Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du kan göra backup på dina sparfiler till t.ex. ett USB-minne även utan PS Plus, men man får ju hålla koll och uppdatera sina sparfiler lite då och då.

Det går bra att göra backup på enbart sparfiler också. På tal om det så är det dags att göra backup på mina egna sparfiler, så tack för påminnelsen!

Hur då om jag får fråga? Mitt val när jag kollar på mina sparfiler för PS5-spel är antingen att ladda upp till cloud storage eller delete.
PS4-spelen går dock att spara på usb om man vill.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Hur då om jag får fråga? Mitt val när jag kollar på mina sparfiler för PS5-spel är antingen att ladda upp till cloud storage eller delete.
PS4-spelen går dock att spara på usb om man vill.

Du får använda backup-funktionen.

https://www.playstation.com/en-us/support/hardware/back-up-ps...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Hur då om jag får fråga? Mitt val när jag kollar på mina sparfiler för PS5-spel är antingen att ladda upp till cloud storage eller delete.
PS4-spelen går dock att spara på usb om man vill.

Settings > System > System Software > Backup and Restore > Backup Your PS5

Sony har gömt det på ett annat ställe så att man ska tro att det inte finns något sätt att göra backup på sina sparfiler. Det är också därför Sony inte nämner sparfiler överhuvudtaget i deras supportdokument för hur man faktiskt gör backup på sina sparfiler.

Allt för att konsumenter ska tro att enda sättet är att betala för PS Plus, precis som du och flera andra har trott. Ganska fult faktiskt.

Hade dom inte avsiktligt velat vara missvisande så hade det förstås varit möjligt att göra backup på sina sparfiler från just den menyn du pratar om - precis som man gör med sina sparfiler för PS4.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Haha, ja först skog, sen vattenvärlden. Så fortsätter det med sten, och till sist techno zone. Spelifierat värre.

Att det odiskutabelt är en fin visuell upplevelse i tider när de flesta spektakelfilmer börjat slarva alltmer med effekter och animationer kan jag inte säga annat än såklart.

Men jag tycker allt den bland mycket annat gått i exakt samma spår som andra filmer på en annan punkt. Och det är att den känns fruktansvärt lång. Och då menar jag såklart inte speltiden, utan rörelsen genom den. Pacing, hur det nu ska översättas. Tempo?

Men ja, som ett spel kanske det blir bättre på den punkten åtminstone som öppen värld-spel.

Det går alltid att göra backup på hela systemet istället. Det inkluderar sparfiler.

Inte en särskilt kvick och smidig process för save-scum direkt. Men tror inte det tar flera timmar som med PS4 åtminstone.

Jag har för mig den metoden även fungerade för skyddade sparfiler som bara gick att säkerhetskopiera till + redan på PS3-tiden.

Tiden flög iväg för mig med avatar de är inte långa alls. Man måste ju få tid att benjuta spelvärlden så tempot behöver dras ned för att sen crescendot ska bli starkare. Min gissning för nästa är öken. Sen ska de tydligen göra navi till bad guys enligt någon intervju.

Samma verkar gälla det här spelet det verkar finnas lugnare strunder bakom all drönaraction blir nästan lite hypad av alla förtitter.

Men varför har det ingen vr version

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Settings > System > System Software > Backup and Restore > Backup Your PS5

Sony har gömt det på ett annat ställe så att man ska tro att det inte finns något sätt att göra backup på sina sparfiler. Det är också därför Sony inte nämner sparfiler överhuvudtaget i deras supportdokument för hur man faktiskt gör backup på sina sparfiler.

Allt för att konsumenter ska tro att enda sättet är att betala för PS Plus, precis som du och flera andra har trott. Ganska fult faktiskt.

Hade dom inte avsiktligt velat vara missvisande så hade det förstås varit möjligt att göra backup på sina sparfiler från just den menyn du pratar om - precis som man gör med sina sparfiler för PS4.

