Permalänk
Medlem

Gamingdator sökes

Skulle vilja "uppgradera" från en riktigt gammal burk jag sitter på idag.
Spelar inga tyngre spel men känns som denna sjunger på sista versen. (Fortnite, Age of Empires 2 bla)

Sitter idag på :

Intel Core i5-6400 processor
Nvidia GeForce GTX960
8 GB DDR4 2133 MHz

Tror exakt modell är Lenovo Ideacentre 700-25ISH med ett bättre grafikkort.

Är det rimligt att hitta något bra för under 5000 kr? Spelar för sällan just nu för att känna att jag vill lägga mer än så.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

jadå, bör kunna få något med runt/över 3x prestanda. Finns massor av alternativ, nyare och äldre, beror lite på vad man hittar för tillfället. T.ex r5 5600, 6600xt, 16gb ram och passande moderkort (+ psu & chassi ifall du inte kan återanvända dina eller vill sälja hela datorn)

Permalänk
Medlem

Kommer inom kort att lägga ut en mini-itx i Stockholm med 3700x, x570, 5700xt, 16GB samt 1TB lagring med budstart från 4k.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgmp:

Är det rimligt att hitta något bra för under 5000 kr? Spelar för sällan just nu för att känna att jag vill lägga mer än så.

Om du kan lösa avhämtningen är det ju tveksamt om du kan hitta något som är mer prisvärt än detta, om nu inte buden sticker iväg väldigt mycket. Tillräckligt stor SSD, tillräckligt snabb processor för de flesta spel och ett 1660 med sina 6 GB VRAM duger ännu, även om man givetvis måste kompromissa ordentligt vad gäller bildkvaliteten.
https://www.sweclockers.com/marknad/233868-hp-omen-helt-okej-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Om du kan lösa avhämtningen är det ju tveksamt om du kan hitta något som är mer prisvärt än detta, om nu inte buden sticker iväg väldigt mycket. Tillräckligt stor SSD, tillräckligt snabb processor för de flesta spel och ett 1660 med sina 6 GB VRAM duger ännu, även om man givetvis måste kompromissa ordentligt vad gäller bildkvaliteten.
https://www.sweclockers.com/marknad/233868-hp-omen-helt-okej-...

Ja, absolut, blir ändå över 2x prestandalyft och bör inte gå mycket högre än 3000kr.

Permalänk
Medlem

Svårt att komma billigare undan med nya delar, men intressant att se att det ialf går att ligga precis över 6000kr strecket.
Om man kan tänka sig att köpa ett begagnat grafikkort så kan man nog nästan komma ner under 5000kr.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Tack snälla för alla tips och råd. Fina ni är!
Ska försöka hålla utkik på marknad, och även kanske försöka hitta ett bra uppgraderingspaket under readagarna och komplettera med ett bättre grafikkort kanske. Är de någon annan som har grejer som dammar som jag skulle kunna köpa är jag såklart intresserad