AMD Ryzen Threadripper 7970X och 7980X – galen flertrådad prestanda

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av superapan:

Är det tillräckligt att köra 60 sekunder för att bedöma klockfrekvens över tid, särskilt med AIO:n till TR?

De vanliga frekvensmätningarna är tagna vid de sista 60 sekunderna av Blender-renderingen, men ihop med Threadripper 7000 blir ju inte den renderingen särskilt lång i jämförelse mot resten av fältet. Av det jag loggade vid längre laster under testprocessen låg dock frekvenserna på ungefär samma nivå som det som presenteras i graferna.

Skrivet av 0cool:

Den här releasen känns lite som vanligt, flertalet videos från olika youtubers och tester till höger och vänster. (Kul!).

Men när Intels Sapphire Rapids lanserades kändes det som att intresset för HEDT hade dött helt, knappt några tester eller videos och de större datorbutikerna har inte ens produkterna i sitt normala sortiment.

De flesta testerna jag sett i dag verkar inte ens ha med Sapphire Rapids som jämförelse, precis som att produkten inte existerar.

En vild gissning är att Intel helt enkelt inte marknadsför den till entusiaster överhuvudtaget och att den därmed hamnat utanför de normala reviewkanalerna, men det vore kul att höra från någon "på insidan" vad det beror på. Har du kanske några tankar du kan dela på ämnet, @JonasT?

Nej, Sapphire Rapids verkar inte alls marknadsföras mot "techmedia" och räknas väl av Intel som mer en professionell plattform snarare än klassisk HEDT (likt Threadripper Pro). Senaste HEDT som pushades ut brett för recension av Intel var Cascade Lake-X.

Permalänk
Medlem

Är det här tredje 7970 från ATI/AMD? Det är tur att de i alla fall är någon generation emellan dem:)

Permalänk

Pris ska sättas i perspektiv till hur länge produkten håller. Det känns som att de flesta som köper en sådan dator måste få datorn att generera pengar in på något sätt. Jag tänker egenföretagaren inom IT som har en sådan dator att hushålla allt den behöver. Och blir då en ganska liten utgift, jämfört med egenföretagare som har åkeri och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Allt är relativt.

Relativt till antalet kärnor är det nästan exakt samma pris på båda. Priset på ca. 1078:- per kärna är också relativt väldigt dyrt jämfört med t.ex. 7700X (679:- per kärna) och 7950X (594:- per kärna).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Sämre än en i5-12600k i CS. Inget att ha

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nej, Sapphire Rapids verkar inte alls marknadsföras mot "techmedia" och räknas väl av Intel som mer en professionell plattform snarare än klassisk HEDT (likt Threadripper Pro).

Tack för svar! Lite synd men samtidigt begripligt, de flesta som faktiskt behöver detta köper färdigbyggen med garanti förstås. Vi villhövande är för få…

Permalänk
Medlem

Vill tacka för UE5 testerna! Att gå från min 25min (5950x) till strax under 10min låter väldigt lockande

Permalänk
Medlem

Så för att få 30 mer fps i spel behöver jag bara betala 60 lök? Förutsatt att min 13900k är flaskhals då.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

@JonasT Hur kyler man dessa törstsläckare? Knappast med vanlig CPU kylare luft/vatten?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Att HEDT är dött kan jag köpa iom att SLI försvann, men att det skulle vara så stor skillnad på AMD och Intel att de hamnar på var sin sida om intressegränsen tycker jag inte riktigt håller. SR var ju i princip ensam HEDT med PCIE5 och DDR5 i nästan ett år innan den här lanseringen. Vill man ha ett dussin NVMe-diskar eller en Tb RAM är båda plattformarna lika bra, och båda är bättre än gamla TR som ju såldes typ överallt.

Att intresset för HEDT generellt är för lågt kan vara förklaringen absolut, och då handlar det i så fall om att Intel helt enkelt inte lade något krut på att marknadsföra SR som en hemmabyggarplattform, medan AMD verkar göra det. Det är ju inga problem att köpa SR från ex. Dell men man hittar inte komponenter i de vanliga hemmabyggarbutikerna.

Frågan är om det blir samma för Threadripper, det återstår ju att se under morgondagen om jag förstått det rätt.

