TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

47LA690V är från 2013 så tio år gammal. Har 120 Hz-panel vilket var ovanligt då. I alla fall en rätt högt specad modell för sin tid. Där kan en QNED75 i perspektiv vara ett steg nedåt. Är rimligt att det är en bättre TV i praktiken, men jag skulle ändå rekommendera att kliva upp till QNED86/87-modellerna där du är på en nivå som är den parallella ersättaren till vad du har. Fast då mycket modernare. Den serien ska också hålla just LG:s egna IPS-paneler med den nivå av vinklar du är van med. Där kan QNED75 kan rymma VA-paneler, 50 tummare lär vara just VA och då är det alltid frågetecken vad som sitter i övriga storlekar.

Tack för ett ypperligt svar. Kanske blir en QNED86/87 om det kommer något fint erbjudande på Black Friday. Just nu är det dyra.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

47LA690V är från 2013 så tio år gammal. Har 120 Hz-panel vilket var ovanligt då. I alla fall en rätt högt specad modell för sin tid. Där kan en QNED75 i perspektiv vara ett steg nedåt. Är rimligt att det är en bättre TV i praktiken, men jag skulle ändå rekommendera att kliva upp till QNED86/87-modellerna där du är på en nivå som är den parallella ersättaren till vad du har. Fast då mycket modernare. Den serien ska också hålla just LG:s egna IPS-paneler med den nivå av vinklar du är van med. Där kan QNED75 kan rymma VA-paneler, 50 tummare lär vara just VA och då är det alltid frågetecken vad som sitter i övriga storlekar.

Har en LG 42 " 570v som gått sönder och har nu bokat en 65" LG Qned75! Borde väl rimligen vara ett rejält kliv upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Mmm. Eller när man är inne i inställningarna och bakåtknappen ibland hoppas tillbaka till förra inställningen och ibland exitar ut ur inställningarna helt.

Fast just färre knappar som modern fjärrar har tycker jag är bra. Hellre det än att ha massvis med knappar man ändå aldrig trycker på.

Men det borde finnas en easy mode anpassat för målgrupper som vill ha det så. Samsungs numeriska fjärrkontroll fungera på moderna tv apparater.

Permalänk
Medlem

Underbar guide som vanligt @laxpudding. Saknar dina monitortester!

I år köpte jag en LG 77" C3 innan guiden kom ut, men känns som rätt tv ändå. Fick hem den igår. Bara så stor mot min "gamla" 55tummare.;-)

Men de flesta tv-appar har massa funktioner för att förbättra bilden. Du skrev lite om AI Bild på C3, vad jag förstår så låter det som att man ofta inte ska ha på AI-bild om man mest kollar på streamingtjänster? Kör lite Xbox Series X också.

Finns det något enkelt sätt du kan beskriva on/off på olika funktioner som man kan tänka på. Eller kommer det i Guide del 2?
Har inte rört någon bild-inställning än på tv.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lagers:

Finns det något enkelt sätt du kan beskriva on/off på olika funktioner som man kan tänka på. Eller kommer det i Guide del 2?
Har inte rört någon bild-inställning än på tv.

Det är helt separata artiklar i sig vilka inställningar som gör vad hos tillverkarna. Jag skriver dessa artiklar på annat håll, men inte här.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Isakkobia:

Har en LG 42 " 570v som gått sönder och har nu bokat en 65" LG Qned75! Borde väl rimligen vara ett rejält kliv upp?

570V, där det gamla LH-serien eller liknande från mitten av 10-talet? Det kan vara de modellerna som har den (något) ökända WRGB-strukturen som alltså inte når full HD-upplösning. Dessa kan nästan betraktas som att de är under basklassnivån. Då är QNED75 ett rejält lyft!

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

570V, där det gamla LH-serien eller liknande från mitten av 10-talet? Det kan vara de modellerna som har den (något) ökända WRGB-strukturen som alltså inte når full HD-upplösning. Dessa kan nästan betraktas som att de är under basklassnivån. Då är QNED75 ett rejält lyft!