Tack, då har jag lärt mig något nytt även idag.
Nackdelen, om jag förstår det rätt, att det inte går att spara en specifik spelsparfil på detta sätt. Allt eller inget typ?
Jag har tex Saved Data på 30.70GB utan möjlighet att välja vad som ska vara med på backup.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Tack, då har jag lärt mig något nytt även idag.
Nackdelen, om jag förstår det rätt, att det inte går att spara en specifik spelsparfil på detta sätt. Allt eller inget typ?
Jag har tex Saved Data på 30.70GB utan möjlighet att välja vad som ska vara med på backup.

Fast man vill väl spara allt? Om du har sparfiler som du anser är helt onödiga och inte vill ha kvar så är det ju bara att ta bort dom.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fast man vill väl spara allt? Om du har sparfiler som du anser är helt onödiga och inte vill ha kvar så är det ju bara att ta bort dom.

När det tar upp över 30GB så hade det varit trevligt att få välja. Det kan du göra med PS+ och tidigare med PS4-spelen, vilket är smidigare. Men visst, för en långtidsbackup kanske det inte spelar så stor roll.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag absolut att de hade kunnat haft kvar möjligheten att spara sparfiler på USB. Bara snålt och fult med rådande upplägg.

Edit: Stavning

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

När det tar upp över 30GB så hade det varit trevligt att få välja. Det kan du göra med PS+ och tidigare med PS4-spelen, vilket är smidigare. Men visst, för en långtidsbackup kanske det inte spelar så stor roll.

30GB är ju faktiskt ingenting ens när det gäller USB-minnen så jag ser det inte som något som helst problem. Du kan använda en extern hårddisk om du föredrar det.

64GB kostar 55kr hos Amazon, så att klaga på att dina sparfiler tar för mycket plats är ju rätt larvigt;
https://www.amazon.se/dp/B0B1JNDZ5J/

Skrivet av Tubb3:

Skälv tycker jag absolut att de hade kunnat haft kvar möjligheten att spara sparfiler på USB. Bara snålt och fult med rådande upplägg.

Funktionen finns ju kvar men är dold för att få konsumenter att tro att man måste köpa PS Plus. Man kan fortfarande spara sparfiler på USB..?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

30GB är ju faktiskt ingenting ens när det gäller USB-minnen så jag ser det inte som något som helst problem. Du kan använda en extern hårddisk om du föredrar det.

Ja, nu är det inte ett jätteproblem för mig. Har alltid haft PS+ och kommer nog alltid köra vidare på det.
Ser dock en fördel med att ha det på molnet, man slipper hackade sparfiler. Sabbade Diablo 3 rejält med sånt här skit:

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Funktionen finns ju kvar men är dold för att få konsumenter att tro att man måste köpa PS Plus. Man kan fortfarande spara sparfiler på USB..?

Jo men det är bra mycket bökigare än hur det fungerade på PS4. Fult.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

Första recensionerna av PS Portal har landat.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Jo men det är bra mycket bökigare än hur det fungerade på PS4. Fult.

Ja, det är riktigt fult hur dom medvetet är missvisande i både konsol och supportdokument för att lura konsumenter att tro att man måste betala för backup. Man blir ju inte förvånad, men det är rätt jävligt ändå!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kan personligen tycka att sparfiler är något plattformsägaren ska stå för. Måste vara en ganska låg kostnad sett till helheten, Sony skötte detta bra historiskt då PSN från början inte var en betaltjänst. Men det kunde ju inte ske för all framtid förstås.

Har inte ens tänkt i dessa banor på rätt länge då vi på PC har detta utan extra kostnad med Steam och även GOG för att ta två exempel. Lite olika hur mycket jag personligen bryr mig om att varenda sparfil är kvar. Tycker om att spela om spel på nytt, ibland helt från början och ibland med New Game + eller motsvarande. Men det är ju ändå i många fall väldigt mycket tid nedlaggd i ett spel, att spela är ju ändå lyxanvändning av tid och bör också tas i åtanke. Lägga ner kanske hundratals eller tusentals timmar igen på samma spel är det inte alla som kan göra.

Samtidigt kan jag väl tycka att Sonys lösning iallafall delvis kanske fungerar. Man betalar väl främst för online-möjligheten, samt om spelen som medföljer tjänsten nu intresserar. Men tycker inte att de bör ta betalt för sparfilerna, iallafall möjliggör en datamängd per spel hur mycket de får ta i synkningen likt exempelvis Valves Steam. Sony är inte direkt ett utblottat företag i dagsläget. Och prisökningen för tjänsten känns som konsument extremt dålig tajmad och o-attraktiv.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad för headsets för PS4 eller PS5? Eller går det bra att t ex köpa nedan till PS5? https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingheadset/hyperx-cloud...

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Är det någon skillnad för headsets för PS4 eller PS5? Eller går det bra att t ex köpa nedan till PS5? https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingheadset/hyperx-cloud...

Headsetet har sladd med kombinerad mikrofon och ljud så den är bara att stoppa in i hålet på kontrollen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

30GB är ju faktiskt ingenting ens när det gäller USB-minnen så jag ser det inte som något som helst problem. Du kan använda en extern hårddisk om du föredrar det.

64GB kostar 55kr hos Amazon, så att klaga på att dina sparfiler tar för mycket plats är ju rätt larvigt;
https://www.amazon.se/dp/B0B1JNDZ5J/

Funktionen finns ju kvar men är dold för att få konsumenter att tro att man måste köpa PS Plus. Man kan fortfarande spara sparfiler på USB..?

Det är en mer omständlig och långsam process. Du får det till att det är lika enkelt som innan med PS4 när det inte är det. Allt som är installerat på PS5:an ska läsas in innan man får välja vad som ska ingå i backup.
Och självklart så vet jag vad ett USB-minne kostar, men tack för att letar upp ett åt mig.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Det är en mer omständlig och långsam process. Du får det till att det är lika enkelt som innan med PS4 när det inte är det. Allt som är installerat på PS5:an ska läsas in innan man får välja vad som ska ingå i backup.
Och självklart så vet jag vad ett USB-minne kostar, men tack för att letar upp ett åt mig.

Jag får det inte alls att låta som att det är enkelt, nu lägger du ord i munnen på mig. Jag har hela tiden sagt att dom har försökt gömma det och att det är missvisande och dåligt av Sony att inte ha det på samma ställe som för sparfiler för PS4.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Har de sagt något om stick drifting, är dem utbytbara? Eller är tanken att man ska köpa en ny sån här om året..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebackman:

Har de sagt något om stick drifting, är dem utbytbara? Eller är tanken att man ska köpa en ny sån här om året..?

Inget jag hört någon nämna i recensioner. Men det är å andra sidan ett problem som inte märks på en gång heller.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Inget jag hört någon nämna i recensioner. Men det är å andra sidan ett problem som inte märks på en gång heller.

Skulle personligen kunna tänka mig en, då jag troligtvis är exakt målgruppen de riktar in sig mot. Barn som har tv:n etc etc.

Jag som spelar ganska sällan redan är inne på min tredje kontroller sedan releasen ser detta som helt orimligt att köpa utan någon typ av garanti eller möjlighet att fixa själv.

Permalänk
Medlem

Såg någon recension som nämnde att man kan råka ut för stick drifting precis som på handkontrollen.
Jag har aldrig råkat ut för det på någon utav mina ~15 kontroller till Playstation så jag vet inte hur vanligt det är eller om det går att använda de 3 år reklamationsrätt vi har. Men jag tycker det borde funka.

För övrigt är jag nu ännu mer taggad på Portal efter sett massa recensioner. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Inget jag hört någon nämna i recensioner. Men det är å andra sidan ett problem som inte märks på en gång heller.

Skrivet av ebackman:

Skulle personligen kunna tänka mig en, då jag troligtvis är exakt målgruppen de riktar in sig mot. Barn som har tv:n etc etc.

Jag som spelar ganska sällan redan är inne på min tredje kontroller sedan releasen ser detta som helt orimligt att köpa utan någon typ av garanti eller möjlighet att fixa själv.

Vi har ju tre år reklamationsrätt i Sverige och om man får en ny produkt så gäller tre nya år från datumet man fick ersättningsprodukten. Så jag skulle säga att det är rätt lugnt. Detsamma gäller förstås vanliga handkontroller, så har man två driftande kontroller liggandes så är det ju bara att lämna in för reklamation.

Men absolut borde det förstås vara enkelt att reparera själv även efter att reklamationstiden har löpt ut!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Såg någon recension som nämnde att man kan råka ut för stick drifting precis som på handkontrollen.
Jag har aldrig råkat ut för det på någon utav mina ~15 kontroller till Playstation så jag vet inte hur vanligt det är eller om det går att använda de 3 år reklamationsrätt vi har. Men jag tycker det borde funka.

För övrigt är jag nu ännu mer taggad på Portal efter sett massa recensioner. 😀

Hade 2 kontroller, båda fick drifting. Lämnade in båda hos Elgiganten varav ena gick på garanti och den andra på reklamation (de var olika gamla). Fick alltså 2 nya utan krångel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Hade 2 kontroller, båda fick drifting. Lämnade in båda hos Elgiganten varav ena gick på garanti och den andra på reklamation (de var olika gamla). Fick alltså 2 nya utan krångel.

Oj! Jag insåg att reklamationsfönstret var öppet även för min del, med en knapp veckas marginal. Tack för det tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebackman:

Oj! Jag insåg att reklamationsfönstret var öppet även för min del, med en knapp veckas marginal. Tack för det tipset

Kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vi har ju tre år reklamationsrätt i Sverige och om man får en ny produkt så gäller tre nya år från datumet man fick ersättningsprodukten. Så jag skulle säga att det är rätt lugnt. Detsamma gäller förstås vanliga handkontroller, så har man två driftande kontroller liggandes så är det ju bara att lämna in för reklamation.

Men absolut borde det förstås vara enkelt att reparera själv även efter att reklamationstiden har löpt ut!

Fel! Får man en ersättningsprodukt så är det inte 3 nya år reklamationsrätt.

Det är 3 år från inköpsdatum. Och ersättningsprodukten fortsätter bara på återstående tid. Alternativt 90 dagar vilket som nu är längst.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Fel! Får man en ersättningsprodukt så är det inte 3 nya år reklamationsrätt.

Det är 3 år från inköpsdatum. Och ersättningsprodukten fortsätter bara på återstående tid. Alternativt 90 dagar vilket som nu är längst.

Nepp

"Om du ger konsumenten en ny vara och fel uppstår även på den varan, oavsett om det är samma fel eller ett nytt, har konsumenten rätt till tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller då från den dagen konsumenten fick den nya varan. "

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Nepp

"Om du ger konsumenten en ny vara och fel uppstår även på den varan, oavsett om det är samma fel eller ett nytt, har konsumenten rätt till tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller då från den dagen konsumenten fick den nya varan. "

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Precis. Jag har tagit upp detta många gånger men ändå verkar folk säga emot.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Nepp

"Om du ger konsumenten en ny vara och fel uppstår även på den varan, oavsett om det är samma fel eller ett nytt, har konsumenten rätt till tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller då från den dagen konsumenten fick den nya varan. "

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Fuck me. Jag kryper till korset och erkänner mitt misstag.
Jag skall sätta mig ned vid bänken och läsa på en gång till.

Ber om ursäkt för mitt påhopp.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller