Veckans fråga: Hur många timmar har din dator varit på?

Permalänk

stänger av datorn kl 22.00 pga grannen över klagar annars... hyreslägenhet 25 kvm....

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem

Stänger alltid av datorn på kvällen eller när jag vet att jag inte kommer använda den på flera timmar. Har NAS och Raspberry Pi som är igång hela tiden för det man kan behöva komma åt från andra enheter som mobilen eller TV:n. NAS:en har Uptime på 142 dagar, pajen bara någon dag p.g.a. jag nyligen uppdaterade den till Bookworm.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Körde en bbs i slutet på 80talet, början på 90 och den datorn stod på säkert 3 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av stargolder:

stänger av datorn kl 22.00 pga grannen över klagar annars... hyreslägenhet 25 kvm....

Vad klagar grannen på om datorn är igång efter kl 22? Högljudda fläktar?

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Vad klagar grannen på om datorn är igång efter kl 22? Högljudda fläktar?

nej jag har noctua fläktar på 300 rpm... och semipassiv nätdel men ändå... får knappt ha på mej hörlurare och spela datorspel eller kolla på film eller tv serier... - förra grannen där jag bor hade lägenheten som övernattnings lägenhet... bara sov på helgerna....

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem

Jag brukar stänga av den varje natt, that's about it.

Permalänk
Medlem

95 dagar och 4h

Hade stora problem med att starta datorn förut vilket ledde till att den alltid fick stå på. Sen då efter byte av delar visade sig vara nätagget som spökade. Mitt BeQuiet Dark Power Pro hade svårt att ge nog "startström" efter 10år (garanti 10år), utan några som helst problem under uptime/spel etc. Va endast vid start. Misstänkte ju startknappen, moderkortet, ram etc. Men efter uppgradering av mobo, prolle och minne så fanns det kvar å det enda som inte va uppgraderat va ju chassi och nätagg. Dock uteslöt chassit efter byte av kontakter (reset och pwr knappen) samt kortslutning på mobo och ändå inte starta så misstänkte jag tillslut nätagget. Så köpte hem ett nytt som fick stå några månader (för varför byta om det just då funkade man byter ju när något är helt trasigt) tills en dag då W hade bestämmt sig för update trots avstängt. Så slet ja ut alla kontakter å kopplade i det nya utanför burken. Tryckte på startknappen och datorn rullade igång utan problem.

Så är typ pga det som jag inte stänger av den längre. Den får stå å rulla på. Har fast elpris billigt dessutom el element hemma så burken på datorbordet hjälper ju till att cirkulera runt luften lite och så, hålla tempen hemma. Förr i tiden så tog jag alltid och snoozade datorn Så den vaknade direkt när man slog på tangentbordet å det är ju najs. Sedan är det väll lite bekvämlighet också. Allt e redan uppe och redo lixom, 5 chrome föster med diverse flikar, spotify, steam, allt är där det ska vara och lättillgängligt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av stargolder:

nej jag har noctua fläktar på 300 rpm... och semipassiv nätdel men ändå... får knappt ha på mej hörlurare och spela datorspel eller kolla på film eller tv serier... - förra grannen där jag bor hade lägenheten som övernattnings lägenhet... bara sov på helgerna....

Är det papperstak upp eller? Inte en chans att nån kan höra vad du har på dig i hörlurarna mellan våningarna sådär.
O sen iofs oavsett hur lyhört det är så måste du ju kunna leva ditt liv. Sure att du kanske inte behöver spela med ett PA efter 22, men lyssna på saker genom lurar ska fan ingen granne nånsin kunna klaga på.

Permalänk
Medlem

Stänger av den när jag spelat klart.
Jobb laptopen är oftast igång måndag till fredag (dock viloläge efter arbetstid vet dock inte om det räknas som ”aktiv”). Varje fredag en ordentlig nerstängning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av stargolder:

nej jag har noctua fläktar på 300 rpm... och semipassiv nätdel men ändå... får knappt ha på mej hörlurare och spela datorspel eller kolla på film eller tv serier... - förra grannen där jag bor hade lägenheten som övernattnings lägenhet... bara sov på helgerna....

Är du som jag och åsamkar Hinhåle när du spelar competitive?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Vissa ger datorn skönhetssömn varje natt, andra låter den brumma på så länge det bara går. Hur lång tid har det gått sedan du startade om sist?