I Intels fall skulle jag säga att det man historiskt kallade HEDT är helt nedlagt.

Från början handlade det ju mest om att AMD/Intel hade speciella versioner av sina konsument-CPUer som gick att klocka högre och i vissa fall kunde ha bättre kapacitet mot RAM jämfört med konsumentmodellerna. De var på alla sätt snabbare än sin billigare syskon i samma generation.

Samma gällde fortfarande vid Sandy Bridge, men då fick man även några extra kärnor. Från Ivy Bridge (eller om det var Haswell) och framåt gick det inte längre att hålla högre enkeltrådprestanda på HEDT med vettig effekt, redan här började HEDT bli rätt nischat då det är så väldigt mycket av det man vill snabba upp som inte skalar med kärnor.

Redan innan HEDT börjar få fler kärnor fanns Xeon W. Den Intel plattform du nämner är just en Xeon W och det Threadripper är idag hamnar ju i samma kategori: det är inte på något sätt längre en konsumentplattform, det är en high-end Workstation plattform byggd på samma teknik man använder i servers.

Så HEDT, i sin traditionella bemärkelse, är sedan ett par år tillbaka död. Threadripper och Xeon W har sina marknaden, men det är extremt nischad.

Sökte lite på storlek av "Workstation marknaden". Det jag hittade inkluderar även "mobile Workstation" (lite oklart exakt vad som ingår där, men Dell, HP och Lenovo har bärbara de kalla detta så utgår från att man avser detta). Omsättningen på hela den marknaden är ~0,25 % av hela PC-marknaden.

Finns därför egentligen bara ett värde för AMD/Intel att visa upp sina Workstation CPUer på sådana här webbplatser idag: det finns PR-värde förutsatt att man "vinner", och vinner stort, i ett par benchmarks som läsarna känner till. Mycket möjligt att Sapphire Rapids inte "vann" rätt benchmarks och/eller inte vann med tillräckligt mycket för att Intel skulle anse det hade tillräckligt med PR-värde för att bry sig.

Use-case:n är extremt nischade. Det kan se ut om t.ex. bygga UE5 är en vettig grej. Men då kompilering-tiderna i UE4/5 är horribla (det jämfört med det mesta andra projekt) har företag sett möjligheter att tjäna pengar här.

Dels har UE själv stöd för att datorer som är anslutna till varandra kan hämta färdigkompilerade objektfiler från andra datorer som redan byggt det man själv är påväg att bygga. Ovanpå det finns ett par tekniker att sprida ut bygget över flera datorer, krävs ju "bara" 3 st konsumentdatorer modernt snitt för att får samma bygghastighet som 7970X.

Så "killer-apps" för Threadripper handlar mer om simuleringar och sådant där det inte fungerar att effektivt sprida beräkningarna över ett nätverk. Eller att man har enstaka sådana maskiner för byggen, alla kommer du kunna kopiera sina objektfiler därifrån om man använder en sådan teknik (men det löser inte det vanligaste fallet där man jobbar på "sitt", därför behövs också riktigt snabba "vanliga" desktop).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nu när jag har tittat igenom olika recensioner så hade jag velat ge feedback till era HEDT tester.

Vad jag saknar är 4K speltester, inte för att testa "hur snabb CPU:n är" utan "hur mycket man förlorar med HEDT".
HEDT är inte gjorda för spel men det hade varit intressant att se hur mycket man tappar när man spelar i högre upplösningar; I de upplösningar man kan förväntas spela i när man har en sådan budget med just HEDT plattformar jämfört med vanliga desktop plattformar.

Annars som tidigare nämnt, uppskattar UE5 kompileringstesterna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

@JonasT Hur kyler man dessa törstsläckare? Knappast med vanlig CPU kylare luft/vatten?

Det står ju i artikelen vilka kylare dom använder. Såg ut att vara några AIO kylare.

Phanteks Glacier One 360D30
NZXT Kraken 360 (Threadripper)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Mörksuggan:

@JonasT Hur kyler man dessa törstsläckare? Knappast med vanlig CPU kylare luft/vatten?

En 360 mm AIO funkar fint för ändamålet. Threadripper sprider ut värmen över än större yta ställt mot vanliga Ryzen, vilket ihop med förhållandevis låga klockfrekvenser per kärna vid flertrådad belastning gör det hela mer hanterbart för kylaren.

