Tråden om PlayStation 5

Permalänk

Jag slog till på en konsol i fredags, mycket för att slippa oljudet från ps4an. Är hittils väldigt nöjd med hur tyst den är, även på stora tunga spel.
En disc version, ps plus 1 år och tre handkontroller...Köpte även Horizon Forbidden West Burning Shores. Nu ska det liras backlogg hela vintern.
Blir dock en extra ssd senare, lagringen är sjukt snål..Fick inte med alla spel från ps4an ( 1 TB?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fratercula:

Jag slog till på en konsoll i fredags, mycket för att slippa oljudet från ps4an. Är hittils väldigt nöjd med hur tyst den är, även på stora tunga spel.
En disc version, ps plus 1 år och tre handkontroller...Köpte även Horizon Forbidden West Burning Shores. Nu ska det liras backlogg hela vintern.
Blir dock en extra ssd senare, lagringen är sjukt snål..Fick inte med alla spel från ps4an ( 1 TB?)

Passa på och kör på 2 TB lika gärna. Finns ju en Fury som inet säljer för 1299kr.

Permalänk
Medlem

PS5 fyller 3 år idag i Europa Lyckades knipa min på release och tycker det har varit en grym konsol att spela på. Hur har era första 3 år varit och vad hoppas ni på i fortsättningen? Själv är det GTA 6 som saknas...

3 år betyder väl också att reklamationsrätten rinner ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

PS5 fyller 3 år idag i Europa Lyckades knipa min på release och tycker det har varit en grym konsol att spela på. Hur har era första 3 år varit och vad hoppas ni på i fortsättningen? Själv är det GTA 6 som saknas...

https://i.imgur.com/mhu8isl.png

3 år betyder väl också att reklamationsrätten rinner ut

Tycker 3 år gått sjukt snabbt och är väldigt nöjd med min ps5 och alla de spel jag hunnit spela. Många Ps4-spel som fått en ps5 remake samt en del ps5 exklusiva spel.
Skulle inte säga att jag känner något behov av att uppgradera till en framtida ps5 Pro som det ser ut nu om det inte är typ fördubblad prestanda, då kanske det är aktuellt. Väntar nog hellre 3-4 år till och köper ps6 🙂

Hade den däremot gått sönder efter att reklamationsrätten går ut och ps5 pro kostar typ 2000 mer än ps5 så hade jag nog köpt pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

PS5 fyller 3 år idag i Europa Lyckades knipa min på release och tycker det har varit en grym konsol att spela på. Hur har era första 3 år varit och vad hoppas ni på i fortsättningen? Själv är det GTA 6 som saknas...

https://i.imgur.com/mhu8isl.png

3 år betyder väl också att reklamationsrätten rinner ut

Har haft min sen ungefär en månad efter Europareleasen (december nån gång). Den har använts flitigt så här långt och jag är riktigt nöjd med den över lag. Älskar verkligen handkontrollen, den är en stor förbättring från DualShock 4.

Hoppas ju givetvis på mer bra exklusiva titlar. Skulle t.ex. vilja veta vad Naughty Dog jobbar med för tillfället förutom TLoU2 remastern och online (TLoU2) spelet. Dom borde ju jobba på ett nytt singel player spel tycker man. Sen arbetas det väl på Ghost of Tsushima 2, om det inte bara är ett rykte. Ser också fram emot Death Stranding 2. Ska också bli kul att se vad deras andra studios har på gång. Ja, just ja, glömde nästan Wolverine, det ser jag också fram emot att få se nånting om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

PS5 fyller 3 år idag i Europa Lyckades knipa min på release och tycker det har varit en grym konsol att spela på. Hur har era första 3 år varit och vad hoppas ni på i fortsättningen? Själv är det GTA 6 som saknas...

https://i.imgur.com/mhu8isl.png

3 år betyder väl också att reklamationsrätten rinner ut

Klockren på konsol, skit på handkontrollerna. Men efter att jag lärt mig starta om kontrollerna för att slippa delay som ibland uppstår är de bättre.. adaptive triggers beter sig olika på alla tre kontroller, en är defekt vart den hela tiden klickar och har sig. Fastnade i limbo mellan Elgiganten och Sony som pekar på varandra så orkade inte och köpte en till kontroll.

Vibrationsmotorerna gnisslar i alla handkontrollerna. Okey med hörlurar men ändå.... Ska inte vara så.

De 2 "första" handkontrollerna jag köpte stänger av sig emellanåt helt random, lycka till att få EG eller Sony acceptera det då det kan gå dagar mellan problemet, dock frustrerande.

Så; man pröjsar 7 - 900 spänn för handkontrollerna för att stänga av funktioner för hundralappar så man slipper irritera sig allt för mycket. Hoppas Sony förstår att bara göra basic kontrollers som inte orkar med allt strul. Ps4 var ju också rätt kass på handkontroller, tror ps2 var okey back in the days 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Klockren på konsol, skit på handkontrollerna. Men efter att jag lärt mig starta om kontrollerna för att slippa delay som ibland uppstår är de bättre.. adaptive triggers beter sig olika på alla tre kontroller, en är defekt vart den hela tiden klickar och har sig. Fastnade i limbo mellan Elgiganten och Sony som pekar på varandra så orkade inte och köpte en till kontroll.

Vibrationsmotorerna gnisslar i alla handkontrollerna. Okey med hörlurar men ändå.... Ska inte vara så.

De 2 "första" handkontrollerna jag köpte stänger av sig emellanåt helt random, lycka till att få EG eller Sony acceptera det då det kan gå dagar mellan problemet, dock frustrerande.

Så; man pröjsar 7 - 900 spänn för handkontrollerna för att stänga av funktioner för hundralappar så man slipper irritera sig allt för mycket. Hoppas Sony förstår att bara göra basic kontrollers som inte orkar med allt strul. Ps4 var ju också rätt kass på handkontroller, tror ps2 var okey back in the days 😂

Också haft massa jäkla problem med kontroller. Min launchkontroll har funkat perfekt, men har behövt skicka tillbaka två stycken svarta. Den ena hade knapptryck som inte registrerades alltid och X knappen var typ seg. Den andra hade en L2 som typ gnisslade massor. Hade nog kunnat fixa båda rätt lätt genom att öppna men orkar inte knixa när man kan skicka tillbaka.

Permalänk
Medlem

Är det värt att vänta på PS5 Slim eller PS5 Pro? Eller ska man slå till på nuvarande PS5 för ca 5500kr under BF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

PS5 fyller 3 år idag i Europa Lyckades knipa min på release och tycker det har varit en grym konsol att spela på. Hur har era första 3 år varit och vad hoppas ni på i fortsättningen? Själv är det GTA 6 som saknas...

https://i.imgur.com/mhu8isl.png

3 år betyder väl också att reklamationsrätten rinner ut

Kul! Jag köpte också min på release, 2020-11-19 är köpdatumet men tror det dröjde till i början på december innan jag fick konsolen från Elgiganten. Jag var pappaledig då till en 1-åring så det var perfekt, sålde faktiskt min stationära dator inte långt efter det. Har spelat på den dagligen sen dess utan några problem alls, det enda som skett är att vi flyttade från lägenhet till hus och i samma veva uppgraderade från 55" OLED till en 77" OLED, men PS5:an tuffar på. Funderar på att plocka isär och rengöra fläktarna snart, men inte upplevt något värmeproblem med den ännu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrguy:

Är det värt att vänta på PS5 Slim eller PS5 Pro? Eller ska man slå till på nuvarande PS5 för ca 5500kr under BF?

Enda som tyvärr kan ge dig korrekt svar är du. Måste du ha ett spel nu? Eller kan/vill du vänta? Om du kan, är det lika bra. Slim i mina ögon är onödig att vänta på om du kan acceptera att storleken är större, om inte vänta på slim. 5500 är riktigt bra pris och jag har rätt svårt att se att slim/pro skulle lägga sig där i krokarna.

Gällande pro iallafall jag alldeles för lite om hur mycket prestanda den skulle kunna tänkas ge. Men tänker att en pris/prestanda jämförelse vore trevligt innan man ens kan bestämma om det är värt att vänta på eller ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrguy:

Är det värt att vänta på PS5 Slim eller PS5 Pro? Eller ska man slå till på nuvarande PS5 för ca 5500kr under BF?

Kommer förmodligen ingen slim(inget som tyder på det, finns inga rykten om det heller) och Pro verkar släppas i slutet på nästa år.
Så det är subjektivt om du orkar vänta, Pro modellen kommer nog landa på 7-8000Kr när den släpps. Den är inte heller bekräftad, men ryktena verkar rätt starka på att den är påväg.

Kanske kan köpa PS5 nu och sedan sälja den för typ 3500Kr nästa höst? Spel och tillbehör kommer ju fungera även på Pro och typ 2000Kr i förlust kanske inte är jättemycket för ett års spelande, om du ens kommer känna att det är värt att uppgradera vid lanseringen. Vi vet ju inte heller hur stödet ser ut, kanske inte är alla spel som kan dra någon större nytta av Pro vid lanseringen.

Själv så köpte jag PS5 vid lanseringen och kommer köpa/boka pro så fort det går, men då gillar jag också prestanda och äger också PSVR2 som jag hoppas kan få prestanda boost. PC är inte aktuellt i dagsläget. För dyrt, missar exklusiva och spelar en del med flickvännen nu också så det är lite för bökigt. Kommer nog köpa en Switch 2 för coop framöver också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Kommer förmodligen ingen slim (inget som tyder på det, finns inga rykten om det heller).

PS5 Slim har redan släppts.

https://www.tomsguide.com/news/ps5-slim

https://www.youtube.com/results?search_query=ps5+slim

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Beror ju på om du vill följa medias spår eller Sonys, enligt Sony så finns det ingen Slim.

Från länken du skicka:
"Thankfully, that's now happening in the form of a new slimmer PS5 — though Sony isn't outright calling it the PS5 Slim.

Instead, as Sony explains in a blog post, the console will now be known simply as the ‘new PS5’."

Men visst, man kan kalla den Slim, även om det inte är officiellt en Slim modell.
Jag var väl mer inne på att personen i fråga var ute efter en officiell Slim modell(i samband med och med tanke på hur långt bort Pro är), men det finns det som sagt inte ens några rykten om. Den här modellen får ingen nodkrympning eller lidnande, så det finns säkert utrymme för en officiell Slim om kanske 2 år, när det inte kostar så mycket att gå ner och dem vill spara in på kylning etc.

Denna slim är väl också en ganska stor enhet? Kanske inte gör så mycket nytta att gå ner i storlek när det inte gör så mycket nytta i vilket fall. Den inkluderar inte heller ställ(extra ställ verkar bli dyr) och disk versionen ser bedrövligt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Beror ju på om du vill följa medias spår eller Sonys, enligt Sony så finns det ingen Slim.

Från länken du skicka:
"Thankfully, that's now happening in the form of a new slimmer PS5 — though Sony isn't outright calling it the PS5 Slim.

Instead, as Sony explains in a blog post, the console will now be known simply as the ‘new PS5’."

Men visst, man kan kalla den Slim, även om det inte är officiellt en Slim modell.
Jag var väl mer inne på att personen i fråga var ute efter en officiell Slim modell(i samband med och med tanke på hur långt bort Pro är), men det finns det som sagt inte ens några rykten om. Den här modellen får ingen nodkrympning eller lidnande, så det finns säkert utrymme för en officiell Slim om kanske 2 år, när det inte kostar så mycket att gå ner och dem vill spara in på kylning etc.

Sony har inte kallat någon modell för Slim, historiskt sett. Men modellerna kallas för det i folkmun.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Jäklar vad snygg PS2 slim faktiskt var ändå, hade faktiskt glömt bort detta. Fat PS2 i vertikalstativet är bland det snyggaste i konsolväg i mitt tycke men fan om inte Slim ändå åldrats bättre.

Ska nog faktiskt se om jag kan komma över en billigt att ha som en prydnad.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Ratchet and clank rift apart 199kr

https://www.power.se/gaming/playstation/playstation-spel/ratc...

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

Vart på väg att länka samma saker men du var allt snabbare, plus du har helt rätt i det du säger! 👍

Ok, det hade jag missat. Då har det aldrig funnits någon slim modell helt enkelt

Lite mer seriöst så har jag mer lyssnat på hur journalister beskrivit det och då har det låtit som att det sticker ut att Sony inte kallar denna slim. Jag följer bland annat Digital Foundry.

Då blir frågan när Sverige(EU?) får tillgång till "Slim" och om priset möjligtvis kan bli högre i värsta fall.
Digital har högre rekommenderat pris medans standard har samma. Nuvarande variant är dock billigare(än vad som varit rekommenderat), men det kan bero på att dem vill sälja ut den, så att nya kanske inte reas ut lika hårt?

Jag skulle dock säga att nya och nuvarande har sin för och nackdelar, så jag hade själv nog valt nuvarande framför den nya. Men jag kör då nästan alltid vertikalt och jag tycker att nya Disk versionen ser illa ut. Nya stället är också lite "meh" i utseende.

Permalänk
Medlem

Forspoken (PS5) - 99:- (väldigt få ex kvar, jag lyckades knipa ett)
https://www.inet.se/produkt/6609875/forspoken-ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ok, det hade jag missat. Då har det aldrig funnits någon slim modell helt enkelt

PS4 Slim finns som namn på Sonys webbsidor så ge inte upp så lätt. 😀
https://www.playstation.com/en-us/support/hardware/ps4-find-s...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Gotham Knights Standard Edition - PS5
99 kr
https://www.inet.se/produkt/6336731/gotham-knights-standard-e...

Slut

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Någon som kan bekräfta om Dead Space remaken finns med på EA play till PS5an? Står i PS-store att det ingår men inte om man kollar EAs hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Någon som kan bekräfta om Dead Space remaken finns med på EA play till PS5an? Står i PS-store att det ingår men inte om man kollar EAs hemsida.

Det är för att deras hemsida är skräp, gå på vad som står i Store.
https://www.ea.com/sv-se/games/dead-space/ea-play

Permalänk
Medlem

Hej, köpte precis en ” Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4” till min PS5 och tänkte bara dubbelkolla att den ”be quiet! MC1” jag har liggande passar, någon som vet?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hej, köpte precis en ” Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4” till min PS5 och tänkte bara dubbelkolla att den ”be quiet! MC1” jag har liggande passar, någon som vet?

Jag har precis den kombon i min ps5 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hej, köpte precis en ” Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4” till min PS5 och tänkte bara dubbelkolla att den ”be quiet! MC1” jag har liggande passar, någon som vet?

Ja, jag har den kylaren i min PS5:a, så den funkar. Om du inte har PRO varianten av den d.v.s, för den är lite för tjock för att få plats under locket.

Permalänk
Medlem

Det har inte dykt upp någon rea på PS Plus extra än? Kan bara se att 30% rabatten på PS store gäller om man uppgraderar till Premium. Har ett PS Plus extra abonnemang som går ut nästa år och det hade varit bra om man kunde köpa ett eller två abonnemang till och lägga till dom över det befintliga.