Läs hela artikeln här

Stänger ner varje kväll. Många år sedan man höll på med att ha den på 24/7, det känns lite old school

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Datorn stängs av efter varje gång den har använts.
Kan vara av upp till en vecka ibland.

Permalänk
Medlem

Tidigare stängde jag i stort sett bara av datorn på nätterna och om jag skulle vara borta hela dagen (eller längre). Men efter att elpriserna gick upp kraftigt så stänger jag alltid av den så fort jag inte ska sitta vid den inom den närmsta halvtimmen eller nånting i den stilen.

Permalänk
Medlem

Frågan är lite missvisande. Man kan tro att många inte använder sin dator så ofta och att de gör mycket annat istället. Om frågan även inkluderat den mobila datorn som alla bär med sig överallt så tror jag svaret blivit en helt annan. Varför många inte startar upp sin dator idag, är troligen för att de kan lösa många av de uppgifter de gjorde på sin stationära dator via mobiltelefonen tex sociala medier. Jag hävdar dock att mobiltelefonen ÄR en dator. Det finns till och med en guide hur du lägger in windows10 på en mobiltelefon om det nu är så att operativsystemet är den avgörande faktorn. Så vart går igentligen gränsen mellan dator och mobil? Sug på den 😉

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

De vanliga stationära stängs av varje dag. Serven hemma startas om cirka var fjärde till femte vecka tillsammans med Windows uppdateringar. Mina VPS:er startas om när jag känner mig manad och orkar installera uppdateringar i Linux.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Testpilot

Stänger av datorn om jag vet att jag ska gå ifrån en längre tid. Undantaget är om den aktivt står och jobbar på något, t.ex. nedladdning, rendering eller hostar en spel-server som folk lirar på.

Men väldigt sällan den står igång längre än några timmar åt gången.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

17 timmar.

Var någon Windows uppdatering som startade om.

Brukar normalt ligga på mer än en dag och mindre än en månad.
Windows uppdateringar är vanligaste orsaken till omstart.

Sätter oftast datorn i viloläge om jag inte tänkt använda den snart igen.

Om det har varit någon rejäl åskstorm eller dyl. och jag varit hemma så har det hänt att jag inte bara stängt av, Utan även dragit ur kontakter för ström och nätverk.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av stargolder:

nej jag har noctua fläktar på 300 rpm... och semipassiv nätdel men ändå... får knappt ha på mej hörlurare och spela datorspel eller kolla på film eller tv serier... - förra grannen där jag bor hade lägenheten som övernattnings lägenhet... bara sov på helgerna....

Skrivet av Gurrrra:

Är det papperstak upp eller? Inte en chans att nån kan höra vad du har på dig i hörlurarna mellan våningarna sådär.
O sen iofs oavsett hur lyhört det är så måste du ju kunna leva ditt liv. Sure att du kanske inte behöver spela med ett PA efter 22, men lyssna på saker genom lurar ska fan ingen granne nånsin kunna klaga på.

Kan dock förstå situationen till viss grad, ska förklara med en liten historia:

När jag fortfarande bodde hemma under uppväxten fick jag inte ha datorn igång på nätterna. Morsan hade sovrummet direkt under mitt rum, och ljudet från det mekaniska tangentbordet och fläktarna i datorn som gav ifrån sig ett lågfrekvent brummande.. Ja, det drev morsan till vansinne när hon försökte sova.

Jag trodde länge att hon överdrev och använde det som ursäkt för att jag inte skulle natsudda, sedan fick jag själv höra det.. Det slutade med att jag körde med en membran-bräda och ställde upp datorn på frigolit

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag har läst någonstans att det är mer slitsamt för datorn att bli kall och sedan starta än att ha den påslagen hela tiden så den startas bara om när det är oundvikligt (uppdateringar osv).
Huruvida detta faktiskt stämmer eller inte är en annan fråga men den surrar så mysigt så det är bra att ha någonting att skylla på.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Ungefär tre dygn, men kommer köra en uppdatering a nvidia drivrutinger idag, så reboot därefter.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Jag har läst någonstans att det är mer slitsamt för datorn att bli kall och sedan starta än att ha den påslagen hela tiden så den startas bara om när det är oundvikligt (uppdateringar osv).
Huruvida detta faktiskt stämmer eller inte är en annan fråga men den surrar så mysigt så det är bra att ha någonting att skylla på.