Tack för svar! Tror inte det är så illa ändå? det är en LN 570v kostade ändå runt 7 lax 2014?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Att dolby vision är bättre än det inget snack om men en bättre TV med bara HDR10 ger nästan alltid en bättre upplevelse. Så din polare hade nog främst en väldigt bra TV, sen är Dolby vision pricken över i:et så att säga.

S90C med QDOLED har en bättre panel som är mer ljusstark än C3 och dess WOLED. Uniformiteten på QDOLED är generellt också ett klart steg över WOLED vilket kan göra sport väldigt mycket trevligare då du slipper ojämnheter i bilden (det kan synas tydligt i film med).

HDR10 på S90C ser fortfarande väldigt bra ut jämfört med C3 med DV. Båda kommer ha stunder där den ena är bättre än den andra så skillnaden totalt sett kommer inte vara stor.

För egen del tycker jag Samsungs motion och upscaling är efter LG vilket fick mig att köpa en C3a då sport är viktigt för mig. Visar det sig dock att pink tint är framträdande på C3 så blir det ett återköp direkt och istället en S90C. Bra uniformitet är enormt viktigt för mig då jag störde mig något otroligt på pink tint på min förra Philips OLED (samma panel som C3).

Motionstödet var faktiskt bra att du nämnde, jag har tidigare kört SVP på min HTPC men orkar inte krångla med det längre, så en bra implementation av rörelseinterpolering väger en del också, jag gillar att ha den påslagen i nån form av "medium"-läge. C3 verkar ligga bra till för mig, men båda ligger på i princip samma pris vilket gör valet mycket svårare.

Menar du att du upplevde en påtaglig rosa skiftning i bilden med din förra OLED?

Permalänk
Medlem

Tack för en otrolig guide!

Kan tycka att det är märkligt att LG inte är konsekventa och sätter Wifi6 i alla C-modeller globalt men det är väl helt i linje med att man har 13(!) olika variationer på den.

Permalänk

I dagsläget kostar 65" TCL C845 och C935 lika mycket. Är det värt att köpa en äldre modell med högre standard eller har utvecklingen varit sådan att det är bättre att satsa på årets modell fast lägre "klass"? Jag vet att de skiljer sig åt vad det gäller dimmningszoner till C935s fördel men tycker att det är svårare att veta om det är skillnad på sånt som reflexfilter och mjukvara.

Tack, Thomas, för guiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Motionstödet var faktiskt bra att du nämnde, jag har tidigare kört SVP på min HTPC men orkar inte krångla med det längre, så en bra implementation av rörelseinterpolering väger en del också, jag gillar att ha den påslagen i nån form av "medium"-läge. C3 verkar ligga bra till för mig, men båda ligger på i princip samma pris vilket gör valet mycket svårare.

Menar du att du upplevde en påtaglig rosa skiftning i bilden med din förra OLED?

Oja, det var med råge den sämsta TVn jag har haft när det gäller uniformitet. Tyvärr upptäckte jag det precis efter jag kunde returnera den.. Men men, den hade ett annat fel nyligen så jag fick återbetalning på garantin.

Det är en väldig exemplar variation dock, jag hade ingen koll på att detta var ett potentiellt problem när jag köpte Philipsen för 2 år sedan. I mitt fall hade jag förmodligen riktig otur för om majoriteten av panelerna såg ut som min hade inte många köpt OLED hehe.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Köpte min Lg oled b7 Juli 2018 55 tum för 12990 på elgiganten fick deras egna extra garanti då på köpet då gick sen 65 på 10 k mer hade hoppas idag 5 år och några månader att en 65 gick för det priset

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilwest:

Just 85" som du länkade ligger dock i basklassen, 98-tummaren i mellanklassen.

Jaha, hade fått för mig att det gällde båda. Oavsett är det ganska mycket för pengarna om man inte har något från senaste åren redan

Permalänk

"Prestandan hos en TV är däremot konstant. Ingen TV blir plötsligt bättre eller sämre på samma sätt som priset hela tiden guppar upp och ned."

Berätta gärna det för Samsungs mjukvaruteam... 🙄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Då varken G3 eller A95L är nedsatt har Philips 908+ seglat upp som favorit. Någon som har erfarenhet av den? 90% streamingtjänster och gaming(ps5/seriesX) i ett ganska ljust vardagsrum.

Permalänk
Medlem

Känns som det borde gå att koppla denna guide till prissättning och sammanställa någon form av ’bra köp för dagen’? Men det måste ju till saker som att filtrera på behov och preferens… hmm, kanske kan detta vara en kul grej som första steg på en price.geeks.se? @edin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det blir sämre på de områden du anger att du stör dig på. Svärtan är fortfarande OLED-styrkan. Samtidigt ifall du kört B7:n så att du får en evig TV4-morgonsol har du kört den relativt ljusstarkt. För den situationen man tittar på TV så att morgonsolen bränner in lär du i vilket fall knappt märka av skiftande svartnivå eller att FALD:en pumpar ljus. Du kanske i vilket fall behöver den extra ljusstyrkan mer än du behöver OLED-svärtan?

Hisense-modellernas ADS-paneler lär vara det som bäst matchar det du vill ha, till skillnad från VA-panelerna hos TCL. Har inte sett just U7 på ett jämförande sätt (kanske får testa en inom ett par veckor) med U8-seriens reflexfilter är jämförbart med det på din gamla OLED.

Under hela tiden har OLED-ljus varit inställt på 65% och ljusstyrka på 50% så inte superstarkt inställd trots allt, hade nog lite oflyt som trots det fick inbränningar av en timme Nyhetsmorgon 4-5 dagar i veckan i ett par-tre månaders tid.

Hur mycket behöver man oroa sig för att något liknande skulle kunna hända på en modern OLED, säg G2/B3/C3? Det är nog en större anledning till att jag sneglar på LCD-panelerna än prisskillnaden faktiskt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgul:

Under hela tiden har OLED-ljus varit inställt på 65% och ljusstyrka på 50% så inte superstarkt inställd trots allt, hade nog lite oflyt som trots det fick inbränningar av en timme Nyhetsmorgon 4-5 dagar i veckan i ett par-tre månaders tid.

Hur mycket behöver man oroa sig för att något liknande skulle kunna hända på en modern OLED, säg G2/B3/C3? Det är nog en större anledning till att jag sneglar på LCD-panelerna än prisskillnaden faktiskt..

Det har förbättrats sedan din B7a och med en ljusstyrka ~200 nits vilket du lär ha haft så är det extremt svårt att få inbränningar med dagens OLED. Med varierat tittande så är det inga problem.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Ser att flera butiker erbjuder "butikskalibrering". Är det bara trams eller är det något att ha? Tänker främst på hembiobutikens "ISF butikskalibrering" som ska ske "i ett ljuskontrollerat rum som motsvarar ett normalt vardagsrums miljöbelysning".

Spontant ringer ju varningsklockorna...

Om dom har prylar dom kalibrerar med, kommer de prylarna åt interna register som inte är tillgängliga via inställningarna i interfacet?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Oja, det var med råge den sämsta TVn jag har haft

Det där var ju riktigt extremt, för jag antar att det jag ser är just det rosa skiftningen till vänster i bilden. Som du säger kan det ju inte vara så himla vanligt förekommande, annars skulle dom ha ett katastrofalt dåligt rykte.

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt att inte aftonbladet köper denna för att sälja tidningar inför BF. Tycker den är i nivå med deras däcktester som de kör varje år. Tack Sweclockers för att har råd att ta in Thomas och göra detta fantastiska jobbet varje år. Än en gång bra skrivit.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det där var ju riktigt extremt, för jag antar att det jag ser är just det rosa skiftningen till vänster i bilden. Som du säger kan det ju inte vara så himla vanligt förekommande, annars skulle dom ha ett katastrofalt dåligt rykte.

Precis. Syns rakt framifrån men förstärks om man sitter mer till vänster. Jag hoppas C3an som kommer är fri från det.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av discountdna:

I dagsläget kostar 65" TCL C845 och C935 lika mycket. Är det värt att köpa en äldre modell med högre standard eller har utvecklingen varit sådan att det är bättre att satsa på årets modell fast lägre "klass"? Jag vet att de skiljer sig åt vad det gäller dimmningszoner till C935s fördel men tycker att det är svårare att veta om det är skillnad på sånt som reflexfilter och mjukvara.

Tack, Thomas, för guiden!

C935 har ju mer påkostat runt om med slimmad design och högtalarna. Det ska vara mer TCL:s svar på Samsung QN95C. Tyvärr inte sett reflexfiltret eller läst något djupgående test som jämför. TCL menar att de förbättrad FALD-nivån på 2023-modellerna så rent bildtekniskt kan nog C845 ända vara ett övertag.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Michael1:

Då varken G3 eller A95L är nedsatt har Philips 908+ seglat upp som favorit. Någon som har erfarenhet av den? 90% streamingtjänster och gaming(ps5/seriesX) i ett ganska ljust vardagsrum.

Inte av 908:n men väl Philips 8:or och 9:or från senaste åren. Det är gjorda för vardagsrum och om MLA-filtret adderar uppemot 80 procent så som G3 med MLA adderar mot C3 lär det vara en rätt lämplig TV för ljusa rum.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Känns som det borde gå att koppla denna guide till prissättning och sammanställa någon form av ’bra köp för dagen’? Men det måste ju till saker som att filtrera på behov och preferens… hmm, kanske kan detta vara en kul grej som första steg på en price.geeks.se? @edin

Japp. Med ett alternativ till prisjakt skulle man äntligen kunna börja svara på frågorna som "finns det någon annan TV som är ungefär lika bra på ljusstyrka för mindre pengar" och då få direkt svar på att modellen XYZ är lika ljusstark, 2000 kr billigare men har sämre reflexfilter och sämre betraktningsvinkel. Eller liknande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sesese:

Tycker det är märkligt att inte aftonbladet köper denna för att sälja tidningar inför BF. Tycker den är i nivå med deras däcktester som de kör varje år. Tack Sweclockers för att har råd att ta in Thomas och göra detta fantastiska jobbet varje år. Än en gång bra skrivit.

https://www.aftonbladet.se/tester/a/q1opAE/stora-tv-apparater...

Jag har fått artiklar från bl.a. PC för Alla publicerade i kvällstidningar. Var väl 20 år sedan. Jämförande tester av något dåtida datortillbehör, kanske var externa DVD-brännare eller liknande.

Det var rätt hemskt eftersom en kvällstidning inte är kapabla till eller har utrymme till att förklara något. De vill bara ha en rubrik som säljer och anpassade hela testet till att svara på den rubriken. Fanns inte mycket av det jag vill säga kvar i den artikeln.

Fast de kan ju svara på frågan "vilken TV är bäst?" utan att dribbla runt om att det finns olika användningsområden och att man har olika krav och mål där det egentligen bara handlar om att finna den lämpligaste TV:n.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kalleteodor:

Nej, men P745 är i grunden väldigt mycket en basklassmodell. Enkelt och rätt blänkigt reflexfilter, ingen särskild ljusstyrka, rätt så mycket försämring i vinkel (vilket kan bli tydligare på 98 tum). Sedan har man piffat upp just 98:n med snabbare kretsar och 4K/120-kapaciteten.

Och det blir ju rekordlågt pris per tum som resultat. Fanns ju en tid när det var 1000 kronor tummen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nej, men P745 är i grunden väldigt mycket en basklassmodell. Enkelt och rätt blänkigt reflexfilter, ingen särskild ljusstyrka, rätt så mycket försämring i vinkel (vilket kan bli tydligare på 98 tum). Sedan har man piffat upp just 98:n med snabbare kretsar och 4K/120-kapaciteten.

Och det blir ju rekordlågt pris per tum som resultat. Fanns ju en tid när det var 1000 kronor tummen.

Haha, jag blandade ihop stycket mellan P745 och C745

Slarvfel av mig, såklart är de helt olika apparater

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inte av 908:n men väl Philips 8:or och 9:or från senaste åren. Det är gjorda för vardagsrum och om MLA-filtret adderar uppemot 80 procent så som G3 med MLA adderar mot C3 lär det vara en rätt lämplig TV för ljusa rum.

Tack för svaret. Vet du hur Philips står sig mot Sony och LG när det kommer till hantering av lägre kvalité som linjär-tv och streaming? Vad jag förstår från recensioner är Sony väldigt duktig på detta. Men som sagt kostar A95L typ 35k extra och det känns ju ovärt om Philips är bra om än inte bäst.