jag läst verkar Telenor var en stabil bredbandsleverantör och känns som man bara slänger pengar i sjön genom att ta något annat som kostar mer för samma hastighet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 7600 | Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX 3070 Suprim | Minnen: Kingston DDR5 6000MHz 2x16GB | PSU: Seasonic FOCUS GX 850W | CPU-kylare: Deepcool Castle 360EX | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB & Crucial MX500 | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Profil på Swedroid: Reddington

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Sa upp Telia nu, 7 min i telefonkö bara.
Dom "erbjöd":
499:- för 500/500
399:- för 250/250
349:- för 100/100.

Det anmärkningsvärda är alltså att jag får betala mer för 100/100 än vad en nykund gör för 250/250.

Jag upprepar frågan då det är så många inlägg i tråden: Vet någon om Telenor erbjuder publikt IP?

Edit: Ringde Telenors kundtjänst. Enligt dom så får man inte en publik IP, dom har "tagit bort den tjänsten". Men jag misstänker att det är en fast publik ip han menar att dom tagit bort:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1597227-telenor-slutar...

Frågan kvarstår alltså om man ändå kan få en dynamisk publik ip, eller om det är CGNAT som gäller?

Står såhär på deras sida: "Vi använder oss av dynamiska, publika IP-adresser.". Så antar att det är publika men inte fast.