Permalänk
Musikälskare

Hade gärna bytt ut min i9-9900KS i servern till en sådan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

om det blir ett köp så blir det den på 16 eller 24 kärnor vill ha pci-e lines & minneskanaler. inte massvis med extra kärnor som jag i stort sett inte har någon nytta av. & då blir det pro varaianten om det blir nåt men som jag påpekat beror på moderkorten oxå, cxl tex, thunderbolt nåt annat än m.2 tex u.3 eller edsf eller nåt osv om de är som vanliga mellanklassen så blir det intel istället.

'Thunderbolt' är Intels egna standard, så det ska du nog inte räkna med. Möjligen via instickskort i så fall.

U.3 är en kombinationsport som används när man har trångt om utrymme. Tänkte du dig Mini-ITX-kort för Threadripper? Inte jättetroligt det heller. Vad ska du isf. med alla PCIE-linorna till?

CXL? Allvarligt? Ska du bygga datacenter? Med *en* 16-24 kärnors TR?

Känns litet som du trollar, faktiskt.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Redan innan HEDT börjar få fler kärnor fanns Xeon W. Den Intel plattform du nämner är just en Xeon W och det Threadripper är idag hamnar ju i samma kategori: det är inte på något sätt längre en konsumentplattform, det är en high-end Workstation plattform byggd på samma teknik man använder i servers.

Du har nog rätt. Vi hade en rolig period där man kunde botanisera i diverse moderkort från olika tillverkare med X299 och X399-chipset och det fanns överkomliga(ish) processorer att köra på dem också. Det är lite tråkigt för en entusiast som prioriterar annat än gaming att det försvinner, men siffrorna är ju brutala.

Skrivet av Yoshman:

Så "killer-apps" för Threadripper handlar mer om simuleringar och sådant där det inte fungerar att effektivt sprida beräkningarna över ett nätverk.

Det också absolut men samtidigt tycker jag att den främsta killer-featuren alltid har varit PCIe-lanes. När den stora marknaden "gamers" under en kort period hade glädje av det för att köra multipla grafikkort så fick vi utbudet jag saknar, men utan dem finns det ingen riktig marknad. De som faktiskt behöver flera lanes än konsumentprodukterna har i dag och samtidigt har motivationen att bygga själva är för få helt enkelt.

Personligen saknar jag möjligheten att kunna trycka in 4 st nvme-diskar i taget i lediga PCIe-slottar, nu ligger istället en trave m2-diskar i en låda som en hög wrigleys tuggummi och används i bästa fall som disketter. Det är en teknisk regression, det var bättre förr!

Permalänk

Skulle gissa på att en 128-kärnig Ampere Altra Max på 3GHz & 250W slår det & den kostar bara 27 tusen.

Permalänk
Medlem

Varför vill jag se vad får i betyg innan jag läser det? Jag tänker fan inte läsa ett jävla test mer
eftersom ni älskar göra allt tvärs om.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Det börjar bli lite löjligt nu med priserna på ny hårdvara. En grym dator gick på 40K tidigare, nu börjar man tangera 100K. Helt omöjligt att köpa prylar idag utan bolag i ryggen.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Varför vill jag se vad får i betyg innan jag läser det? Jag tänker fan inte läsa ett jävla test mer
eftersom ni älskar göra allt tvärs om.

Vad spelar det för roll? Det är väl vad som står i recensionen som är intressant? Inget stoppar dig från att läsa den.
Om något så är detta en fördel för de som inte läser recensionen och bara vill ha sammanfattning direkt.

Skrivet av Aje:

Det börjar bli lite löjligt nu med priserna på ny hårdvara. En grym dator gick på 40K tidigare, nu börjar man tangera 100K. Helt omöjligt att köpa prylar idag utan bolag i ryggen.

Absoluta high-end är ganska mycket dyrare men det går fortfarande att få bra datorer för rimliga pengar.
Pratar man workstations med threadripper osv så är det väl alltid varit ganska dyra. Men visst 140k för värstingmodellen är mycket pengar. Men det finns alternativ för 20k också.

Gäller det gaming så får man det bästa för under 40k.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hade jag skamligt mkt pengar vore 7970X höst upp på önskelistan.

Ser ut vara något strul med prestandan för dessa processor i Windows 11 https://www.phoronix.com/review/threadripper-7995wx-windows-l...

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Tack AMD att ni skickar en cpu till sweclockers och kul att ni gör ett bra test om en så nischad produkt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Du har nog rätt. Vi hade en rolig period där man kunde botanisera i diverse moderkort från olika tillverkare med X299 och X399-chipset och det fanns överkomliga(ish) processorer att köra på dem också. Det är lite tråkigt för en entusiast som prioriterar annat än gaming att det försvinner, men siffrorna är ju brutala.

Det också absolut men samtidigt tycker jag att den främsta killer-featuren alltid har varit PCIe-lanes. När den stora marknaden "gamers" under en kort period hade glädje av det för att köra multipla grafikkort så fick vi utbudet jag saknar, men utan dem finns det ingen riktig marknad. De som faktiskt behöver flera lanes än konsumentprodukterna har i dag och samtidigt har motivationen att bygga själva är för få helt enkelt.

Personligen saknar jag möjligheten att kunna trycka in 4 st nvme-diskar i taget i lediga PCIe-slottar, nu ligger istället en trave m2-diskar i en låda som en hög wrigleys tuggummi och används i bästa fall som disketter. Det är en teknisk regression, det var bättre förr!

PCIe-slottar är helt klart en sak, även om det finns moderkort som har rätt bra med slottar även för X670 och Z790. Nu delar chipset på bandbredd, men den är trots allt 8 GB/s för X670 (x4 PCIe4) och 16 GB/s för Z790 (x8 DMI gen4, som i praktiken är PCIe4). Så går att koppla in rätt många diskar, men de får delvis dela på bandbredd (vilket bara spelar roll om "tillräckligt många" är aktiva samtidigt).

En annan "killer feature" på dagens HEDT är mängden RAM de kan hantera. "Vanliga" Threadripper 7000 fixar (om jag läst rätt) 1 TB, medan Pro versionen fixar 2 TB. Intel W9-3xxxX kan utrustas med upp till 4 TB.

Definitivt kritiskt för de om behöver väldigt mycket RAM, men numera fixar ju även konsumentmodellerna 192 GB RAM vilket täcker alla utom de mest extrema fallen.

Antal CPU-kärnor har ju ökat rejält, men skulle säga att det ändå inte har super-stort värde längre. Detta då de flesta fall som skalar riktigt bra med kärnor allt mer går till GPGPU, vilket inte är så konstigt att förstå om man t.ex. kikar på CB 2024 resultatet.

Tror ärligt talat att Maxon kanske ångrar att de lade till GPGPU-testet. Cinebench är en av de mest välkända och oftast testade programmen då det skalar helt perfekt med CPU-kärnor. Men hur "spännande" blir 5600 poäng när ett RTX4090 klämmer ur sig 36000-37000 poäng, 6.6 gånger mer. Sure man kan argumentera att RTX4090 "bara" har 24 GB VRAM, men MBP med M3 Max får 13000 poäng...

Så det kokar ned till fall som behöver massor med PCIe slottar och I/O-bandbredd (men de benchmarks/program det då handlar om skulle få de flesta läsare på PC-siter att bara undra "vad är det där?") och massor med RAM (superkritiskt för de som behöver det, men blir inte så "roliga" tester/benchmarks).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

PCIe-slottar är helt klart en sak, även om det finns moderkort som har rätt bra med slottar även för X670 och Z790. Nu delar chipset på bandbredd, men den är trots allt 8 GB/s för X670 (x4 PCIe4) och 16 GB/s för Z790 (x8 DMI gen4, som i praktiken är PCIe4). Så går att koppla in rätt många diskar, men de får delvis dela på bandbredd (vilket bara spelar roll om "tillräckligt många" är aktiva samtidigt).

Problemet är ju att även om slottarna finns så har de för få lanes, så en produkt som tex Asus 16x-kort för 4 st nvme-diskar som behöver fördela 4 lanes till varje disk hittar bara alla 4 diskarna om man monterar "diskkortet" där man helst vill ha grafikkortet. Sen är det i praktiken slut på IO dessutom, även om man inte bryr sig om grafikkortet kan man inte köra två såna "diskkort" på konsumentplattformarna.

På SR och TR går det bra, synd bara att TR blev så himla dyrt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Problemet är ju att även om slottarna finns så har de för få lanes, så en produkt som tex Asus 16x-kort för 4 st nvme-diskar som behöver fördela 4 lanes till varje disk hittar bara alla 4 diskarna om man monterar "diskkortet" där man helst vill ha grafikkortet. Sen är det i praktiken slut på IO dessutom, även om man inte bryr sig om grafikkortet kan man inte köra två såna "diskkort" på konsumentplattformarna.

På SR och TR går det bra, synd bara att TR blev så himla dyrt.

Det finns självklart långt fler lanes på HEDT-plattformarna. Bara för så det är klarlagt: sökte lite snabbt och det finns Z790 moderkort med 5 M.2 platser (1 mot CPU och 4 mot chipset som äter upp 16 av 20 PCIe4 linorna), finns även X670 moderkort med 4 M.2 platser (kanske finns varianter med fler M.2-slots, sökte rätt snabbt så det finns MB med minst så många).

I båda fallen ovan finns minst en x4 slot kvar mot chipset, det går att använda till 1-4 diskar till, 1 om man vill ha x4, 2 om man accepterar 2x2 och 4 finns om man är OK med SATA-fart.

Ovanpå det kan vissa moderkort splitta x16 till två st x8 (ASUS Hero t.ex.), så det ger 2-4 diskar till (4x4 alt 2x2x2x2).

Ändå hyfsat med diskar som går att klämma in på dagen konsumentplattformar om man absolut vill.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det finns självklart långt fler lanes på HEDT-plattformarna. Bara för så det är klarlagt: sökte lite snabbt och det finns Z790 moderkort med 5 M.2 platser (1 mot CPU och 4 mot chipset som äter upp 16 av 20 PCIe4 linorna), finns även X670 moderkort med 4 M.2 platser (kanske finns varianter med fler M.2-slots, sökte rätt snabbt så det finns MB med minst så många).

I båda fallen ovan finns minst en x4 slot kvar mot chipset, det går att använda till 1-4 diskar till, 1 om man vill ha x4, 2 om man accepterar 2x2 och 4 finns om man är OK med SATA-fart.

Ovanpå det kan vissa moderkort splitta x16 till två st x8 (ASUS Hero t.ex.), så det ger 2-4 diskar till (4x4 alt 2x2x2x2).

Ändå hyfsat med diskar som går att klämma in på dagen konsumentplattformar om man absolut vill.

Tyvärr är det lite av en bluff, moderkorten med 4-5 M.2-slottar har en massa asterisker helt enkelt eftersom det inte finns lanes så det räcker.
Dagens nvme-enheter behöver 2/4 pcie5/4-lanes för att leverera full prestanda. När grafikkortet har tagit 16 lanes av de 20 du har så finns det i princip bara bandbredd över till 2 nvme-enheter.

Moderkort med plats för fler använder diverse tricks som tex att den ensamma 16x-slotten du har bara får 8x om du använder alla m2-platserna, några av platserna delar bandbredd via en pcie-switch, eller att de delar bandbredd med några av sata-portarna.

Du kan förstås stoppa in mängder med disk om du inte bryr dig om prestandan men prestandan är ju det roliga här!

4 st nvme-diskar via en 16x pcie-slot är riktigt trevligt om man exempelvis har ett stort fotobibliotek i lightroom eller gör annat diskintensivt. Det är snabbare och billigare än att köpa en stor ensam nvme-disk, vilket man i praktiken tvingas till på konsumentplattformarna.

TLDR är att man slår i taket på konsumentplattformarna om man kör mer än bara ett externt grafikkort och ~2 nvme-diskar (även om taket förviosso är lite "mjukt").

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Tyvärr är det lite av en bluff, moderkorten med 4-5 M.2-slottar har en massa asterisker helt enkelt eftersom det inte finns lanes så det räcker.
Dagens nvme-enheter behöver 2/4 pcie5/4-lanes för att leverera full prestanda. När grafikkortet har tagit 16 lanes av de 20 du har så finns det i princip bara bandbredd över till 2 nvme-enheter.

Moderkort med plats för fler använder diverse tricks som tex att den ensamma 16x-slotten du har bara får 8x om du använder alla m2-platserna, några av platserna delar bandbredd via en pcie-switch, eller att de delar bandbredd med några av sata-portarna.

Du kan förstås stoppa in mängder med disk om du inte bryr dig om prestandan men prestandan är ju det roliga här!

4 st nvme-diskar via en 16x pcie-slot är riktigt trevligt om man exempelvis har ett stort fotobibliotek i lightroom eller gör annat diskintensivt. Det är snabbare och billigare än att köpa en stor ensam nvme-disk, vilket man i praktiken tvingas till på konsumentplattformarna.

TLDR är att man slår i taket på konsumentplattformarna om man kör mer än bara ett externt grafikkort och ~2 nvme-diskar (även om taket förviosso är lite "mjukt").

Fullt så illa är det inte. Man slår i (teoretiska) bandbreddstaket för PCIe4 diskar vid 3 diskar, på AM5 då CPUn kan hantera två diskar + chipset en och på LGA1700 då CPUn hanterar en disk och chipset där har bandbredd motsvarande 8x PCIe4.

Sen behövs inga switchar eller liknande för det jag skrev ovan, chipset har 20x PCIe4 (Z690/Z790) resp 16x PCIe4 (X670). Dessa får naturligtvis dela på 8x PCIe4 resp. 4x PCIe4, vilket bara blir en flaskhals i rätt extrema fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Tyvärr är det lite av en bluff, moderkorten med 4-5 M.2-slottar har en massa asterisker helt enkelt eftersom det inte finns lanes så det räcker.
Dagens nvme-enheter behöver 2/4 pcie5/4-lanes för att leverera full prestanda. När grafikkortet har tagit 16 lanes av de 20 du har så finns det i princip bara bandbredd över till 2 nvme-enheter.

Moderkort med plats för fler använder diverse tricks som tex att den ensamma 16x-slotten du har bara får 8x om du använder alla m2-platserna, några av platserna delar bandbredd via en pcie-switch, eller att de delar bandbredd med några av sata-portarna.

Du kan förstås stoppa in mängder med disk om du inte bryr dig om prestandan men prestandan är ju det roliga här!

4 st nvme-diskar via en 16x pcie-slot är riktigt trevligt om man exempelvis har ett stort fotobibliotek i lightroom eller gör annat diskintensivt. Det är snabbare och billigare än att köpa en stor ensam nvme-disk, vilket man i praktiken tvingas till på konsumentplattformarna.

TLDR är att man slår i taket på konsumentplattformarna om man kör mer än bara ett externt grafikkort och ~2 nvme-diskar (även om taket förviosso är lite "mjukt").

Du bygger inte lagring på det sättet i en vanlig konsumentkärra.
Då tittar du på andra produkter...
Således, ett icke-problem.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Du bygger inte lagring på det sättet i en vanlig konsumentkärra.

Att de godtyckliga marknadssegmenteringarna hos AMD och Intel på något sätt är en naturlag som styr hur deras produkter får användas är en tanke som jag förkastar fullständigt.

Klart man bygger lagring så som man vill, om man kan. Och det kunde man för 4 år sedan, med komponenter som var fritt tillgängliga och inte kostade mer än vad Intel och AMD skall ha för sina "konsumentkärror" i dag.

Om man vill se det som ett problem eller inte är väl upp till var och en, men personligen tycker jag det emellanåt är ett problem att användbara tekniska framsteg undanhålls från allmänheten för länge enbart för att maximera vinsten för enskilda firmor.

En sak är när det faktiskt är dyr teknik, eller om efterfrågan är så stor att det blir bristvara, men när man artificiellt sätter ett högt pris eller håller inne med lanseringar som kunde förbättrat världen är det inte bra. Datorutrustning är inte bara lyxvaror, de är verktyg som kan göra nytta i rätt händer.

Nu är inte just Pcie-lanes ett bra exempel kanske men vem vet vad en grupp entusiastiska studenter kunde hittat på om 1 Tb RAM och lagring på 20 000 Mbps var lite mer överkomligt?

Permalänk
Medlem

Ännu en gång så visar Amd att dom levererar bra produkter som verkligen levererar