Det och en önskan om låg ljudnivå är anledningar att jag konfigurerar fläktkurvor som tillåter någorlunda varma idle temperaturer.
På vissa system, beroende på komponenter och kylning kan man t.o.m. ha det semipassivt, så vid idle och låg load står fläktar helt stilla.
Sen ökande fläkthastighet med ökande temperatur.
Men, under säg om man har komponenter som klarar sig utan att krasha eller throttla upp till 100C eller kanske ännu högre.
Att jag inte kör 100% fläkthastighet förrän man är uppe i runt 90-100C.
Det innebär att jag aldrig når 100% fläkthastighet, för komponenterna utvecklar inte tillräckligt med värme.

Samt att temperaturskillnaden mellan idle och load blir mindre än om man ska hålla så låg idle temperatur som möjligt.

De som kör extremkylning kan t.o.m. ha så att de behöver ha någon last att köra när de inte kör en riktig last för att komponenterna inte ska bli för kalla och/eller för stora temperatursvängningar om de idlar för länge.

Permalänk
Medlem

Onödigt att ha på den på natten, den sitter väl bara och suger in damm i onödan då.

Permalänk
Medlem

Över ett år på stationära. Kör stenhårt med hibernate. Inte haft några strömavbrott när datorn är igång. Har stängt av automatiska uppdateringar. Varit nära några gånger med att stänga av den av misstag.

Blivit lite sport nu. Sist den startades om var för att något krävde en viss Windows 10 version. Kanske höst 2020. Har den igång när jag använder den och går jag iväg en längre stund blir det hibernate eller strömsparläge. Men den hade nog mått bra av en omstart och installation av Windows Update.

Permalänk
Medlem

När det kommer till min dator stänger jag av den varje kväll, cå ca 11 timmar.

Men när det kommer till min server har jag precis skaffat den och den har just nu uptime på 10 dagar och på min förra server brukade ja snitta årvisa omstarter.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-13700K 3.4GHz | Asus Prime Z790-P | Corsair 64GB DDR5 3000Mhz | MSI RTX 3070 Ti Ventus 3X OC| Samsung 990 PRO 2TB SSD | Samsung 1TB | Fractal Design North | Asus 28" 4k PB287Q | b]Asus[/b] 27" 144Hz VG27A | Keychron K8 RGB Aluminium Gateron Brown Switch | Corsair Virtuoso | Windows 11 Pro 64bit

Server: Intel Xeon E-2388G CPU @ 3.20GHz | Supermicro X12STW-F | Hynix 128GB DDR4 ECC

Permalänk

Har inte skrutit med uppetid sedan jag började bry mig om IT-säkerhet.
Windowsmaskiner jag har hand om är det något fel på ifall de har varit igång särskilt mycket längre än en månad.
Macarna brukar väl gå i snitt någonstans mellan en och två månader mellan uppdateringarna.
Linux- och FreeBSD-maskinerna är det väldigt olika med: i Linux föredrar jag distributioner som rör sig ganska snabbt, och då kan det komma uppdateringar som rekommenderar omstart varje vecka. I FreeBSD kommer det större uppdateringar kvartalsvis, och i övrigt är det tur och träff om man råkar ha något installerat där någon hittat något säkerhetshål.

Permalänk
SpelClockers

stänger av datorn när jag inte ska använda den mera, ibland kan datorn vara avstängd i nån vecka. jag stänger tillochmed av strömbrytaren som sladdarna sitter i. onödigt att det står och kostar pengar när jag inte vet när jag kommer använda datorn igen.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

ca 3 dygn, värt att notera är att up time inte nollställs när man stänger av datorn genom windows, enbart vid omstart (antar även vid förlust av ström eller krasch).

Datorn stängs av varje kväll, omstart någon gång i veckan.

Endast om man har "fast boot" igång. Standard inställning dock.

Permalänk
Medlem

när windows update vill nåt. så oftast står den på flera månader i sträck. windows är stabilt som fasen nu ju

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

14 dygn, men den är i viloläge när jag sover och jobbar så det är nog närmare 1/3 effektiv tid.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Plexservern har väl två år nu (nån tomte med grävmaskin utanför). Ett par auto restarts genom tvugna uppdateringar är allt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz