Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Om jag kikar på telenors webbsida kan man få 500Mbit eller 1000Mbit från 249kr/mån? De verkar dock inte gå att beställa till mitt stadsnät

<Uppladdad bildlänk>

Jag vet inte vem som skulle få det priset, kanske har dom räknat med 100:- rabatt om du även har TV hos dom vilket i så fall stämmer med det jag skulle få. Alltså 349:- för 1000/1000

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Administrativ avgift

Någon som har koll på tele2? 349:- för upp till 600 och 399 för 1000 i 24 månader, kräver dock en ny mediaomvandlarinstallation om deras sida är korrekt? Låser dom ner dig så att bara deras nät kan användas?

Flyttar in i en villa med öppen fiber och sedan standard Inteno boxen. Telia verkar ju kunna erbjuda sin 250/250 för 299

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Om jag kikar på telenors webbsida kan man få 500Mbit eller 1000Mbit från 249kr/mån? De verkar dock inte gå att beställa till mitt stadsnät

<Uppladdad bildlänk>

När jag skrev in mitt address hos Telenor så fick hag 449 SEK för 500/500 , ringde de och förhandlade lite och fick då 349 och utan startavgift.

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem

Någon som sett något bra erbjudande på streaming paket där både Viaplay total och Tv4 sport stor (tror det heter så, gamla cmore) ingår?
Hade hoppats på att Telia skulle ha något nu på rean men tyvärr inte.

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem

Telia erbjöd inte mig att matcha Telenors 500/500 eller ens 500/100 för 349kr. Utan dom ville ha 449kr.
Så jag sa upp, och kommer byta till Telenor.
Är det någon som har koll på vilket påkopplingsdatum man ska välja? Telia stängs ner 20 december. (Hade 30 dagars uppsägningstid)
Ska man då välja att Telenor kopplas på 21 december, eller ska man välja 20 december?
Lite oklart om man kommer ha Telia hela 20 december ut, eller om det stängs av då typ kl 00:01

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Man borde ju i teorin kunna kombinera Telias 250mbitserbjudande á 299kr och sen lägga på sitt Telia Life-erbjudande om man har mobil eller TV där också för att få 500mbit för 299kr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Telia erbjöd inte mig att matcha Telenors 500/500 eller ens 500/100 för 349kr. Utan dom ville ha 449kr.
Så jag sa upp, och kommer byta till Telenor.
Är det någon som har koll på vilket påkopplingsdatum man ska välja? Telia stängs ner 20 december. (Hade 30 dagars uppsägningstid)
Ska man då välja att Telenor kopplas på 21 december, eller ska man välja 20 december?
Lite oklart om man kommer ha Telia hela 20 december ut, eller om det stängs av då typ kl 00:01

Så här står det i mitt mail

Avtalet upphör att gälla
29 november 2023

Tjänsten stängs ner
29 november 2023

Har beställt Telenor med inkoppling den 29.

Sist jag bytte så skedde bytet mitt i natten. Typ vid 2-3. Startade om routern och fick ip från nya operatören. Hade aldrig någon nedtid

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Så här står det i mitt mail

Avtalet upphör att gälla
29 november 2023

Tjänsten stängs ner
29 november 2023

Har beställt Telenor med inkoppling den 29.

Sist jag bytte så skedde bytet mitt i natten. Typ vid 2-3. Startade om routern och fick ip från nya operatören. Hade aldrig någon nedtid

Okej, så jag bör teckna samma datum som telia stängs ner då med andra ord. Så jag väljer startdatum 20e!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Okej, så jag bör teckna samma datum som telia stängs ner då med andra ord. Så jag väljer startdatum 20e!

Ja, så skulle jag göra i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Okej, så jag bör teckna samma datum som telia stängs ner då med andra ord. Så jag väljer startdatum 20e!

Nej, välj dagen efter.

Jag gjorde som du tänker senast, då blev det strul för att det gamla inte var urkopplat än.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Går inte att komma från till kön för uppsägning hos Telia, gissar att de blöder kunder idag.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, välj dagen efter.

Jag gjorde som du tänker senast, då blev det strul för att det gamla inte var urkopplat än.

Det är därför jag frågar. För jag vet att om man väljer fel, så blir det strul, och det kan istället bli ett långt glapp med tjänsterna, för det fortfarande var påkopplat osv.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Det är därför jag frågar. För jag vet att om man väljer fel, så blir det strul, och det kan istället bli ett långt glapp med tjänsterna, för det fortfarande var påkopplat osv.

Har man tid så kan man ringa tech support i båda ändar, be telia koppla bort och telenor koppla på, det görs med några knapptryck.

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem

Så..
Först får man "vi svarar snart" 30min
Sen en kö 89 plats.
Och nu kopplas till uppsägning, men finns ingen på andra sidan..

Bra Telia.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

Pratade med en tjej i supporten som skulle koppla mig till uppsägningsavdelningen genom "priokön". Två timmar senare blev mitt samtal frånkopplat. Tack Telia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Det är därför jag frågar. För jag vet att om man väljer fel, så blir det strul, och det kan istället bli ett långt glapp med tjänsterna, för det fortfarande var påkopplat osv.

Ringde precis Telenor och frågade om det. Telia avslutas 20e, Telenor kopplas upp 20e. Han sa att de försöker koppla upp sig 20e, om det inte går får man mail/sms - så kan man eventuellt behöva kontakta dom för att försöka igen.

Telia sa att jag skulle ha den 21 på Telenor, för som jag förstått (misstänker..) så är Telias fram till 23:59 den 20e, 00:00 bryts den och då borde Telenor aktivera 00:01 den 21:a. Men Telenor sa att det är OK att köra 20e även om Telias är 20e.. så jag är fan kluven här om jag ska ringa igen och be dom ändra till 21. Mitt mail säger aktiveras 21a, han säger att allting i deras system säger att det ska aktiveras 20e...

Permalänk
Medlem

Vill bara lägga in att Tele2 har lite seg kö på en 35-40min men lyckades med deras uppsägningsavdelning få bredband 600 OCH obegränsat snabbare mobilabonnemang för totalt 689/mån...

"fiber" coax (yuck) men enda som finns i comhem hus och 5G max 250mbps... behöver man gbit i mobilen till något?

Jämförpris är 649 och 499.. Får bara se om deras förmån dubbel hastighet på bredbandet ligger kvar ser ut att vara bortta från https://www.tele2.se/kundservice/formaner och 1,2gbit bredband är ju lite kul...

Permalänk
Medlem

Kom fram till Telia efter 1 timme. De kan inte göra nåt förutom 449 för 500/500. Så det blir Telenor.

Han sa att jag skulle ange 29 som startdatum hos nya operatören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Ringde precis Telenor och frågade om det. Telia avslutas 20e, Telenor kopplas upp 20e. Han sa att de försöker koppla upp sig 20e, om det inte går får man mail/sms - så kan man eventuellt behöva kontakta dom för att försöka igen.

Telia sa att jag skulle ha den 21 på Telenor, för som jag förstått (misstänker..) så är Telias fram till 23:59 den 20e, 00:00 bryts den och då borde Telenor aktivera 00:01 den 21:a. Men Telenor sa att det är OK att köra 20e även om Telias är 20e.. så jag är fan kluven här om jag ska ringa igen och be dom ändra till 21. Mitt mail säger aktiveras 21a, han säger att allting i deras system säger att det ska aktiveras 20e...

När jag dubbelkollade med Telias uppsägning (jag har 28 dec) så är det natten mellan 27 och 28 det klipper - det vill säga att det är till, men inte med, satt datum för upphörande. Jag vet att det strulade när jag klev på Telia från Bahnhof för två år sen i samband med deras OG-erbjudande och då låg felet i att de tydligen på typ sekunden försökte aktivera från Telia, samtidigt som Bahnhof drog ur sladden. Då blev det krock och gick till sig först när jag fick tag på Telia och gjorde manuellt återförsök på morgonen.

Permalänk
Medlem

Innan jag ev går vidare med Telia erbjudande, har Bahnhof idag.
Hur är integriteten hos Telia? Delar de gärna med sig av min IP-adress och information till advokatbyråer?

Behöver man skaffa ett VPN för 100 kr månaden så blir ju inte bytet särskilt prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

När jag dubbelkollade med Telias uppsägning (jag har 28 dec) så är det natten mellan 27 och 28 det klipper - det vill säga att det är till, men inte med, satt datum för upphörande. Jag vet att det strulade när jag klev på Telia från Bahnhof för två år sen i samband med deras OG-erbjudande och då låg felet i att de tydligen på typ sekunden försökte aktivera från Telia, samtidigt som Bahnhof drog ur sladden. Då blev det krock och gick till sig först när jag fick tag på Telia och gjorde manuellt återförsök på morgonen.

Snackade precis med Telia och han sa att ange det datum jag har i min uppsägning. Dvs den 29. Annars får man fixa det manuellt som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Innan jag ev går vidare med Telia erbjudande, har Bahnhof idag.
Hur är integriteten hos Telia? Delar de gärna med sig av min IP-adress och information till advokatbyråer?

Behöver man skaffa ett VPN för 100 kr månaden så blir ju inte bytet särskilt prisvärt.

Ja, de delar med sig. Kan synas mer för att de har många kunder och att de riktat in sig på just Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Innan jag ev går vidare med Telia erbjudande, har Bahnhof idag.
Hur är integriteten hos Telia? Delar de gärna med sig av min IP-adress och information till advokatbyråer?

Behöver man skaffa ett VPN för 100 kr månaden så blir ju inte bytet särskilt prisvärt.

Som jag tipsade om tidigare så tar OBEnetwork 449:- för 500/500 och 559:- för 1000/1000.
De inkluderar AzireVPN gratis. Finns som sagt bättre VPNer men gratis är ju gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Innan jag ev går vidare med Telia erbjudande, har Bahnhof idag.
Hur är integriteten hos Telia? Delar de gärna med sig av min IP-adress och information till advokatbyråer?

Behöver man skaffa ett VPN för 100 kr månaden så blir ju inte bytet särskilt prisvärt.

Bahnhof är bundna utav existerande lagstiftning - precis som alla andra ISP's. Jag tror därmed inte att du får särskilt mycket/mer integritet genom Bahnhof.

Bahnhof i min erfarenhet är snabba med att blockera exempelvis LibGen. Via Telia så har dom endast blockerat huvuddomänen. Tror en stor del av detta är kopplat till att Telia har möjlighet att bära den juridiska kostnaden vid tvister mot andra bolag (som tex begär info om en IP), medans dom mindre aktörerna inte är villiga att ta den kostnaden. Men samtliga ISP's måste samla information om sina kunder, och delge den informationen till myndigheter vid behov. Bahnhof är inte särskilt speciell där.

Ser inte att man ska skippa VPN bara för att man har Bahnhof. Finns ju då Obenetwork som ger dig gratis VPN på köpet.

Permalänk
Medlem

Nu har man pratat färdigt med Telia!

Blev 299:- i 12 månader 100/100.

Räcker gott och väl för mig, blir lite långsammare nedladdning bara
Men har ju haft tidigare, så ska väl gå bra nu med

Skönt att slippa byta också.

Skulle däremot något dyka upp nu på fredag så blir ett byte.
Tele2 och Telenor kan kan jag inte få, annars skulle det blivit något av dem.

Bahnhof och Bredband2, se om dem kommer med något på Fredag.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Så..
Först får man "vi svarar snart" 30min
Sen en kö 89 plats.
Och nu kopplas till uppsägning, men finns ingen på andra sidan..

Bra Telia.

Tycker det är sjukt att alla deras användare med lite hjärna ska behöva ringa denna vecka för att få ett bra pris.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

1h tog det innan jag kom fram till Telias uppsägningsavdelning men de kunde som sagt inte göra någon bättre deal.

Permalänk
Medlem

Jag ringde och sa upp mitt telia i fredags, tog 4 minuter o komma fram, bra man ringde innan denna ruschen
Och tydligen verkar det inte gå att behålla 500/500 för 299:- ändå så.

Permalänk
Medlem

Finns det något erbjudande hos Telia för enbart bredband som gäller befintliga kunder?

Måste säga att deras erbjudande med mobilt bredand är en riktig fuling eftersom det är obligatoriskt att köpa deras router, antingen kontant eller via högre månadsavgift. Priset går alltså från det annonserade 274kr/mån till 340kr/mån.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att man inte kan nå Telia för att säga upp sitt abonnemang...
Är det verkligen OK att dom gör på det här sättet?
Jag som konsument bör ju ha möjligheten att säga upp mitt abonnemang tycker jag.